Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:39

1 van mijn 2 paarden staat nu ongeveer 15 uur op stal. En daar ben ik niet heel blij mee eigenlijk, heb liever korter. Ik ga dus ook vaak er heen om hem er uit te halen. Hij ziet er niet ongelukkig uit hoor, is goed gezond, vrolijk, en gewoontedieren dus hij weet niet beter. Toch heb ik hem liever meer buiten, merk gewoon dat hij in de winter drukker wordt en zijn energie minder goed kwijt kan. Toen ik ze aan huis 24/7 buiten had staan was hij rustiger in de winter.

Mijn andere oudere paard staat 24/7 buiten met schuilstal. Hij staat veel in de stal, maar kan in ieder geval kiezen en soms een rondje door het land scharrelen. Helaas past er niet een 5e paard bij. Als mn oudje dood gaat komt mijn andere paard op deze plek te staan.

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:13

Omdat de sneeuw hier de afgelopen die dagen behoorlijk de boel lag te verstieren heeft de mijne de afgelopen dagen alleen halve dagen op de wei gestaan. Ik snap het helemaal, maar baalde er wel erg van en was ook bang dat hij vandaag na die drie lange staldagen een bommetje zou zijn - erg onhandig want we hebben alleen een buitenbak en overal ligt nog steeds 10cm sneeuw. Hij was echter gewoon zijn normale zelf, aan de training was op geen enkele manier te merken dat hij de afgelopen dagen zo lang op stal stond.
Maar goed, ik duim dus voor beter weer want ik wil dag hij weer gewoon hele dagen de wei in wordt geschopt. ~~}> Paarden zijn gemaakt om te lopen, niet om op stal te staan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:27

xApple schreef:
Haha hij kijkt ook echt zo naar buiten; Uhh nee :n

Zo trof ik ze vanmorgen aan;
(Wij wonen trouwens ook op kleigrond. Het kan dus wel ;) )

[ [url=m/AFeXPV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onder een afdak kan alles natuurlijk. Dan ben ik benieuwd hoe jouw weides er uitzien nu, want dat was bij ons toch echt niet haalbaar!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:32

Heleennn schreef:
xApple schreef:
Haha hij kijkt ook echt zo naar buiten; Uhh nee :n

Zo trof ik ze vanmorgen aan;
(Wij wonen trouwens ook op kleigrond. Het kan dus wel ;) )

[ [url=m/AFeXPV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onder een afdak kan alles natuurlijk. Dan ben ik benieuwd hoe jouw weides er uitzien nu, want dat was bij ons toch echt niet haalbaar!


Mijn weides zijn groen want daar zijn ze half november afgegaan. De grote paddock die uitkomt op de schuilstal is trouwens ook helemaal droog. En niet overdekt ;)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:30

En welke ondergrond heb je daar overheen gedaan? Want ik veronderstel dat je wel iets gedaan hebt om een zwembad te vermijden? Ik heb ook paarden op echte kleigrond gehad (vlak aan oude kleiputten) en dat was echt een drama. Niet perse modder, maar ongelooflijk veel water.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:48

Heleennn schreef:
xApple schreef:
Haha hij kijkt ook echt zo naar buiten; Uhh nee :n

Zo trof ik ze vanmorgen aan;
(Wij wonen trouwens ook op kleigrond. Het kan dus wel ;) )

[ [url=m/AFeXPV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onder een afdak kan alles natuurlijk. Dan ben ik benieuwd hoe jouw weides er uitzien nu, want dat was bij ons toch echt niet haalbaar!



bij ons staat ook een schuilstalletje ( voor de zon in de zomer, of waar ze in kunnen gaan staan bij regen/wind.. genoeg voor 3 van de 10 ongeveer).. De ruimte rondom de schuilstal is hier nog droog ook stampt en stuitert de hele ploeg van 10 er s ochtends en s avonds met grofgeweld omheen (zeker als ze klaar zijn om naar binnen te gaan maar de boer nog niet.. dan is het af en toe een gestuiter van jewelste, want de hyrarchy is duidelijk en bij het hek moet het altijd nog even benadrukt worden).. alleen de 3 vierkante meter direct rondom het hek zijn drekkig. het middenstuk van het erf is drekkig (daar drentelt alles rond, waarbij ze een paar keer van box wisselen tot alles is ingesloten). En de doorgang van wei naar wei is wat zompig (maar niet nat).. rest is droog.. zomerland staan ze nu niet veel op, blijkbaar hebben ze dat wel zo'n beetje gezien.. En het winterland is een goed omgeploegd en ingezaaid (begin oktober) maisveld.. paarden hebben daar sinds midden november toegang toe, wat het totale stuk meer dan verdriedubbeld (dusdanig groot dat de paarden er in alle jaren slechts 1x uitgebroken zijn, staat geeneens stroom op het enkele lint die ze binnen de wei houdt.)
Op grotendeels zandgrond. zou prima geschikt zijn voor 24/7 in principe..

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:10

In de zomer staan ze 24/24 buiten. Maar we hebben geen schuilstal op de wei,dus is het in de winter niet mogelijk. Ze staan best nat,dus dat is ook niet best voor de voeten. Ze willen er s ochtends erg graag uit,maar rond 17 u ook erg graag weer in.
Denk ,dat ze nu 14u op stal staan.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:26

Heleennn schreef:
En welke ondergrond heb je daar overheen gedaan? Want ik veronderstel dat je wel iets gedaan hebt om een zwembad te vermijden? Ik heb ook paarden op echte kleigrond gehad (vlak aan oude kleiputten) en dat was echt een drama. Niet perse modder, maar ongelooflijk veel water.


Alles laten afgraven, geulen graven, drainagebuizen erin, worteldoek eroverheen en drainagezand erover ook nog een rand eromheen. Ja kostte een fortuin voor dat oppervlak. Maar het is het 100% waard.
Laatst bijgewerkt door xApple op 12-12-17 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

JudiG
Berichten: 38
Geregistreerd: 13-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:29

mijn verzorg pony's staan 24/7 buiten maar 1 pony heeft zomereczeem. die pony word dan in de zomer in de avond/nacht in de stal gezet zodat de pony niet meer zo veel last krijgt van haar zomereczeem. verder staan ze altijd buiten en hebben we een padock paradise.

ik ben zelf meer voor de paarden 24/7 buiten laten staan, wel met schuilmogelijkheden. en bijvoeren als dat nodig is. ik zou zelf nooit een paard 20 uur in de stal laten staan, zou ik zelf ook niet leuk vinden.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:41

Gisteren hebben bij ons de paarden stil gestaan omdat de omstandigheden te slecht waren en er niks overdekt is, er viel gewoon teveel sneeuw in een te korte tijd. Ik moet ook zeggen dat ik mensen die hun paarden in het weer gisteren zonder schuilstal buiten hadden staan in mijn ogen echt geen dier waardig zijn.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:46

danzzz schreef:
Gisteren hebben bij ons de paarden stil gestaan omdat de omstandigheden te slecht waren en er niks overdekt is, er viel gewoon teveel sneeuw in een te korte tijd. Ik moet ook zeggen dat ik mensen die hun paarden in het weer gisteren zonder schuilstal buiten hadden staan in mijn ogen echt geen dier waardig zijn.

Wat een onzin, vind ik. De paarden die het gewend zijn soms buiten te staan kunnen daar prima tegen. Mijn paard had de keuze om in de schuilstal te staan, maar stond midden in het land in de sneeuw te graven. Ben er best een tijd geweest. Van even buiten spelen, zonder schuilstal, terwijl het sneeuwt gaan ze heus niet dood. Mits ze een goeie vacht en/of deken hebben.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:50

Mijn paarden zijn gewend buiten te staan
Gaan in geen storm of regen zelf binnen staan.
Maar gisteren en zondag vonden ze er toch echt geen bal aan en gingen zelf op stal.
Dus om te zeggen een svhuilstal is niet nodig vind ik kort door de bocht.
Dan moet je echt wel voor andere dichte beschutting zorgen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:55

Die van mij zet ik om 7uur buiten, in het weekend om 9 uur. Stalgenootje zet de paarden dan rond 16uur binnen. Staan dus meestal zo'n 9 uur buiten.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:56

finnens schreef:
danzzz schreef:
Gisteren hebben bij ons de paarden stil gestaan omdat de omstandigheden te slecht waren en er niks overdekt is, er viel gewoon teveel sneeuw in een te korte tijd. Ik moet ook zeggen dat ik mensen die hun paarden in het weer gisteren zonder schuilstal buiten hadden staan in mijn ogen echt geen dier waardig zijn.

Wat een onzin, vind ik. De paarden die het gewend zijn soms buiten te staan kunnen daar prima tegen. Mijn paard had de keuze om in de schuilstal te staan, maar stond midden in het land in de sneeuw te graven. Ben er best een tijd geweest. Van even buiten spelen, zonder schuilstal, terwijl het sneeuwt gaan ze heus niet dood. Mits ze een goeie vacht en/of deken hebben.

Je praat het nog goed ook, ik snap het niet. Ben jij echt van mening dat paarden in het weer van gisteren gewoon buiten moeten kunnen blijven zonder schuilstal?
Laatst bijgewerkt door danzzz op 12-12-17 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:57

Omdat we een melkvee bedrijf hebben staan de paarden zomer op een kleine wei maar nu in de winter staan ze op een grote wei van een paar hectare en als het goed weer is van smorgens 11uur tot een uur of vier smiddags nachts altijd opstal

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:12

Danzz, geen uren. Maar ik vind wel dat een paard er uit geweest moet zijn om even te kunnen lopen, frisse neus halen, met vriendjes kriebelen. En om even buiten te staan zonder schuilstal MITS ze gewend zijn aan buiten staan, nee ik denk niet dat dat een probleem is. Maar nee, niet de hele dag.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:19

finnens schreef:
Danzz, geen uren. Maar ik vind wel dat een paard er uit geweest moet zijn om even te kunnen lopen, frisse neus halen, met vriendjes kriebelen. En om even buiten te staan zonder schuilstal MITS ze gewend zijn aan buiten staan, nee ik denk niet dat dat een probleem is. Maar nee, niet de hele dag.

O, dus je had niet zo goed mijn post gelezen?
danzzz schreef:
Gisteren hebben bij ons de paarden stil gestaan omdat de omstandigheden te slecht waren en er niks overdekt is, er viel gewoon teveel sneeuw in een te korte tijd. Ik moet ook zeggen dat ik mensen die hun paarden in het weer gisteren zonder schuilstal buiten hadden staan in mijn ogen echt geen dier waardig zijn.

want jij vind het onzin, dat ik vind dat paarden met het weer van gisteren niet zonder schuilstal buiten zouden moeten mogen staan. En met buiten bedoel ik dan natuurlijk 24-7 buiten. Met een goede regendeken (gevoerd naar behoefte) kan een paard heus wel een uurtje buiten staan als dat perse moet, 95% doe je er absoluut geen plezier mee.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:21

Wij hebben geen schuilstal. Met slecht weer zetten we ze fan eerder binnen of later buiten, net wat qua weer het beste uitkomt.
Gisteren zou stalgenoot ze rond twaalf uur buiten en drie uur weer binnen zetten ivm het weer. Uiteindelijk hebben ze en klein uurtje buiten gestaan denk ik. Ondanks het weer Vind ik dat veel te kort, ook zonder schuilstal. Hebben allemaal een deken op.

Sneeuw vind ik trouwens echt niet erg, kunnen ze toch prima tegen?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:25

opisop_shop schreef:
Wij hebben geen schuilstal. Met slecht weer zetten we ze fan eerder binnen of later buiten, net wat qua weer het beste uitkomt.
Gisteren zou stalgenoot ze rond twaalf uur buiten en drie uur weer binnen zetten ivm het weer. Uiteindelijk hebben ze en klein uurtje buiten gestaan denk ik. Ondanks het weer Vind ik dat veel te kort, ook zonder schuilstal. Hebben allemaal een deken op.

Sneeuw vind ik trouwens echt niet erg, kunnen ze toch prima tegen?

Bij jou zijn ze buiten geweest, even een uurtje. Heerlijk toch. Ik vind het wel verstandig dat je ze hebt binnengehaald, het was bijzonder guur en ze kunnen er heus wel tegen maar waarom zou je zo een aanslag plegen op het lijf, want ook voor hun is het topsport om je dan warm te houden.

Sneeuw is wel een probleem als ze ijzers onder hebben, dat gaat klonten en dan lopen ze op ballen ijs. Is niet handig.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:26

finnens schreef:
danzzz schreef:
Gisteren hebben bij ons de paarden stil gestaan omdat de omstandigheden te slecht waren en er niks overdekt is, er viel gewoon teveel sneeuw in een te korte tijd. Ik moet ook zeggen dat ik mensen die hun paarden in het weer gisteren zonder schuilstal buiten hadden staan in mijn ogen echt geen dier waardig zijn.

Wat een onzin, vind ik. De paarden die het gewend zijn soms buiten te staan kunnen daar prima tegen. Mijn paard had de keuze om in de schuilstal te staan, maar stond midden in het land in de sneeuw te graven. Ben er best een tijd geweest. Van even buiten spelen, zonder schuilstal, terwijl het sneeuwt gaan ze heus niet dood. Mits ze een goeie vacht en/of deken hebben.



maar hij had dus de keuze en dat is het hele punt toch?

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:30

Mijn (lease) paard staat bijna de hele dag binnen. In de winter helaas echt niet mogelijk om op de weides te staan(wordt een zwembad). Dus op mooie droge paddocks. Het paard wil niet met andere paarden(we proberen het) en nu staat ze bij het hek tot ze naar binnen mag. Staat daar lekker in haar stalletje. Ze wordt ongelukkig op de paddock(had het zelf liever ook anders gezien, ik vind het heerlijk om te zien hoe paarden buiten genieten) ik ben zeker niet tegen 24/7 buiten. Ik ben wel van mening dat op een modderige wei er niks 'natuurlijks' aan is. Dus droge paddock met ruime inloop eten en wie als die droog is. Lijkt mij ideaal (zeker voor koudbloeden!)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:30

Danzz, Dat jij met buiten, 24/7 buiten bedoeld, kan ik niet ruiken natuurlijk. Op mij kwam het meer over alsof de paarden bij jou de hele dag alleen binnen gestaan hebben en je buiten staan zonder schuilstal in de sneeuw not done vindt. Maargoed, misschien moeten we wat beter omschrijven en lezen. Wat ik probeer te zeggen, is dat ik het onzin vind dat een paard niet voor EVEN, zonder schuilstal kan staan. In mijn ogen kan dat heel prima mits goeie deken of vacht en is even eruit heel goed voor een paard. 24/7 opsluiten vanwege de sneeuw vind IK juist niet zo een fijn idee.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:36

finnens schreef:
Danzz, Dat jij met buiten, 24/7 buiten bedoeld, kan ik niet ruiken natuurlijk. Op mij kwam het meer over alsof de paarden bij jou de hele dag alleen binnen gestaan hebben en je buiten staan zonder schuilstal in de sneeuw not done vindt. Maargoed, misschien moeten we wat beter omschrijven en lezen. Wat ik probeer te zeggen, is dat ik het onzin vind dat een paard niet voor EVEN, zonder schuilstal kan staan. In mijn ogen kan dat heel prima mits goeie deken of vacht en is even eruit heel goed voor een paard. 24/7 opsluiten vanwege de sneeuw vind IK juist niet zo een fijn idee.

helemaal met je eens! Ik vind het ook absoluut niet fijn dat ze gisteren binnen hebben gestaan, maar het zei zo, en ze overleven het wel.

Voor even is het natuurlijk geen probleem, zeker niet voor paarden die gewend zijn buiten te staan. 24/7 is ook geen probleem mits ze een goede schuilmogelijkheid hebben. Maar een dag als gisteren en dan je paarden zonder schuilmogelijkheid buiten laten staan is misdadig, ik vind dat net zo erg als in de brandende zon zonder schuilmogelijkheid. Het zou verboden moeten worden.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:38

Twee van de drie paarden hebben ijzers. We zetten ze daarom met dit weer niet op de wei, omdat daar een betonpad loopt, maar in de bak. Klonten heeft die van mij eigenlijk nooit, ook niet in de 7 jaar hiervoor toen hij 24/7 buiten liep.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:39

Met ijzers buiten is ter probleem hoor.
Zorgen voor sneeuw beslag. :)

Ik ben het er zeker mee eens dat bij 24/7 buiten zomer en winter een schuil stal hoort te zijn.

Maar net als gisteren en eergisteren lukt het ook wel om ze even de benen te laten strekken.
Dat niet doen vind ik ook niet geheel correct.