Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:43

Popstra schreef:
_suus19_ schreef:
Mijn reactie was vooral op Popstra en ik quote Tango erbij omdat ik het eens was met wat zij zei en daarop doorging. Misschien niet duidelijk sorry.

En idd, Popstra zegt ook dat haar paarden nu buiten staan, maar ook dat ze als ze die mogelijkheid niet had en moest kiezen, ze voor zichzelf zou kiezen. En van die laatste zin gaan mijn haren helemaal overeind staan. Alsof het een goede ontwikkeling is dat alle paarden alleen buiten staan, want ze zijn immers zo kostbaar...
pardon???? Voor mezelf zou kiezen??? Waar zeg ik dat dan?
Denk dat jij ff je bril moet op zetten.


Iets kalmer mag ook wel. Ik heb een heel verhaal getypt en jij reageert op 4 woorden. Maar check, de bril staat op en ik heb het nog een paar keer gelezen. Ik blijf er hetzelfde uithalen. Dus leg gerust uit hoe ik het wel moet interpreteren :)


suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:59

Heleennn schreef:
Als er dit soort stal bij mij in de buurt zou komen zou ik geen seconde twijfelen:

https://www.youtube.com/watch?v=t-NhruYUt5A

Want in mijn ogen is dit de ideale stal voor wat ik wil/nodig heb. Ik zou er absolut geen probleem van maken dat mijn paard 15u per dag in dit soort stal staat. In combinatie met weidegang in de zomer (en liefst ook in de winter) en 's nachts op stal is dit voor mij een paradijs. Paard heeft veel meer ruimte dan klassieke stalling, kan kiezen tussen binnen of buiten, kan kroelen met de buren buiten en heeft onbeperkt hooi binnen. Leuke accommodaties erbij en vlak naast een snelweg wat ideaal is voor wedstrijden. Voor mij kan dit de perfecte grijze zone zijn tussen 24/7 buiten en 24/7 op stal.


Sinds wij verhuisd zijn en ik zelf mijn stallen heb mogen ontwerpen hebben mijn paarden nu ook zo'n stal. Ze beschikken allemaal over een stal van 4 x 4 met rubberen matten en vlas. De uitloop is 4 x 12 meter per paard en bestaat uit Stelconplaten. Paarden zijn veel buiten te vinden, mesten grotendeels buiten (ideaal met uitmesten :j ) en kunnen met elkaar kriebelen over het draad. Ze zijn enorm rustig en tevreden.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:14

pien_2010 schreef:
Heleennn schreef:
Maar ik ben gewoon heel streng in stalhygiëne en onderhoud, dus dan gaat er inderdaad direct shampoo en water over de benen en hoeven.
En dat is OK en als je de stal faciliteiten hebt waarom niet.
Hier is dat niet. Dus als we kunnen rijden, dan rijden we door de rivier zodat benen, soms ook onderbuik als het water hoog staat, weer schoon is. Anders maken we alleen daar waar het zadel ligt schoon. Nu we helaas niet meer kunnen rijden is het wachten op of een flinke klets regen die de paarden schoon spoelt, of op mooi weer. Elk jaar sop ik af en toe de paarden helemaal (dan moet de paddock ook weer droog zijn of ze moeten 24 uur op de wei kunnen → lees mooi weer, voor- of najaar) . Toen mijn paarden op een goede stal stonden met allerlei faciliteiten waste ik ook veel gemakkelijker. Maar Hercule was te vaak enorm smerig. Een echt varken.

(Klein uitstapje en leuke offtopic anekdote. We woonden nog in Nederland en het is lang geleden dat ik gebeld werd met de vraag of Hercule een trouwerij onverwacht mocht doen, want paard van mijn instructeur was onverwacht niet goed en kon het dus niet doen. :oo O jée, dus school gebeld of dochterlief onmiddellijk naar de manege mocht zodat ze kon groomen nadat ik de situatie had uitgelegd. Toen ik instructeur terug belde dat het OK was en ze er aan kwam, vroeg ik bezorgd, maar hij is zo smerig, jij haalt dat nooit om dat paard op tijd schoon te krijgen want de bruiloft is al binnen een uur. Wat bleek, alle meiden die op dat moment aan het rijden waren of wilden rijden, hadden gelijk hun paard op stal gezet, smerige Hercule eruit getrokken en met vrouw en macht waren ze hem aan het soppen, en Hercule zeer verbaasd liet het allemaal gebeuren <3 . Hij bleek al bijna klaar te zijn. Met de föhn waren ze hem al aan het drogen, maar inderdaad hij was zo enorm smerig vertelde mijn instructeur. Zeldzaam gewoon! Maar mijnheertje zag er prachtig uit en was maar 2 minuutjes te laat en trok de trouwkoets of hij nooit anders had gedaan, door al dat drukke verkeer <3 Topper!!). Als dank van bruid en bruidegom hebben we prachtige foto gehad van ons mannetje.


Wat een leuk verhaal! Die van mij is helemaal niet dol op water en modder, daar blijft hij ver van uit de buurt. Heb ik weer, een paard met smetvrees _O-

Over de open stallen met paddock, in Luxemburg zag ik dat ook. Is al een verbetering ten opzichte van 3x3 in het donker, maar nog niet ideaal.

Btw mijn paardje vandaag de hele dag op de wei geweest en het ging goed met zijn allergie ik ben blij!


pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:04

eliine: Dat lijkt mij een ideale oplossing als de omstandigheden niet toelaten dat het paard 34/7 buiten staat in ene groep. Overdag in de wei en 's avonds in zo'n stal/paddock.

Wedstrijden rijden met alleen een buitenbak? Dat is in mijn omgeving echt heel normaal. In mijn omgeving hebben we dan: Z2(3x) ZZ-Z en ZZ-L. Om niet te vergeten 3* eventing.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:41

Even opnieuw

The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule it - H.L. Menken

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:42

_suus19_ schreef:
Ik vind het toch altijd weer bijzonder om te lezen. Als je wedstrijden rijdt heb je ineens een kostbaar sportpaard dat niet meer gehouden kan worden op een manier waarbij aan de basisbehoeften voldaan wordt. En het gros van de mensen die dit zegt heeft het Z nog niet eens bereikt en tuft nog ergens in de BASIS sport rond.

Ik mag dan recreatie ruiter zijn maar ik zou net zo lief een binnenbak hebben. Echter gaat mijn paard voor en ben ik daarom de hele winter alleen maar aan het stront ruimen en hooinetten vullen. Maar ook ik zou super super super graag een binnenbak hebben.

Als ik het zo lees ga ik nadenken... wat maakt je dan tot 'wedstrijdruiter'? Het feit dat je zo fanatiek bent dat je eigen belang voor het welzijn van je paard komt? Zo klinkt het namelijk wel. Je kan ook wedstrijdruiter zijn en een andere oplossing zoeken. Die zijn er namelijk genoeg. Naar een binnenbak toe gaan, vooral in de zomer wedstrijden rijden, wat minder trainen voor je wedstrijden etc. In mijn opinie bestaat de juiste voorbereiding niet alleen uit oefenen wat in de wedstrijd gevraagd wordt, een lekkere buitenrit om los te worden kan ook een hele goede voorbereiding zijn.

En een sportpaard is echt niet sneller geblesseerd dan een 'normaal' paard hoor. Dus waarom alleen houden? Een paard is een paard. Ze zijn hooguit sneller kapot omdat ze niets meer gewend zijn en niet op een gezonde manier van training kunnen herstellen.


Dit _/-\o_

The urge to save humanity is almost always a false front for the urge to rule it - H.L. Menken

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:54

Helemaal mee eens, sterker nog: hoe hoger ik kwam in de paardensport (niet perse door zelf Z of GP te rijden, maar via trainers en groomen voor andere mensen) hoe meer ruiters ik om me heen zag die de waarde van weidegang en vrije beweging voor hun sportpaard wisten te begrijpen. Mijn trainster bijvoorbeeld, heeft een stuk of 6 dressuurpaarden in training die zeker vallen onder de categorie 'dure sportpaarden' en die gaan elke dag samen op de wei. En haar uitleg is geen wetenschappelijke studie of een preek betreffende de anatomie. Nee, haar uitleg is zo simpel als het maar kan: ze vindt het zielig dat de paarden een hele dag en nacht binnen moeten en het is gewoon ook niet gezond natuurlijk. Ze stond er heel sterk achter dat wanneer ze zodanig veel van een paardenlichaam vroeg in trainingen of op wedstrijden, dat het paard ook tijd moet hebben om te herstellen en al bewegend afvalstoffen moet kunnen afvoeren. Dus winter en zomer gingen die paarden samen op de weide. En ja dan had er wel eens eentje een hap uit z'n kont of een dik been. Maar ze had wel altijd heel goed gemanierde happy paarden die erg stabiel in de kop waren. Ook tijdens trainingen nooit ingepakt in peeskappen en springschoenen, ook op de weide niet, omdat het gewoon overbodig was en de pezen er niet beter van werden. Dus waarom zou je dan peeskappen gebruiken? Ze heeft een fantastische trainingsfilosofie en heeft mij daar ook sterk mee beïnvloed.

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:18

En vooral, ze kunnen hun hoofd lekker leeg maken. Dat maakt het des te prettiger te trainen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:20

En dat merk je echt :j
Dat ze lekker even paard kunnen zijn.
Dat merk je zowel geestelijk als lichamelijk bij ze.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:36

Volgens mij is er ook werkelijk niemand die vindt dat wedstrijdpaarden niet in de wei hoeven.
Maar wie beweert dat er geen verschil is tussen een goed getraind wedstrijdpaard in topconditie en een paard dat alleen maar in de wei loopt en niet wordt getraind heeft er ook weinig verstand van.
Voor alle duidelijkheid: wij hebben beide.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:39

Wie beweert dan dat er geen verschil in zit?

Voor de duidelijkheid, ik had sportpaarden in de wei en nu recreatiepaarden, ook in de wei.
En een sportpaard was gemakkelijker, die worden tenminste niet te vet er van :D

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

pien_2010

Berichten: 42800
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:22

Ik had sportpaarden in de wei, daarna recreatie paarden in de wei en nu helaas grasmaaiers daar één paard een blessure heeft die echt de tijd nodig heeft. Die krijgt hij en hij staat inmiddels al een jaar op de wei met haar man. Vandaag weer de osteopaat geweest en zij is alweer verbeterd, maar nog steeds is het devies, geduld en geduld hebben over paar maanden kunnen we hopelijk beginnen met aan de hand gaan stappen en revalideren met perspectief gaan rijden. De dierenarts/ osteopaat is nog steeds positiever dan wij.

Tango1979

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:46

Kendra schreef:
Volgens mij is er ook werkelijk niemand die vindt dat wedstrijdpaarden niet in de wei hoeven.
Maar wie beweert dat er geen verschil is tussen een goed getraind wedstrijdpaard in topconditie en een paard dat alleen maar in de wei loopt en niet wordt getraind heeft er ook weinig verstand van.
Voor alle duidelijkheid: wij hebben beide.


Tuurlijk zijn er verschillen. Maar niet in de natuurlijke behoeftes. En ik kom helaas meer "sportpaarden" tegen die 23u op stal staan dan recreatiepaarden.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:51

Tango1979 schreef:
Kendra schreef:
Volgens mij is er ook werkelijk niemand die vindt dat wedstrijdpaarden niet in de wei hoeven.
Maar wie beweert dat er geen verschil is tussen een goed getraind wedstrijdpaard in topconditie en een paard dat alleen maar in de wei loopt en niet wordt getraind heeft er ook weinig verstand van.
Voor alle duidelijkheid: wij hebben beide.


Tuurlijk zijn er verschillen. Maar niet in de natuurlijke behoeftes. En ik kom helaas meer "sportpaarden" tegen die 23u op stal staan dan recreatiepaarden.

Hier is dat echt net andersom! Best opmerkelijk dat het dus toch nog erg verschilt per regio

Tango1979

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:55

Sorry heleeenn ik ben niet duidelijk: paarden van wannabee sportamazones ;)

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:58

Oooh ja dat is hier ook het geval haha! Dan is het toch niet zo verschillend :+

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:46

Ben wel benieuwd, zijn er mensen of is er iemand met of door dit topic anders tegen bepaalde dingen aan gaan kijken? Positieve zin (of minder positieve zin)?

Kwam link naar dit topic in ander topic tegen van iemand die het beste met haar 'únhappy' paard voor had, nu toch een andere oplossing heeft gezocht en heeft gevonden, omdat haar paard minder buiten kwam en chagrijnig werd. Dat is fijn *\o/* Wij zijn er maar een beperkt aantal uur en paarden leven er (naar). Er zit nog steeds een groot grijs gebied tussen 22u op stal en 24u buiten. Ongeacht het type paard. :D{ :Y) {:} *D

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:02

Zomers staat mijne de hele dag buiten tenzij er heel heftig weer komt. In de winter staat ze sochtends een uurtje in de binnenbak, smiddags meestal ook en wordt savonds getraind en op dr rustdag er ff uitgegooit. Mijne staat dus veel op stal in de winter en dat vind ik eigenlijk wel jammer maar mijn paard zelf heeft er echt geen last van. En als ze losgegooit wordt staat ze naar de spiegel te staren hihi. Weideseizoem blijft to h mijn favoriet :D

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:58

hier blijven ze weer wat langer buiten nu het wat langer licht blijft..
heb het nog even met de stalhouder gehad zo over dit topic.

afgelopen zaterdag was hij minder blij.. De paarden waren ergens vreselijk van geschrokken en stonden in de uiterste hoek van het land (groot onbekend landbouwmachine die iets gekeerd had in de buurt van de stallen). dus hij had de leading lady opgehaald en in de box gezet, eigenlijk altijd volgt t spul dan wel.. Maar nee, ze hadden elkaar dusdanig opgenaaid dat ze er niet over peinsden om vrijwillig naar binnen te komen.. Gelukkig bleven ze wel in het hoekje staan waar ze stonden.. want uiteindelijk heeft hij ze een voor een (met twee tegelijk ging gewoon ook echt niet) moeten halen.. Ipv met het laatste licht waren ze uiteindelijk pas om 21.00h binnen. de allerlaatste kwam schorvoetend zelf aanzetten.

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 07:46

Die van mij was gister weer over de zeik van een paar regendruppels, was d’r deken vergeten (dacht dat het droog bleef :+ )
Hoe doen jullie dat?
Ik haal d’r nooit gelijk naar binnen, stalgenoten weten dat ook, maar ze blijft gewoon draaien en springen voor dat hek. Wat resulteerd in een volledig omgeploegde paddock en platgelopen mest -O- Je kan d’r zo lang laten staan als je wilt, maar ze wordt niet meer rustig. Met deken op houdt ze het langer vol, maar ze vind regen echt niet leuk...

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 07:59

Ik heb dat met de wei. Dan haal ik ze er snel uit. De paddock grenst aan de inloopstal en het afdak. Dan kunnen ze schuilen. En doe alsnog de deken om.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:00

Hier staan ze gewoon nog onder dekens.
Lekker dat het weer wat langer licht is, bij goed weer blijven ze hier ook alweer een uurtje langer buiten.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:30

Willekes schreef:
Ben wel benieuwd, zijn er mensen of is er iemand met of door dit topic anders tegen bepaalde dingen aan gaan kijken? Positieve zin (of minder positieve zin)?


Niet door dit topic, maar wel door Bokt in het algemeen. Ik kom van een traditionele stal, en eigenlijk zijn alle stallen in mijn regio traditioneel. Als in de zin, paard staat op stal, behalve als er gewerkt wordt. Laatste jaren komt daar wat verandering in, maar met slecht weer staat nog steeds alles binnen.

Door Bokt ben ik in de loop der jaren anders gaan denken, en afgelopen jaar uiteindelijk ook van stal verhuisd. Paarden staan nog steeds veel op stal, maar daarom wel gekozen om de stal zo aangenaam mogelijk te maken (als in groot, met paddock, veel sociaal contact, buiten maar toch overdekt).

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, ComscoreBot, GrapeshotBot, Mizsz_Kitty, NikkiB1991, Thami, Zippo_M en 29 bezoekers