Overschakelen van zaagsel naar stro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, Belgiƫ

Overschakelen van zaagsel naar stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 20:08

Hey!

Ik ben van plan om te verhuizen naar een nieuwe stal, maar het enige waar ik nog over twijfel is dat mijn paarden verplicht op stro moeten ivm de mesthoop.
Echter staan mijn paarden al jaren op zaagsel, ik vind dit zelf ook het prettigste maar dat is dus niet toegelaten op de potentiƫle nieuwe stal.

Bij deze enkele vragen:
- Hoe kan je het stof in stro verminderen?
- Hoe kan je voorkomen dat de paarden er grote hoeveelheden van gaan eten? (PS ze krijgen onbeperkt hooi :) )
- Hoe handig uitmesten?

Alvast bedankt!

SamElisa

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-04-17
Woonplaats: omgeving Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:23

Mijn pony staat nu tijdelijk op stro. (Ik ga z.s.m. weer over op zaagsel) Maar ik vind het eigenlijk het makkelijkst om de poepplek leeg te laten en de poep elke dag uitmesten. En de rest gewoon ophopen(ik doe er elke dag 1 a 2 plakjes stro bij). En ik denk dat je met onbeperkt hooi het stro eten zo goed als tegen houdt.

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Overschakelen van zaagsel naar stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:34

Mijn tip zou zijn om te beginnen met een goeie dikke laag stro.
En dan elke dag de drollen en natte plekken weg halen en weer bij strooien.

Mijn paard was echt een viespeuk. Op de meest natte plekken gooiden wij de resten van het hooi (het echt fijne spul) en de kleine stukjes stro die altijd rond de balen lag. Dat nam de pis goed op, en dan lekker hoog opstrooien. Bovenlaag bleef over het algemeen goed droog, en het fijne spul eronder nam de urine op.

Als je paard kwalitatief goed en lekker ruwvoer heeft zal dat eerder gegeten worden dan het stro.