Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:02

Even een vraagje. Onze pony moet binnen vier weken zijn eerste wedstrijdje lopen en moet ingevlochten zijn. Nu we houden zijn manen kort met een schaar want meneer heeft een hekel aan trekken van de manen. Dan slaagt hij in paniek. Zelfs met hele kleine plukjes. Nu zou ik ze graag uitdunnen zodat de dotjes niet extreem dik zijn. Iemand een tip zonder dat je piekjes hebt bij het invlechten. Doorbijten met trekken heeft geen zin

kikkerdril4
Berichten: 661
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:07

llora schreef:
Even een vraagje. Onze pony moet binnen vier weken zijn eerste wedstrijdje lopen en moet ingevlochten zijn. Nu we houden zijn manen kort met een schaar want meneer heeft een hekel aan trekken van de manen. Dan slaagt hij in paniek. Zelfs met hele kleine plukjes. Nu zou ik ze graag uitdunnen zodat de dotjes niet extreem dik zijn. Iemand een tip zonder dat je piekjes hebt bij het invlechten. Doorbijten met trekken heeft geen zin

Ik gebruik een soort mesje om de manen af te snijden, vind ik erg fijn werken.
https://www.ej.nl/paard/poetsen-toilett ... r_624.html

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:17

llora schreef:
Even een vraagje. Onze pony moet binnen vier weken zijn eerste wedstrijdje lopen en moet ingevlochten zijn. Nu we houden zijn manen kort met een schaar want meneer heeft een hekel aan trekken van de manen. Dan slaagt hij in paniek. Zelfs met hele kleine plukjes. Nu zou ik ze graag uitdunnen zodat de dotjes niet extreem dik zijn. Iemand een tip zonder dat je piekjes hebt bij het invlechten. Doorbijten met trekken heeft geen zin

Een efileer schaar :j
Je hebt 2 varianten een met een schaarkant en een kammetjes kant en een met dubbele kammetjes kant (om even in Jip en Janneke taal te spreken)

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:41

Efileerschaar!

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:02

Doen jullie de manen ook met een efileerschaar? Ik krijg de knotten gewoon niet netjes omdat haar manen in het midden zo dik zijn. Voor en achter heb ik prachtige knotjes, maar in het midden worden het of bloemkolen of zitten ze te dicht op elkaar.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:47

Idd een effileer of coupschaar.
Of zo’n groom kam borstel ding :D

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:17

Maar krijg je dan geen korte sprietjes haar met een effileer schaar? Invlechten is onmogelijk met die dikke manen.

Bedoel.je met een groom kam dit?


Afbeelding

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:21

Charaz schreef:
Doen jullie de manen ook met een efileerschaar? Ik krijg de knotten gewoon niet netjes omdat haar manen in het midden zo dik zijn. Voor en achter heb ik prachtige knotjes, maar in het midden worden het of bloemkolen of zitten ze te dicht op elkaar.

De schaar van onder naar boven in de onderste laag van de manen zetten en paar keer “knippen” het is een uitdunschaar dus ideaal voor zulke dingen. Belangrijk is meerdere knipjes te zetten op meerdere plekken zodat je echt uitdunt en niet echt wegknipt (lekker duidelijk verhaal :') )

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:22

Met zo'n effileerschaar krijg ik enorne pieken.Ik dun ze wel eens uit met een effileermes.
Dan zorg ik dat ze bij de manenkam dik blijveb en naar onderen toe steeds dunner.
Anders is het zo rot vlechten.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:20

Hebben jullie tips voor stevige knotjes? Liefst zonder naald en draad, ben niet erg handig :’) Heb morgen wedstrijd op een manegepony met lange manen, maar ze zijn nogal pluizig en meneer is nogal ongeduldig. Ik ben zelf geen held met hengstenvlechten en mensen die normaal prachtige hengstenvlechten maken, krijgen er bij hem ook geen in die langer dan enkele minuten normaal blijft zitten.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:35

Ik maak ze meestal nat en doe er soms haarmousse in. Dan blijft het meestal goed strak zitten. En ik gebruik bij lange dikke manen twee rekertjes of iets dikkere rekkertjes

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:01

llora schreef:
Maar krijg je dan geen korte sprietjes haar met een effileer schaar? Invlechten is onmogelijk met die dikke manen.

Bedoel.je met een groom kam dit?


[ [url=m/UBAwET.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ja!

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:25

Het makkelijkst is de bovenste laag in staartjes doen en voor de rest de efileerschaar gebruiken. Krijg je ook geen pieken. Ik trek meestal de schaar er gewoon doorheen trouwens en her en der knip ik eens.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:05

Ik ga het straks is proberen. Hopelijk lukt het.
Ik heb wel deze kam nog liggen. Wel nog nooit gebruikt




Afbeelding

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:14

hè, wat een gek ding. Nog nooit gezien geloof ik! Wat is het voor een kam?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:01

wij hebben die kam voor onze sint bernarden

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:11

Die zou voor klitten uit de vacht te halen zijn. Maar moet zeggen voor de manen gaat het ook kei goed haha. En voor zover ik zie geen sprietjes

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:31

Zijn er hier mensen die de plukken haar uit de kootholte en de kroonrand bijwerken met alleen een schaar? Dus niet opscheren?

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:34

Wel eens gedaan, maar dat werd toch minder netjes. Maar dat had er vooral mee te maken dat het nogal ontploft was. :') Ze had nog mooie dunne vacht,maar aan benen wel echt wintervacht. 's Zomers scheer ik niet op en knip ik alleen(en ik scheer ook niet alles op, daar is de machine niet fijn genoeg voor), maar voor laatste wedstrijd heb ik de kootholte en de achterkant wel geschoren en de rest niet. Gewoon op een wat langere stand en het knapte er erg van op, maar viel niet op dat het maar gedeeltelijk was.

kikkerdril4
Berichten: 661
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:36

Varekaj schreef:
Zijn er hier mensen die de plukken haar uit de kootholte en de kroonrand bijwerken met alleen een schaar? Dus niet opscheren?

ja ik, ik kan niet in de buurt komen met een scheerapparaat dus ik knip alles gewoon bij met schaar. Gelukkig heeft ze niet mega veel haar dus is goed te doen

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:44

Varekaj schreef:
Zijn er hier mensen die de plukken haar uit de kootholte en de kroonrand bijwerken met alleen een schaar? Dus niet opscheren?


Ja, ik. Al is de kroonrand wel heel lastig echt netjes recht te knippen met een schaar.

Afbeelding

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:41

Vroeger deed ik niet anders.Kammetje tegen de groeirichting in en alles er boven afknippen.
Zag er super netjes uit maar stuk minder kort.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:43

Voor wie het zich afvraagt, het gaat niet om de sokken van mijn tinker waar ik het iets eerder een keer over had :D

Het gaat om mijn wedstrijdpaard. De kroonrand heb ik al een keer geprobeerd, ging redelijk netjes. Hij heeft alleen onderaan de kogel dus wel een pluk haar die ik graag wil bijwerken. Scheren gaat 'm niet worden ivm gevoelige roze huid die absoluut gaat verbranden als ik dat weghaal (hij gaat vanaf eind maart weer 24/7 in het land).

Knippen jullie het echt mooi rond volledig naar de vorm van de kogel of doen jullie het op een andere manier?

kikkerdril4
Berichten: 661
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:48

Varekaj schreef:
Voor wie het zich afvraagt, het gaat niet om de sokken van mijn tinker waar ik het iets eerder een keer over had :D

Het gaat om mijn wedstrijdpaard. De kroonrand heb ik al een keer geprobeerd, ging redelijk netjes. Hij heeft alleen onderaan de kogel dus wel een pluk haar die ik graag wil bijwerken. Scheren gaat 'm niet worden ivm gevoelige roze huid die absoluut gaat verbranden als ik dat weghaal (hij gaat vanaf eind maart weer 24/7 in het land).

Knippen jullie het echt mooi rond volledig naar de vorm van de kogel of doen jullie het op een andere manier?


Ik knip gewoon de langste plukjes eraf en verder gewoon zodat het er natuurlijk uit ziet. Ga gewoon knippen totdat ik het netjes vind haha

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:20

Gewoon omhoog kammen en alles boven de kam afknippen.Dan volgt het gewoon de kogel en heb je geen happen.