Hoeveel stro gebruiken jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 18:53

Nu ik regelmatig te horen krijg dat ik wel erg veel stro gebruik. Terwijl ik juist het idee heb dat ik behoorlijk zuinig ben.
Maar de vraag wat jullie verbruiken.

Mijn paarden lopen minimaal 10 uur buiten per dag. Hebben onbepert ruwvoer.

Mijn merrie staat in een stal van 4x3 en is heel schoon.
Mijn hengst staat in een stal van 3x3

Iedere dag haal ik de mestballen eruit. En om de dag gaat ook de natte plek eruit en gaat er een halve tot 3 kwart klein baaltje per stal erin.
Ik wil ze niet op het beton hebben dus wel een goede laag. Maar niet overdreven (dacht ik).

Ik ben per maand maximaal 20 pakjes stro kwijt.

Vorige winter had ik grote balen en dan was het 1 tot 1.5 baal per maand voor 2.

Ik moet het toch zelf bestellen en afrekenen dus ga er niets aan veranderen :+

[O]


MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:12

Mijn ouwe is vrij schoon, ik denk dat ik er 3 of 4 grote plakken per week in gooi en mijn merrie is wat minder schoon, zij krijgt dan ook wel een plakje meer (of 2) Ik haal elke dag de mest eruit en eens per week of als ik het echt nodig vind de onderlaag eruit. Hangt ook van de kwaliteit stro af en in de zomer staan ze ipv 6-8 uur, ruim 14 uur buiten en dat scheelt ook. Ik strooi altijd royaal op. Ze krijgen min of meer onbeperkt hooi en er staat genoeg gras.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:19

Ik doe om de dag of om de 2 dagen een plak erin. Dit zijn plakken van een grote baal

Jeempie Z1+0

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:25

Het is jouw eigen stro dat je zelf inkoopt, dus ik zou me er niet druk om maken.

Gebruik lekker waar jij je goed bij voelt en naar eigen inzicht.

felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 19:37

Klopt.
Ik bestel het zelf en moet het ook echt zelf afrekenen.
Eerste paar keer dacht ik prima dan gebruik ik veel stro. Boeiend.
Maar nu voor de zoveelste keer te horen gekregen te hebben.....

[O]

loulou

Berichten: 14806
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:40

Ik maak iedere dag de stal helemaal schoon en gooi er dan 2 a 3 plakken schoon stro van een kleine pak bij. Dat is dus wel vergelijkbaar met wat jij gebruikt denk ik.

Ik heb wel rubber matten eronder, dus ze staan bij mij nooit heel dik in het stro.
Laatst bijgewerkt door loulou op 04-12-17 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:41

felicity schreef:
Klopt.
Ik bestel het zelf en moet het ook echt zelf afrekenen.
Eerste paar keer dacht ik prima dan gebruik ik veel stro. Boeiend.
Maar nu voor de zoveelste keer te horen gekregen te hebben.....



Tja, vies en nat is vies en nat.......en je wilt je paarden lekker schoon en droog op stal hebben.
Alleen maar goed toch.


Sommigen zijn te zuinig...........als ze vinden dat je teveel gebruikt.

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:43

bij mijn verzorgpony halen we elke dag de stront en natte plekken eruit en doen er dan, afhankelijk hoeveel eruit is gehaald, 2 a 3 plakjes in van een kleine baal. eens per week helemaal schoon. je ziet ook duidelijk verschil tussen twee paarden, de een haal ik zoveel uit die moet 3 plakken ander 2 verschilt heel erg, en de schoonste hoeft soms maar 1...

Ook al ben jij ergens waar ik niet weet waar,
In onze gedachten zijn we bij elkaar...

felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 19:48

Dan moet ik wel bekennen dat meneer er echt wel een bende van kan maken.
Hij heeft dagen dat hij heel schoon is maar ook weleens dagen dat ik bijna heel de stal leeg kan scheppen. Dan redt ik het ook echt niet met een half baaltje.

Maar inderdaad wil ik ze gewoon schoon en droog hebben staan. En vind het verschrikkelijk om beton te zien.

[O]

Yenni
Berichten: 5451
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:51

Vanaf april tot september hebben wij gedaan met onze pak (wel een grote pak) gedaan. Mijn ruin is wel schoon. Staat 9 á 10 uur buiten en krijgt genoeg hooi

Ineke2

Berichten: 33055
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:52

Met zoveel buiten dan gebruik ik veel minder als jij. Nu heb ik wel een IJslander merrie. Die is kleiner dan jou paard natuurlijk.
Ze staat nu full time op stal waar ik niet gelukkig mee ben, daarom verhuis ik einde van deze maand.

Maar voor nu gebruik ik een halve plak van een grote baal per dag.
Als ze zoveel binnen staat moet ze wel een goed bed hebben.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cookies_bilL

Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:16

Wij halen elk jaar 100 van die kleine pakjes.
Nu staat ze tot nu toe met nat weer eigenlijk altijd op stal. Maar we hebben nu eindelijk een paddock dus ik hoop dat we straks ook wat minder gebruiken.
Heb wel al het idee dat het nu heel snel gaat met het stro dus ben benieuwd of we wel augustus halen dit jaar.

Soofshorseriding on youtube

maralyn

Berichten: 10404
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:21

Nu anderhalf a twee pak per week.
Zomers één.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:37

Een half klein pakje per dag. Per paard. Ze hebben de mogelijkheid om overdag buiten te wandelen. In de winter is dit korter dan in de zomer. Ze beschikken niet over gras maar een ruime paddock. Met nat weer staan de dames liever binnen.
Ondanks dat ze onbeperkt hooi hebben knabbelen ze graag op stro.

Syberdepiep

Berichten: 1594
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:12

Ik heb 2 boxen van 4x4m. Haal 3x per dag de drollen eruit met een schep en trek de boel recht. Eens in de 2 weken haal ik de natte plek eruit, alles wat nog niet vies of droog is laat ik liggen. Begin dan wel met een goed opgestrooide laag en doe er dan vaak wel 1 kleine baal per box in. Per dag strooi ik per box een halve kleine baal. Een van de 2 paarden eet vrij veel stro dus die strooi ik iets meer op als nodig is, maar gemiddeld reken ik 1 kleine baal stro per dag voor 2 paarden. Mijn ervaring is dat als je begint met een flinke dikke laag stro de paarden schoner blijven en de natte plek goed bedekt blijft met droog stro, dan hoef je per dag ook maar weinig bij te strooien om die laag dik te houden. Voordeel van zo'n potlaag van 2 weken is dat het stro echt goed de kans krijgt te absorberen en je echt veel minder mestafval op de mesthoop hebt, en stroverbruik is ook een stuk minder. Voorheen mestte ik 2x per week de natte plek eruit, dat scheelt nu echt de helft met 1x per 2 weken en de paarden staan ook nog steeds schoon. Zomers scheelt het nog veel meer als de paarden overdag langer op het weiland staan, in winter staan ze alleen de middag in de paddock.

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:15

Bij ons staan de paarden per dag 8 uur buiten. Hier gaan elke dag de drollen en de natte plekken er uit. Ik wil graag dat ze wel een lekker bedje hebben om op te liggen maar ze hoeven mij echt niet tot hun oksels in het stro te staan. Meestal doe ik het een beetje zodat het ongeveer halverwege hun pijpbeen ongeveer in het stro staan. Ik heb hier voor elke dag ongeveer 3/4 plak van een grote baal stro voor nodig :) Wij hebben hier 6 paarden staan en doen ongeveer een week met een grote baal stro.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:28

Mijn paard is echt een viespeuk, hij staat 8 tot 10 uur buiten. Maar als hij ook maar een uurtje op stal staat is zijn stal van voor tot achter nat en vies. alleen de drollen er uit halen heeft weinig nut want hij loopt alles door elkaar. Hij stond eerst op zaagsel maar staat nu in pension op stro. Op zondag mest ik zijn stal altijd zelf uit en verder word zijn stal door pensionhouder gemest iedere dag. Maar ik haal er op zondag als hij de hele dag binnen heeft gestaan anderhalve kruiwagen uit en dan gooi ik er 2 tot 3 grote plakken stro bij.

Hij heeft nogal snel last van mok, dus wil dat hij zo droog mogelijk staat :)

Ik maak ook altijd een verhoging van stro aan de zijkant van de stal dus de zijkanten liggen hoger dan het midden. Scheelt een hoop verspilling, dus haal alles in het midden er uit en schuif het schone van de zijkanten weer terug naar het midden :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:37

Kleine pakjes vind ik lastig vergelijken.

Ik heb 1 smeerkees en die krijgt een kwart tot half pak vlas + 1 plak stro (grote baal) per dag. Shire een halve plak en de 2 kleintjes ook een halfje samen. Ik gebruik totaal 2 plakken stro en wat vlas per dag. Paarden staan zo'n 12 / 13 uur per dag buiten.

Shet sla ik soms over en dan krijgt de ander wat meer. Het arme dier groeit anders boven de staldeur uit :P

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Jessix

Berichten: 16385
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:46

felicity schreef:
Nu ik regelmatig te horen krijg dat ik wel erg veel stro gebruik. Terwijl ik juist het idee heb dat ik behoorlijk zuinig ben.
Maar de vraag wat jullie verbruiken.

Mijn paarden lopen minimaal 10 uur buiten per dag. Hebben onbepert ruwvoer.

Mijn merrie staat in een stal van 4x3 en is heel schoon.
Mijn hengst staat in een stal van 3x3

Iedere dag haal ik de mestballen eruit. En om de dag gaat ook de natte plek eruit en gaat er een halve tot 3 kwart klein baaltje per stal erin.
Ik wil ze niet op het beton hebben dus wel een goede laag. Maar niet overdreven (dacht ik).

Ik ben per maand maximaal 20 pakjes stro kwijt.

Vorige winter had ik grote balen en dan was het 1 tot 1.5 baal per maand voor 2.

Ik moet het toch zelf bestellen en afrekenen dus ga er niets aan veranderen :+


Ik gebruik gemiddeld een halve kleine baal per dag per paard. Mijn paarden komen ook buiten, maar ik houd van hele schone stallen met een dik pak stro. Dus elke dag gaat alles wat er ook maar een beetje vies uit ziet er uit en wordt het aangevuld met een dikke, verse laag.

Ik strooi dus ook veel, maar net als jij hoef ik enkel verantwoording aan mezelf af te leggen, dus ach... Lekker blijven strooien! :) ;)

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:13

Wij doen met 2 paarden ongeveer een maand met een grote baal stro. Soms ietsje korter.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Hoeveel stro gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:01

Ik vind het ook stro afhankelijk, het ene stro is het andere niet.

Soms hebben we stro dat geen vocht opneemt of stro dat blijkbaar enorm lekker is etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Amazonbot, Bibin, mooney en 25 bezoekers