Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:38

Hier kunnen ze de hele dag buiten, nu in een blank staande paddock...
Ik heb ze tussen de middag naar binnen gedaan met hun hooinet en toen ik om 4u kwam zat de ene van oor tot staart onder het zaagsel, die had heerlijk languit gelegen in zijn schone droge stal!
Blijkbaar vond ‘ie het met dit weer minder erg dan ik dat ‘ie naar binnen moest... :+


Mirjam1311

Berichten: 68
Geregistreerd: 30-09-13
Woonplaats: Ermelo

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:48

24/7 lekker buiten met open stallen waar ze hooi kunnen eten. Ideaal!
Paarden houden hier abaoluut niet van binnen staan, en ik denk dat meer paarden dat hebben maar dat daar niet naar geluisterd wordt.
Ieder moet natuurlijk gewoon kiezen wat voor hem het beste/en mogelijk is.

Proud to be a farmer

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:51

Als ze als een ezel aan het touw gaan hangen om maar niet uit de stal/op de paddock te moeten lijkt het me anders wel heel duidelijk wat ze verkiezen :))

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:54

Vandaag weer duidelijk kunnen zien dat het ene paard het andere niet is toen ik ze binnen ging zetten.De ene stond in de schuilstal en was daar volgens mij de hele middag niet uit geweest, want er was geen enkel spoor in de sneeuw en die van mij was vrolijk aan het rond banjeren en kijken en had op verschillende plekken gemest. Grappig wel,want van regen houd die van mij niet, sneeuw schijnbaar wel!

Op de pensionstal van mijn oude bijrijdpaard kwamen de paarden buiten op een verharde paddock,echter zonder ruwvoer en sommige zonder water de hele dag, die moest je onderhand naar buiten slaan op een gegeven moment.Ze vonden er niks aan,kunnen niet rollen,eten,niks....Het klinkt dan mooi dat ze buiten staan,maar eigenlijk staan ze binnen beter op die stal. :(

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:58

Mijn paard staat in deze winterperiode eigenlijk vrij lang binnen.
Van 9 tot 16 /16.30 buiten en dan neem ik haar mee naar binnen en ga ik wat met haar doen.
In de zomer staat ze van 8 (of 9) tot 20 u buiten en ga daarna nog wat met haar doen. Dus deze periode is niet zo heel leuk. Hoewel ik ook denk dat dat ook mijn eigen gevoel is.
Ik heb verder een heel tevreden paardje die zich prima voelt (ze is heel blij en opgewekt).

Neemt niet weg dat als ik mijn eigen plekje zou hebben, dat ik dan wel iets met een schuilstal zou willen, waar ze beschut kan staan, liggen en eten.
Maar voor nu ben ik blij met wat ik nu heb.

Vandaag armoede, staldag ivm ijsklompen in de hoeven door ijzers en slechte weer. Morgen ook.
Hopelijk is dinsdag de ellende over. Zal wel heel nat zijn dan denk ik.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:07

Moos99 schreef:
Paarden zijn paarden, die zijn echt wat harder dan een regen buitje. Natuurlijk zie je wel dat paarden worden geschoren en een dunne vacht hebben, en zoveel binnen worden gehouden in de winter dat ze helemaal geen weerstand opbouwen tegen wat kou en niets gewend zijn. Ik geloof dus sterk dat de paarden die bij ieder regen buitje meteen naar binnen willen niet hun hele leven al veel buiten gewend zijn. Een paard is van nature bestendig tegen alle weersomstandigheden mits zij de mogelijkheid hebben uit de wind of regen te staan (in het wild zoeken ze ook beschutting). Een deken kan daarin ook wonderen doen als het paard zo ver sport is gefokt.


niet ieder ras is winterhard of geboren in zo'n nat land als het onze..
Ja, dit argument is krachtig.. Als het dier gehouden wordt in een gelijk klimaat als waar het ras vandaan komt en in een gebied dat dusdanig gevarieerd en natuurlijk is, dat ze ook volledig natuurlijk wild gedrag kunnen vertonen.. betekent dat als de vrieswind vol in de schuilstal staat zouden ze in de natuur verder trekken naar een plek waar ze wel warmer kunnen staan.. bijna geen enkel stuk land in Nederland is van dusdanige kwaliteit dat ze volledig zo kunnen functioneren als in de natuur.. betekent dus dat de minder winterharde rassen het hier zwaar kunnen hebben.

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:11

Mijn pony heeft de 2 jaar dat ik hem heb ook altijd 24/7 buiten gestaan met soortgenoten, schuilstal en onbeperkt hooi.
Applausje voor mij dacht ik, want zo schijnt het toch te horen.
Hij was verder braaf, kwam altijd naar mij toe, alleen soms wat lastig te motiveren met rijden en spelen.
Dat is zijn karakter was mijn mening.
Nu ben ik verhuisd van stalling.
En in de 3 echt slechte maanden (dec, jan en feb) staat hij hier veel op stal inderdaad. Vandaag was een 15 uur dag met al die sneeuw.
Maar hij geniet gewoon en dat zie je aan hem!
Heerlijk droog liggen, hooi knabbelen en leuk doen tegen alle mensen en paarden die langs komen.
Want er is gelukkig veel te zien.
Ook is het een feest geworden om met hem te werken. Hij is alerter en actiever op een leuke manier.
Geen opgekropte energie, maar alsof hij meer aan zijn eigen rust toe komt.
Dus ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst een extreme mening had over paarden horen ALTIJD buiten, maar mijn huidige pony bewijst mij dat dat niet altijd DE oplossing is :)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:12

@xyzutu2 ik vraag inderdaad wat ze bedoelt met luxere types, wat is daar mis mee? Mensen of paarden, meer keuze is er toch niet? :D ophokken, de situatie die ik heb meegemaakt, en daar kies ik niet meer voor.

Wij hebben maar twee paarden, die kunnen kiezen tussen inloopstal met onbeperkt hooi, paddock daar aan vast of de wei (ja ook nu, er staat weinig gras dus daar komen ze uit zichzelf niet veel meer). Ik heb ervaren dat het welzijn bij deze situatie veel beter is dan 20 uur per dag op stal.

We hebben een stukje voor onszelf zo kunnen indelen als wij willen. Een paddock ter grootte van een rijbak met een doorgang naar de wei en aan de paddock een inloopstal, zie de foto's. Ik ben heel dankbaar dat we het zo in hebben kunnen richten want ik snap dat dit in de randstad niet mogelijk is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:13

Mijn merrie staat nu 24/7 buiten. Met schuilstal, onbeperkt hooi (lees: baal van 300kg die bijgevuld wordt als het op is), vriendinnetje en deken met hals. Ze wordt ook met krachtvoer bijgevoerd.

Vorige jaren stond ze in de winter 's nachts op stal. Meestal van 17 tot 10. Vond ze zelf wel best maar deed geen goed aan haar patella fixatie en omdat het nu op stal wat moeilijker is om ze op stal te zetten dit jaar dus het probeersel om haar jaarrond 24/7 buiten te houden ('s zomers was dat altijd al het geval).

Ze is minder stijf, valt niet in en glanst als altijd maar nu de laatste tijd met dat aanhoudend slecht weer is ze wel wat knorrig. Ik denk dat ze nu 's nachts op stal helemaal niet erg zou vinden.
Moest ze het echt niet trekken gaat ze wel weer op stal maar dan moet ik van stalling veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:24

Eight schreef:
Waarom is dit voor de luxere types niet geschikt? Mijn kruising arabier KWPN doet het prima buiten.

Eight schreef:
@xyzutu2 ik vraag inderdaad wat ze bedoelt met luxere types, wat is daar mis mee?


Ah, zo had ik jouw bovenste quote totaal niet opgevat. Ik las de vraag waarom iets voor een bepaald type paard ongeschikt was en vervolgens een opmerking over jouw eigen paard alsof die onder dat type zou vallen, niet de vraag welk type paard ze bedoelde met 'luxe'. :)

Ik vind je foto's verder geweldig, maar vraag me af waarom je ze in een topic over 15+ uur in een stal houden plaatst?
Het klinkt alsof je het prima voor elkaar hebt als je 2 paarden hebt die samen een schuilstal durven te delen en precies hetzelfde ruwvoerschema hebben, maar dan alsnog de vraag: wat wil je met jouw foto's over deze specifieke situatie in dit topic bereiken?

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:25

Wat ik duidelijk naar voren zie komen in dit topic, en wat ik ook interessant vind, is dat de buiten mogelijkheden in de winter vaak niet ideaal zijn, wat maakt dat paarden een hekel krijgen aan buiten staan. Modder paddocks zonder voer of vriendjes is niks aantrekkelijks aan. Ik kan me echt helemaal voorstellen dat paarden dan kiezen binnen te staan met hooi. Dit betekent niet, dat 24 uur binnen dan ineens 'goed' is, het betekent slechts het kiezen uit 2 kwade en dat droog en eten dan toch beter uit de test komt.

Verder wordt nog steeds veel waarde gehecht aan het feit dat paarden aan het hek staan of graag naar binnen willen, terwijl ik dit zie als een gewoonte. Wachten op het eten, en hun dagelijkste ritueel volgen. Paarden zijn zo een enorme gewoonte dieren. Ik zie zelfs dat mijn paarden die dus 24/7 buiten staan met wei, paddock en stal, iedere dag rond dezelfde tijd dezelfde dingen doen. Dit zijn bepaalde momenten van de dag die afwisselen: rusten in de wei(1 of meerdere paarden liggen), grazen, hooi eten uit de slowfeeders, rusten in de paddock. dit doen ze dan telkens op verschillende plekken en zelfs daar lijkt een soort structuur in te zitten.


Ik geloof ook niet dat het "buiten" staan hetgene is waar je een paard gelukkig mee maakt, ik denk dat de gemaakte luxe van de mens om binnen te kunnen staan heel fijn is voor een paard! In het wild moeten ze zoeken naar schuilplekken die lang niet altijd kunnen zorgen voor complete droogte en windvrij rusten. De key zit hem in een KEUZE geven aan de paarden. Een paard wil kunnen gaan en staan waar hij wilt, het is geen dier die opgesloten hoort te zijn. Ik verkondig mijn mening niet snel als feit, maar ik vind het een feit dat paarden 20+ uur op stal staan, geen leven hebben.

Eisen die komen kijken bij 24/7 buiten, zijn nog helemaal niet zo makkelijk. Ik doe best veel moeite om mijn paarden zo te houden. De groep moet rust hebben zodat iedereen durft te eten, ik moet dus zorgen voor genoeg droge voerplekken. Ik heb daardoor een hoop XXL netten hangen waar genoeg voer in kan en op een manier dat iedereen zich veilig genoeg voelt om te eten. Verder heb je dus ruime inloop nodig zodat de paarden binnen durven te staan ook al zit een dominant paard in de groep. Je moet zorgen dat er genoeg droge plekken zijn door middel van bestrating of andere oplossingen, zodat ze niet altijd alleen in de modder hoeven te staan. etc etc.

Ik begrijp heel goed dat dit niet altijd mogelijk is, en dan snap ik dus ook dat het niet altijd perse de beste oplossing is, 24/7 buiten.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:34

elenaMM77 schreef:
Moos99 schreef:
Paarden zijn paarden, die zijn echt wat harder dan een regen buitje. Natuurlijk zie je wel dat paarden worden geschoren en een dunne vacht hebben, en zoveel binnen worden gehouden in de winter dat ze helemaal geen weerstand opbouwen tegen wat kou en niets gewend zijn. Ik geloof dus sterk dat de paarden die bij ieder regen buitje meteen naar binnen willen niet hun hele leven al veel buiten gewend zijn. Een paard is van nature bestendig tegen alle weersomstandigheden mits zij de mogelijkheid hebben uit de wind of regen te staan (in het wild zoeken ze ook beschutting). Een deken kan daarin ook wonderen doen als het paard zo ver sport is gefokt.


niet ieder ras is winterhard of geboren in zo'n nat land als het onze..
Ja, dit argument is krachtig.. Als het dier gehouden wordt in een gelijk klimaat als waar het ras vandaan komt en in een gebied dat dusdanig gevarieerd en natuurlijk is, dat ze ook volledig natuurlijk wild gedrag kunnen vertonen.. betekent dat als de vrieswind vol in de schuilstal staat zouden ze in de natuur verder trekken naar een plek waar ze wel warmer kunnen staan.. bijna geen enkel stuk land in Nederland is van dusdanige kwaliteit dat ze volledig zo kunnen functioneren als in de natuur.. betekent dus dat de minder winterharde rassen het hier zwaar kunnen hebben.


Maar zou je een voorbeeld kunnen geven welke rassen dan bijvoorbeeld?

Als ik bijvoorbeeld denk aan rassen die veel voorkomen in NL maar uit warme landen komen denk ik aan Lusitano's, PRE's etc. Dit zijn naar mijn ervaring paarden die niet meer last hebben van kou dan bijvoorbeeld dan KWPN'ers. Wat ik wel duidelijk zie is dat mijn IJslanders echt heel hard zijn, en daar is zeker een verschil in te merken met een NRPS die bij ons staat die altijd in pension heeft gestaan. Ik hou de NRPS extra in de gaten, ze heeft een dunnere vacht. Ik let dus goed op of ze niet teveel rilt of er unhappy uit ziet. Zij gaat iets meer binnen staan, ik zie haar veel meer eten dan de rest (extra energie).

Ik zie dus de link van rassen uit andere landen en kou dus niet zo, maar je hebt wel gelijk dat in NL de omstandigheden nooit zo goed kunnen worden nagebootst dat het altijd haalbaar is.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:37

Hier staan ze momenteel erg weinig buiten. Onder meer door de bouw is onze bak zo vreselijk nat (en de ruimte nu beperkt) dat ze echt wel 20 uur per dag binnen staan. Daarbij moeten ze het ook nog delen met twee jonge hengsten. Werken is er op dit moment ook niet bij.

Als onze binnenbak straks staat staan ze gelukkig weer langer buiten.

Bijkomstigheid, wat we de afgelopen jaren wel hebben gezien, is dat ze bij nattigheid buiten ook niet lekker gaan rennen. Ze lijken het vooral te glad te vinden. Ook dat zal straks verleden tijd zijn. Het wordt vast een keer vaker slepen, maar dat heb ik er graag voor over.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:40

@xyzutu ik laat een manier zien waarop je paarden 24/7 buiten kunt houden met alsnog schuilmogelijkheden en genoeg ruimte. Wij hebben lang gezocht (en nog steeds!) naar een situatie ideaal voor ons. Mijn merrie was heel erg heet en heeft stofallergie, hele dagen op stal waren funest voor haar. Wij stonden helaas op een stal die niets konden veranderen aan de omstandigheden. Hetgeen dat ik laat zien is wat we hebben opgebouwd op een oud maïs veld :) ik hoop dat ik wellicht ideeën heb laten zien aan iemand die nu enkel een weiland tot beschikking heeft, of juist veel uren op stal en het graag anders zou willen. Ik vind het prettig om ervaringen te delen, ik haal zelf ook veel uit ervaringen en ideeën van andere bokkers! :j

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:44

Ze staan bij mij tot aan het donker buiten en dan willen ze naar binnen, wat ik dan ook doe. Ze hebben een uitloopstal aan de boxen vastzitten, dus het hoeft niet, maar in de uitloopstal lopen ze te klieren met het hooi en krijgt de kleinste niet zijn portie.

Dus nu met het korte daglicht, willen ze om 17.30 naar binnen, op stal. Krijgen ze hooi en met de nachtbeurt nog een keer en in de ochtend ook nog een keer en dat hebben ze op om 10u en dan gaan ze om 10.u weer naar buiten.

Maar eigenlijk willen ze niet naar buiten. Hahaha, ik moet ze echt aanmoedigen, want op stal is het veel leuker. Buiten is niets aan. Ach, ze hebben maar 7 hectare natuurlijk terrein om zich te vermaken...

Dus dat is wel 15uur binnen. Naarmate de dagen dus weer langer worden, wordt het binnenstaan weer korter.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:53

Eight schreef:
@xyzutu ik laat een manier zien waarop je paarden 24/7 buiten kunt houden met alsnog schuilmogelijkheden en genoeg ruimte. Wij hebben lang gezocht (en nog steeds!) naar een situatie ideaal voor ons. Mijn merrie was heel erg heet en heeft stofallergie, hele dagen op stal waren funest voor haar. Wij stonden helaas op een stal die niets konden veranderen aan de omstandigheden. Hetgeen dat ik laat zien is wat we hebben opgebouwd op een oud maïs veld :) ik hoop dat ik wellicht ideeën heb laten zien aan iemand die nu enkel een weiland tot beschikking heeft, of juist veel uren op stal en het graag anders zou willen. Ik vind het prettig om ervaringen te delen, ik haal zelf ook veel uit ervaringen en ideeën van andere bokkers! :j


Maar ga je dan ook in het topic 'wie heeft er een buitenbak?' allemaal foto's posten van jouw binnenbak, met de redenatie dat je laat zien wat mensen zelf op zouden kunnen bouwen als ze nu alleen een oud maisveld of modderige buitenbak hebben?
Dat je er trots op bent snap ik, ik vind het gewoon zo gek dat je deze foto's juist in dit topic plaatst. :)

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:07

Eight schreef:
@xyzutu ik laat een manier zien waarop je paarden 24/7 buiten kunt houden met alsnog schuilmogelijkheden en genoeg ruimte.


Ik denk dat je vooral laat zien wat er kan als je de juiste bodem hebt....

Is niet erg, maar niet heel relevant hier denk ik. Als ik op zandgrond zou wonen en mijn paarden het hele jaar op een droge ondergrond zouden kunnen lopen zou ik ook kiezen voor 24/7 buiten met goede schuilstal.

Alleen hier op klei en veen is dat echt not done, en zie je hier veel paarden 'lekker' 24/7 buiten staan. Dan wel knie hoog in de prut, dan wel in de wintermaanden alleen op een verharde uitloop. Dan krijgen die van mij meer ruimte om lekker te rennen en te dollen, al is dat maar een beperkt aantal uur per dag.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:09

Die van mij gaat rond 9 uur naar buiten en tussen 16 en 17 naar binnen. In de zomer staan ze langer buiten.

Combinatie van wat ik wil doen met een paard en het type paard wat ik heb maakt dat dit het beste werkt voor ons beiden.

Toen ik de paarden bij huis had liepen ze 24/7 buiten in de zomer en buiten de zomermaanden zolang er daglicht is.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:11

Hier staan ze ook heel veel binnen momenteel. Wij hebben te weinig paddocks voor te veel paarden (randstad) dus kunnen ze er maar kort in. We hebben het wel zo geregeld dat ze 's ochtends ongeveer een uurtje buiten kunnen en 's middags nog een keer een half uur. Dan kom ik meestal 's avonds nog en is hij er nog 1-2 uur uit met rijden en verzorging, soms nog een keer paddock. Verre van ideaal vind ik, maar het is hier echt niet anders. Ik merk wel dat het scheelt dat ze er meerdere keren op de dag uitkomen. Mijn stal heeft een klein uitloopje en bijna onbeperkt ruwvoer. In de zomer kunnen ze gelukkig wel veel op de wei.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:22

anjali schreef:
Op mijn pensionstalling kan alles,24\7 buiten,of s'nachts op stal,net wat je wilt.Met stal is duurder dan zonder stal,en dat is dan de reden dat er soms voor 24\7 buiten wordt gekozen,omdat dat gewoon veel goedkoper is.In de zomer is dat dan ook wel leuk,maar met dit weer is het voor de luxere types toch niet zo geschikt.Ieder paard is anders,je kunt ze niet allemaal op dezelfde manier verzorgen.

Kijk en daar staat dus een factor die maar al te graag verzwegen wordt. Als je het mij vraagt zijn er hordes mensen die hun paard ergens op een landje hebben omdat dat het enige is wat ze kunnen betalen. Logisch ook wel hoor, want pensionstallen met goede verzorging zijn nu eenmaal erg duur en niet iedereen kan zoveel geld missen elke maand. Daar zouden mensen best eens wat eerlijker over mogen zijn. Het geeft natuurlijk niks, zolang die manier van leven bij het paard en het gebruiksdoel past.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:25

Sorry als het wat vreemd overkomt, dat was uiteraard niet de bedoeling! Ik ben erg blij met deze oplossing, de eerste jaren stonden ze snachts op stal en moesten we steeds smorgens en savonds in de donker heen en terug omdat helemaal zonder beschutting ook niet ideaal is. Het hok is een frame op wielen bekleed met planken. We hebben kleigrond trouwens, maar in de bak uitgegraven en opgehoogd. Soms draaf ik door in mijn enthousiasme die ik met iedereen wil delen, excuus :o

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:31

Moos99 schreef:
Ik geloof ook niet dat het "buiten" staan hetgene is waar je een paard gelukkig mee maakt, ik denk dat de gemaakte luxe van de mens om binnen te kunnen staan heel fijn is voor een paard! In het wild moeten ze zoeken naar schuilplekken die lang niet altijd kunnen zorgen voor complete droogte en windvrij rusten. De key zit hem in een KEUZE geven aan de paarden. Een paard wil kunnen gaan en staan waar hij wilt, het is geen dier die opgesloten hoort te zijn. Ik verkondig mijn mening niet snel als feit, maar ik vind het een feit dat paarden 20+ uur op stal staan, geen leven hebben.

Interessante uitspraak, maar ik vraag me serieus af of je de keuze aan het paard moet laten als enige juiste insteek. Waarom zou een paard moeten kiezen? Van nature zijn paarden volgers die vrij klasseloos doen wat de leider aangeeft. Je ziet in kuddes vrij weinig discussie over wat de beste keuze zou zijn en paarden leggen zich er zonder commentaar bij neer. Afgezien daarvan is een paard helemaal niet in staat om een afweging te maken tussen twee dingen tenzij hem dat aangeleerd is (als kunstje). Een paard kan niet nadenken over iets dat niet op dat moment in zijn belevingswereld is. Oftewel, een paard dat op stal staat kan niet fantaseren over zijn weiland en andersom ook niet. Gewoontes en signalen uit de omgeving sturen een paard, niet zijn gedachten. Overwogen keuzes maken is naar mijn idee te hoog gegrepen voor een paard.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:42

Hier staan ze meestal nog een uur of 10 buiten, maar vandaag was het echt te guur weer, dus amper paar uurtjes buiten tijdens het uitmesten.

De meesten komen graag op stal (heb zelfs een extra slot op de stalpoort moeten zetten tegen "inbrekende" merries), duurt amper 5 minuutjes om 8 paarden om stal te krijgen (3 groepen). Zeker 's morgens vroeg (7u30) moet ik in dit weer toch aandringen om hen buiten te krijgen, hoewel hun hooinet op stal dan leeg is en er buiten vers hooi wacht.

En de hengst wil zomer winter 's nachts op stal, anders gaat ie toch maar ijsberen. Maakt hem dan helemaal niet uit als ie in zijn eentje binnen zit en al de rest 24/7 buiten.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:00

Moos99 schreef:
Wat ik duidelijk naar voren zie komen in dit topic, en wat ik ook interessant vind, is dat de buiten mogelijkheden in de winter vaak niet ideaal zijn, wat maakt dat paarden een hekel krijgen aan buiten staan. Modder paddocks zonder voer of vriendjes is niks aantrekkelijks aan. Ik kan me echt helemaal voorstellen dat paarden dan kiezen binnen te staan met hooi. Dit betekent niet, dat 24 uur binnen dan ineens 'goed' is, het betekent slechts het kiezen uit 2 kwade en dat droog en eten dan toch beter uit de test komt.

Verder wordt nog steeds veel waarde gehecht aan het feit dat paarden aan het hek staan of graag naar binnen willen, terwijl ik dit zie als een gewoonte. Wachten op het eten, en hun dagelijkste ritueel volgen. Paarden zijn zo een enorme gewoonte dieren. Ik zie zelfs dat mijn paarden die dus 24/7 buiten staan met wei, paddock en stal, iedere dag rond dezelfde tijd dezelfde dingen doen. Dit zijn bepaalde momenten van de dag die afwisselen: rusten in de wei(1 of meerdere paarden liggen), grazen, hooi eten uit de slowfeeders, rusten in de paddock. dit doen ze dan telkens op verschillende plekken en zelfs daar lijkt een soort structuur in te zitten.


Ik geloof ook niet dat het "buiten" staan hetgene is waar je een paard gelukkig mee maakt, ik denk dat de gemaakte luxe van de mens om binnen te kunnen staan heel fijn is voor een paard! In het wild moeten ze zoeken naar schuilplekken die lang niet altijd kunnen zorgen voor complete droogte en windvrij rusten. De key zit hem in een KEUZE geven aan de paarden. Een paard wil kunnen gaan en staan waar hij wilt, het is geen dier die opgesloten hoort te zijn. Ik verkondig mijn mening niet snel als feit, maar ik vind het een feit dat paarden 20+ uur op stal staan, geen leven hebben.

Eisen die komen kijken bij 24/7 buiten, zijn nog helemaal niet zo makkelijk. Ik doe best veel moeite om mijn paarden zo te houden. De groep moet rust hebben zodat iedereen durft te eten, ik moet dus zorgen voor genoeg droge voerplekken. Ik heb daardoor een hoop XXL netten hangen waar genoeg voer in kan en op een manier dat iedereen zich veilig genoeg voelt om te eten. Verder heb je dus ruime inloop nodig zodat de paarden binnen durven te staan ook al zit een dominant paard in de groep. Je moet zorgen dat er genoeg droge plekken zijn door middel van bestrating of andere oplossingen, zodat ze niet altijd alleen in de modder hoeven te staan. etc etc.

Ik begrijp heel goed dat dit niet altijd mogelijk is, en dan snap ik dus ook dat het niet altijd perse de beste oplossing is, 24/7 buiten.



Mijn paarden staan om een nieuw stuk gras van bijna 4 hectare. Er staat gras zat en toch hebben ze behoefte aan hun stal en rust. Ze komen gewoon binnen als we ze komen ophalen. Kennelijk hebben ze er na 6-8 uur nu toch genoeg van. Oké de een is drachtig en de ander is 33 dus ze mogen graag lekker liggend een tukkie doen op stal. ze staan inderdaad niet voor het hek te wachten wat ze wel deden toen het oude stuk wat minder werd of wat mijn ouwe doet in de paddock (alleen maar voor het hek staan), toch zie je dat ze wel degelijk graag naar binnen gaan. In de zomermaanden hebben ze dat stukken minder en moet ik ze nog wel eens ophalen.
Routine ben ik helemaal met je eens. Het is gewoon zo dat ze weten dat er een lekkere bak voer klaar staan en dat er een pak stro in de stal ligt.

Mijn paarden zouden wat betreft de omstandigheden prima 24/7 buiten kunnen staan en ik kies daar bewust niet voor.

Ik geloof dat de meeste mensen heel bewuste keuzes maken voor hun paard en dat ze heus het beste voor hebben met hun dier. Ik heb ook jaren in pension gestaan en het is overal wel wat. Kiezen uit het beste dan maar. Vaak betekende dat in de zomer wel veel pret en in de winter aanpoten. Minimaal 2x daags komen, vaak wel 3x of regelen met stalgenoten. Mijn ouwe wil niet uren in een paddock. Daarom uurtje paddock en het andere bezoekje iets anders. Rijden deed ik toen al niet meer, dan wandelen of aan de hand grazen.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:01

Ik begin het wel een beetje vervelend te vinden dat er mensen reageren met "mijn paard staat 24/7 buiten, staat wel lang buiten". Daar gaat dit topic NIET over!! Kan daar niet voor getemd worden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: S_Figo en 72 bezoekers