Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 10:22

Y E S!

Na jaren dromen en denken dat het geen optie zou kunnen zijn, heb ik eindelijk vanaf volgend jaar een huis waar ook een fijn landje bij ligt om mijn paard op te zetten. Op dit moment is het nog afgemaakt met een fijne combinatie van houten stronkjes en betonnen palen, prikkeldraad en daarvoor een elektriciteitsdraad. Ik wil er graag een rijbakje voorzien, een longeercirkel en het gehele deel indelen als een paddock paradise met stukken weides om de paarden op te laten grazen. Het plan is om iemand te zoeken die zijn paard bij ons in pension wil zetten zodanig dat mijn paard niet alleen staat. We zitten dicht tegen de bossen aan, fijn buitenrijden dus.

Maar nu. Nu kijk ik op tegen die berg werk om het om te vormen tot een paardenparadijsje. Ga ik voor houten omheining (euro's, die er momenteel niét echt zijn) en is dat dan steviger dan een elektrische omheining? Neem ik dan koord of draad (wat is het verschil tussen die twee eigenlijk?) en welke is dan aan te raden? Neem ik een stalen weidepoort vanvoor of toch een houten? Mijn voorkeur gaat uit naar hout vanwege het zicht vanuit de woonkamer. Ik heb jaren op pension gestaan en daar neem ik tips uit mee, maar ik wil wel een zo stevig mogelijke omheining voor mijn jonge energieke merrie die wel eens 'uit de bol' kan gaan.

Tips? Advies? Deze meid verzuipt in alle mogelijkheden!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:24


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:34

Heb je er ook wat om bij te zetten? (Ik haal iig uit je verhaal dat je merrie alleen is).

Om wat voor oppervlakte gaat het ongeveer? Verkijk je daar vooral niet op, een pp klinkt leuk maar op een klein stukje land in mijn ogen een beetje zinloos en krijg je meer een doolhof :+

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 10:44

Het gaat in totaal om 1 hectare.
Ik heb 1 eigen paard, maar er komt sowieso een paard bij. Ofwel van een vriendin, tot ik iemand vind die in pension komt, ofwel eentje in pension meteen. Alleen zal ze niet staan, want ik vind dat een paard niet alleen mag staan. Er komen max. 3 paarden op te staan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:46

Gefeliciteerd met je huis :)

De tip die ik ga geven is bespaar niet teveel op omheining.
Onze ervaring is dat goedkoper lint/ koord en geleiders snel kapot gaan.
De duurdere langer mee gaan, minder werk geven en daardoor uiteindelijk hun prijs wel terug verdienen.

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:49

Zou je niet zelf een shetje aanschaffen voor erbij? Van een pensionklant heb je geen garantie dat die blijft staan en dan staat je paard misschien alsnog alleen. Verder hebben wij ijzeren hekken om de weides of paddoucks in te gaan.. de paddouck omheining is met houten palen en dan zo een zwarte band op de hoogtes en een stroomdraad op 3 hoogtes. Maar ze staan er niet 24/7 in dus dat zal ook schelen.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 10:54

Hilary, ik heb me aangemeld op dit forum, leuk! Bedankt voor de tips. Ik ga er alvast even rondsnuisteren.
Bruintje123, dacht het al. Ik heb al wat brochures van verschillende fabrikanten thuis liggen. Was even in de van cranenbroek gaan kijken maar heb besloten toch maar niet van daar te gaan kopen net omwille van de kwaliteit. Ik hoor dat Gallagher wel heel goed is? Welke heb jij zelf gebruikt? Welke zou je laten liggen in de winkel?

En lint? Draad? Of koord? En wat is het verschil tussen draad en koord want... *vraagtekens in mijn ogen*? Op foto lijkt het allemaal hetzelfde. Ik voel weinig voor lint gezien dat kan gaan wapperen in de wind en spanning op je palen zet.. maar het is wel een pak visueler dan draad of koord.

Kimalian, ik ben er niet voor, gezien ook de verschillende voerbehoefte. Dan zou ik liever gaan voor een paard dat ook gebruikt kan worden als rijpaard voor mijn vriend en therapiepaard voor de playdates die ik op termijn zou willen gaan doen voor kinderen. Maar dat budget is er even niet, gezien aankoop huis, verbouwingen,... Als het even duurt, ga ik liever even horen bij vriendinnen die ook paarden hebben of er niet tijdelijk eentje bij ons kan staan. Misschien gaat het op termijn toch moeten hoor, maar in eerste instantie zou ik liever kijken naar een paard van iemand anders erbij.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:02

Het meest ideale is denk ik houten omheining met bij de bovenste (2) plank(en) een stroomdraad aan de binnenkant. Dan heb je minder kans dat ze tegen je duurdere houten planken aan gaan hangen/schuren/bijten. Die houd je dan al een stuk netter. Plus dat als de draden breken ben je dadelijk zo je paarden kwijt, als er nog hout tegenaan zit zal dat dus niet zo zijn!

https://goo.gl/images/uSFJU7 Zo iets!

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:09

Moet je voor een houten omheining geen vergunning aanvragen? Anders wel voor je bak neem ik aan.
Ik vind de tip van Kimalian om een 2e dier te nemen voor als de pensionklant weggaat een hele goeie.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:13

Ik heb zelf buitenom een harmonicagaas hekwerk van 1.60 hoog met nog 2 gladdraden erboven op.
En daar met afstandhouders Gallagher permanentdraad/ equifence als stroomdraad.
Maar dat dat geen haalbare kaart is voor iedereen wil ik wel begrijpen.
Maar ik moet zeggen, beste investering die wij bij ons huis hebben kunnen doen. En totaal geen spijt van.

Om de weides op te splitsen gebruik ik wel lint.
Zowel de galagher als de patura tornado in 40 mm.
Als je daar isolatoren met rubber voor gebruikt die je vast kunt draaien en je spant je lint goed op klappert het niet.
Wij wonen compleet vrij met amper beschutting en het houd hier goed.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... r-20-stuks
Neem dus altijd met rubber, hebben wij eens niet gedaan en alles schuurde op de isolator kapot.

Zelf heb ik hier 3 lagen gemaakt.
Maar dat komt omdat ik een springer had en nu ook eentje die door walst als het te laag is.
Dus ik moest de hoogte in.
Heb ook een onderdoor kruiper, dus moet ook echt een draadje op 30 cm hebben zodat zijn neus stroom krijgt. En ja dan komt tussenin ook vanzelf iets omdat anders de ruimte zo open is.

Koord is volgens mij breder dan draad?
Ik gebruik het zelf niet na het op pension ooit een verschrikkelijke wond gezien te hebben.
Maar eerlijk is eerlijk, dat kan bij alles en veel mensen die dat wel naar alle tevredenheid gebruiken.
Maar kan je daar verder niets over zeggen in gebruik.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 23-12-17 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:14

Ik heb mijn rijbak en een stuk paddock omheind met haspelslang. Deze haspelslang heb ik gratis kunnen krijgen. Hier worden ze gebruikt door bollenkwekers.

Het is stijf rotmateriaal om te verwerken, maar als het eenmaal zit dan is het super stevig en het is veilig.

Gaas heb ik erachter zodat mijn honden ook in de bak kunnen spelen.

(Stukken in de hoek moet ik nog vastmaken).
Afbeelding

Nog n foto gevonden:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lovelance op 23-12-17 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:15

Een houten omheining vraagt veel onderhoud en is duur. Wij hebben hier aan de weg-kant een houten hek, maar de rest is omheind met lint.
Tip bij lint: zet palen om de 2m. max. Niets zo stom om te zien als doorhangend en wapperend lint.

Ik zie veel liever bruin of groen lint. Dat witte lint (en koord) vind ik eigenlijk maar horizon-vervuiling.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 11:38

Goede tips krijg ik hier! Ik had bijvoorbeeld er zelf nog niet bij stilgestaan dat er mogelijks wel een vergunning nodig is om een houten omheining te zetten. Ik zit wel in België, mogelijks is dat anders (alhoewel: hier hebben we ook regels voor letterlijk alles -.-). Eentje om na te kijken inderdaad! Het is natuurlijk wel flink aan de prijs en voor ons niet realistisch om het volledige stuk in hout te omheinen. Ik ben verbaasd om zoveel goeie reacties op lint te horen. Ik had er zelf een iets negatiever gevoel bij, maar niet echt gestoeld op ervaringen. Ik heb vooral met draad en koord ervaring. Hoe zit het met het onderhoud van lint? Als er ergens iets gerepareerd moet worden, dit is toch een lint uit 1 stuk? Het lijkt me wel veel 'visueler' dan draad en koord. Dus toch eentje om over na te denken, als anderen er toch goede ervaringen mee hebben.

Lovelance: op je eerste foto zag ik het zelfs niet. Dacht dat het ronde houten palen waren. Ik dacht dat je per ongeluk de verkeerde foto had gepost. :D Het is optisch nog niet zo opvallend dus, lijkt me wel goed voor bijvoorbeeld een rijbak of een longeercirkel af te maken. Deze liggen bij mij ook 'in' het geheel, daar moet ook geen stroom op staan zoals bij de buitenomheining.

Misschien stel ik dommemensenvragen, maar hé: het is zaterdagmorgen, dan mag dat, toch?! :o

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:44

Wij hebben ruim 30 jaar geleden gekozen voor een voor ons toen dure optie: Gallagher paaltjes met draad. Inmiddels staan al die jaren later die dunne paaltjes nog steeds, hebben we op één stuk het draad moeten vervangen nadat er schapen van de buren doorheen gesprongen waren, maar is de rest nog steeds up&running. Dat is dus een hele goede investering gebleken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:40

Wij hebben bruin lint. Je kan speciale stukjes kopen waarmee je het aan elkaar kan zetten als het stuk is.
Uit ervaring weet ik dat je het ook prima aan elkaar kan nieten ;-)
Verder marktplaats in de gaten houden voor de palen, die zijn ook 2e hands te vinden (wij hebben ze van iemand die teveel had ingekocht).
Verder heb ik ook wat dingen bij cranenbroek gekocht, maar ik vind het echt goedkoop = duurkoop eerlijk gezegd....

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:11

Waarschijnlijk is dat witte lint voor de paarden wel veel beter te zien dan groen of bruin of touw.
Mogelijk mag het niet overal in elke gemeente en regels.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:18

Mijn tip: ga voor in het midden een baan breed, goed zichtbaar lint waar je niet per-sé stroom op hoeft te zetten. Dit is puur voor het zicht van de paarden, dat ze goed zien waar de afrastering staat.

En doe daar onder en er boven nog een degelijke schrikdraad voor de stroom.

Ik had alles netjes met breed bruin lint gedaan maar lint gaat toch snel klapperen en dan moet je het dus regelmatig spannen. En daardoor zijn er breuken gekomen in de metalen draden, die rekken immers minder ver op dan het gekleurde nylon.

Het bruine lint zit er nu alleen nog maar op voor het zicht, de dunne draden die veel minder last hebben van het vangen van wind, zorgen voor de klap stroom :j

Achteraf gezien is het brede lint + alle bijbehorende duurdere isolatoren e.d. echt zonde van de investering geweest en had ik het beter direct zo kunnen doen.

En niet beknibbelen op je palen, zeker niet die groenig behandelde bouwmarktpaaltjes kopen maar echt degelijke, dikke palen bruine palen die niet na een paar jaar al doorgerot zijn.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-12-17 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:20

wilma84 schreef:
Wij hebben ruim 30 jaar geleden gekozen voor een voor ons toen dure optie: Gallagher paaltjes met draad. Inmiddels staan al die jaren later die dunne paaltjes nog steeds, hebben we op één stuk het draad moeten vervangen nadat er schapen van de buren doorheen gesprongen waren, maar is de rest nog steeds up&running. Dat is dus een hele goede investering gebleken.


zo'n omheining heb ik ook, de bovendraad (op 1.50) is van dikker, stugger materiaal. Staat nu 10 jaar ongeveer, 1 x een stuk moeten repareren omdat iemand het leuk vond om het door te knippen :roll:

Aan de zijden nar de buren staat nog wel gaas (met prikkeldraad) want aan 1 kant hebben ze schapen en aan de andere kant zit een tuindersbedrijf en dit stond er al voordat ik er kwam.

De ooit witte draden zijn in de loop der tijden groen geworden, dus ze vallen niet meer zo op O:)

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:41

Wat leuk! Maar idd wel veel om uit te zoeken. Wij hebben bij onze stal de bak/paddock met verwarmingsbuizen en daar boven, tussen en onder schrikdraad. Bij de wei iets verderop (net geen hectare) bruin schrikdraad. Geen probleem met zichtbaarheid. Zorgen dat er goed stroom op staat. Wij hebben daar vier draden met de bovenste op 1.80 hoog. Komen ze niet in de verleiding met de borst ertegenaan te komen.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 11:38

Effe samenvatten:

- meerdere draden
- bovendraad iets dikker (was ik wel al van plan, vroeg me af of ik dan ook best alle draden dik deed of er onder wat dunnere draden kon doen)
- de ene zegt wel lint, de andere raadt het af...

Ik denk dat ik voor sowieso wel ga gaan voor draden dan. Vanboven een stevige, dikkere draad. Goede palen. Ik ben er nog niet uit of ik toch ook een lint ga installeren.

En ik hoor ook: ga voor een bekend kwaliteitsmerk. We zullen dit dan ook eens gaan bekijken.

Welke afstand houden jullie tussen de palen? Ik lees dat je voor lint eigenlijk 2m aanhoudt, wat doe je voor draad? Op onze pensionstal stond er vaak veel plek tussen de palen maar dan gingen de draden ook wel wat hangen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:52

Ik ben hier begonnen met 10 meter, nu is het 5 meter omdat de kalfjes van de buurman er wel erg makkelijk onderdoor kwamen maar voor onze paarden was 10 ook genoeg.
Voor het koord (voor mij is draad alles dat volledig van metaal is) is het ook wel beter om de afstand niet te groot te maken anders gaat het doorhangen als je er geen spanners op hebt.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:06

Houten omheining vergt veel onderhoud????
Ligt er maar net aan welk hout je kiest. En nee, vergunning is niet nodig mits je je aan de afmetingen houd. Dat gaat dan om de hoogte.
Ik zou zeker voor hout gaan. Past mooier in de natuur. Beter dan slappe lintjes die gaan doorhangen enz..

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:26

Qua palen vind ik betonpalen ideaal. Die zijn zeer duurzaam en onderhoudsvriendelijk. Als je ze bij een betonfabriek koopt kun je ze rond de 9-10 euro vinden. Dat is niet zo veel duurder als een houten paal. Misschien minder mooi als hout maar als de helft van de palen begint schuin te staan en te rotten is dat ook niet bepaald een mooi zicht.
Ik ga zelf binnenkort dit soort omheining zetten
http://www.beton-dobbelaere.be/websites/1/uploads/image/Foto's%20klein/Groen%20sector/Weidepalen/DSCN4736.JPG

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:06

Ik heb de palen op 5 meter staan met lint. 2 meter is echt niet nodig.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Eindelijk paard aan huis... En hoe ga ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:06

Als je prikpaaltjes neemt, plastic vergaat hoe dan ook na jaren. Het wordt broos. Als je dan zo'n paaltje opnieuw wil prikken breekt het. Ik spreek uit ervaring. Dus onze prikpaaltjes zijn van ijzer.

Als je lint koopt, let er dan op dat er minimaal 3 of liever nog meer stroomdraadjes doorheen lopen. Goedkoop lint heeft maar 1 schrikdraadje erin en daar ga je spijt van krijgen. Als dat breekt, heb je geen achtervang van de andere draadjes en is de stroom eraf.

Draad of koord. Koord. Ik heb her en der draad, maar ben daar niet tevreden over. Je hebt natuurlijk goed draad en slecht draad, ook weer hoeveel stroomdraadjes erdoor lopen. Maar koord is lekker dik, is ook visueel goed zichtbaar voor paarden, maar voor mensen minder lelijk dan lint.

Als ik weer moet gaan spannen, zal ik voor koord gaan. Ja wel duur, maar ook wel goed. Ook nog eens stevig, dus het kan ook niet knappen als ze erdoor willen.

Als je isolatoren koopt voor draad of koord, dan vind ik isolatoren met een klikklepje fijn. Namelijk de gewone ogen, daar zitten nogwel eens soort braampjes aan en als je dan je draad erdoor moet haken, blijft dat haken. Die isolatoren met klepjes zijn fijn. Lint kun je er ook mee spannen. In dat geval zou ik weer isolatoren nemen met losse klepjes erop. De scharnierende klepjes van hetzelfde stukje plastic, breken op den duur.

Planken hebben wij bij ons laatste hek ook gedaan. Wij hebben waaibomen afvalhout bij de zagerij gehaald en dat ingeteerd met afgewerkte motorolie. Ja verboden, maar goedkoop en afdoend en dat doen we volgende jaren weer.
We hebben maar 1 plank. De bovenste rand. Aan de binnenkant hebben we ijzerdraad gespannen ipv lint of koord. En daar staat spanning op. een halve meter onder de plank loopt een lint, zonder spanning. Alleen voor het zicht.
De planken zitten op houten palen, die we zelf uit het bos hebben gehaald. Als je palen wilt, kijk dan niet bij winkels, maar zoek bij particuliere houtvesters. Dan zijn ze een euro per paal.

Wil je je palen voor meer dan tien jaar behouden, verbrandt dan de punt tm 40 cm hoog in een vuur. Dit aangekoolde gedeelte duurt langer om te verrotten dan met een creosootbehandeling.

O en denk eraan dat je investeert in een onweerbeveiliging voor je schrikdraadapparaat. Ja, is duur, maar als het onweer je schrikdraadapparaat kapotmaakt, dan ben je de pineut. En ik zou gaan voor een schrikdraadapparaat op de netstroom, niet op een accu. Accu's vind ik onhandig, moet je weer opladen, of nieuw kopen, apparaat is zwaar etc.

Als je 1 hectare hebt, zou ik niet én een rijbak én een roundpen/longeercirkel maken. Zonde van je ruimte. Ik zou dan longeren in de rijbak.

En heb je gedacht aan een betonnen bak voor je mestopslag? Die moet aan voorwaarden voldoen officieel.

Veel succes en veel plezier met je paard aan huis.