Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:51

Ik heb de paardenbak omheind met breed wit lint. De bak staat vollop op de wint en zit nu al zo'n 5 jaar heel netjes op zijn plek.
Idd wel gaan voor de duurdere lint bevestigen deze doen beter hun werk.


neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 10:05

Oké, bijgelezen en ondertussen plannen gemaakt, even samenvatten wat het gaat worden:

- We gaan voor rondomrond koord van Gallagher, waarschijnlijk voor de Turboline.
- We gaan in eerste instantie geen houten omheining zetten, buiten de weidepalen. (waarbij dat tot 40 cm in vuur steken een goeie tip is, bedankt!)
- Er staan nog betonpalen, die laten we staan want die zijn nog zeer goed. Er staan er echter geen rondomrond dus we gaan aanvullen met verse, stevige palen.
- Ik ga in plaats van een longeercirkel een picadero (vierkantje) afzetten. Dat is 'handiger' qua plaats. Wordt gewoon gras dus eigenlijk geen verlies van weide. We zouden dit 'paddockje' ook handig vinden als we vrienden met paarden op bezoek krijgen (wat wel al eens gaat gebeuren). De piste blijft.
- We gaan geen klassieke paddock paradise maken met een track rondom het perceel, maar een heen-en weer pad aan de zijkant, een rustplek achteraan onder de bomen en een paddock vanvoor. Dan sparen we inderdaad wat weide.

Nu zijn we aan het uitkijken hoe we de stal gaan verbouwen. Het is een ingerichte koeienstal. Graag zouden we er twee stallen inmaken. Dat zouden dan wel grote stallen worden. De vloer moet een beetje verlaagd worden, aan het plafond valt er moeilijker wat te doen. Nu op zoek naar goede staldeuren. Die zouden altijd open staan, want de stallen zijn vrij toegankelijk, altijd open.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:45

In België heb je geen vergunning nodig voor een houten omheining. Wij hebben er ook naar gekeken maar de kostprijs ligt toch erg hoog. Wij gaan waarschijnlijk voor de hippo safety fence in combinatie dus met stroomdraad. Dit omwille van de zichtbaarheid voor de paarden en de veiligheid. Prijs valt op die manier erg goed mee. Wij hebben net iets minder dan 1ha, we voorzien 20x60 voor een piste dus dat valt er al af. Daarnaast hebben de paarden een paddock voor de winter, de rest verdelen we in een 3tal weides waar ze dan in het voorjaar/zomer/najaar op mogen. Ze gaan hier ook nooit vast op stal. De stallen sluiten aan op de paddock waardoor ze altijd binnen en buiten kunnen.

Ik heb gekozen om er een shetje bij te zetten zodat mijn merrie niet alleen staat. Dat is voor mij echt het meest eenvoudige, je moet geen rekening houden met iemand anders, zo'n shetje is eenvoudig in onderhoud, eet lang zoveel niet als een volwassen paard ook en ze staat er altijd. Hou er rekening mee als je een pensiongast neemt en deze wil ook rijden, dat het regelmatig kan zijn dat je paard toch tijdelijk even alleen staat op de momenten dat je pensiongast weg is. Omgekeerd natuurlijk ook. Als je paard het hier erg moeilijk mee heeft, kan dat best wel gevaarlijke situaties opleveren.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:56

Izzy19 schreef:
In België heb je geen vergunning nodig voor een houten omheining. Wij hebben er ook naar gekeken maar de kostprijs ligt toch erg hoog. Wij gaan waarschijnlijk voor de hippo safety fence in combinatie dus met stroomdraad. Dit omwille van de zichtbaarheid voor de paarden en de veiligheid. Prijs valt op die manier erg goed mee. Wij hebben net iets minder dan 1ha, we voorzien 20x60 voor een piste dus dat valt er al af. Daarnaast hebben de paarden een paddock voor de winter, de rest verdelen we in een 3tal weides waar ze dan in het voorjaar/zomer/najaar op mogen. Ze gaan hier ook nooit vast op stal. De stallen sluiten aan op de paddock waardoor ze altijd binnen en buiten kunnen.

Ik heb gekozen om er een shetje bij te zetten zodat mijn merrie niet alleen staat. Dat is voor mij echt het meest eenvoudige, je moet geen rekening houden met iemand anders, zo'n shetje is eenvoudig in onderhoud, eet lang zoveel niet als een volwassen paard ook en ze staat er altijd. Hou er rekening mee als je een pensiongast neemt en deze wil ook rijden, dat het regelmatig kan zijn dat je paard toch tijdelijk even alleen staat op de momenten dat je pensiongast weg is. Omgekeerd natuurlijk ook. Als je paard het hier erg moeilijk mee heeft, kan dat best wel gevaarlijke situaties opleveren.


Even hier op inhaken.. als je alleen een shetje hebt staan en je wil er buitenritje maken dan staat je shet dus alleen.. Of in mijn geval: de kinderen willen bijvoorbeeld even met de shet wandelen, staat het paard alleen..

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:01

Mijn shet blijft redelijk rustig alleen gelukkig. Ik heb geen kinderen dus de shet blijft altijd bij mijn merrie staan :) En blijft natuurlijk zo dat ik daar de controle over hou aangezien de shet van mij is. Indien het gaat over een paard van een ander, dan heb je daar natuurlijk weinig over te zeggen.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:28

Kijk eens bij agriShop die heeft goedkope spullen en prima kwaliteit. Lint moet je wel eens vervangen maar dat kan ook makkelijk voor die prijs. Wij hebben het al jaren staan en het blijft prima. Goede geleiders en nergens zo goedkoop. Ook paaltjes vind je nergens goedkoper. Hier in Nederland mag je geen bak zomaar aanleggen. Dat moet met vergunning.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 13:24

Klopt. We zijn er nog niet over uit. Overwegen toch om iets bij te zorgen, maar het geld is op om wat te zorgen wat ik ook echt kan gebruiken, nl. een ervaren paard voor een beginnende ruiter waar mijn vriend mee zou kunnen wandelen en die ik voor kindertherapie kan gebruiken. Dus.. We zijn er nog niet helemaal uit wat het nu zal worden.

Wendylotte: eens kijken naar Agrishop. Ik ga wel effectief voor de gallagher gaan, ik hoor daar het meeste goede reacties over. De bak gaat in eerste instantie gewoon gras zijn en op termijn gaan we kijken hoe we die verder gaan aanleggen.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:33

Over je grasbak: dan mag je wel op heeeeel droge grond zitten. Anders gaat dat vanaf septeber mis.

Wij hebben buitenom juist hout: mooier en geeft een veiliger gevoel. Middenin hebben wij dan alleen groene prikpaaltjes en zwart koord. Nooit problemen gehad met zicht voor de paarden en we verplaatsen hem dagelijks en de paarden staan met donker al buiten. Door de donkere kleuren is het niet rommelig.
En ik ben grooooot fan van deze paal:
https://www.nedlandic.nl/haspel-voor-schrikdraad/562-speciale-montagepaal-voor-maximaal-3-haspels-4032922013505.html
Flexibel inzetbaar en altijd de koord netjes.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 01:37

Polo, ik ben er me van bewust dat dit als volwaardige piste niet zal voldoen. Op lange termijn gaan we bekijken wat we hieraan kunnen verbeteren, maar ik wil alvast die ruimte apart afzetten om te kunnen gebruiken als rijbak. We zien wel hoever we komen, ik hoop er een zandpiste van te maken. Had op zich ook graag hout gebruikt, maar financieel gezien is dat op dit moment niet haalbaar. Misschien dat dit op lange termijn er wel van kan komen. Merci voor de tip! Ik ga de montagepaal es bekijken!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:00

Maak er een meer jaren plan van. Toen wij paarden gingen houden hier hebben we elke keer een stuk gedaan.
Een houten hekwerk zetten hoeft ook niet in een keer, gewoon elke keer als je wat geld hebt een x aantal meter neerzetten.
Zelfde met de bak/paddock, eerst het zand bv en dan de omheining of andersom.
Wij zijn nu 5 jaar op deze manier bezig en dat bevalt erg goed.

Edit: Geen idee of er een Cranenbroek bij je in de buurt zit, maar die is veel goedkoper met draad enz dan andere winkels met hetzelfde merk.

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:16

Het voordeel van een graspiste is dat ze er weinig van zeggen,een zandpiste moet je aanvragen dat word beschouwd als een bouwwerk en mag niet overal.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 16:30

Elise, gaan we wellicht ook wel doen. De bak is een lange termijn plan, de picadero ook, we willen vooral de ruimtes nu al wel 'afspannen' om ze wel al dienst te laten doen voor zover het kan.

Er zit een Van Cranenbroek in de buurt maar heb gehoord dat bijvoorbeeld draad beter van betere kwaliteit zou moeten zijn dan die die ze daar aanbieden? Ik was ook al gaan kijken voor een goede kruiwagen daar, maar mijn schoonfamilie en vrienden raden me dat wel af?

(btw: dat kost geld man! Zo'n kruiwagen... Wist niet dat dat zoveel kostte!)

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:31

neile schreef:
Elise, gaan we wellicht ook wel doen. De bak is een lange termijn plan, de picadero ook, we willen vooral de ruimtes nu al wel 'afspannen' om ze wel al dienst te laten doen voor zover het kan.

Er zit een Van Cranenbroek in de buurt maar heb gehoord dat bijvoorbeeld draad beter van betere kwaliteit zou moeten zijn dan die die ze daar aanbieden? Ik was ook al gaan kijken voor een goede kruiwagen daar, maar mijn schoonfamilie en vrienden raden me dat wel af?

(btw: dat kost geld man! Zo'n kruiwagen... Wist niet dat dat zoveel kostte!)


Mijn van cranenbroek kruiwagen met 2 wielen kostte 65 euro in de aanbieding en gaat nu 2 jaar mee en is een heel eind op. Zo nu en dan een band plakken en hij rijd nog wel :Y)
Vind het een heerlijke winkel voor voertonnen etc :j

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:39

Leuk dat je volgend jaar je paard aan huis kan zetten!

Iets om over na te denken: ik zie al een paar keer het idee voorbij komen om een Shet als gezelschap te nemen. Heel leuk en schattig allemaal, maar denk er wel aan dat een omheining Shet-proof maken nét iets meer werk is dan voor een groot paard... Ze gaan zo makkelijk ergens onderdoor... Je kan natuurlijk geluk hebben, maar hier komen na de twee Shetlanders die wij hebben, echt geen Shetters meer. Dan liever een iets grotere pony!

Wij hebben al het materiaal van Gallagher, wij zijn er zeer tevreden over!
Wij hebben overal deze draad: https://www.gallagher.eu/nl_be/afraster ... -500-meter
Kost wat, maar dan heb je ook wat!

Palen hebben we gehaald bij De Palenboer in Herk-de-Stad.
http://www.palenboer.be/

Voor de hoeken echt goeie dikke palen nemen (ik geloof dat die van ons 10-12 cm dik zijn) en diep genoeg in de grond. De palen op de wei aan ons huis staan 5m uit elkaar, op de zomerwei 10m (omdat we daar amper door de grond kwam door alle stenen die er zitten), tot 8m is echt wel oké.

Als ik nog een tip mag geven: bespaar NIET op goed materiaal! Ook een kruiwagen, ja dat kost allemaal véél geld, maar wij doen nog altijd met dezelfde kruiwagen die we 10 jaar geleden gekocht hebben. Als je dan bekijkt op jaar basis ;)

Wij gebruiken van die groene verrijdbare bakken om het voer in te doen. Zit je niet met losse deksels en héél praktisch als je ze snel even wil omzetten! Zo eentje: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 453648.jpg

Wij hebben gekozen voor een metalen poort, gehaald bij AgroPes:

Afbeelding
Tip: twee draadjes voor spannen, zodat ze er niet tegen beginnen stampen en zo de poort scheef komt te hangen (been there, done that :') )

Ik vind hout persoonlijk ook erg mooi, maar dat is zo duur en bovendien moet je er, als het tegenvalt, toch nog een draad voorspannen als de paarden er aan beginnen te kauwen...

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 16:46

Tess84; Over die palen, hoe lang neem je ze? Ik lees dat ze 1/3 de grond in moeten en dat je idealiter 1m10 omheining hebt. Goeie tip van die voeremmers! Ik heb nu voertonnen van Van Cranenbroek maar er moeten er sowieso nog wat bijkomen.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:50

neile schreef:
Tess84; Over die palen, hoe lang neem je ze? Ik lees dat ze 1/3 de grond in moeten en dat je idealiter 1m10 omheining hebt. Goeie tip van die voeremmers! Ik heb nu voertonnen van Van Cranenbroek maar er moeten er sowieso nog wat bijkomen.


Ik denk dat wij nogal ruim genomen hebben, palen van 2,50 m en dan minstens 70 à 80 cm diep. Onze bovenste draad hangt op 1.60m, dat is wel erg hoog hoor :')

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:59

Ik zal dat je ook nog staldeuren zoekt. Wij hebben indertijd gekozen voor kunststof iplv hout. Heel tevreden van! Zou even moeten zoeken waar we die nu weer gekocht hebben.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 17:01

Oh, moest je nog weten waar je die hebt besteld zou dat fijn zijn!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:07

In de schuilstal, die we eventueel wel kunnen sluiten hebben we van die schuifdeuren gedaan die je bij veel boxen ziet.
De hele voorwand hebben we zo gemaakt, links een schuifdeur en rechts een schuifdeur en daartussen dan kunststof hout met tralies.
Momenteel is de rechter deur dicht en kunnen ze alleen vanuit de linker wei de stal in.
Uiteraard kunnen we dat dus ook omdraaien.
Omdat we nu in de winter niet willen dat het inwaait hebben we voor de tralies windbreekgaas gedaan, maar dat kan er uit in de zomer. Maar afgelopen zomer was het lekker koel op stal dat we het hebben laten zitten.

Kunststof bevalt ons dus ook erg goed.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:09

bruintje123 schreef:
In de schuilstal, die we eventueel wel kunnen sluiten hebben we van die schuifdeuren gedaan die je bij veel boxen ziet.
De hele voorwand hebben we zo gemaakt, links een schuifdeur en rechts een schuifdeur en daartussen dan kunststof hout met tralies.
Momenteel is de rechter deur dicht en kunnen ze alleen vanuit de linker wei de stal in.
Uiteraard kunnen we dat dus ook omdraaien.
Omdat we nu in de winter niet willen dat het inwaait hebben we voor de tralies windbreekgaas gedaan, maar dat kan er uit in de zomer. Maar afgelopen zomer was het lekker koel op stal dat we het hebben laten zitten.

Kunststof bevalt ons dus ook erg goed.


Heb je een foto van jullie constructie? Lijkt me erg praktisch, dat je het ook dicht kan doen!

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:14

Van zodra je zand stort,moet je het sowieso een aanvraag doen en weet je niet zeker of je toelating krijgt.
Wij hebben bv nooit geen gekregen.

Veel mensen doen het zonder aan te vragen,gaat goed,zolang je geen klachten krijgt.....blijft een risico.

Graspiste is in de winter zo goed als nooit echt intensief te gebruiken.

Is er in de buurt geen piste die je kan gebruiken?
Zou sowieso een hoop kosten uitsparen en binnen x-aantal jaar kan je dan nog zien.

Qua palen hebben wij hier heel bewust gekozen voor halve treinbilzen.
Kastanjepalen hadden wij er die na nog geen 10 jaar gewoon rot waren en omvielen vanzelf.

Lint zou ik nooit nemen.
De ijzerdraadjes erin komen nooit met elkaar in verbinding.van zodra eentje gebroken is,zit je al met minder snok op je lint.

Hier draad die super geleid,met 9 geleiders.
Heel degelijk spul,van een goedkoper merk,hangt hier nu 6 jaar en ik zou nooit nog ander willen.
Wij hebben aan de buitenkanten 3 draden,binnenkanten 2 draden en zelfs de grootste uitbrekers(de shetjes en ezels),zijn er nog nooit door gegaan.
Investeer zeker in een snokapparaat die ruim zwaar genoeg is.
Hoeveel draden je ook spant,als er niet genoeg snok op zit,krijg je vroeg of laat uitbrekers.

Zichtbaarheid van alles is totaal onbelangrijk.
Hier blauw-groene draad die bijna opgaat in de omgeving,maar nog nooit eentje gehad die plots een weidewissel of verandering van draad niet ziet.
Mensen zien volgens mij een stuk minder dan paarden en wij denken altijd dat we bv linten ed moeten gaan spannen om het goed zichtbaar te houden,hier totaal andere ervaringen.

Het enige waar ik hier enorm mee sukkel is de draad die je ondergronds gebruikt om bv van een stuk naar aan ander te gaan onder de grond.
Dat is dubbel geïsoleerde draad en alle soorten die ik reeds probeerde zijn pruts.
Na de winter zijn de uiteindjes broos en breken af,keer op keer,waardoor je op de duur te kort komt.

Alles wat hier daardoor vervangen moet worden,wordt gewoon enkel geïsoleerde koperdraad die we eigenhandig in een plastic buisje steken.
Kost een stuk minder en is veeeel duurzamer.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:16

Ik ben een stille meelezer en ik zou ook afraden om een Shet ter gezelschap te nemen. Beter een Btje of Ctje maar Shetten raad ik echt af. Los van het feit dat ze veelal makkelijk hoefbevangen worden, heb je inderdaad met een beetje pech ook nog eens een echte uitbreker.
En geloof me; het maakt ze geen drol uit hoeveel draden er hangen of hoeveel stroom er op staat en of je ze op hun donder geeft; Als ze gaan dan gaan ze.
Ik heb er 1 achter 4(!) draden en nog breekt hij uit als hij zin heeft. Zelfs waar ik naast sta. Veel mensen geloven het niet maar echt; het boeit ze geen flikker.

Goedkoop adres voor koord, lint, draad en toebehoren; Thalens Touw in Dalen. Verzenden doen ze ook en verkopen prima spul, stuk goedkoper dan bij zogenaamde paarden/landbouwwinkels. hebben ook een website.
Voor paaltjes; Agrishop.nl scheelt je ook een smak geld.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:19

Ik vind het zo'n onzin dat shetten door alles gaan.
Ze houden olifanten binnen met stroom,dus hoe zou een shet dan onmogelijk in stroom blijven?
Een uitbrekende shet is gewoon een weide waar onvoldoende snok op staat,zo simpel als dat!

Al die uitbrekende shetten zou ik graag eens het lint of draad zien waar ze achterstaan,in combi met het stroomapparaat.zeker weten is die combi alles behalve zwaar.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:40

tengeltje11 schreef:
Ik vind het zo'n onzin dat shetten door alles gaan.
Ze houden olifanten binnen met stroom,dus hoe zou een shet dan onmogelijk in stroom blijven?
Een uitbrekende shet is gewoon een weide waar onvoldoende snok op staat,zo simpel als dat!

Al die uitbrekende shetten zou ik graag eens het lint of draad zien waar ze achterstaan,in combi met het stroomapparaat.zeker weten is die combi alles behalve zwaar.


Heb je zelf een Shet?

Een olifant is echt niet te vergelijken met een Shet... Die hebben zo'n bos haar, het maakt ze geen ene moer uit dat ze daar een schok krijgen. We hebben drie Shetlanders en er is er eentje die gewoon overal doorgaat als het haar niet zint. De andere twee staan dan nog te zieltogen in de wei. We hebben hier vier draden en echt een sterk apparaat op netstroom. Dus: niet alle Shetlanders zijn uitbrekers, maar als je pech hebt, sta je daar wel schoon hé.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:11

Een beetje Shet die voelt een doodklap stroom inderdaad amper, (en/of neemt deze gewoon voor lief) bij goed getimed een dikke bos manen onder de draad steken (al grazend uiteraard ;) ) en dan vliegensvlug er onderdoor schieten.

Een doodklap stroom combineren met een 30 cm lage draad die weinig bewegingsruimte omhoog heeft (draad strak spannen en palen niet te ver uit elkaar) zijn echt een must voor een zichzelf respecterende Shet :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 bezoekers