Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:27

Maar heel veel mensen redeneren vanuit wat ze geleerd is of gewend zijn, wat makkelijk is, betaalbaar etc.

Er zit veel verschil tussen 24/7 buiten of 24/7 op stal. Ik wil ze niet 24/7 buiten hebben zonder stal. Maar als je dan kijkt, kiezen de paarden zelf voor niet op stal. Het kan, het is er droog en schoon met hooi, water en hangen de likstenen droog, maar ze staan er amper.

Je moet inderdaad naar je paard kijken. Een paard dat explodeert als hij buiten komt, komt misschien weinig buiten of vindt het te saai. Alleen, zonder eten of op ene kleine wei/paddock kan ook heel erg beperkt zijn. Dan maakt op stal inderdaad niet zoveel uit.

Meeste mensen zijn niet 24uur bij hun paarden en zien het gedrag niet, dus wanneer ze rusten, hoeveel ze bewegen, eten, met vriendjes kroelen etc.

In Nederland is buiten staan erg lastig helaas. En veel paarden zijn gewend naar stal te gaan waar eten en drinken is. Maar elk paard kan ook weer leren meer naar buiten te gaan als daar ook iets is. Dat hebben wij ook al vaker gedaan. Mn jonge ruin begon te graven als het regende, maar daar was geen schuilmogelijkheid bijvoorbeeld. Dat vind ik dan een groot gemis. Maar omdat we ze toen 's ochtends buiten zette en 's avonds binnen en je niet 10x op en neer kan, is het kiezen of delen.

alleirbag, dat is ook gewoon balen. Bij ons hoestte er 2 toen ze een tijdje 's nachts op stal moesten. Als je buur pensionners dan gaan opstrooien en flink vegen, helpt dat niet echt bijvoorbeeld. Daarom wilde ik dat soort dingen ook nooit meer.

Sowieso die bemoeienis niet of de ellende van een ander zien.

_lautje_

Berichten: 9255
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:33

Hier wonend in de Randstad (Westland) en nu in de winter is mijn paard heel zielig. Hij wordt iedere dag een uur gereden, nog een tijd vertroeteld en gaat dan nog in de paddock of molen een uurtje.
In de zomer kan hij gelukkig hele dagen op de wei, maar in de winter is het gewoon doen met wat kan.
Eerder stond hij bij mijn moeder altijd de hele dag buiten, maar ik kan niet zeggen dat hij nu anders is dan toen. Dan stond hij ook vaak in zijn hoekje wat te staan en nu staat hij in zijn buitenbox rond te turen. Hij is vrolijk, super fit en ten positieve veranderd. Van een paard wat nauwelijks aan te raken was, nu een paard wat zich laat knuffelen en kinderen kunnen poetsen.
Nu is het bij ons ook altijd bedrijvig op stal en is er genoeg te zien.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:46

ik denk dat mijn paard nu ook maar max 7 uur buiten staat, en als het echt takkeweer is komen ze eerder binnen. een klein buitje is niet zo erg maar als ze uuren in de plens moetten staan staan ze echt te bedelen om naar binnen te mogen bij de poort (inclusief al het chagerijnen op elkaar wat daarbij komt kijken). als het 'echte' winter seizoen is aangebroken gaan ze hier 4 uur in de padock maar gaan ze wel een uur in de molen. zomers staan ze zo 12 uur buiten, en als het heel heet is gaan ze juist snachts naar buiten in plaats van overdags.

edit: daarnaast kom ik natuurlijk ook nog bijna iedere dag met hem spelen :Y)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 08:20

Maar in de blubber tot de knieën de hele dag hoort ook niet, net zo min als binnen staan de hele dag.
Jammer dat zoveel mensen geen tussen oplossingen bedenken, er zijn er genoeg.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:30

danzzz schreef:
Bij jou zijn ze buiten geweest, even een uurtje. Heerlijk toch. Ik vind het wel verstandig dat je ze hebt binnengehaald, het was bijzonder guur en ze kunnen er heus wel tegen maar waarom zou je zo een aanslag plegen op het lijf, want ook voor hun is het topsport om je dan warm te houden.

Sneeuw is wel een probleem als ze ijzers onder hebben, dat gaat klonten en dan lopen ze op ballen ijs. Is niet handig.


Dat is een beetje dramatisch..... je kunt er ook mietjes van maken. Als ze een deken op hebben vinden ze het heerlijk om te klooien in de sneeuw. Er zijn genoeg zaken die je aan je beslag kunt doen zodat ze wel naar buiten kunnen....

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:05

Ik lees vooral dat mensen die hun paard ophokken allemaal zo zeker weten dat ze het fijner vinden op stal en heel ‘tevreden’ staan en het ‘topsport’ is om zichzelf warm te houden. :roll:

Wat een onzin zeg, dat vertel je jezelf alleen maar om je minder slecht te voelen en het geheel goed te praten.

Ik zou zeggen zet die stal lekker open en kijk hoe lang het duurt voordat ze eruit lopen en lekker gaan scharrelen.

Mijn paarden staan ook een groot deel van de tijd binnen als het rotweer is maar die hebben wel de keuze en zodra het droog is wandelen ze lekker de rondte.

Ik snap heus wel dat het niet voor alle paarden geschikt is om 24/7 buiten te lopen maar minder dan 4 uur per dag eruit (in het slechtste geval) dat vind ik echt zielig. Net zo zielig als de hele dag in de blubber of 24/7 buiten zonder schuilstal.

Gevaarlijke situaties uitgezonderd met bijvoorbeeld sneeuw met ijzers of ijzel ofzo.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:16

saarie schreef:
Als eigenaar van paard in de randstad (omgeving Den Haag) heb ik mijn best gedaan om zoveel mogelijk aan zijn behoeften tegemoet te komen. In deze periode staat hij elke dag 4 uur op de paddock. Dat vindt hij met dit weer zelf ook meer dan zat. Buiten die 4 uur gaat hij in de ochtend in de molen, wordt hij gereden, en komt mijn groom nog elke dag om hem aan de hand te stappen. Naast zijn paddocktijd komt hij er dus nog 3 keer per dag uit om te bewegen. Dit alles met tussendoor even op stal, waarbij hij staat te eten. Hij krijgt namelijk onbeperkt ruwvoer wat op verschillende manieren wordt aangeboden (los en in slowfeeder), dus staat op stal nooit zonder voer. Hij staat daarnaast in een grote buitenstal met veel te zien, wat denk ik ook al scheelt ten opzichte van een dichte binnenstal.

In de weidemaanden staat hij van 8 tot half 5 op het land, wordt hij buiten die tijd gereden en komt in de avond laat ook de groom nog om hem eruit te halen. Als die niet kan gaat hij tussendoor op de dag nog in de molen. In de winterperiode staat hij dus 17 uur per dag op stal, in de zomer 12. Best lang, maar als je naar de indeling van de dag kijkt is hij er heel veel uit op een dag. Met name de afwisseling van paddock, wei, molen, aan de hand stappen, training, doet hem goed. Ik heb een heel tevreden paard.


Ik vind dit inderdaad goed klinken! Ook al ben ik zelf ook voor zoveel mogelijk buiten kan ik me voorstellen met zo een actieve en wisselende dag indeling en altijd lekker hooi, het best te doen kan zijn voor een paard. Is ook al anders dan 23 uur op stal en een uurtje rijden

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:25

:) Dit is dus een voorbeeld wat ik bedoelde. Dank voor je uitgebreide toevoeging. Geeft aan wat je voor je paard over hebt en met welke mogelijkheden je werkt binnen de voor jouw gestelde kaders en opties... welke ook fijn zijn voor je paard. Dus niet alleen half u paddock en dan rijden en weer 22 u opgehokt staan achter elkaar. :o

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:26

Willekes schreef:
:) Dit is dus een voorbeeld wat ik bedoelde. Dank voor je uitgebreide toevoeging. Geeft aan wat je voor je paard over hebt en met welke mogelijkheden je werkt binnen de voor jouw gestelde kaders en opties... welke ook fijn zijn voor je paard. Dus niet alleen half u paddock en dan rijden en weer 22 u opgehokt staan achter elkaar. :o


ik doelde op de vorige quotes hier boven
Citaat:
saarie schreef:
Als eigenaar van paard in de randstad (omgeving Den Haag) heb ik mijn best gedaan om zoveel mogelijk aan zijn behoeften tegemoet te komen. In deze periode staat hij elke dag 4 uur op de paddock. Dat vindt hij met dit weer zelf ook meer dan zat. Buiten die 4 uur gaat hij in de ochtend in de molen, wordt hij gereden, en komt mijn groom nog elke dag om hem aan de hand te stappen. Naast zijn paddocktijd komt hij er dus nog 3 keer per dag uit om te bewegen. Dit alles met tussendoor even op stal, waarbij hij staat te eten. Hij krijgt namelijk onbeperkt ruwvoer wat op verschillende manieren wordt aangeboden (los en in slowfeeder), dus staat op stal nooit zonder voer. Hij staat daarnaast in een grote buitenstal met veel te zien, wat denk ik ook al scheelt ten opzichte van een dichte binnenstal.

In de weidemaanden staat hij van 8 tot half 5 op het land, wordt hij buiten die tijd gereden en komt in de avond laat ook de groom nog om hem eruit te halen. Als die niet kan gaat hij tussendoor op de dag nog in de molen. In de winterperiode staat hij dus 17 uur per dag op stal, in de zomer 12. Best lang, maar als je naar de indeling van de dag kijkt is hij er heel veel uit op een dag. Met name de afwisseling van paddock, wei, molen, aan de hand stappen, training, doet hem goed. Ik heb een heel tevreden paard.

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:41

Hier wel 24/7 mogelijkheid tot buiten gaan maar in de winter staan ze het meeste van de tijd alsnog samen in hun 3x3 stalletje te vertoeven. Kunnen in en uit lopen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 04:10

Mensen vergeten een hoop dingen. Een natte weide of blubber is niet fijn, maar hoeveel erger is het dan een stal van 3x3 die constant gevuld wordt met mest en urine?

In Nederland hebben we veel stallen met ruime weides en kleine paddocks. Op een kleine paddock zonder maatje, eten en drinken en heel belangrijk, geen schuilmogelijkheid is het geen ideale omgeving om vele uren in alle weersomstandigheden te staan urenlang. Paarden bewegen dan niet genoeg en het is gewoon erg saai.

Dekens zijn echt niet nodig als paarden hun vacht aan mogen maken. Wij hebben er 3 staan 19 en 24 jaar die geen deken op hebben en vd week echt heerlijk lagen te rollen in de sneeuw. Ze deden het er echt om en vonden het hartstikke lekker. Anders rollen ze wel in het vlas in de stallen.
We hebben er 1 met deken en dat heeft een reden natuurlijk. Maar nodig hebben ze dekens niet als ze verder gezond zijn en en vacht mogen krijgen.
Wel vind ik daar ook een verschil in of ze kunnen bewegen of op stal staan. Zoals nu kunnen onze paarden bewegen en zichzelf warm houden. In 3x3 staan ze uren stil en afhankelijk van het gebouw kan het best afkoelen. Dan zou ik het niet snel doen, want ze kunnen niets zelf doen tegen de kou behalve de vacht gebruiken.

Wij hebben een stuk bestraat, grote zandpaddock, veel beschutting van bomen en stallen, en onbeperkt hooi en drinken. Ze staan altijd samen, dus verveling slaat echt nooit toe hier. Enkele stukken worden nat, maar daar kunnen ze van weg blijven.

Ik kom elke dag een tijd, mijn man en de buren zien ze. Ook zien we aan de mest en afdrukken waar ze veel staan. Dan zien wij ze echt weinig binnen staan en dat is dus een vrije keus. Het verleden van het paard telt daar niet aan mee meer na een tijdje.

Als we in Nederland paarden meer buiten willen houden, moet er meer aangepast worden, zeker in bepaalde gebieden. Je ziet het veel meer. Mensen leggen pp's aan, je ziet allerlei roostertegels erg opkomen etc. Maar investeren in dergelijke oplossingen kost veel en niet iedereen vindt het een noodzaak.

Zelf deed ik vroeger als ze weinig buiten konden, wel zoveel mogelijk rijden buiten hun vrije tijd in paddock of wei. Ik zette ze vaak dan na het rijden nog in een paddock als ik wat klusjes deed of stond te kletsen. Al die tijd was dan extra.

Toen we in pension stonden zag ik bijv mensen hun paard naar binnen halen, aan de stal vastknopen en dan gaan uitmesten. Dat vind ik persoonlijk dan echt zonde en verloren vrije tijd. Net als mensen hun paarden tijdens het buiten staan tijd gaan rijden en daarna paard op stal zetten en zelf gaan staan kletsen, koffie zitten te drinken etc. Imo kun je altijd proberen je paard er zoveel mogelijk uit te laten en is bijv na het rijden nog even vrij bewegen lekker voor ze.

Of zoals wij ook wel hebben gedaan, afspraken maken met anderen. Zet je paard in een paddock en die van een ander ook, en dan doet de ander het weer voor jou als zij/hij er is.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:38

Superpony, maar nu vergelijk je een verregend land. met het kleinste formaat stal die niet of slecht gemest wordt?

die van mij staat nu op een soort houtkrul ondergrond daarop ligt een dikke laag stro.. dagelijks wordt er gemest en natte plekken worden verwijderd.


ik moest van de week wel lachen.. Heb begrepen dat ook mijn pony blijkbaar met de eerste sneeuwvlokken heeft binnengestaan zo'n beetje. Omdat de boer dat persee wilde? Nope..

het derde winterland is 1 week geleden opengezet (nu bijna 6 hectare voor 10 paarden dus), dus zouden de paarden vroeg naar binnen willen als ze net naar achteren gevlogen zijn? Nope..

Maar met de hevige sneeuwbui stonden de bejaarde paarden om 11.00 al hangend bij het hek naar de stallen (zeer ongebruikelijk, normaal drentelen ze achter de meute aan) en net toen de boer rond 12.30h aan het appen was met de betreffende eigenaren wat hij zou doen (hij is zelf ook niet van het heel vroeg binnenhalen), kwam de hele kudde van achteruit in no tempo terug naar stal zetten.. En bleef bij het hek staan drukken zonder nog richting weide terug te willen keren.

overduidelijk geval van 'laat ons erin'. Zeer tegen gewoonte in, zonder dat er 'honger' in het spel kan zijn of dorst (beiden zat voorradig op het land) en etenstijd was nog ver weg. Het land heeft ook genoeg plekken (zoals achter de stallen, meerdere bomenrijen) om uit de wind te gaan staan.. Maar de paarden wilden echt gewoon van het land af en in de boxen.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:53

superpony schreef:
Maar heel veel mensen redeneren vanuit wat ze geleerd is of gewend zijn, wat makkelijk is, betaalbaar etc.

Er zit veel verschil tussen 24/7 buiten of 24/7 op stal. Ik wil ze niet 24/7 buiten hebben zonder stal. Maar als je dan kijkt, kiezen de paarden zelf voor niet op stal. Het kan, het is er droog en schoon met hooi, water en hangen de likstenen droog, maar ze staan er amper.

Nu ja dit gaat ook niet voor alle paarden op hoor. Onze 4 ponys hebben een paddock met ruime stal eraan vast. 22/7 ruwvoer op meerdere plaatsen zowel binnen als buiten. Nou ze staan regelmatig binnen ook als het hooi daar op is en de paddock gewoon droog is en daar nog welhooi is. Vorige week met de sneeuw waren ze in staking. Met geen stok die stal uit te krijgen met zn vieren :') waren ze heel duidelijk in hoor, deur staat altijd open maar no way dat ze naarbuiten wilden.

Ach en verder ben ik blij dat ze altijd de mogelijkheid hebben om te kiezen maar ik denk dat je er nog van staat te kijken hoeveel uur ze vrijwillig in de stal doorbrengen.

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:25

De mijne staat ook meer binnen dan ik liefst zou hebben. Ze hebben ook geen schuil mogelijkheden e.d. buiten. Ik probeer elke dag met een vriendin onze paarden er nog een keer uit te doen in de paddock. En rijden/ longeren doe ik niet tijdens de buiten tijd. Verder heeft ie binnen nagenoeg onbeperkt ruwvoer, een ruime stal en een luik.
Hier op de klei is veel buiten in de winter bijna niet te doen helaas. Ik hoop ooit op een stal te kunnen staan waar ze de hele dag kunnen kiezen en buiten wel wat beschutting hebben.

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:35

Die van mij die staat de hele dag op stal, in de winter zijn er geen andere mogelijkheden. Over de hele stal zijn er 4 paddocks en 1 losgooibak. Dit is een binnenbak. Maar over de hele dag zijn er wel even 100 paarden die op stal staan.
Mijn paard komt iedere dag ruim 4-5 uur uit haar stal. Hetzij rijden, poetsen, wandelen, hetzij lekker los. Ligt er maar net aan wat er allemaal vrij is. Maar ik vind niet dat je je paard er alleen voor het rijden uit mag halen. Dat is gewoon zielig.
In de zomermaanden wil ik dat ze overdag met wat soortgenoten op het land kan en s'nachts op stal.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:51

Superpony heb je wel eens gezien wat een landschaps vervuiling al die kneuterige aangelegde paddock paradijsjes zijn bij elkaar gehouden met touwtjes, pallets en zeil!!! Sorry hoor maar denk niet dat iedereen in een omgeving blij is met die troep als uitzicht.
Het mag vooral niks kosten bij veel mensen.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:54

Hier in de omgeving heb je weinig keus. Wij hebben een stal waar je paard elke dag iig 3 tot 4 uur buiten komt en dat is al heel veel meer dan het half uurtje wat de meeste paarden hier in de omgeving hebben. Mijn paard heeft een aantal stallen gezien en is hier echt blij, ook al staat ie niet hele dagen buiten. Dat staat ie in de zomer uiteraard wel maar in de winter gaat dat niet en om heel eerlijk te zijn, ik zou het ook niet willen.

Hij heeft een zeer ruime stal van 5 bij 4, altijd onbeperkt hooi tot zijn beschikking en komt er elke dag naast zijn gewone buitenspelen ook nog uit om iets te doen.

Ik ben volkomen tevreden met wat ie heeft en ik denk hij ook, ik heb een blij paard!

malouuu

Berichten: 1370
Geregistreerd: 24-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:22

Popstra schreef:
Superpony heb je wel eens gezien wat een landschaps vervuiling al die kneuterige aangelegde paddock paradijsjes zijn bij elkaar gehouden met touwtjes, pallets en zeil!!! Sorry hoor maar denk niet dat iedereen in een omgeving blij is met die troep als uitzicht.
Het mag vooral niks kosten bij veel mensen.


Tsja ik denk dat elke vorm van paarden houden een vorm van landschapsvervuiling kan zijn, die vreselijke witte heiningen die sommige stallen om hun weides hebben staan dragen nou ook niet bepaald bij aan het landschap.

Maargoed daar gaat de discussie ook niet over, het verbaasd me hoeveel paarden lange uren op stal staan. Ik ben blij dat onze paarden kunnen kiezen of ze wel/niet in stal gaan en of ze wel/niet in de blubber willen staan. Ik denk dat er maar weinig dieren happy worden van beperking tot beweging.

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:30

Mijn oudje staat 24/7 buiten, behalve als de wei echt drijfnat of glad is, want dat wil ik niet voor zijn hoeven. Ik heb ook altijd een stalletje voor hem klaar staan als dat nodig is, maar nu staat ie lekker met zijn dikke vacht in de wei :P
Mijn merrie staat elke dag sowieso een tijdje in de wei, in de zomer soms ook in de nacht. Maar zij staat voor de rest in haar stal.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:54

Popstra schreef:
Superpony heb je wel eens gezien wat een landschaps vervuiling al die kneuterige aangelegde paddock paradijsjes zijn bij elkaar gehouden met touwtjes, pallets en zeil!!! Sorry hoor maar denk niet dat iedereen in een omgeving blij is met die troep als uitzicht.
Het mag vooral niks kosten bij veel mensen.



Niet meer dan heel veel stallen die er ook een zooi van maken. Wie zegt dat andere mensen grote hallen mooi vinden? En als ik kijk hoe sommige stallen met hun mestbult omgaan bijv, is de rotzooi overal en niet alleen bij mensen die pp's aanleggen. Ik zie juist heel veel prachtige aangelegde pp's met mooie, brede, droge paden, goed afgezet, nette schuilstallen en bomen etc. Juist omdat mensen investeren in goede, droge ondergrond.
Grote weilanden bij pensionstallen worden vaak ook niet uitgemest, worden blubber etc. Iedereen zou er netjes mee om moeten gaan.

Hier wilden mensen een buitenbak aanleggen, maar zeuren de buren over de verlichting wat men dan een probleem vindt bijvoorbeeld. Heb ook weleens ergens gestaan waar buiten verlichting maar tot een bepaalde tijd aan mag. En zelfs waar de binnenhal teveel licht af gaf volgens de buren.

Dit is gewoon Nederland en wil je je paarden buiten, moet je daar iets aan doen. Wil je ze op de wei op kleigrond, ben je sowieso beperkt. Vooral omdat op veel stallen er veel paarden op relatief kleine stukken lopen.

Wij hebben niet veel, maar houden het goed bij, wat dus weer een heel weekend keihard werken inhield. Zand is nagenoeg grotendeels droog. Bestraatte deel moeten we goed schoon houden. Ik heb een nieuwe geul staan graven toen het sneeuw water werd en weg moest kunnen lopen etc.

Omdat het slecht onderhouden was, kapotte palen vervangen, draad opnieuw gedaan etc. Alles moest klaar zijn voor oud en nieuw straks. Nu staan wij in een afgelegen stukje, maar je weet maar nooit. Onze paarden zijn echt enorm cool, maar vd week stond de oude merrie in de stal en fietste de postbode langs met een piep fiets. Toen schrok ze haar stal uit en ze stonden alle 4 even te kijken. Voor mij alweer een teken om ze weer niet op te sluiten. Er is aan 1 kant bedrijven terrein en ze horen veel, maar dat kunnen ze prima hebben, omdat ze er van weg kunnen lopen, zien waar het vandaan komt etc.

Dat paarden snel aan het hek staan, komt wel ergens vandaan natuurlijk. Die van ons gaan nooit 's avonds op stal, dus staan nergens aan een hek, want dat kennen ze niet. Ze komen hooguit kijken als we aankomen of met eten komen.

Gister lagen ze nog steeds in de restjes sneeuw te rollen, 3 zonder deken en eentje met deken. Dat doen ze toch echt uit zichzelf. Op het verse sneeuw was het echt spelen.
Onze grote stal is groot genoeg om in te rollen en in allebei de stallen is het schoon en ligt een dikke laag vlas. Daar rollen en liggen ze ook in, maar echt heel weinig.

Het is niet dat ik ze vertel wat ze moeten doen. Ik bekijk ze en zie de plekken waar ze veel staan, eten, rollen etc.
Heel veel ligt echt aan je ritme/gewoontes, de afwisseling, de kudde, het eten etc. Mijn ene ruin krijgt 2x daags apart te eten in een stal en die gaat daar al in klaar staan. Dat is dus een ritme en gewoonte geworden. Daarna gaat hij weer eruit. De 3 andere kunnen prima samen eten. Maar die ruin weet het al zo goed na een paar keer erin gezet te hebben, dat hij daar nu klaar gaat staan.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:11

Amypony waarom s,nachts op stal in de zomer?

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:23

Helaas komt mijn paard gemiddeld per dag maar 8 uurtjes buiten, zowel in de zomer als de winter, wel altijd op een groot stuk wei.
Zou haar graag meer uren buiten willen hebben maar helaas wil de staleigenaar dat niet, verhuizen wil ik ook niet want voor de rest is de stal echt perfect, heb nog geen fijnere stal kunnen vinden als waar ik nu sta.
Nu doe ik wel savonds nog rijden/longeren dus komt ze een uurtje extra buiten.
24/7 ben ik niet op tegen maar voor mijn paard niet geschikt, in de zomermaanden wel maar in de winter had ik destijds echt een zielig hoopje paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:08

marleen_usar schreef:
Amypony waarom s,nachts op stal in de zomer?


Omdat mijn paard een grote kluns is, ik zie haar al gerust in de sloot liggen of in de draden hangen.
Ze heeft al eens eerder in de draad gehangen, ben blij dat ik er op dat moment bij was..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:26

Popstra schreef:
Superpony heb je wel eens gezien wat een landschaps vervuiling al die kneuterige aangelegde paddock paradijsjes zijn bij elkaar gehouden met touwtjes, pallets en zeil!!! Sorry hoor maar denk niet dat iedereen in een omgeving blij is met die troep als uitzicht.
Het mag vooral niks kosten bij veel mensen.


Wellicht bij sommige mensen.

Maar je paard op een goede buitenplek houden kost vaak meer geld en inspanning dan volpension.
Dat is niet goedkoper... au contraire.
Uiteindelijk wel... want het scheelt dierenartskosten. Ik durf een paard niet zoveel op stal te hebben, ben veel te bang voor fysieke klachten op de langere termijn.... en dan heb ik het nog niet over het mentale gedeelte.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:36

Mensen vergeten ook van dat mensen het best gedijen bij een temperatuur tussen de 20 en 25 graden.
Die van paarden ligt veeel lager. Tussen de -5 en plus 10 hoeft een paard nauwelijk moeite te doen zichzelf warm te houden.

Ik ben niet pro 24/7, wel tegen 23/7 stal. Er zijn zat tussenwegen, waarop afzonderlijke paarden prima functioneren.

Wat ik wel sneu vind zijn dat als je dan je paard wat meer binnen hebt in de winter en ze mogen in de paddock, die paddocks zo saai zijn. Geen maatje, niets te knabbelen. Logisch dat ze binnen een uur staan te zeuren voor de uitgang. Zelfde geld natuurlijk voor die postzegelweilandjes.