Paard wassen met koud water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:14

Geen problemen op je hals halen met wassen als het vriest (zonder warm water en solarium). Het is een beetje de slechtste tijd van het jaar daarvoor. Gewoon een jachtstreep en volgende najaar anders doen. Je hebt 'm nog maar net en aan een ziek paard heb je niets.


KimD

Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:20

Ninx schreef:
Niet wassen, dat is niet nodig.... dat is nooit nodig. En aub geen droogshampoo..... erg slecht voor de huid. Het is inderdaad wel wat laat om te scheren, is het echt noodzakelijk?


Zeker wel! Stond laatst nog een bericht van iemand die scheert op Facebook wat dat voor verschil maakt.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:24

Mbt vragen over de conditie: bij paarden met echt in aanleg een dikke vacht zie je dat ze zodra ze echt in de vacht zitten ze inderdaad na vijf minuten al vol zweten. Heeft niets met de conditie te maken, maar met het feit dat je zelf ook niet in een overmatig dikke bontjas kunt sporten, zonder te gaan zweten, hoe goed je conditie ook is.

En ik heb het fb bericht ook gelezen. En het zal best makkelijker zijn. Maar een goede scheerder heeft dat niet nodig. Nogmaals: mijn paard wordt 2 a 3 keer per winter geschoren, door professionele scheerster, ik was hem nooit voor het scheren, en het scheren is zo streeploos dat ik de seconde na het scheren op wedstrijd zou kunnen.


Iedereen een Connemara!!


.

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:27

Afbeelding

Als voorbeeld.

Dit is na het scheren. En nee.. niet gewassen voor het scheren. Wel de nacht voor het scheren op stal, en voor het scheren niet naar buiten ( en wel gepoetst)


Iedereen een Connemara!!


.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:29

KimD schreef:
Ninx schreef:
Niet wassen, dat is niet nodig.... dat is nooit nodig. En aub geen droogshampoo..... erg slecht voor de huid. Het is inderdaad wel wat laat om te scheren, is het echt noodzakelijk?


Zeker wel! Stond laatst nog een bericht van iemand die scheert op Facebook wat dat voor verschil maakt.


Ik scheer al jaren meermalen per jaar meerdere paarden, ik heb ze nog nooit gewassen van tevoren.
Goed poetsen en voor het scheren goed droog houden.

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:26

Niet wassen met koud water, daar wordt hij hartstikke ziek van.
Kan je niet ergens naar een stal rijden waar ze wel warm water hebben en waar je hem rustig binnen kan laten drogen onder een dikke wollen zweetdeken?
Anders gewoon laten voor wat het is en scheren zonder wassen. Het is voor je messen wel wat minder leuk maar goed, dat moet dan maar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:35

Dikke vacht doorweekt maken en dan laten drogen met dit weer is op de gemiddelde staltemperatuur na 2 dagen pas droog dus dan heb je morgen een vochtig paard, dat scheert helemaal niet handig haha.

~..Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain..~

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:39

Een vraag voor de ervaren scheerders: zouden jullie nu scheren net nu de temperatuur naar het vriespunt kruipt?

Polkiej_x

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-06-11

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:06

Ik wilde mijn paardje afgelopen dinsdag scheren met de wat hogere temperaturen,helaas deed het hele nieuwe scheer apparaat niet wat hij hoort te doen. In de winkel zeiden ervaren scheerders dat ik prima mijn paard nog kon scheren mits ik een dikke deken op zou doen (300/400grams).

Wat betreft wassen, zou ik ook niet doen. Je hebt tegen woordig nieuwe shampoos van NAF lavendel en warming. Kijk maar eens voor meer info op horse top shop, dopje zeep in 5 liter water en af sponzen en dat hoeft niet uitgespoeld te worden en paard schijnt zo droog te zijn.
Ik heb vorig jaar ook mijn paard pas 10 dec geschoren.

whoever said that diamonds are a girls best friend, Never owned a horse <3 !
[EJL-ITP] Haflinger Angel vliegt door 2013!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:23

Je messen kunnen dat eerder bot raken, maar dat is simpel opgelost door degene die komt scheren wat geld voor het slijpen te geven.

Zou zeker niet de gezondheid van je paard riskeren door te gaan wassen nu.

Laat je trouwens ook niet opjutten. Zweten is niet erg. Je paard na goed uitstappen nat wegzetten ook niet. Overkomen ze niks van.
tenzij je paard na 15 minuten in bv een warme binnenbak helemaal moe is en staat te pompen, is scheren niet nodig.

Banyu
Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:29

Gini schreef:
Een vraag voor de ervaren scheerders: zouden jullie nu scheren net nu de temperatuur naar het vriespunt kruipt?



Jahoor. Mijn paard is helemaal kaal geschoren incl hoofd, en benen! Staat nu weer lekker onder haar rambo duo deken! :D

Afbeelding

elisadeh
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:34

Ik zou geen koud water doen, vorige keer was de haren in de staart van mijn paard bevroren buiten! door de kou....

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:02

Wassen met warm water is ook geen aanrader nu, tenzij je beschikt over een solarium. Ook dan is je paard vervolgens nat en koud.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers