Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:25

*kijkt op uit leerzaam boek*

soms mis ik echt de vindikleuk knop op bokt :)

ONDERSCHRIFTLOOS


senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:26

We leven in een tijd waarin ons wordt geleerd (of misschien zelfs worden geïndoctrineerd) dat alles perfect moet en kan zijn. En dat terwijl perfectie door velen weer anders wordt uitgelegd of ingevuld.

Tip: geloof niet alles wat je denkt.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Gambler21

Berichten: 554
Geregistreerd: 13-01-08

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 21:03

Allemaal bedankt voor de reacties!

Verkopen is sowieso absoluut niet aan de orde hoor ivm haar medische staat.

Aan mijn paard kan ik eigenlijk geen verschil merken in gedrag wanneer de manier van huisvesten anders is. Ze is heel gemakkelijk en legt zich gewoon neer bij de situatie. Wanneer ze op stal staat kan ze wel wat zuur doen, maar zodra ze haar halster om heeft is dat ook zo weer over.

Waarschijnlijk maak ik me er te druk over en moet ik het meer loslaten, maar dat vind ik wel lastig. In ieder geval weer wat om over na te denken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:09

Kun je niet ergens een plekje huren en daar een droge paddock met schuilstal creëren?

senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:23

Ik kan mij voorstellen dat het fijn is dat er veel toezicht, is vanwege het probleem met de slokdarm (kans op nieuwe verstopping). Dat is op een (pension)stal waarschijnlijk beter te realiseren.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:49

Tja ik ga eind deze maand met paard verhuizen naar een andere stal. Dat wil zeggen dat ze 24/7 uur in een groep buiten komt met de beschikking over een grote schuilstal ( ter grote van een kleine rijbak) met onbeperkt hooi uit slowfeeders laag bij de grond uit bakken door een voerhek ( geen voordroog)
Ze kan zelf kiezen om droog buiten te staan op verharding, of in het zand ( nu blub) of droog binnen.
Zomers kunnen ze een paar uur in de wei.

Voor mij en mijn paard is dit echt een verbetering. De stal heeft ook de beschikking over 2 binnenbakken en is dichtbij het strand.

Uniek zeker hier in de randstad en dat ze niet 24/7 uur op het gras staat, maar wél buiten met hooi is voor mij alleen maar een geruststelling omdat mijn paard een IJslander betreft en ik zomers juist benauwd was / ben voor hoefbevangenheid e.d. en ze word dik van lucht lijkt wel dus ik hoop het op deze manier binnen te perken te houden :)

Helaas wel ver van Zutphen vandaan. Maar het kan dus wel!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:37

senna21 schreef:
Ik kan mij voorstellen dat het fijn is dat er veel toezicht, is vanwege het probleem met de slokdarm (kans op nieuwe verstopping). Dat is op een (pension)stal waarschijnlijk beter te realiseren.


Dat is waar, maar niet elk gehuurd plekje hoeft erg afgelegen oid te zijn.

Ik huur zelf ook. Is gewoon iemand die een stuk erf over heeft met wei, dus er is toezicht, stroom, stromend water etc. Alleen op doe het zelf basis.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 01:02

Gypsy schreef:
Kun je niet ergens een plekje huren en daar een droge paddock met schuilstal creëren?


Zo simpel is dat niet...
valt mij in elk geval flink tegen. Daarom stuk bestraat...

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 01:36

Maar in omg zutphen is toch genoeg te vinden? Ik zou eens een oproepje plaatsen op 1 van de groepen op facebook. Ga je echt wel een leuk plekje vinden! Misschien op een half uurtje rijden maar dat moet te doen zijn toch?

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:00

joyce B schreef:
Gypsy schreef:
Kun je niet ergens een plekje huren en daar een droge paddock met schuilstal creëren?


Zo simpel is dat niet...
valt mij in elk geval flink tegen. Daarom stuk bestraat...


Ik heb het al twee keer gedaan. Op kleigrond. Maar oké als jij het zegt. :+

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:33

Jester_ schreef:
Maar in omg zutphen is toch genoeg te vinden? Ik zou eens een oproepje plaatsen op 1 van de groepen op facebook. Ga je echt wel een leuk plekje vinden! Misschien op een half uurtje rijden maar dat moet te doen zijn toch?


Dat valt best tegen, wij zijn ook behoorlijk aan het zoeken geweest toen we naar Zutphen gingen verhuizen.
Wij zijn uitgekomen bij stal Went in Eefde maar dat is geen stal voor TS.
Enige stal die aan TS haar eisen voldoet en die hier redelijk in de buurt is die in Loenen die ik eerder al heb genoemd.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

sneppie

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: ergens in de betuwe

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:34

Als je ze eenmaal aan huis gehad hebt, is "in pension" staan altijd een flinke stap terug.
Ik zou het, denk ik, niet meer kunnen.

Een goede kennis van mij heeft 2 echte oudjes, die zeker de nodige verzorging nodig hebben, op een hele fijn paardenverzorgcentrum staan in Uddel. Paardenverzorgcentrum De Wildtshof
Schijn heel erg goed te zijn, zeker in aangepaste paard persoonlijke verzorging. Daar zou je eens kunnen informeren of er plek is.

Erica`s Yellow x Zomerdijks willie Wortel => begin mei 2017

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:07

Gypsy schreef:
Kun je niet ergens een plekje huren en daar een droge paddock met schuilstal creëren?


Gypsy schreef:
joyce B schreef:


Zo simpel is dat niet...
valt mij in elk geval flink tegen. Daarom stuk bestraat...


Ik heb het al twee keer gedaan. Op kleigrond. Maar oké als jij het zegt. :+



En hoe lang blijft dat zo?
Gezien je leeftijd kunnen die er nog niet zo heel erg lang liggen...


Ik heb nu 11 jaar de paarden hier aan huis. We hebben alles op moeten bouwen. Er was alleen maak weiland. Twee keer een paddock gebouwd (diverse keren aangepast vanwege wateroverlast. Deels stenen, deels zand) en 1x een rijbak. Met aanvullend drainage.

Eerste 2 tot 3 a 4 jaar gaat het goed, wordt wel nat maar je ziet hem binnen paar uur opdrogen.daarna duurt het steeds langer voor hij opdroogt en 1 flinke bui en het water staat er weer op in meer of mindere mate. Dan is die weer aan groot onderhoud toe. . Je blijft investeren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 06:00

Balen dat je baslt. Maar ik zou kijken of je terug kan naar eerdere stal. S nacht binnen is op zich geen ramp. Zeker met dit weer.

Maar de regio is idd een drama iets te vinden. Ben zelf uiteindelijk ver weg zelf zorg uitgekomen ivm de medische conditie van mijn oude tinker destijds. Een van de redenen dat ik nu paardloos ben is het niet kunnen vinden van een voor mij acceptabele stal betaalbaar en beetje in de buurt.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:26

Heb je al bij de vijf eicken in Almen gekeken? Is een paddock paradise met schuil mogelijkheid en in de buurt van Gorsselse heide. En gewoon de boer op gaan en vragen of ze weide voor je hebben kan ook heel goed werken!

Bismarck - Endurance klasse II + 6 winstpunten - klasse III startgerechtigd

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:57

Ik zou nu niet zoeken naar weide... Het is een enorm natte winter. Zoek een tijdelijke plek met stal en goede paddocks of droge wei waar ze een paar uur per dag buiten komen. Bij voorkeur met mooie uitrijdmogelijkheden en een binnenbak. Dan kun je je paard in elk geval lekker trainen ondanks de slechte weersomstandigheden en minder uren buiten. Als je paard lekker zijn energie kwijt kan met trainen, naast een ander dagdeel buiten en voldoende ruwvoer, dan kom je echt de winter wel door. Het gaat nu nog om 3 tot 4 maanden en dan wordt het weer voorjaar. Zorg dat je eerst weer kunt ontspannen en leuke dingen doen. Gaat de stal waar je nu staat de boel nog verbeteren n.a.v. de problemen nu? Ja? Dan kun je eventueel weer terug gaan als je er vertrouwen in Hebt . Nee? Dan heb je een paar maanden extra om een andere plek te zoeken als de nieuwe plek echt te weinig buiten biedt.

Ik heb de eerste winter ook zo'n slechte periode gehad hier thuis. Ik kon er niet van slapen. Toen we noodstallen hadden gebouwd en ze voor de avond en nacht naar binnen deden sliep ik een stuk beter. Overdag in de natte bak was te doen als ze voor de nacht maar droog en schoon konden staan en liggen.

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Plezier kwijt door niet meer weten wat te doen qua stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:26

Ik kan niks aan jouw gevoel veranderen. Maar hier even mijn ervaring. Ik heb sinds 5 jaar de paarden thuis staan. Ze kunnen 24/7 naar buiten, een stuk verhard en een stuk zand. Zand is nu helaas te nat. Maar in dit soort tijden staan ze echt het grootste deel uit zichzelf binnen. Ik heb 2 kwpners 1 fjord en een shetlander, alleen de shet zie ik vaker buiten, maar dat heeft hij ook nodig voor zijn luchtwegen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:43

Onze pony's (mini's en shetlanders!) staan ook elke nacht binnen in hun stalletje.
Ik heb de indruk dat ze dat erg fijn vinden. We hadden ze op het eind van de herfst voor een aantal weken naar een flinke wei gedaan,waar ze dag en nacht buitenstonden met schuilstal.
Toen het erg bagger weer werd,terug naar huis gebracht. Ze sprongen bijna de trailer op en renden zowat hun stal in,heel erg voldaan met het warme tochtvrije plekje met vers stro en hooi ter beschikking.
Als zij mochten kiezen,dan kiezen ze toch graag voor dat stukje luxe. En zo zie ik het ook.
Ik vind dus niks slechts aan 's nachts binnenstaan,zeker 's winters.
Dat lijkt me prima als jouw paardje het ook prima vindt,maar dat moet je inderdaad in je hoofd nog gaan goedvinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:33

joyce B schreef:
En hoe lang blijft dat zo?
Gezien je leeftijd kunnen die er nog niet zo heel erg lang liggen...


Ik heb nu 11 jaar de paarden hier aan huis. We hebben alles op moeten bouwen. Er was alleen maak weiland. Twee keer een paddock gebouwd (diverse keren aangepast vanwege wateroverlast. Deels stenen, deels zand) en 1x een rijbak. Met aanvullend drainage.

Eerste 2 tot 3 a 4 jaar gaat het goed, wordt wel nat maar je ziet hem binnen paar uur opdrogen.daarna duurt het steeds langer voor hij opdroogt en 1 flinke bui en het water staat er weer op in meer of mindere mate. Dan is die weer aan groot onderhoud toe. . Je blijft investeren.


Ik zei ook niet dat het simpel zou zijn, laat staan goedkoop.

Mijn ervaring is dat je er best om het jaar weer zand bij laat gooien.

Ook een strategische plek kiezen om de paddock aan te leggen. (Hoog droog punt, liefst bij een sloot)
Wegwaaien van zand voorkomen met windbreekgaas. Elke dag mesten.

En dan nog blijft het idd moeilijk. Hier pissen ze steeds op de doorgang bestrating naar zandpaddock, waardoor juist het stukje waar ze veel lopen eerder vies en nat is. Ook lopen ze daar eerder de mest door het zand. Dat stukje staat dus op de lijst van klusjes, om toch ook bestraat te worden. Je blijft leren zeg maar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 27 bezoekers