Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 13:58

Eindelijk, eindelink is bij ons het bestemmingsplan gewijzigd, waardoor paardenbakken weer toegestaan zijn. Dus hop, aanvraag eruit en hopen dat het inderdaad goedgekeurd gaat worden. Paarden lopen hier door de dikke blub en ik ben er helemaal klaar mee.

Bak wordt 17 bij 45 (breder kan niet) en de eerste 5 meter wordt uitloop vanaf het verharde gedeelte, zodat ik de pony's daar kwijt kan als ik met paard wil rijden.

Nu word ik met gebeld door de gemeente. Ze zijn geneigd om een negatief advies af te geven. Dit omdat een gedeelte van de bak namelijk buiten het bouwblok komt te liggen en dus agrarische grond is. Agrarische grond mag niet gekeerd worden, alleen de bovenste 30 centimeter mag verwijderd worden en vervangen worden. Dit om de vruchtbare grond te behouden voor wanneer het weer gebruikt gaat worden als agrarische grond. Als ik daar aan kan voldoen, dan willen ze me de vergunning verlenen.

Ik was dus van plan om de grond te keren. Het betreft hier veengrond met op ongeveer 50/60 centimeter het witte zand. Ervaringen hier uit de buurt zijn hier zeer positief mee. Drainage zou eventueel later volgen, maar eerst omzetten en de boel weer in laten klinken. Dit mag dus niet op het agrarische deel -O- .

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar ervaringen waarbij de grond slechts 30 centimeter is afgegraven en hoe verder. Ik hoor het heel graag!!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:11

evt de achterste 5 meter verharden met iets van paddock raster, dan kom je precies uit toch ????

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 14:20

Vergeten erbij te melden: het grootste gedeelte van de bak, ongeveer 30 meter komt juist op het agrarische deel te liggen. Vraag mij af of 30 centimeter afgraven en zand opstorten voldoende is of dat dan binnen no-time de ondergrond door je mooie witte zand heen komt zetten...

Anoniem

Re: Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:47

Als je slechts 30cm mag verwijderen, mag ophogen dan wel? Dus die 30cm inderdaad vervangen door bakzand/drainage enz maar de toplaag bijvoorbeeld 10- 20cm boven het maaiveld leggen. Dan zou je net iets meer speelruimte hebben. Ik ken meer mensen die een bak hebben die hoger ligt dan de rest van het land. Draineert erg goed, maar je loopt in de zomer wel meer risico op stuiven doordat het hoger ligt en doordat je een drogere bak meer moet nathouden.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 15:05

Volgens mij mag hoger dan het maaiveld dan weer wel.

Belangrijkste is droge voeten voor de paarden en vooral geen blubber meer. En ja, het zou leuk zijn wanneer ik daar ook nog een rondje in kan rijden. Bewuste keuze om geen professionele bak van meer dan 10.000 euro aan te leggen. Maar als ik maar 30 centimeter mag afgraven....

Heb ik gelijk de volgende vraag voor de gemeente of drainage en spul als granulight bijvoorbeeld wel zou mogen. Maar goed ik hoor graag ervaringen!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:10

Onze paddock op veengrond is afgegraven. 30 cm en 40 cm aangevuld. Helaas zakt het nu wel heel erg. Die grote bak witzand werkt als een drukpers op het veen dus aanvullen elk jaar is wel belangrijk. Wel goed rijbaar en eigenlijks vrij snel droog. Door gebrek aan materiaal nog geen onderhoud gepleegd en hij houd zich goed.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:39

Eb en vloed erop!
Is niet dieper.

_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:49

Volgens mij mag je geen reliƫfwijzigingen uitvoeren,
Maar de grond keren kan dan weer wel, als het niveau weer gelijk komt met voorheen.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 21:29

s0173957 schreef:
Eb en vloed erop!
Is niet dieper.


Zou helemaal fantastisch zijn. Echt. Maar voor 24 uur per dag toegang voor de paarden en voor 1 paard 2x per week rijden.... Ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven helaas.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 21:33

_Mary schreef:
Volgens mij mag je geen reliƫfwijzigingen uitvoeren,
Maar de grond keren kan dan weer wel, als het niveau weer gelijk komt met voorheen.


De boodschap was echt dat ik niet mocht keren, wel 30 centimeter afgraven. Geen idee wat verder nog mag, maar daar ga ik achter komen. En als het echt niks wordt, dan lekker het bouwblok omkeren, dan hebben ze tenminste een droge paddock.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:41

Ik zou minder afgraven en de bak omhoog bouwen. Bij echt inbouwen meer kans op een zwembad. Bij omhoog bouwen kan het water altijd weg. wel de graszode verwijderen en eventueel gelijk drainage aanleggen op of het onder het maaiveld en dan je zandlaag er op. Zorg dat je je drainage dicht kunt zetten in droge periodes

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Paardenbak deel bouwblok/deel agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:02

Ik heb helaas geen ervaring hiermee maar vind het wel interessant om te volgen. We zijn opzoek naar een huis met plek voor de paarden, voor het geval dat er nog een bak moet komen is dit wel belangrijk om te weten.