Paard wassen met koud water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 07:41

Ik moet vandaag mijn paard wassen, hij wordt namelijk morgen geschoren, dus dan moet hij schoon zijn. Nu is het probleem dat ik alleen beschikking heb over koud water.. hoe kan ik dit probleem oplossen of kan ik hem wel wassen met koud water?


laura1987

Berichten: 7126
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 07:44

Ik gok dat je paard behoorlijk ziek kan worden als je hem met dit weer met koud water wast.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 07:45

Waterkoker mee naar stal en emmers koud met warm water mengen?

~Turbohoof Solutions ~

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 07:50

Droogshampo proberen?

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 07:55

Goed borstelen moet toch voldoende zijn om te kunnen scheren. Gaat er om dat zand grotendeels uit de vacht is. Zou hem met deze tempraturen niet op zijn lijf wassen met koud water. Alleen met warm water in een tochtvrije omgeving en zo snel mogelijk een dikke wille deken er op.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 08:17

Krijg je bij droogshampoo het zand goed ermee uit? Dat heb ik namelijk wel liggen

Banyu
Berichten: 12460
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:19

Ik zou inderdaad niet met koud water wassen. Daarbij scheer ik mijn paard altijd zonder van te voren wassen. Gewoon goed poetsen, dat scheelt al.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:25

Je paard vlakbij de keuken brengen en een slang naar de kraan in de keuken. Heb je ook warm water

Idd niet gaan wassen met koud water. Heb ik 1x gedaan en paard was spierbevangen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:28

Gewoon heel goed borstelen, eventueel stofzuigen. Zeker niet gaan wassen met dit weer met koud water.
Mijn paard is nog nooit gewassen voor het scheren en komt er altijd netjes onder vandaan.
Mag toch hopen dat je paard niet tot aan het scheren zonder deken heeft gestaan? Want dan gaat het inderdaad lastig worden hem netjes kaal te krijgen. Ik zorg altijd minimaal een paar dagen van te voren dat er een deken op ligt om het ergste vuil al te weren.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:30

Zou helemaal niet durven wassen met die sneeuw en zonder droogstation. {:)

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:30

Met die weer doe ik hooguit alleen de benen van het paard als het echt echt nodig is.
Maar niet het hele lichaam.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:09

Waarom nu pas scheren? Het word nu pas echt koud en dan haal je die vacht eraf :brr:

Nou in elk geval zou ik nu niet met koud water wassen ( ook niet met warm water, warm water koelt nog sneller af!)
Dat had je een paar weken eerder wel kunnen doen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:15

Wassen zou ik alleen binnen doen met warm water. Wel super snel werken en een deken op. Of gewoon insprayen met anti klit. Als je paard goed schoon is werkt dat ook prima voor het scheren.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:17

Niet wassen, dat is niet nodig.... dat is nooit nodig. En aub geen droogshampoo..... erg slecht voor de huid. Het is inderdaad wel wat laat om te scheren, is het echt noodzakelijk?

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:20

Alle water word koud met dit weer, Ik zou nu echt niet willen wassen.

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:21

Ik heb nog nooit mijn paard gewassen voordat hij geschoren wordt. En hij wordt echt drie keer per winter geschoren. Wel zorgen dat hij gewoon goed droog, en goed gepoetst is voordat er geschoren wordt. Dat is het enige wat nodig is.
Dus de avond voor het scheren lekker binnen zetten, en niet naar buiten voordat hij geschoren is.


Iedereen een Connemara!!


.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 09:26

Ik heb mn paard nog niet lang, staat nu zonder deken omdat hij al zweet onder een 0grams, met rijden is hij al na 15min helemaal nat. Dus het is wel echt nodig. Zn benen en hoofd worden sws niet geschoren.

Ik bedoel met droogshampoo die van cowboymagic. Is dus wel voor paarden en niet voor mensen

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:30

Is dit paardje wel helemaal gezond ?
Met deze temperaturen zweten onder een 0 grams deken zou ik mij zorgen gaan maken...

Hoe oud is hij ?

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:31

Als je paard zo snel zweet, is er dan geen sprake van een conditieprobleem? Dat los je namelijk niet op met scheren.
Kijk ook eens bij een van de vele topics over het zweten van paarden (natuurlijk paarden houden): zolang de huid droog is, dan is er niets aan de hand. Als je namelijk een paard dat normaal nooit een deken op heeft of geschoren is ineens uit zijn bio-ritme haalt, dan kun je allerlei narigheid teweegbrengen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:32

Inderdaad niet wassen met dit weer. Nu wassen kan alleen binnen, compleet uit de tocht, met warm water en het liefst ook nog onder een solarium. Degene die mijn paard komt scheren heeft ook het liefst dat ze gewassen worden vooraf, omdat het huidvet scheren lastiger maakt en haar messen er bot van worden. Maar wij hebben ook alleen koud water op stal dus dat gaat niet. Daar heeft ze gelukkig alle begrip voor en ook zonder wassen gaat het scheren prima. Wij wassen dan alleen de benen met emmers warm water van binnen.
Dit jaar was het het weekend voor mijn paard geschoren werd (in oktober) ineens 25 graden. Toen heb ik hem wel gewassen :)

Gewoon heel goed poetsen vandaag, eventueel de stofzuiger er op als je paard dat niet eng vindt, dekentje er overheen en morgen weer heel goed poetsen.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:36

Bollebuik schreef:
Ik heb mn paard nog niet lang, staat nu zonder deken omdat hij al zweet onder een 0grams, met rijden is hij al na 15min helemaal nat. Dus het is wel echt nodig. Zn benen en hoofd worden sws niet geschoren.

Ik bedoel met droogshampoo die van cowboymagic. Is dus wel voor paarden en niet voor mensen


Natuurlijk zweet je paard onder een deken. Hij heeft een wintervacht. Die doet dus keurig z'n werk. Leg je 'm plat met een deken, dan ventileert en reguleert de vacht niet meer.

Ik zou 'm denk ik eerst eens een race-streep scheren (onderkant hals en evt een boogje in de liezen). Dan kan hij wél z'n warmte kwijt, maar hoeft alsnog geen deken op. Dat zou een mooie tussenweg zijn, en is vermoedelijk al voldoende.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 09:38

Mijn paard is 8 jaar, werd ieder jaar geschoren alleen nu dus nog niet omdat ik hem pas net heb.

Zo’n race-streep is misschien wel een goede oplossing dan.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:39

Ik was mijn ponys niet voor het scheren en toch gaat het prima. Zelfs een super harige en vieze Shet vol zand en huidvet. Vind het eerlijk gezegd wel zielig als je nu gaat wassen zonder warm water en solarium :o

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:40

Een stuk hals, en zijn borst is vermoedelijk al voldoende om hem heel wat minder te laten zweten. Dat hoeft hij ook geen deken op.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Paard wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:41

Hier ook een paard met jachtmodel, borst en buik kaal. Ideaal!

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris94 en 37 bezoekers