Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:50

In de zomer 24/7 buiten, overdag alleen paddock, snachts gaat het hek naar de wei ook open.
In de winter van zonsopgang tot zonsondergang buiten, daarbuiten op stal. Op de donkerste dagen kan dat dus wel >15 uur stal zijn.

Ojah en we doen het voor zowel voor warmte en comfort voor ons en de paarden als voor de veiligheid. Het land is zeker 10-15 minuten lopen via een bospad. Met slecht weer kan dit pad ook erg blubberig en glad zijn. Echt geen pan in het donker, en verlichten mag niet ivm verstoring natuur (which is good!)
Laatst bijgewerkt door Mawrr op 19-12-17 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

look deep into nature, and you'll understand everything better


herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:53

Onze pony staat 8 maanden per jaar aan huis op zo'n 3000m2. Ze vind het heerlijk om grasjes te eten en komt nagenoeg niet in haar schuilstal. Ze slaapt veel liever buiten dan binnen.
Helaas is onze wei vanaf December echt te nat en zie je dat ze het niet meer fijn vindt. Ze staat niet graag in de modder. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om haar tijdens de ergste wintermaanden in de manege te stallen waar mijn jongste dochter nog wekelijks lest (met manege pony's).
Je ziet dat ze hier ook heel happy is, nochtans staat ze nu wel zo'n 20u per dag op stal. Dus zo zie je maar weer.
Zelf vinden we het wel eens fijn om dan ook in een piste met haar te kunnen rijden en te kunnen lessen met haar.
Thuis maken we veel buitenritten. We zijn recreatieve ruiters, pony hoeft niet dagelijks/wekelijks gereden te worden.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:02

In de zomermaanden de hele dag op het land, in de winter de ochtend in de paddock (wel ook in groepsverband).
Ik merk vooral dat mijn paard heel veel baat heeft bij de regelmaat van het naar buiten gaan. Komt er in de wintermaanden tegen het einde van de dag sowieso nog een keer vanaf. Zomers wil ik nog wel eens een keertje overslaan op een vrije dag. In de winter is dit een no go en moet ze dan van mij minimaal een uur wandelen/ stapmolen.
Ben dit winterseizoen op een laag pitje ingegaan qua training, maar ik merk dat dit niet handig is. Mijn paard heeft dus ter compensatie wel hoogwaardigere beweging nodig dan in het zomerseizoen waarin ze de hele dag op het land scharrelt.

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:27

Ninx schreef:
Wellicht bij sommige mensen.

Maar je paard op een goede buitenplek houden kost vaak meer geld en inspanning dan volpension.
Dat is niet goedkoper... au contraire.
Uiteindelijk wel... want het scheelt dierenartskosten. Ik durf een paard niet zoveel op stal te hebben, ben veel te bang voor fysieke klachten op de langere termijn.... en dan heb ik het nog niet over het mentale gedeelte.


dat ligt er helemaal welk gebied en hoe je dat onderhoud.. Ik had mijn weide sneller gemest over het algemeen dan mijn box (op vlas en ik wil het echt schoon hebben). Drie maal per dag een vol hooinet hangen in de box, vind ik persoonlijk meer arbeidsintensief dan een grote baal in het weiland plaatsen met goede beschutting erover zodat die niet wegrot.. Water, middels een grondpomp en dat in een flinke badkuip met motortje erin zodat het swinters niet bevriest.. Immers of ze nu 24/7 buiten staan, of 12/7 er moet water aanwezig zijn op het land..

Je kunt t onderhoud rekenen van de paden, maar ook de paden en doorgangen van een gewone wei moeten onderhouden worden natuurlijk.. en vrij van giftige bladeren/ teveel eikels etc.

je vergeet denk ik, dat weide sowieso onderhoud nodig heeft.. Paarden staan niet fulltime op box, maar box + weides.. In feite hebben die weides hetzelfde onderhoud nodig als volpension met flinke weidegang.

volpension vergelijken met een doe het zelf buitenplek, dat is natuurlijk niet correct.. dan zou je het ook moeten vergelijken met doe het zelf binnenplek.. immers het gaat om de intensiviteit die degene die het onderhoud en verzorging doet eraan ondervind.. Als je arbeidsintensiviteit meerekent, dat is natuurlijk wel je eigen tijd, dat telt niet mee in de kosten.. Ik telde dat ook niet mee met mijn binnenbox die officieel 230 euro op doe hetzelf basis moest kosten, alleen binnen en buitenzetten in een gemengde groep en voeren werd gedaan (wel alles klaarleggen zelf).. zelfde stal 24/7 , eigen weide, was 175 euro, gemiddeld genomen was ik sneller klaar met de weide dan toen ik uiteindelijk naar binnen ging.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:43

De mijne staat 24/7 buiten met een maatje met een schuilstal. Ik zou nog akkoord gaan met s nachts binnen. Maar meer dan 10u binnen is voor mij gewoon een heel dikke No go. Ik vind het dieronvriendelijk en wat mensen ook zeggen, daar blijf ik bij.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:24

poes schreef:
De mijne staat 24/7 buiten met een maatje met een schuilstal. Ik zou nog akkoord gaan met s nachts binnen. Maar meer dan 10u binnen is voor mij gewoon een heel dikke No go. Ik vind het dieronvriendelijk en wat mensen ook zeggen, daar blijf ik bij.

Ben ik het zeker wel mee eens, maar blijf er ook bij dat dit per paard verschilt.
Om die van mij even als voorbeeld te nemen: ik sta in de randstad. Ook daar is wel gelegenheid te vinden langer buitengang te vinden overdag. Echter is het voor mijn paard belangrijk dat ik haar aan het werk kan houden anders taait ze echt mentaal af, in een droge baan ivm snel ontwikkelen van mok.
Mijn huidige stal geeft mij ruim voldoende mogelijkheid haar naast buiten staan in een gedraineerde omgeving, ook voldoende beweging te geven, die past bij mijn eigen situatie. Happy horse = happy owner en andersom :)

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:29

mijn paard ligt graag. Zowel in de wei als in stal. Hij heeft vorige winter met twee andere in een grote opfok stal gestaan. die twee liepen constant te drallen met elkaar waardoor paardlief niet kon liggen. Ook kwam hij niet echt uit stal, omdat hij bij twee hengsten stond en zelf pas een half jaar geruind was, en pensionpaarden waren voornamelijk merries. Daar waren geen gepaste faciliteiten voor.

Nu heeft hij een fijne grote stal voor zichzelf. Mest ik elke dag. Heel pak stro erin. Genoeg ruwvoer. Komt iedere dag in ieder geval 2 uurtjes buiten maar als het regent staat paardlief bij het hek te wachten tot hij alsjeblieft mee mag. Daarnaast is hij behandeld voor rainrot (en dus gevoelig) daarvoor. Het is nu kiezen voor mij: of helemaal scheren en dikke deken erop in de hoop dat hij niet te warm wordt en gaat broeien onder de deken.. of geen deken op, en zorgen dat ie zoveel mogelijk droog blijft.

Helaas hebben we maar 1 grote paddock waar de paarden op de dag om en om in tweetallen in gaan. Vaak speelt hij uitbundig met zjn maatje en na een uurtje hebben ze het wel gezien. Ook krijgen ze daar geen ruwvoer. Hij reageert er prima op. Ik ben elke dag bij hem. We stappen bijna elke dag aan de hand en 2/3 keer in de week trainen (al ging dat laatste tijd niet echt vanwege rainrot en mijten die nu gelukkig weg zijn!)

van de zomer gaan ze van heel vroeg sochtends tot zonsondergang naar buiten. Liefst snachts ok nog buiten maar dat durven de eigenaren niet aan (paarden worden ook niet in de paddock gezet als ze niet thuis zijn.. bang dat ze de weg op gaan).

Voor mij en mijn paard was dit nu de beste stalling. Ik heb 8 stallingen bekeken toen ik hier kwam wonen. 4 waren minimaal een half uur rijden, 2 daar had ik grote twijfels bij de eigenaar, en 1 was heel erg betuttelend en betweterig over het ras 'tinker' en mijn dier is een kruising tinkerxfries (meer fries) en was daar erg bang dat ze te belerend zouden zijn over mijn dier.
bij deze stal waren de eigenaren heel lief en vriendelijk. alles kan in overleg.
Grote weides, met maatjes, mooie bak, altijd welkom, hooi van eigen land.
en ook nog eens 5 minuten van huis. Kan zovaak langsgaan als ik wil. Helaas had ik niet de luxe om te kiezen voor een 24/7 weide met schuilstal, mooie bak en mooie uitrijmogelijkheden.
Ik vind het ook wel fijn, een eigen stal. Zeker nu we laatst een schimmelinfectie uitbraak hadden. Dan is het toch wel fijn dat alleen het maatje ook gewassen moet worden, en niet alle andere dieren ook.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 01:31

Ik vind de paddock ook makkelijker uitmesten dan de stal. Haal elke dag ongeveer 2 a 3 kleine kruiwagens eraf van 4 pony's. We hebben ook het onderhoud. Afgelopen weekend bijv een aantal palen vervangen en lint nagelopen, gerepareerd. Als dat eenmaal goed is, heb je er ook een tijd geen omkijken naar. Bij ons niet iig, want ze slopen niet.

Je kan geen appels met peren vergelijken. Een slechte buitenplek, blijft een slechte buitenplek. Als het niet voldoet aan de minimale wensen voor een paard, is het gewoon nooit goed genoeg. 2 uurtjes op een vierkante paddock, alleen en zonder eten en drinken is saai. Dat je je daar als mens dan prettig bij voelt, is puur een eigen gevoel en niet voor het paard. Het is echt niet gek dat een paard op stal hetzelfde is als buiten, als buiten niet voldoet.

Van mij hoeven echt niet alle paarden 24/7 buiten te staan, maar het vooroordeel dat je dan een vieze zooi maakt, je paard er slecht uit ziet, je niet serieus rijdt etc, vind ik echt heel jammer.

Ik heb bijv een ruin die al langer een blessure heeft en 24/7 hem juist in leven houdt. Hij liep niet goed, kon van alles proberen, maar heb gekozen voor 24/7 buiten. Vorig jaar moesten ze korte tijd toch 's nachts op stal en ging hij slecht. Had hem bijna laten gaan, maar kreeg weer de kans op een 24/7 buiten plek en heb hem nog een kans gegeven. Gaat super.

Mijn merrie was 20 en echt zwaar verwaarloosd. Mok, broodmager, haken op tanden waar je U tegen zegt, hoeven waar je van schrikt etc. Die is nu 24.5 en doet het echt enorm goed. Voor haar het eerste jaar ook zonder deken en vond ik best spannend, want je wil niet dat een ''oudje'' te lijden heeft, maar ze lijkt wel dubbel zo happy.
Maar....ze kunnen dus goed schuilen, hebben altijd hooi, elkaar en kunnen in beweging zijn.

Er zijn heel veel mensen die goed voor hun paarden zijn, ondanks dat ze best veel op stal staan. Maar je ziet ook heel veel stallen zomers de paarden al rond 16uur binnen halen. Dat vind ik echt zonde. Vroeger toen ik op stallen werkte, was het geen 9-5 baan en had je tropen roosters. Dus soms heel vroeg eruit en overdag binnen en later er weer uit tot laat. Maar zolang het licht was, stonden ze buiten en was er werk.

Ik kom al vele jaren op veel stallen en zie en hoor erg veel problemen. Mensen zijn erg bang voor paarden met teveel energie. Paarden gaan weleens uit hun plaat. Paarden met diverse lichamelijke problemen. Voor alles plaatst men bijvoorbeeld een topic op BOkt of kopen ze dure supplementen. Maar in de basis gaat er veel mis.

Een grote dooddoener is altijd dat wij horen; ja, maar die van jullie zijn braaf. Ja, maar ze mogen dus ook paard zijn. Dat wil zeker niet zeggen dat ze nooit ''stout'' zijn, maar ze zijn erg relaxed en tevreden.

Dus iedereen moet zeker doen wat hij/zij wil. Maar als je op een slechte stal staat en je kan je paard niet beter bieden, geef je paard dan niet de schuld van eventuele gevolgen. Ik mis ook wel wat luxe zoals een binnenbak, warm water en een toliet bijv, maar zij leven er 24/7 en ik kom en ga weer.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:32

Mijn paard staat op een eindje rijden maar dat heb ik er voor over. Als hij maar buiten staat.Ik ga ook niet iedere dag maar dat hoeft ook niet.

Popstra
Berichten: 13610
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:09

Eigenlijk wel grappig dat een paard zich vooral niet mag vervelen en er van alles voor bedacht en gepoogd word zij dit dan ook niet gaan doen. Echter verveelt elke dag hetzelfde riedeltje ook.
Dat geld voor rijden, als wel steeds dagelijks in dezelfde weide of paddock.
Ik denk dat de mens (sommige dan) zich daar het meest druk om maakt en de paarden....ach die vinden het allemaal wel best zolang ze hun natje, hun droogje en hun dagelijkse beweging hebben.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 13:11

Popstra schreef:
Eigenlijk wel grappig dat een paard zich vooral niet mag vervelen en er van alles voor bedacht en gepoogd word zij dit dan ook niet gaan doen. Echter verveelt elke dag hetzelfde riedeltje ook.
Dat geld voor rijden, als wel steeds dagelijks in dezelfde weide of paddock.
Ik denk dat de mens (sommige dan) zich daar het meest druk om maakt en de paarden....ach die vinden het allemaal wel best zolang ze hun natje, hun droogje en hun dagelijkse beweging hebben.



Imo mogen paarden zich best een uurtje vervelen, maar laat dat niet 10 uur achter elkaar zijn in een kleine ruimte.

JM :#

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:28

elenaMM77 schreef:
ik vraag mij ook af hoe mensen het doen die dus in drassiger gebied wonen als de vorst diep in de grond slaat en je dus een mijnenveld krijgt rondom de stalingang/weideingang/voeder/waterplek.

met name dus de kleinere vochtigere landjes.. want dan kun je rondom de stal wel betegelen, maar zijn jullie niet ontzettend benauwd voor de pezen van je paard als ze over het mijnenveld van stijf bevroren hoefafdrukken moeten lopen.. nu valt dat op dit moment mee denk ik, omdat het niet zwaar geregend heeft voor de vorst.. maar vorig jaar (wij zaten nog op een redelijk droog stuk land), was het zelfs bij ons helemaal mis.. direct de paarden ook verhuisd/naar binnen gehaald.. een verkeerde stap zou verdriet kunnen brengen.



Dit is de rede dat een toenmalig verzorgpaard van mij is overleden. Die was door die ondergrond gevallen en had haar nek en bekken gebroken

~Riding is the best solution to any problem~

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:35

Lieshorses schreef:
Popstra schreef:
Eigenlijk wel grappig dat een paard zich vooral niet mag vervelen en er van alles voor bedacht en gepoogd word zij dit dan ook niet gaan doen. Echter verveelt elke dag hetzelfde riedeltje ook.
Dat geld voor rijden, als wel steeds dagelijks in dezelfde weide of paddock.
Ik denk dat de mens (sommige dan) zich daar het meest druk om maakt en de paarden....ach die vinden het allemaal wel best zolang ze hun natje, hun droogje en hun dagelijkse beweging hebben.



Imo mogen paarden zich best een uurtje vervelen, maar laat dat niet 10 uur achter elkaar zijn in een kleine ruimte.


Maar als je in dit seizoen dat paard dat zich binnen staat te vervelen, buiten zet, dat staat hij zich daar verder te vervelen.

Onze paarden staan in de winter ongeveer 12uur in de wei. Ze scharrelen wat rond, gaan overal kijken of er misschien ergens een paar verse grassprieten gegroeid zijn, maar na een paar uurtjes hebben ze het wel bekeken. Dan hangen ze wat rond, en ja, vervelen ze zich. Je merkt ook dat ze veel minder van elkaar kunnen verdragen, ze gaan mekaar vaker opjagen, overal aan knabbelen, etc.

Wonderoplossingen zijn er niet.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:44

poes schreef:
De mijne staat 24/7 buiten met een maatje met een schuilstal. Ik zou nog akkoord gaan met s nachts binnen. Maar meer dan 10u binnen is voor mij gewoon een heel dikke No go. Ik vind het dieronvriendelijk en wat mensen ook zeggen, daar blijf ik bij.


Dit...

Wij zetten zelf binnen en buiten en ik regel het altijd zo dat áls ze laat naar buiten gaan, ze ook pas laat naar binnen gaan. Ik vind eens een keertje per jaar langer wegens omstandigheden niet zo erg, maar standaard :n.

The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule it - H.L. Menken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:46

Ach, soms sta ik constructies met wilgentakken te maken, en denk ik, pandaverzorger zijn is er niks bij.

Zo'n PP met voer op verschillende plekken lijkt me daar ook mooi voor, ze gaan echt wel kijken of het elders lekkerder is. Die van mij iig dan.

Buiten kunnen ze ook groomen etc.

Vervelen doen die van mij niet echt, op het erf gebeurt er van alles, en ze kunnen in de verte turen naar een dijk waar soms een wandelaar loopt. Daar zijn ze dan ook weer 20 minuten zoet mee. Je moet ze wat dat betreft ook niet met mensen vergelijken, ze zijn met simpelere dingen al bezig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:28

Popstra schreef:
Eigenlijk wel grappig dat een paard zich vooral niet mag vervelen en er van alles voor bedacht en gepoogd word zij dit dan ook niet gaan doen. Echter verveelt elke dag hetzelfde riedeltje ook.
Dat geld voor rijden, als wel steeds dagelijks in dezelfde weide of paddock.
Ik denk dat de mens (sommige dan) zich daar het meest druk om maakt en de paarden....ach die vinden het allemaal wel best zolang ze hun natje, hun droogje en hun dagelijkse beweging hebben.


Paard mag zich best vervelen en doen die van ons ook genoeg. Nederland is veel te klein om paarden dusdanig veel ruimte te geven dat ze echt rond kunnen trekken en elke dag afwisseling hebben.

Maar er zit een groot verschil tussen een paard dat elke dag om zelfde tijd naar een kleine, vierkante paddock gaat zonder eten en drinken, om wat buiten te staan en weer zelfde tijd naar binnen gaat. Of een buitenruimte waar hij zelf op zoek kan naar eten, met vriendjes wat kan rommelen, een keer kan rennen, rollen, schuilen etc. Die afwisseling zoeken ze zelf wat op.
Ik zie ze meerdere uren per dag en als je het bekijkt, weet je ook ongeveer wat ze zelf doen.

De afwisseling naast hun eigen tijd, houden wij er altijd in. Dat is gewoon rijden, in bos rijden, wat loswerken in de bak, als handpaard mee etc.
Als mensen specifiek voor de sport trainen heb je een ander schema misschien, maar ook dan is afwisseling goed.
In het bos kun je bijvoorbeeld ook heel veel trainen. Ik rij wel zijgangen, overgangen ( alle ) etc. Juist lange, brede zandpaden zijn er fijn voor.

Paarden leven meer in het nu. Ondanks dat ze elke dag vrij kunnen kiezen, wisselen ze zelf echt af. Maar als ik zie hoe relaxed ze zijn, bij echt alles, dan zullen ze wel goed in hun vel zitten zo. Ook mn 24jr merrie heeft met een teddy jasje de glans er nog op, ondanks haar verleden.

Ik ben zelf blij met een stuk bestraat en daarnaast een grote zandpaddock qua afwisseling van ondergrond. Maar voorheen, toen ik nog echt veel trainde, stapte ik altijd uit op het harde, dus dat is niet eens allemaal zo anders.

En nogmaals; die van ons mogen de hele dag in stal gaan staan. De stallen zijn open en daar is ook hooi en drinken, dus van mij mogen ze. Ik dwing ze niet om buiten te lopen. Ik stimuleer hooguit wat beweging door hooi op meerdere plekken aan te bieden. Maar ook dan kiezen ze zelf. Er is zoveel hooi, dat ze het niet nodig hebben om naar een andere plek te lopen. Gister en dit weekend zijn we echt hele dagen bezig geweest en zie ik ze ook heel veel, vaak op dezelfde plek, rusten samen. Ik vind het best.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:53

poes schreef:
De mijne staat 24/7 buiten met een maatje met een schuilstal. Ik zou nog akkoord gaan met s nachts binnen. Maar meer dan 10u binnen is voor mij gewoon een heel dikke No go. Ik vind het dieronvriendelijk en wat mensen ook zeggen, daar blijf ik bij.


Ga je hem dan in het donker met een zaklantaarn tussen je tanden zoeken in de wei om binnen te halen rond een uur of 22.00? Je vergeet denk ik dat het van 17.00-8.00h ongeveer donker is momenteel.. of haal je ze met de schemering dan binnen en zet je ze rond een uur of 3.00h snachts over een donker erf naar een donkere weide?

denk dat veel mensen de daglicht uren vergeten die er op dit moment zijn?

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 07:40

Ik denk dat vroeg donker worden bij de meeste inderdaad de grootste reden is om vroeger binnen te zetten.
Hier gaan ze vaak wel in het donker naar buiten maar rond 5u als het weer donker wordt naar binnen.
Zogauw het langer licht wordt blijven ze ook langer buiten.

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:15

In het donker buiten doen en binnen halen vind ik geen probleem. Dat is ook niet anders als ik 10 uur van huis ben. De nattigheid en het klieren met elkaar omdat het het zat zijn (ondanks al het ruwvoer) zijn voor mij overwegingen om ze naar stal te halen.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:18

het vroeger binnen zetten heeft hier te maken met de verschrikkelijke natte weides.....en dan niet om de weides te sparen, maar meer voor de voeten van m'n paarden. Die ook echt zelf naar binnen willen.

Edit: wat Lorette zegt :D

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:57

Ik werk gewoon dezelfde tijden als in de zomer dus ik ben ook dezelfde tijden bij de paarden.

Als ze het te nat, koud of te warm vinden gaan ze gelukkig zelf wel naar binnen. Verveling ben ik ook niet bang voor want het zijn allemaal hengsten die dagelijks heel wat uren afspelen. Ze geven zichzelf en elkaar ook dagelijks genoeg beweging.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:35

Mijne gaat bijna dagelijks in het donker naar buiten. Om 7u is er nog niet veel daglicht te bespeuren :+
Om hoe laat hij binnen gaat hangt af van de stalbaas. Kan een keer 16u30 zijn, kan een keer 18u of later zijn. En soms laat ik 'm inderdaad op stal. Hij maakt er dan wel een zooi van maar dat neem ik erbij. Liever zooi en meer uitmesten dan volledig verweekte modderpoten.

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:47

Als het weer goed is en de wei droog genoeg gaan ze om half 8 naar buiten en rond 17 uur naar binnen. Als het nat is staan ze op de paddock. Afhankelijk hoe het weer is zijn ze korter of langer buiten

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:50

Hier gaat het paard tijdelijk ook met licht naar binnen. De paarden van de grote weide zijn terug en nu hebben we naast ons eigen paard, ook een veulen dat naar binnen wil, een shet met weinig respect voor draden dat naar binnen wil en een quarter die eigenlijk ook naar binnen wil. Met twee draden voor de omheining in plaats van allleen een hoog draad, vanwege het veulen (met de shet hadden we een goede routine ontwikkeld).

Als je met zijn tweeën bent is het niet ideaal, maar goed te doen. Ben je echter alleen, is het al veel lastiger en in het donker (daar is geen verlichting dus moet het met zaklamp) is het eigenlijk niet te doen. Dus nu zet de stalhulp hem binnen als ze weg gaat (meestal tussen 4 en 5). Hij gaat tussen 8 en 9 naar buiten. Hij vindt het helemaal prima, ondanks dat hij nog steeds zijn eten om 21 uur krijgt, dus eten is nu niet langer de drijfveer.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:56

Dat vervelen is een lastig dingetje en ik denk dat we daar wellicht teveel met mensen ogen naar kijken. Vanochtend wilde ik mijn paarden naar de wei brengen. Ze staan 7 x 24 uur buiten met onbeperkt hooi (voor de belangstellenden: [ITP] Polie en Hercule en hun huisvesting ).
Ze waren erg vervelend. Ze wilden niet dat ik ze aaiden. Ze waren ongelooflijk sjagrijnig naar elkaar en ik moest vooral de merrie paar keer streng toespreken dat ze Hercule niet mocht bijten. Hercule was echt stout en deed net of hij nog nooit naast zijn vrouw mee had gelopen naar de wei. Pas toen ik het zat werd en boos zei: "kappen alletwee, allez-y→ we gaan, liepen ze braaf mee. Grazen aan de hand ging goed. Niet eten maar zoals gewoonlijk van het hoge gras vreten. Op de wei ging de een rechts en de ander gelijk links zonder elkaar ook maar een blik te gunnen. Wouw... :x Die twee hadden dus echte ruzie......waarom? 1. Honger?→ er is onbeperkt hooi en emmer mineralen, vitamines.....2. dorst?→ er is een badkuip vol met water, 3. teveel modder? → er is modder maar ze hebben nog zeker 200 vierkante meter kurkdroog land, 4. het weer?→ hmmmm het is hier wat aan het smossen maar helemaal niet guur of koud integendeel, 5.Polie pijn aan haar beentje waardoor ze sjagrijnig is tegen Hercule?→ zou best kunnen, ook al stapte ze vlotjes mee %) Of anders gezegd, ik weet het dus echt niet.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat ook dieren wel eens boos zijn op elkaar of zich vervelen of niet lekker in hun vel zitten terwijl de leefomstandigheden toch wel goed zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, hagelslag, IASCrawler, Jos_1 en 31 bezoekers