Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 12:25

Hoi, De staart van mijn Fries Jippe is in de afgelopen jaren flink het mikpunt geweest van andere ruinen in de groep. Ze bijten elkaar in de bovenbenen en daarbij gaan dus hele happen uit zijn ooit zo mooie volle staart. het is zo eg dat zelfs de stalhouder me er vandaag op attendeerde. Daarbij groeit zijn haar echt mega langzaam. Ik heb hem in die 9 jaar nog nooit hoeven bijknippen mbt staart of manen.

De eerste keer is van echt 5 jaar terug ofzo en dat was nu een beetje normaal aangegroeid. Nu is het dit jaar weer raak dankzij een weidemaatje (ik geloof dat de boosdoener inmiddels weg is) en het is echt om te huilen. Gewoon halverwege houdt ong 3/4 van zijn staart op. Ik zit met mijn handen in zijn staarthaar... weet iemand een remedie? om het langer en sneller te laten groeien?
En kunnen er ook andere redenen zijn dan spelende ruinen dat zijn haar eenzijdig van zijn staart korter worden (het is dus niet overal)

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl


Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:31

Antibijt erin sprayen? En misschien in een vlecht doen? Die knaag je niet zo makkelijk door denk ik.

beneral
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:34

Wat ook een reden kan zijn is alle modder in zijn staart, dat breekt ook veel haren af.
Wat je kan doen is veel cowboymagic (of de goedkopere variant bij de action) er in en een vlecht in zijn staart maken als hij naar buiten gaat (en een deken op heeft ivm het vervallen van vliegenmepper functie). Helpt tegen de modder en haren bijten tijdens het spelen.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:44

Wij doen sinds een paar jaar inderdaad ook de staart in een vlecht. Alleen als ze een deken ophebben, Anders niet.

We vonden steeds hele staartplukken, waarschijnlijk van steeds op de staart staan als ze willen opstaan oid.
Onze ruin had altijd een heel zielig staartje maar is nu zeker minstens verdubbeld qua dikte!

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 12:46

Ja vlecht vind ik mega stom eruit zien LOL, maar voor een goede zaak... Nooit gedacht dat modder een oorzaak kon zijn. Al heb ik zijn staart altijd goed bijgehouden. CowboyMagic heb ik. Ik ga er zo maar eens mee aan de slag en dan toch maar die vlecht erin. Ze staan nu op de paddock en geen vliegen. Maar ook weinig afleiding en dus meer spelen...

nee hij heeft geen deken op, nooit. En de staart is nooit zo lang geweest dat hij erop kon staan. (en dat dus zonder ooit te knippen. Onze pony moet ik de staart elke 6 weken afknippen)

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

yuultjexvg

Berichten: 4
Geregistreerd: 30-12-17

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:17

Als ik jou was zou ik er geen vlecht in doen, de meeste paarden gaan dan schuren en dan breken de haern nog sneller af.

amber_ollie
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-17

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:45

Ik denk ook niet dat een vlecht een heel goed idee is, omdat ze dan toch gaan schuren indd. Dat antibijt zou je kunnen proberen (heb er nooit van gehoord), zou denk ik wel een goede optie zijn.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:41

Vlechten zou ik ook niet doen

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:29

De onderkant van de staart kun je prima vlechten, gaan ze niet van schuren.
Als je vanaf boven in gaat vlechten dan heb je grote kans daarop inderdaad, invlechten raad ik niet aan.

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:26

Als je de staart losjes onder de staartwortel begint te vlechten is er niets aan de hand en gaat hij echt niet schuren.
Regelmatig (als je er bent) de staart los en als je naar huis gaat weer invlechten.

Om hem echt schoon/mooi te houden kan je een staartzak overwegen, maar ik denk dat dit net een stap te ver is voor je :D

Om het haar sneller te laten groeien kan je het bijvoeren van Biotine overwegen.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:34

Mijn hengst heeft ook altijd een vlecht omdat hij met spelen gaat steigeren en dan gaat hij erop staan. En mijn Tinker heeft een vlecht zodat het schoon blijft :+ Zou het gewoon vlechten. Ik heb ze de hele winter in een vlecht zitten hoor.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:40

Ik heb helaas geen ervaring in dit gebied (alleen te maken gehad met dunne staarten ivm zomerexzeem, maar dat is weer een ander verhaal).

Antibijt klinkt als een goed idee.
Ik hoor zowel voor als tegens voor een vlecht, maar niet geschoten is altijd mis, je zou het een dag kunnen proberen en in de gaten houden of hij het vind irriteren of niet?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:40

Gelijk knippen en opnieuw beginnen, je zult nog verrast zijn hoe snel ingekortte staarten weer aangroeien.

Bejaarde bokkers weten meer

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:44

Ik heb de staart ook altijd in een vlecht. In de zomer een wat kortere vlecht, zodat er meer los haar aan het einde overblijft tegen de vliegen, maar nu in de winter volledig (vanaf de staartwortel) ingevlochten. Werkt bij mij wel. Van tevoren idd flink wat cm erin. Ik maak hem pas weer los als het elastiekje knapt, of als ik iets "nets" heb. Paarden gaan vaak pas schuren als je vanaf boven invlecht, zoals voor een dressuurwedstrijd. Als je onder de staartwortel begint doen ze dat niet hoor.En tegen de modder kun je er ook nog een staartzak omheen doen (evt waterdicht).

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 11:42

mrie schreef:
Gelijk knippen en opnieuw beginnen, je zult nog verrast zijn hoe snel ingekortte staarten weer aangroeien.


Nou... daar zit ik echt niet op te wachten hoor. Dan zit het nog niet eens halverwege zijn benen. Dus dan heeft ie echt een kort staartje. dat doe ik hem niet aan.
Ik heb nu wel elke dag voorzichtig met cowboy magic geborsteld. Zal eens kijken of ik goede elastieken heb voor invlechten.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:55

Ik zou juist zo weinig mogelijk eraan doen. Juist niet elke dag borstelen. 1x flink wat cm erin, dan invlechten en evt staartzak eromheen. En dan gewoon laten zitten en niks aan doen.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:40

Zilfstar schreef:
mrie schreef:
Gelijk knippen en opnieuw beginnen, je zult nog verrast zijn hoe snel ingekortte staarten weer aangroeien.


Nou... daar zit ik echt niet op te wachten hoor. Dan zit het nog niet eens halverwege zijn benen. Dus dan heeft ie echt een kort staartje. dat doe ik hem niet aan.
Ik heb nu wel elke dag voorzichtig met cowboy magic geborsteld. Zal eens kijken of ik goede elastieken heb voor invlechten.


Hem doe je daar niks mee aan, het is geen mens. Jij vind het niet mooi en daarom wil je het niet... Whatever.

Bejaarde bokkers weten meer

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:33

Natuurlijk doe je hem daar wel iets mee aan, enig idee waar een staart voor bedoeld is?

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 11:17

mrie schreef:
Hem doe je daar niks mee aan, het is geen mens. Jij vind het niet mooi en daarom wil je het niet... Whatever.


Wauw.... -O-

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 11:18

_Reneee schreef:
Natuurlijk doe je hem daar wel iets mee aan, enig idee waar een staart voor bedoeld is?


Thanks! Iedereen die mij kent weet dat ik het welzijn van mijn paard voorop zet en "mooi" mij geen biet interesseert!

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:37

Ik zou ook niet elke dag kammen. Dat doe zelf ook maar niet. 1x in de week een goede borstel beurt om helemaal uit de klit te halen en in de cm, en verder alleen de echte poep of modder eruit doen dagelijks.
Ik heb aan de zijkanten ook wat kortere plukken, ga eens kijken of vlechten dan ook een optie is. Wist ook niet dat van modder t haar kan afbreken maar zou een verklaring kunnen zijn ja..

Whoever said diamonds are a girls best friend, never owned a horse
*Mexx, you left paw-prints on my heart!*

xxaczentxx
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-01-18

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:40

anti-bijt of azijn. en een vlecht erin. de vlecht kun je af en toen afborstelen en 1x in de week goed uitborstelen of wassen (ligt eraan hoe vies). dan heb je een no-time een mooie volle en lange staart

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:44

Hoe lang is het langste stuk van de staart? Als die te lang is trekken ze hem zelf kaal als ze erop staan in de stal met naar achter lopen.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:44

Zilfstar schreef:
mrie schreef:
Gelijk knippen en opnieuw beginnen, je zult nog verrast zijn hoe snel ingekortte staarten weer aangroeien.


Nou... daar zit ik echt niet op te wachten hoor. Dan zit het nog niet eens halverwege zijn benen. Dus dan heeft ie echt een kort staartje. dat doe ik hem niet aan.
Ik heb nu wel elke dag voorzichtig met cowboy magic geborsteld. Zal eens kijken of ik goede elastieken heb voor invlechten.


Juist niet borstelen, zo trek je ook alle gezonde haren eruit.. lijkt me niet de bedoeling. Gewoon niks aan doen, groeit wel weer aan. Eventueel iets van anti bijt erin

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:52

Omdenkend: hoeven, manen en staart zijn van dezelfde materialen gemaakt (min of meer). Bij mensen werkt het ook om biotine te slikken voor een iets snellere haargroei en verbeterde nagelkwaliteit. En bij paarden groeien de hoeven tot 20% harder bij het gebruik van voldoende biotine (0.1mg/kg paard) en de kwaliteit van de hoeven verbeterd ook.

Ik zou dus biotine gaan bijvoeren. Om precies te zijn: Subli biotinemix. Dit is namelijk de meest geconcentreerde biotine in die prijsklasse (daarna verveelvoudigd de prijs per mg biotine). Met 5.5g biotine/kg product, is het bijna 3x zo geconcentreerd als de meeste producten. Bij een paard van 550kg moet je dus 10g geven, dat komt neer op 2 schepjes per dag.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 103 bezoekers