Helemaal niet gelukkig meer... Help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 20:15

Ik ga hier eventjes twee topics samen bundelen die ik eerder gemaakt heb, omdat deze toch uiteindelijk samen komen.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1933363
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1935169
Ik maak dit topic vooral omdat ik vandaag helemaal ben uitgebarsten in tranen en me al een dikke week zo ellendig schuldig voel, ik wil vooral mijn ei even kwijt maar ook de raad van onze wijze bokkers.

Kort geschetst heb ik mijn paard 2,5 jaar lang op half pension gehad, ik deed dus het meeste allemaal zelf. Maar aangezien dit het afgelopen jaar met mijn studies enorm moeilijk werd hebben we hem ergens anders gezet op volpension. Ik begon al snel aan te voelen dat Diallo niet echt zichzelf was. Hij was heel snel moe en ging bijna niet vooruit. Natuurlijk bezorgt verhuizen echt wel wat stress. Ook viel het rijden niet alleen tegen daarom, maar ook omdat een graspiste toch niet helemaal is wat ik verwacht had. Ik had nog nooit op een graspiste gereden, en heb dus nu ook ontdekt dat dit in de winter of bij nat weer gewoon onmogelijk is.

Omdat ik me toch wat zorgen maakte heb ik vorige week de dierenarts gebeld. Zag dat Diallo inderdaad erg futloos was, heeft naar zijn longen geluisterd, temperatuur genomen,... maar niets zorgwekkend en dan ook nog bloed genomen. Deze week dan de bloeduitslag gekregen en ja hoor, hij had een virus. Dierenarts had ook een bruin vermoeden had dat hij vitamine E te kort heeft hebben we dat ook laten onderzoeken aangezien hij ook plots heel ingevallen stond aan zijn kont, dit wachten we nog af aangezien dit iets langer duurt. Krijg dan deze week ook te horen van de stalbaas dat hij mank staat, vandaag dan wezen rijden in de manege verderop maar niets van gemerkt. Ik voelde me eigenlijk al enorm schuldig hiervoor. Mijn paard heeft quasi nog nooit iets gehad en nu is het het ene kwaaltje na het ander.

Kwam dan deze week op stal en zag dat hij gewoon op de betonnen vloer stond. Ik vond de stal sowieso al te leeg van bedekking, maar nu zat er gewoon bijna niks in. Mijn paard gaat graag liggen in de stal, op de weide nooit. Maar nu gaat hij dus wel op de weide liggen wat voor mij ook een teken is dat hij het in de stal niet doet. Mijn moeder is dan vandaag ook eens gaan piepen in de etenskamer. Ik dacht dat mijn paard dus een basismengeling krachtvoer kreeg met haver. Blijkt het dat hij enkel biks krijgt. Voor een paard dat moet werken van 600kg is dit natuurlijk zeker niet genoeg. Van de stal wou ik vandaag iets zeggen, dat daar toch meer in moet. Maar toen kwam de stalbaas redelijk geïrriteerd (ze had al geen gedag gezegd toen we het eerst binnen kwamen) dat mijn paard deze week 4 of 5 keer door de prikpaaltjes is gegaan en de draad en paaltjes had stuk gemaakt. Mijn paard durft wel eens uit te breken maar is bij mij enkel nog maar gebeurt als er iets 'scheelde'. Aangezien ze redelijk boos klonk heb ik de stal ook niet meer aangekaart omdat ik het echt niet durfde op dat moment. Ik wou ook vragen of er ooit nog pistezand komt, maar hier vrees ik ook voor.

Als er iets niet duidelijk is wil ik dit graag via pb antwoorden maar ik wou het niet te lang maken. Ik zit hier dus verschrikkelijk mee in dat mijn paard niet krijgt wat hij nodig heeft en ik ook niet meer kan rijden. En hoe zeg je ook zoiets en wat moet ik nu doen? Ben dus daarnet ingestort bij mijn moeder omdat ik voel dat hij zich niet goed voelt en ik niet meer de controle heb over mijn eigen paard. Ik heb hier ook totaal nog geen ervaring mee aangezien ik het voordien altijd zelf deed. Ik wou vooral ook mijn ei kwijt maar wil toch ook even raad vragen hoe ik dit nu juist aanpak.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 16-12-17 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:19

Het enige wat het juiste is wat je nog kan doen is heel snel een andere stal gaan zoeken en je paard gaan verhuizen.

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:20

Ben je van te voren niet wezen kijken en in de stallen kijken? Voer bekeken etc.?

En een graspiste? In de winter is dat niet echt handig en lijkt me vrij duidelijk dat dat niet echt bruikbaar is in de winter.

Ik denk dat jouw paard vanzelf opknapt na het virus maar dan zal wel het stalmanagement moeten worden aangepast.

En als je paard nu al te weinig strooisel krijgt en er ander voer wordt gevoerd als jij dacht kan je daar weinig aan veranderen vrees ik.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:23

Verhuizen! Dit zijn zulke basiselementen, als jij en je stalhouder daar niet op eenzelfde lijn zitten, dan zal dat ook na een gesprek niet lukken. Als een stalhouder niet van zichzelf lekker veel hooi en een dik bed stro voorziet, dan is dat vaak omwille van financiële redenen en dat gaat niet veranderen.

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Gouden bergen werden beloofd, maar toen ik er eenmaal stond was niks goed. Echt helemaal niks. Mijn paard kwam amper tot niet buiten, ik kreeg wekelijks naar mijn hoofd geslingerd dat ik te veel hooi en stro verbruikte en de kwaliteitsvolle muesli werd na een week vervangen door een hand geweekte bietenpulp. Ik heb toen meteen naar een nieuwe stal gezocht en ben van zodra ik kon verhuisd.

Zoals ik al zei, als het bij zulke basisverzorging al hommeles is, dan zal het nooit gaan zoals jij wilt.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:25

Ga rustig eens rondkijken of je wat beters vindt. Nu is het in dit jaargetijde nergens ideaal,maar jij en je paard moeten je wel prettig voelen.Ik zou voorkomen dat je knallende ruzie krijgt voordat je een back-up stal hebt.Maar het is nergens volmaakt hoor.

Rambogirl

Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:26

Ik zou persoonlijk meer werk willen en gelukkig zijn dan je ellendig voelen op de stal waar je paard nu staat. Ik zou proberen terug te verhuizen of een geheel nieuwe stalling, maar dan met de faciliteiten of zelfs meer dan eerst.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:28

Verhuizen, alleen al om te weinig strooisel in de stal, als hij graag ligt zal die dat nu niet kunnen dat kost ook energie.

Virus kan altijd verhuizen nieuwe stal ect andere omgeving dat kan gebeuren.

Eten kan je zelf misschien de dagen dat je rijd zelf bijvoeren.. maar daar sta je niet voor in volpension.

En nog een goede reden om te verhuizen die stalbaas klinkt ook niet echt aardig dat je niks durft te zeggen of vragen krijg je zo steeds meer

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:30

Ik heb een zeer gelijkaardig verhaal: paard moest op een gegeven moment apart van de anderen omdat hij op de merries zou springen en ze daardoor hengstig bleven ( je reinste onzin, want er stond wat verder een hengst waar het eerder aan zal liggen dan mijn ruin, als dat zelfs kan, ik ben er niet zeker van). Paard begon weg te kwijnen, af te vallen, vacht werd dof. Behalve dan datie nu bij 2 shetters stond ipv bij paarden van zijn grootte was er niets veranderd, maar hij werd er werkelijk miserabel van; ik kon hem ook niet meer vangen uit de weide, hij wilde niets doen. Meteen een andere stal met weidegang in groep gezocht en binnen een paar weken was hij weer de oude.

Ik durf natuurlijk niet met zekerheid te zeggen dat dat het enige probleem is van je paard, maar je stalmanagement kan zeer zeker een enorme invloed hebben, ook op korte tijd. Mijn paard is verder erg introvert en supergemakkelijk in onderhoud, maar dit merkte we heel duidelijk.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 20:35

@Simongek: Ja hoor, maar ik ben de enige die daar een stal heeft. Is heel kleinschalig, dus heb ook niet gezien hoe de bodembedekking is. Voer hadden ze mij verteld, niet getoond. Ik heb zelf nog geen ervaring met graspistes, dacht dat het wel zou meevallen. En ook omdat ze zeiden dat er nog het een en het ander zou gaan veranderen aan de piste en nog vollop bezig zijn.

Ik denk dat vragen een iemand om zijn schema aan te passen gevoelig kan liggen, maar denken jullie dat er niks gaat veranderen als ik het aankaart?
Van stalling veranderen is moeilijker dan het lijkt omdat er zeer weinig stallingen in de buurt zijn als eerste en dan nog die qua prijs en service oke zijn. Ik denk dat het financieel wel oke is, er staat namelijk een heel pak vlas. Alleen ligt het niet in zijn stal.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:39

Hoe lang staat hij er nu? Ik zou eens rustig met de staleigenaar praten, desnoods eerst aankaarten via whapp om te peilen of ze hier überhaupt voor open staat. Niet gelijk dingen eisen, neem aan dat ook hun beste met je paardje voort hebben en hem een fijne plek willen bieden waar hij zich goed voelt. Hoe zien de andere paarden eruit? Ze zorgt al langer voor haar paarden dus helemaal achterlijk zal ze niet zijn. Wellicht iets bij betalen of zelf extra bodem erbij kopen als dat qua prijs redelijk is? Voer klaarzetten in emmertjes/zakjes? Is voor beide een fijne constructie :) Soms hebben dingen tijd nodig, paard moet ritme en plek vinden, balans in de kudde komen. Al het begin is moeilijk, hier mag je best een paar maanden voor rekenen. Ik heb mijn paard sinds augustus hier en sinds een week of 2 - 3 gaat het fijn, daarvoor zijn er ook heel wat paaltjes en halsters etc gesneuveld. (Gisterenavond ook een draadje, dus helemaal goed gaat het nog niet ;) ). Is er veel onrust tussen de paarden nog? Misschien die van jou langer ernaast laten staan met een draadje ertussen zodat de paarden elkaar op kunnen zoeken maar ook weg lopen wanneer ze willen?

Qua piste, je wist dat het gras was, het is een inschattingsfout van jou geweest hoe dit ging zijn. Je weet niet hoe deze mensen financieel zitten en een goede bodem kost best wat, zou dat eerst laten voor wat het is. Ze willen het zelf vast ook, dus zal heus komen ooit, en anders kan je later nog een keuze maken wat je wilt. Ik denk niet dat het sneller komt als jij gaat zeuren. Nu naar de binnenbak of misschien buiten rijden wel een optie? Het is nu ook overal heel erg nat. Mijn bak is ook niet te rijden terwijl ik die met droog weer prima kan gebruiken, die bodem is ook voornamelijk gras.

Dat je paard nu niet helemaal fit is vind ik niet raar, nieuwe omgeving, nieuwe paarden, nieuw vier, smerig weer. Allemaal zorgt het voor een verlaagde weerstand dus hebben kwaaltjes meer kans. Dat hij hierdoor invalt lijkt me ook niet gek.

Mocht je wel echt terug willen, is misschien regelingen treffen met stalgenootjes een optie? Elk een dag voor elkaars paarden zorgen?
Laatst bijgewerkt door Caily op 16-12-17 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:40

Klinkt mij alsof je paard niet genoeg ruwvoer krijgt: eet hij zijn stalbedekking op en had hij nood aan meer gras en ging daarom door de draad? Bespreek het eerst eens, desnoods telefonisch als je face-to-face moeilijk vind.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:41

dan zou ik toch meer betalen en weten dat mijn paard de nodige verzorging krijgt, dan het een beetje te verbloemen... Zeker als je al niets durft te zeggen tegen de stalbaas. Uit ervaring weet ik dat dit niet veel zal veranderen ook al kaart je het aan.. Het is echt niet oké als ze niet voeren wat er werd afgesproken, en je paard amper stalbedekking krijgt. Zo snel mogelijk weg!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:43

Ik zou inderdaad ook al gaan kijken naar andere stallen en rondvraag doen waar nog plek vrij is. Je paard is zichtbaar ongelukkig. Een paard moet echt comfortabel in stal kunnen liggen.

Weet je niet wat voor soort en merk biks hij krijgt? Opzich kunnen ze wel degelijk voldoende hebben aan enkel biks i.c.m. goed ruwvoer. Wat en hoeveel/hoe vaak krijgt hij ruwvoer? Want dat vind ik zeker zo belangrijk.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 20:57

Hij staat op vlas, dus dat kan hij volgens mij ook niet opeten. Ze staan momenteel op zeer kleine stukjes zonder gras namelijk de piste, aan het ander stuk zit ook geen gras. Er was in het begin afgesproken dat hij zijn eigen vaste stuk weide ging krijgen maar dit blijkt ook niet zo te zijn. De weide die hij normaal gezien toegewezen kreeg staat nu geen paard op voor het gras, maar daar naartoe is hij niet uitgebroken. Met als resultaat dat hij nu in de stal moet vanaf ze van huis moeten.

De rest van de paarden zien er wel goed uit. Maar ik ben de enige die daar als pensionhouder staat met een stal. Zij rijden ook zelf niet meer met hun eigen paarden, de rest die er staat zijn shetlanders en een A pony waar ook niet mee gereden wordt dus snap dat een zandpiste voor 1 iemand aanleggen ook niet evident is.

@Delphi: Nee dat weet ik niet. Hij heeft geen gras en krijgt 2 keer per dag biks en hooi.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:05

Als ik je verhaal zo lees.. Zou ik ook serieus gaan kijken naar een andere stalling. Zo veel afspraken die niet worden nagekomen..
Dan ga je straks steeds met meer tegenzin naar stal.
Ik ben van mijn eerste stal ook binnen 5 weken verhuisd, wat een ellende daar. De stal daarna was in principe prima, alleen naar mijn smaak wat te weinig vrije beweging.
Nu sta ik op een stal die niet op internet staat, een slecht onderhouden facebook-pagina (de naam van de stal klopt op facebook niet eens meer, haha). Via-via hoorde ik over deze stal en kreeg ik een telefoonnummer. Gebeld en toevallig nog plek voor mij en mijn stalgenootje! Hele dagen buiten in de winter, zomers tot 24/7. Ruime stallen, goed voer en mogelijkheid je eigen voer in te kopen. Mooie bodembedekking, goed ruwvoer, mooie 20x60 bak... Wist echt niet dat dit bestond in mijn omgeving.

In ieder geval... Geef de hoop niet op! Wellicht wat rondjes gaan touren door de omgeving? Op zoek naar de wat kleinschaliger dingetjes.
Soms moet je ook tegen iets aan lopen waarvan je in de eerste instantie niet wist dat het er zat.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:09

Vlas eten ze wel hoor! Maar, dan had die nu alvast koliek gehad. Een van onze paarden kan ook absoluut niet op vlas omdat ze het eet alsof het hooi is, maar die had dan ook telkens koliek (tot we wisten door wat natuurlijk).

Ik zou ook echt op zoek gaan naar een andere plek, te veel dingen die schorten lijkt me. Geen mogelijkheid meer tot de vorige stal? Met eventueel dat je een stalgenootje betaald om ook jouw paard te doen?

En als je een nieuwe stal wil, ga eens langs bij voerleveranciers, hoefsmeden, maneges,.. vast wel nog ergens een boer die een leuk plekje heeft. Wij zijn via bij onze hooileverancies zelf terecht gekomen, heerlijke plek hebben we nu! Er is geen piste aan, maar we mogen die van 3 huizen verder gebruiken. Dus misschien ook wel mogelijkheden bij een gewone boer!

Edit: het gedrag lijkt me inderdaad ook ruwvoer/vitaminen tekort
Laatst bijgewerkt door Leen op 16-12-17 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:09

Vlas kan hij zeker wel op gaan eten, alleen is dit echt niet goed. Met vlas vind ik het zelf altijd belangrijk dat ze ruwvoer ter beschikking hebben om altijd iets te kunnen knabbelen. Als hij vlas gaat eten uit verveling, honger of stress zou ik echt aan de bel trekken, want als hij daar flinke verstopping/koliek van krijgt ben je verder van huis!

Weet je ook hoeveel hooi hij krijgt? Krijgt hij twee keer per dag een klein beetje op krijgt hij 4 keer per dag zeer ruim, zodat hij nagenoeg onbeperkt heeft?

Ik zou gewoon zo snel mogelijk eens andere stallen gaan bekijken en kijken waar er plek is en hoe je gevoel daar bij is. Mocht je er met de stalhouder niet uitkomen, dan heb je een beetje een idee waar je heen kan. Of misschien voelt een andere stal gelijk zo goed, dat je besluit te verhuizen.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 21:20

Dat vlas verhaal stelt me niet echt gerust. Ik wou geen stro omdat hij zijn stro wel altijd opat. Bij mij stond hij op houtkrullen. Ook omdat hij gisteren neer lag op de weide maak ik me wel even zorgen, maar zoals ik zei kan dit ook omdat hij nu in de stal niet ligt.

Delphi: Hij krijgt wel een redelijke portie hooi.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:52

Maar hij is dus het enige grote paard? Hebben de staleigenaren wel door hoeveel meer een groot paard nodig heeft? Met deze bende zou ik de paarden een ook zo klein mogelijk stuk ruimte geven, aangezien ze toch alles vertrappen, anders blijft er als het weer beter is niks goeds meer over qua bodem.

Als een paard niet lekker kan liggen dan geeft dat ook een aanslag op de weerstand. Dus daarover gelijk hebben en als het niet veranderd wegwezen daar. Met vlas kan je ook prima oppotten, dat vinden de meeste paarden heerlijk. Wat al eerder wordt gezegd is voldoende hooi wel noodzakelijk om te voorkomen dat ze op den duur vlas gaan eten (gevaarlijk!)

Allegandra

Berichten: 784
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Koewacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:05

Ik heb in soort zelfde schuitje gezeten.
Van pensionstal naar doe het zelf. Toen wegens zwangerschap besloten terug op pension te gaan met onze twee paarden.
Viel dat even vies tegen. Weinig stro in stallen, niet altijd hooi voldoende op voorraad. Paarden Ouden eigen wei krijgen, ineens ander paard erbij, etc etc.
Paard vol stress,... Dus na de bevalling besloten om zsm iets anders te zoeken.
Terug een eigen stukje grond met stallen en alles zelf in de hand.

Zelf zou ik in jou situatie dus opzoek gaan naar andere pension stal of toch terug zelf alles doen.
Niet alleen voor jou moet het een fijne plek zijn maar ook voor je paard.
Ga vrijblijvend bij andere stallen kijken, informatie opvragen. Ga desnoods een paar keer kijken.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:10

'een redelijke portie hooi' krijgen ze ook op de paddock onbeperkt hooi? Anders hebben ze er ook niet veel aan om er zonder gras op te staan... En inderdaad, zeker als ze vlas hebben zouden ze altijd hooi ter beschikking moeten hebben (overigens ook als ze op stro staan, ben ik voorstander van onbeperkt ruwvoeder). Een voordeel van stro is wel dat ze er op kunnen knabbelen.
Ik zou echt zo snel mogelijk zoeken naar iets anders, waar ze ook stroom hebben op de draden, paarden kunnen nu eenmaal uitbreken en worden alleen maar meer gefrustreerd door binnen te staan.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 22:20

Caily: Inderdaad, naast die van henzelf. Maar daar wordt niet meer mee gewerkt en zijn ook iets kleiner dan hem.

Nanoukkie: Nee op de weide krijgen ze geen hooi. Stroom staat er op maar een prikpaaltje gaat een paard van 600kg natuurlijk niet tegenhouden. Ook omdat hij dekens aan heeft, dus voelt hij het waarschijnlijk ook niet eens.

Heb ondertussen wel al eens rondgevraagd/gekeken en er zijn twee plekjes die wel interessant lijken. Mijn moeder wil wel eerst nog een poging doen om dit te bespreken. Na het vlas-verhaal waar ik geen idee van had maak ik me toch meer zorgen.

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:28

Het klinkt niet echt fijn waar je nu staat. De vraag is in hoeverre het nog goed kan komen of dat je beter op zoekt kunt naar een andere stal. Blijkbaar is het niet wat je ervan verwachte. Mogelijk kun je proberen om voor te stellen hoe je het zou willen omdat je paard dit nodig heeft(meer strooisel in de stal, genoeg haver, omheining verbeteren ed). Blijft de vraag of ze dit dan wel gaan doen. Mogelijk voorstellen dat je begrijpt dat dit meer kosten meebrengt en dat je bereid bent dit verschil financieel ook bij te leggen omdat je paard dat nodig heeft. Zo niet en bevalt het niet, wegwezen en gauw op zoek naar iets anders waar je wel vriendelijk geholpen word.
Suc6!

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:12

Kan natuurlijk allemaal wel beetje een misverstand/beginnersproblemen zijn:
- Dat een paard nu in dit weer geen eigen wei krijgt, vind ik niet meer dan normaal. De weersomstandigheden zijn nogal extreem momenteel.
- Kan het niet zijn dat het paard ongelukkig is omdat ie als enige op stal staat?
- Hij is het enige paard met een stal, dus mss heeft de staleigenaar gewoon geen flauw benul hoeveel vlas er in een stal moet?
- Hij stond vroeger op houtkrullen zei je? Mss eet ie idd zijn vlas wel gedeeltelijk op?
- In een ander topic gaf je aan dat je gezegd had niet teveel te voeren, omdat ie aan de dikke kant was. Mss krijgt hij hierdoor te weinig?

Ik zou voor nu vragen aan de dierenarts hoeveel hij zou adviseren qua voer (eventueel iets met extra vitamine E?), en dit zo aanbrengen bij de stalbaas. Het advies van een dierenarts wordt meestal wel makkelijk opgevolgd. En aangezien de stalbaas zelf gemeld had dat ie mankte, lijkt hij me wel opmerkzaam en begaan, dus imo geen kwade wil.

Maar anderzijds zou ik sowieso uitkijken voor een andere plek, want als ie constant door de stroom gaat, denk ik dat ie binnenkort ofwel definitief stalarrest zal krijgen, ofwel zelf zal mogen vertrekken, want voor een pensionhouder is het ook niet fijn om constant omheining te moeten herstellen (ik spreek uit ervaring, heb hier 2 uitbrekers: 1 van mezelf en een pensionpaard).

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:14

Mijn paarden blijven anders prima achter prikpaaltjes, zowel grote Tinkers als Arabisch veulen als alles er tussenin. Ik ben van mening dat als paard door draden gaat er altijd een reden is waarom het binnen de draden niet naar zijn zin is. In jouw geval vermoed ik het feit dat er geen eten (?) is. Hij zal misschien niet weten waar hij het zoeken moet, maar wel onrustig/verveeld worden.