Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:18

Mizora schreef:
Omdenkend: hoeven, manen en staart zijn van dezelfde materialen gemaakt (min of meer). Bij mensen werkt het ook om biotine te slikken voor een iets snellere haargroei en verbeterde nagelkwaliteit. En bij paarden groeien de hoeven tot 20% harder bij het gebruik van voldoende biotine (0.1mg/kg paard) en de kwaliteit van de hoeven verbeterd ook.

Ik zou dus biotine gaan bijvoeren. Om precies te zijn: Subli biotinemix. Dit is namelijk de meest geconcentreerde biotine in die prijsklasse (daarna verveelvoudigd de prijs per mg biotine). Met 5.5g biotine/kg product, is het bijna 3x zo geconcentreerd als de meeste producten. Bij een paard van 550kg moet je dus 10g geven, dat komt neer op 2 schepjes per dag.



gekeken, maar er staat paarden max 6 gram per dag. wat 1 schep zou zijn...

En ben er niet zo weg van dat er dextrose in zit. Mijn paard staat juist op suikervrij voer. Zijn er ook andere zonder dextrose, granen etc?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Staart vreselijk uitgedund. iemand idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:25

Ik weet wat op de verpakking staat, maar daar ben ik het niet mee eens. De dosering is gebaseerd op 20mg biotine voor een paard, en dat is in mijn ogen (gebaseerd op verschillende wetenschappelijke onderzoeken, waarbij de lage doseringen niet altijd effect hadden en de hoge wel) te laag.

Er is wel biotine zonder suiker, maar dan kom je uit op pharmahorse biotine: https://www.pharmahorse.nl/biotine-paar ... r=biotine&

Daarbij kan je nog wel gaan naar 15g, en dus 30mg biotine, maar hoger doe ik zelf niet omdat ik te weinig zicht heb op het effect van MSM overdoseren. En bij deze dosering wisselt het per paard of het invloed heeft.

Ik vind zelf krap 10 gram suiker voeren geen probleem, dat komt overeen met ±100g hooi namelijk.