Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:16

Ja hoor,2 shetten die ik,voor de vernieuwing van onze omheining,dagelijk van tussen de koeien van de buren kon gaan plukken.

Omheining deftig vernieuwd met oog op heel degelijke stroom en nu,6 jaar nadien,nog geen enkele shet gehad die door de draad ging.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:33

tengeltje11 schreef:
Ik vind het zo'n onzin dat shetten door alles gaan.
Ze houden olifanten binnen met stroom,dus hoe zou een shet dan onmogelijk in stroom blijven?
Een uitbrekende shet is gewoon een weide waar onvoldoende snok op staat,zo simpel als dat!

Al die uitbrekende shetten zou ik graag eens het lint of draad zien waar ze achterstaan,in combi met het stroomapparaat.zeker weten is die combi alles behalve zwaar.



Ah daar hebben we de eerste al die meent dat we liegen.
Je bent van harte welkom hier om het aan den lijve te ondervinden, stuur me maar een pbtje met wanneer je wil langskomen! ;)

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:51

tengeltje11 schreef:
Ja hoor,2 shetten die ik,voor de vernieuwing van onze omheining,dagelijk van tussen de koeien van de buren kon gaan plukken.

Omheining deftig vernieuwd met oog op heel degelijke stroom en nu,6 jaar nadien,nog geen enkele shet gehad die door de draad ging.


Naja, hier bleven ze ook binnen de omheining, tot we noodgedwongen de kudde uit elkaar moesten halen... Dat was buiten ons Lizzy gerekend, die was het er duidelijk niet mee eens. Nu staan ze weer bij de anderen (weliswaar met een draadje tussen, maar in het zicht) en kijk eens aan, ze blijven nu wel binnen!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:57

Dat kan allemaal waar zij. Met Shetlanders. Maar dan koop je er toch gewoon een waar je wel van weet dat hij achter de draad blijft. Kun je toch gewoon bij koop naar vragen?
Je vraagt bij de aankoop van een rijpaard toch ook naar zijn gedrag?

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:04

pol013 schreef:
Dat kan allemaal waar zij. Met Shetlanders. Maar dan koop je er toch gewoon een waar je wel van weet dat hij achter de draad blijft. Kun je toch gewoon bij koop naar vragen?
Je vraagt bij de aankoop van een rijpaard toch ook naar zijn gedrag?


Maar je kan er toch niet zeker van zijn dat de verkoper de waarheid vertelt? Als die Shetlander nu net weggaat omdat hij uitbreekt, gaan ze dat bij verkoop echt niet aan je neus hangen, vrees ik...

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:11

Ja zo kun je ook een volwassen paard verkopen en zeggen dat hij zadelmak is terwijl dat niet zo is.
Als je de aankoop van je shetlander net zo serieus neemt als van je rijpaard zal dat wel meevallen. Goed naar vragen en duidelijk omschrijven (en vastleggen) bij je gebruiksdoel.
Ter plekke ook even vragen of ze de weidegenootjes je binnen willen zetten en kijken wat de pony doet.

Dat ze vaak uitberkende mormels zijn is voor mij alleen een reden om gewoon even extra op te letten bij aankoop. Zoals ik bij een warmbloed even goed kijk of het geen geflipte hysterische is.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:19

Wij hebben nu 8 jaar dik groen koord van Gallagher. Je hwbt nu ook bruin koord. Soms een stukje vervangen. Staat heel netjes! Houten palen gecreosoteerd weersbestendig gemaakt. Wellicht zijn kunststofpalen ook goed? Dus draad is een prima alternatief voor een houten omheining.Houten hekken maakt mijn man zelf.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:42

Mijn shet ging ook vlotjes door de omheining wanneer er weinig tot geen stroom op stond terwijl mijn KWPN merrie netjes binnen de omheining bleef. Nu hebben we dat opgelost zodat er terug overal meer dan genoeg stroom op staat en blijft de shet er nu toch ook wijselijk van :)

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 01:12

Izzy19 schreef:
Mijn shet ging ook vlotjes door de omheining wanneer er weinig tot geen stroom op stond terwijl mijn KWPN merrie netjes binnen de omheining bleef. Nu hebben we dat opgelost zodat er terug overal meer dan genoeg stroom op staat en blijft de shet er nu toch ook wijselijk van :)


Die hebben daar echt een neus voor he! Ik heb al gezien hoe onze Shet dat doet. Voorzichtig neusje richting draad, oh :)* ik voel niks! Jihaaaaaa! ~~}> >;)

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 11:33

Ondertussen nog eens gebabbeld met mijn beste vriendin en mijn bezorgdheid voorgelegd: als ik geen pensionklant vind gaat zij een paard van haar bij het mijne zetten. Mijn eerste paardje heeft ook een hele tijd bij haar gestaan toen ik nog geen eigen locatie had, dus had ik haar ook voorgesteld om bij plaatsgebrek een plekje voor een paard van haar te reserveren. Oef, nu kan ik me weer gaan focussen op het hoe en wat van de paarden thuis.

Volgend probleem: we hebben een bestaand schuurtje dat we gaan ombouwen tot paardenstal, dat vroeger koeienstal is. Ik was al erg enthousiast aan het zoeken naar tweedehands staldeuren, maar merk nu dat er verstevigingen aan de deuren daar zitten en het plafond relatief laag komt. We gaan vanbinnen wel wat uitdiepen maar aan de deuropening blijft het hetzelfde niveau. Dat maakt dat geen enkele standaard staldeur daar past. Verdorie! Dus dat wordt maatwerk denk ik...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:00

Wil je echt hoge staldeuren?
Ik vind juist die lage wanden veel ruimer ogen en voelen omdat de paarden daar lekker met hun hals overheen kunnen zwaaien zeg maar :+

Heerlijk dat je een vrij simpele oplossing hebt voor het alleen staan nu :j

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:17

Ik heb wel een shet staan, paard en shet worden beiden snel dik dus qua voeren geen probleem hier.
We hebben rondom hout en een paddock met twee stroken lint, we hebben haar alleen de eerste nacht uit de wei kunnen vissen en met een kleine aanpassing aan de paddock staat ze nu al sinds maart netjes achter het lint. Hier ook eentje die het ruikt als het stroom eraf is, dan kunnen we d'r gaan vangen. :+

Misschien is het al genoemd, maar wij bestellen heel veel bij https://www.weidezaun.info/ voor onze omheining. Het is echt vele malen goedkoper dan bij Nederlandse webshops.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 12:36

Azmay: ik had gedacht aan de klassieke tweedeurs staldeuren. Waar het bovenstuk open gedaan kan worden los van het onderste gedeelte. Ook liever geen schuifsysteem omdat we graag de ruimte aan de muur willen gebruiken om ringen aan te maken om de paarden aan te knopen.
Ik heb eigenlijk ook niet meteen een alternatief idee, maar misschien denk ik te traditioneel.

Niwla: Neen, die tip is nog niet gegeven. Ik ga alvast even snuisteren!

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:52

Gewoon opmetsen met betonblokken en een stevige houten deur in de opening van bv 1m hoog.
Kunnen ze over kijken,is behoorlijk eenvoudig,kan iedereen metsen en de meest budgetvriendelijke manier van inrichten denk ik.
Paarden vinden de open structuur ook leuk en verlucht goed.
(muren natuurlijk iets hoger dan de deur,maar dan maak/mets je het compleet op maat,en maak je zelfs de deuropeningen naar eigen keuze.iemand die handig is,kan zelfs helemaal zelf de deuren maken,stevig hout kopen,behandelen dat ze er niet aan bijten,geraamte maken,bekleden,scharnieren eraan en klaar!)

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:09

Wij hadden het in België zo:
Afbeelding

Deuren stonden eigenlijk altijd open, nu enkel voor de foto dicht (moesten foto's maken voor de verkoop een paar jaar geleden ;) )
In de stal hadden we twee boxen met halfopen muren van ongeveer 1.30m hoog. Daar achter hadden we een gang van 2m breed waar zadels, materiaal en voer stond. Hooi lag in de schuur rechts naast de stal. Het enige waar we spijt van hadden, was dat we in die halfopen muren toch geen deur hadden voorzien. Makkelijker om op te zadelen in de stal enzo!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 16:23

Precies zoiets gaan we ook doen! Twee stallen aangrenzend aan de paddock, deuren open en dan zijn het inloopstallen. Ik wil ze enkel wel kunnen sluiten om als stal te gebruiken, net zoals jullie op de foto.

Alleen gaat onze gang tussen de twee stallen in liggen. Het probleem is nu dat ons dak en plafond vrij laag is. We gaan in het huisje wel wat verlagen, maar dat kunnen we aan de drempel niet. Dus we gaan deuren moeten zoeken die ongv. 180 hoog zijn of op maat laten maken. Waarschijnlijk dat laatste..

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:46

neile schreef:
Precies zoiets gaan we ook doen! Twee stallen aangrenzend aan de paddock, deuren open en dan zijn het inloopstallen. Ik wil ze enkel wel kunnen sluiten om als stal te gebruiken, net zoals jullie op de foto.

Alleen gaat onze gang tussen de twee stallen in liggen. Het probleem is nu dat ons dak en plafond vrij laag is. We gaan in het huisje wel wat verlagen, maar dat kunnen we aan de drempel niet. Dus we gaan deuren moeten zoeken die ongv. 180 hoog zijn of op maat laten maken. Waarschijnlijk dat laatste..


Is het dak nog goed genoeg om te laten? Wij hebben het dak eraf gehaald en aan de kant van de deuren een stuk opgemetseld, een halve meter denk ik. En dan nieuw dak erop, aluminium platen.

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:48

Ik weet niet of het al gezegd is, maar koord zou ik sowieso niet gebruiken.
Ik had altijd lint en bij het minste of geringste brak het en kon ik alles weer repareren. Toen gekozen voor koord. Nou dat bleef goed heel. Echt perfect.... dacht ik....
Toen mijn paard een keer naar de buurman trapte bleef ze met haar achterbenen in het koord hangen, alles was kapot getrokken, weidepaaltjes afgebroken en isolatoren kapot. Ook het been van mijn paard was tot de pees toe open gereten. Alleen het koord was nog heel. Dan heb ik 10x liever draad wat dan kapot gaat.

Nu heb ik rondom een houten omheining met daarvoor een stroomdraadje. Tussen de weides in heb ik breed bruin lint. Staat ook een stuk netter dan dat witte lint.

En ja, onze Shetlander breekt ook overal uit. Stroom of niet, hij klimt tussen de draden door. Zelfs een keer een wei gehad met schapengaas omheind (Stond geen stroom op), maar daar klom hij gewoon overheen. Hij doet zijn naam (Naughty by Nature) wel eer aan... _O-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:51

Koord heb ik bij een kennis van me ook echt hele nare verwonding van gezien. Ook tot op het bot toe.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:11

de bedrading van cranenbroek is echt niet slecht hoor. heb het al 5 jaar hangen. ook de islolatoren en handgrepen gaan al zo lang mee.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 22:07

Het dak is nog zéér goed, en onder dak hebben we een grote hooizolder. Zonde om daar werken aan te doen,... Dus we gaan het hier mee moeten doen. Heel het gebouw is heel stevig en degelijk, dus willen we graag hier mee verder gaan.

Oei... Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Hebben andere draadgebruikers hier ervaring mee?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:46

Hier heeft Diva 1 keer in de dunne koord gehangen en dat knapte meteen, de 6mm koord zet ik vast met dunne strotouwtjes op de laatste isolator in de hoop dat dat de schade beperkt maar zou het anders ook niet weten. Draad schijnt sneller te knappen maar ook dieper te snijden als het net verkeerd gaat en lint lijkt me ook niet alles. Denk dat ik de volgende keer dunner koord haal.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:48

neile schreef:
Het dak is nog zéér goed, en onder dak hebben we een grote hooizolder. Zonde om daar werken aan te doen,... Dus we gaan het hier mee moeten doen. Heel het gebouw is heel stevig en degelijk, dus willen we graag hier mee verder gaan.

Oei... Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Hebben andere draadgebruikers hier ervaring mee?


Stille meelezer, even reageren: houd je niet altijd dat de ene goeie ervaring heeft met het een en een ander met het ander? Zo zullen er toch altijd wel horror verhalen van beide te vinden zijn..