Manen afscheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:33

Gewoon eraf halen en zien wat het doet. Zo vind je het ook niks, dus erger kan het niet worden. En paardlief zal het weinig uitmaken waarmee die rondloopt. Ik heb ook lang getwijdeld, maar achteraf blij dat ik het gedaan heb.

In mei zijn dus bij mijn IJslander de manen eraf gehaald.. want die schuurde als een gek. Eenmaal manen eraf niet meer, met korter knippen voelde je het helemaal broeien op de manenkam. Dus zo kort mogelijk gegaan..

Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding
(geknipt zo kort mogelijk, want teveel en te dik voor een tondeuse)

Paar weken terug (niet heel duidelijk):
Afbeelding

Groeit echt best snel weer aan! En lijkt nog voller als het al was, dat had hier dan niet gehoeven :')


Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 10:24

Het groeit inderdaad snel weer terug, bij alle paardjes! En vind het bij de meeste nog niet eens misstaan :)

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:55

Afbeelding

Mijn paard staat ook zonder manen.
Heeft heel vervelende manen en moeilijk iets mee aan te vangen.

Heeft ook een iele hals, het misstaat haar niet.

Nu alles af wegens hals op, zomer staat het langer rechtop.

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:59

Hier ook gedaan :)
Had het nav een flinke hap in de manen geschoren, hij heeft toen een tijdje een hanenkam gehad maar laat het eigenlijk sinds afgelopen zomer weer groeien. Inmiddels is het zo als de onderste foto. :)

Stuk manen weg...
Afbeelding

Met zn hanenkam
Afbeelding

En nu
Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:05

Koper schreef:
GDG schreef:
De manen van mijn paard zijn wat langer dan de jouwe, maar verder lijkt het behoorlijk op bovenstaande foto. Het is nu al een paar jaar erg dun, zou het echt voller teruggroeien als je het scheert?

Mijn paard staat trouwens ook 24/7 buiten (met schuilstal), dan is dit waarschijnlijk niet zo'n goed moment om te scheren denk ik? Aangezien de regen nu de manenkam niet raakt maar via de manen ervan af loopt en als ik het scheer dan valt de regen direct op de manenkam. Iemand die daar advies over heeft (argumenten dat het nu best kan of toch beter even wachten)?

Dit dus. Mijn merrie heeft in principe een manenboog alleen vanaf oktober ongeveer laat ik het groeien zodat ze er tegen regen e.d. nog wat aan heeft. Het is nu ongeveer op sportlengte := ('t is een shet met díkke manen). Ziet er niet uit en ik kan niet wachten tot 't voorjaar is, dan gaat 't weer in een boog. Maar comfort voor de pony is me ook wat waard.

Overigens is ze zeer gevoelig voor stress. Maar van haaruitval geen last.

Ja het lijkt me gewoon echt niet het moment ervoor, bevestigt dus wel mijn gevoel. Misschien als je paard een uurtje per dag buiten staat ( :x ) of altijd een halsdeken om heeft, maar anders toch maar niet.

koeien op de weg...

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 17:55

Ik ga eind februari scheren, ongeacht het weer. De manen die hij nu heeft houden toch niet zoveel tegen :')

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:16

Waarom pas eind februari en niet nu? Hoe sneller je ze afscheert hoe sneller het weer lang is :)

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:37

M_ontana schreef:
Waarom pas eind februari en niet nu? Hoe sneller je ze afscheert hoe sneller het weer lang is :)

Ja precies, want het heeft echt wel zijn tijd nodig om terug te groeien.

Zo zag het eruit begin september:
Afbeelding

Afbeelding

Geschoren coupe vanaf 19 oktober:
Afbeelding

Momentopname uit een filmpje vandaag, 7 januari:
Afbeelding

In 11 weken is het 3à4 cm gegroeid. Ik hoop dat ze snel omvallen en op vlecht-lengte komen, hoewel mijn vriend hem wel stoer vindt met dit kapsel. 8-)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 19:44

M_ontana schreef:
Waarom pas eind februari en niet nu? Hoe sneller je ze afscheert hoe sneller het weer lang is :)


Ik had een scheerapparaat gekocht, maar mijn moeder wilt deze graag voor mijn verjaardag geven. En als zij iets voor de verjaardag geeft, wacht ze echt tot de verjaardag haha..

Ben ondertussen bezig met een klant van mij die begonnen is met aromatherapie. Zij heeft mij geholpen met de laatste show van Flo en we gaan nu iets maken wat een gezonde haargroei kan stimuleren. Aangezien Flo aangaf dat hij een olie nodig had voor zijn huid.. Dus ik denk dat dit terug gekoppeld kan worden aan de slechte manen.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 07:39

Ik scheer het af omdat het traditioneel 'hoort' bij een PRE Merrie. Moet zeggen toen ik het voor het eerst deed dat ze echt een mega mooie dikke manen bos er voor terug kreeg. (Nu merk ik geen verschil meer, maar die eerste keer was echt Eem verschil )
En het groeit zooooo snel

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:14

Ik heb de manen er ook afgeschoren, even wennen maar ik vind het wel bij mn pony passen :)

De helft was afgeschuurt door zijn deken dus maar besloten om alles eraf te halen zodat het weer gelijkmatig kan groeien en ik de geïrriteerde huid goed kan behandelen.

Afbeelding

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 01:07

Ik vind het ook echt wel staan snorremans!

Ik krijg bijna de neiging om alle manen hier af te scheren bij alle paarden, als ik zo hoor dat ze echt dikker terug komen :')

Hebben jullie ook tips voor de voor pluk? Dat is ook zo'n iel dingetje geworden, maar om dat nou te scheren?

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:36

Ik denk dat na het scheren de manen inderdaad wat voller terug komen, maar dat hij uiteindelijk weer met 3 sprieten staat door spelen enzo. Arabiertjes zijn de dikke manen niet gegund helaas. Ik zou het kaal houden, dat vind ik erg chique staan in de meeste gevallen (niet met een super brede kam). De voorpluk kan je eventueel ook afscheren als enkel een voorpluk raar staat. Je zou ook kunnen proberen om die voller te maken door het bij te punten, maar ik vrees dat het weinig verschil maakt. Ik heb er ook een met 3 haren en die hou ik in een sportcoupe, 'lang' was echt lelijk. De voorpluk ziet er ook niet uit, maar dat nemen we voor lief :Y)

Plien80

Berichten: 50
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:41

Ik wil de manen van mijn shetlander ook kortwieken. Hij heeft nu manen tot onder zijn hals en zo mega dik dat je er geen kant mee op kan. Zelfs vlechten is bijna niet te doen. Ook voor hem zelf lijkt het me een verademing. Zijn manen zijn zo zwaar en al helemaal als ze nat zijn van de regen. Wil het gaan scheren en dan een fjordenboog overhouden uiteindelijk. Hoewel ik lange dikke manen prachtig vindt, denk ik dat de fjordenboog hem ook heel stoer en fris zal staan. Alleen wanneer kan ik het het beste doen? Nu op zich nog wel lekker warm die manen, maar juist met het natte weer heel zwaar op zijn hoofd.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:34

Ik zou het er gewoon nu af halen :)

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:00

Ik vind fjordenbogen echt heel leuk bij shetlanders. Mijne heeft er ook een jaar mee gelopen. Afbeelding

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:13

Yacintha schreef:
Bedankt weer voor alle reacties!
Scheermachine is inmiddels binnen maar moet nog even wachten voor ik deze kan gebruiken.

Nu kreeg ik van iemand anders nog wat te horen over stresshormonen en haar uitval. Zeker wist ze het niet, maar er zou een verband kunnen zijn tussen stress en het uitvallen van haar. Nu heeft hij de laatste tijd veel stress gehad.
Iemand die hier meer over weet toevallig?

Bij mensen en katten kan inderdaad door stress haaruitval ontstaan.En bij vogels veeruitval. Of dat bij paarden ook zo is weet ik niet,maar het lijkt me wel logisch.Door stress kunnen ze in elk geval allerlei aandoeningen krijgen.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:20

Plien80 schreef:
Ik wil de manen van mijn shetlander ook kortwieken. Hij heeft nu manen tot onder zijn hals en zo mega dik dat je er geen kant mee op kan. Zelfs vlechten is bijna niet te doen. Ook voor hem zelf lijkt het me een verademing. Zijn manen zijn zo zwaar en al helemaal als ze nat zijn van de regen. Wil het gaan scheren en dan een fjordenboog overhouden uiteindelijk. Hoewel ik lange dikke manen prachtig vindt, denk ik dat de fjordenboog hem ook heel stoer en fris zal staan. Alleen wanneer kan ik het het beste doen? Nu op zich nog wel lekker warm die manen, maar juist met het natte weer heel zwaar op zijn hoofd.

Ik zou het dan nu op een cm of 10 knippen zodat het niet zwaar is maar hij er wel wat aan heeft met de regen. En dan in het voorjaar KORT (2 a 3 mm) zodat het netjes rechtop kan gaan groeien, in de zomer bijhouden in een mooie boog en vanaf oktober zo'n beetje weer laten groeien. Dan heeft 'ie in de winter weer manen die niet zwaar zijn maar wel regenbestendig. Zo doe ik het met m'n shet. Lengte sportpaard is wel even raar in het begin maar het went.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:23

Ik scheer de manen volledig af ieder voorjaar, vlak voor de start van het wedstrijdseizoen (maart/april). Alleen zijn voorpluk mag hij houden, anders wordt t zo'n kaal koppie.
Vaak scheer ik halverwege het wedstrijdseizoen nog eens. Dan mag het de winter weer lekker gaan pleeborstelen :Y)

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:29

Unseen schreef:
Ik scheer de manen volledig af ieder voorjaar, vlak voor de start van het wedstrijdseizoen (maart/april). Alleen zijn voorpluk mag hij houden, anders wordt t zo'n kaal koppie.
Vaak scheer ik halverwege het wedstrijdseizoen nog eens. Dan mag het de winter weer lekker gaan pleeborstelen :Y)

Dit dus alleen moet ik het elke maand bijwerken want het groeit als onkruid.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

lievenamme

Berichten: 286
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:51

Mijn tinker loopt inmiddels al een paar weken met een fjordenboog en het bevalt super! Ze kwam met half lange manen waar allemaal stukken uitmisten, dus toen eerst naar sportkapsel, maar door een eczeemdeken die begon te schuren rond de schoft begonnen er weer stukken te missen en uit te dunnen, terwijl ze van haarzelf erg dikke manen heeft. Dus toen een boog er in geknipt. En het past helemaal bij haar!

Hier nog met sportkapsel.
Afbeelding

En met de boog er in.
Afbeelding


Plien80

Berichten: 50
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Manen afscheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:29

Inderdaad die bogen staan zeker goed bij shetlanders. Paardje van Lievenamme staat het ook erg leuk! Nu mijn dochter nog zover krijgen. Ik denk dat ik het voor nu wat korter ga maken en dan van het voorjaar alles eraf, zodat het het mooi omhoog gaat groeien. Zo'n boog is niks als het maar hangt.

Daks

Berichten: 5832
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:39

Ik heb er wel goede ervaringen mee.
Mijn Fries zijn manen zijn dikker en voller terug gegroeid.

Heb nog wat foto's.

Net geschoren in 2014

Afbeelding

2014

Afbeelding

2015

Afbeelding

2017


Afbeelding

A better world shall emerge based on faith and understanding.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-18 18:07

Even een klein schopje, er zijn echt veel mensen die dit doen! Veel positieve reacties ook, gelukkig. Dus dit geeft mij ook weer wat goede moed.

Gisteren heb ik de manen in ieder geval op één lengte geknipt. Er is zo'n 10 cm af gegaan.
Nu ziet het er sowieso al wat beter uit, maar het was vooral een beetje voor mij zelf. Het doet zoveel pijn :')

Afbeelding

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 11:50

Nou, het duurde even, maar ze zijn eraf!

Gisteren heb ik voor mijn verjaardag een scheermachine gekregen en in de middag heb ik ze er gelijk af gehaald. Het deed mij heel even pijn, maar het ziet er eigenlijk best mooi uit! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat staan als het gaat groeien :D

Ik heb gelijk mijn fjorden merrie mee genomen. Haar manen vielen onwijs om en ik kreeg ze niet meer recht overeind. Dus ook afgeschoren in de hoop dat ze nu wel blijven staan!

Afbeelding
Voor het scheren. Ik was bijna vergeten een foto te maken, dus was al begonnen met het grof eraf te knippen :')

Afbeelding
Na het scheren

Afbeelding
En mijn merrie na het scheren. Ziet er niet uit, met die wintervacht :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, SamsonLot en 94 bezoekers