Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:31

Ik zou wel verhuizen.
Goede kwaliteit hooi is heel belangrijk. Mijn paard is in het verleden ook flink ziek geweest van slecht hooi en kreeg ook allerlei kwaaltjes (rotstraal, allergische reactie) die ze nog nooit eerder heeft gehad.
Misschien krijgt ze buiten ook niet voldoende tijd om rustig te eten ondanks dat ze bovenaan in rang staat.
Ik ben verhuisd naar een stal met goed hooi en overdag naar buiten ipv 24/7 en daarna was alles weer zoals vanouds en geen gekke kwaaltjes meer.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:49

Je voert vanalles maar hoe zit het met de vitamines en mineralen. Voer eens een vitaminebrok en geef hem als extra boost een vitaminespuit. Wanneer is hij voor het laatst ontwormt en met wat.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:02

Persoonlijk zou ik geen twee kilo merriebrok voeren. Die van mij kreeg eerst een kilo en toen kreeg ze opeens bultjes, ook flinke mok etc. Nu krijgt ze af en toe een halfje en gaat veel beter. In twee kilo merriebrok zit veeel eiwitten en suiker :)) vergis je daar niet in! Voor het aankomen zou ik het lekker bij een seniores priores voer houden en anders wat natuurlijke brok :j

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:06

Hoi hoi, ik kan me heel goed voorstellen dat je het even niet zo goed meer weet. Het klinkt inderdaad als een superstal. Erg cool van de stalbaas om ook een ander krachtvoer te willen betalen. Dat hoor je niet vaak. Geeft aan dat de goede wil er in elk geval is.

Het klinkt een beetje alsof je het een na het ander om je oren krijgt door die verminderde weerstand. Je kan het nog even aankijken, het is echt een vreselijke winter denk ik, ik snap wel dat hij alles wat mogelijk is krijgt nu. Wie weet trekt hij wel bij als het echt voorjaar wordt. Sommige paarden hebben wel een jaar nodig om te wennen.
Maar heel soms kan je ook denken dat je alles tiptop geregeld hebt voor je paard, maar is het t toch niet op die plek. Ik denk wel dat het ruwvoer heel erg belangrijk is voor jouw paard. Het zou in theorie niet nodig moeten zijn om van alles bij te voeren om hem op gewicht te houden.
Een erg lastig verhaal hoor. Wat tanjaatjuhh zegt kan ook meespelen trouwens. Je gaf aan dat hij voor deze stal een handje muesli voor het leuk kreeg, maar zou het misschien kunnen dat hij in de loop der tijd wat tekorten heeft opgebouwd en dat het minder voedzame hooi de druppel was? Je gaf aan dat zijn waardes goed waren, maar ik weet niet uit je verhaal wat er precies getest is.

Maar het allerbelangrijkste is denk ik je gevoel. Wat zegt dat. Vaak is dat echt de beste graadmeter...

Succes met puzzelen, ik hoop dat je er uit komt!

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Wat zouden jullie doen? Verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:43

Oh wat klinkt dit bekend TS! Hier helemaal hetzelfde meegemaakt. Merrie verhuist van 's nachts op stal naar een 24/7 buiten omdat ik dat beter vond voor een paard.
De zomer ging top! En toen kwam de winter... Mager, ondanks dikke deken, slobber en onbeperkt hooi. Hoefproblemen, mok, slechte weerstand, doffe ogen en vacht. DA stond er elke week bij omdat ze altijd wel wat had. Werd ook heel lusteloos. Je zag haar gewoon wegkwijnen. Was een topplek met goede staleigenaresse maar mijn paard trok het gewoon niet. Terug verhuisd naar 's nachts op stal en je zag haar weer opknappen, maand later waren alle kwaaltjes weg, kwam er weer wat gewicht bij en werd ze weer het brutaaltje dat ik ken.
Dit paard staat nu in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag. Dat gaat haar goed af. Onze andere kun je gerust in alle omstandigheden continu buiten laten, ben er zelf ook voorstander voor, maar bij dit paard gaat dat gewoon niet.

Zelfde merrie heeft eens op pension gestaan, werd ze helemaal knettergek. Zullen nooit weten waarom. Naar een vergelijkbaar plekje verhuisd en daar voelde ze zich meteen thuis. Gek he?
Ze hebben echt wel hun eigen mening.