Paarden met een week aan huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-17 17:59

Beetje gare titel, kon zo gauw niks beters bedenken zonder dat het al gauw heel lang werd. Wegens omstandigheden (heel lang, ingewikkeld verhaal) moet mijn paard aankomende week verhuizen en eigenlijk is er in een straal van 25 km geen enkele stal die nog een plekje heeft. We staan op de wachtlijst voor een super fijne stal, maar.. 20 andere paarden ook. Dat duurt dus nog even. Vandaar dat we hebben besloten dat hij aan huis moet. En gelukkig, kan zijn huidige shetten vriendje ook mee. Er komen dus twee paarden aan huis, aankomende zaterdag al. Een hoop te doen op kort termijn! Zomers heeft hij vaker aan huis gestaan maar het zal nu dus permanent worden. Ik hoop dat andere bokkers mij kunnen informeren, over het kosten plaatje, hoe jullie dit allemaal doen, waar ik om moet denken, etc. Ik studeer en ben meestal van 7 tot 3/4/5 weg. We hebben overigens meer dieren: twee grote erf honden, 30 eenden en 10 konijnen die los lopen en katten. Hooi krijgen we dus standaard al in best grote partijen geleverd van land uit de omgeving. Dat zal nu dus wel meer worden.

Even over mijn huis: ik woon op een mooie grote woonboerderij, wij hebben meerdere schuren staan en hebben 5500 vierkante meter beschikbaar aan land voor deze twee paarden, waarvan een deel zal worden omgegooid met wit zand er over. Binnen rijbak is 10 minuten met de trailer en de buitenbak van mijn buurman mag ik ook gebruiken. De bedoeling is om thuis een kleine bak en dergelijken aan te leggen maar voor nu is het belangrijkste dat de stallen staan en het land omheind is.

Als jullie het leuk vinden hou ik jullie op de hoogte (met foto’s) :)


Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:07

Leuk! Dit klinkt alsof je het al heel goed voor elkaar hebt, waarom dan uberhaupt een tijdelijke situatie? Ik zou ze lekker thuis houden :j

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:46

Enige dat ik me kan bedenken is 'heb je al nagedacht over de mest afvoer?'

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:44

(Stuk) schuur dus als inloopstal? Verhard een stuk van zeker 4 meter diep daarvoor, scheelt een hoop rotzooi in en uit lopen en voor jouw een hoop modderworstelen. Hoe doe je het met water? Want dat bevriest nog wel eens in een onverwarmde schuur zonder maatregelen. Kijk goed naar je verlichting en elektra in die schuur ivm paarden niet kunnen slopen en brandveiligheid.

Stuk paddock/bak die meteen uitloop is bv aansluitend aan verharding voor de inloopstal, meteen stukje waar je andere paard even kan opsluiten als je met een wil werken. Uitmesten en vaak slepen (pony inzetten) en je hebt een mooie jaar rond bruikbare basis om ze te houden. Rest uitbouwen kan van het voorjaar als ze de wei op kunnen. Begin klein, tussen de nattigheid nu en het nieuw zijn hiervan voor jouw + korte termijn is simpele basis het fijnst, rest wat handig is kom je in het gebruik vanzelf achter.

En als ik ruim 1/2ha aan huis had incl.schuren, etc. dan waren de paarden al lang aan huis geweest, maar pensionstal past mij niet meer (uitgegroeid, maar ook meer wensen qua dieren dan enkel paarden inmiddels).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:12

Wat fijn dat je ze naar huis kunt halen nu er geen goede plek beschikbaar is in pension.

Ik zou ook zorgen voor uitloop direct aan een deel van een schuur die je als inloopstal kunt gebruiken. Een ruim stuk bestrating is fijn (10 bij 10 bijvoorbeeld, of 8 bij 12, maar net wat handig uit komt ivm de maat van de schuur en de ruimte er om heen) met aansluitend een zandpaddock zodat ze wat kunnen rondwandelen, beetje draven of wat spelen en buiten in het zand liggen in het zonnetje.
Dan nog een of twee grote hooinetten of slowfeeders neerzetten zodat je voor de hele dag ruwvoer aan kunt bieden als je weg bent voor studie of werk of dagje uit.

Als je dan ook nog een verbinding hebt met de wei is dat helemaal ideaal.

Op die manier kun je ze jaar rond overdag de hele dag buiten zetten zonder je druk te maken over slecht weer. Je hoeft niet op tijd terug te zijn om ze binnen te zetten want ze kunnen zelf naar binnen lopen en in de ochtend hoef je niet te kiezen tussen binnen of buiten zetten bij slecht of erg heet weer. Scheelt veel zorgen en piekeren en schuldgevoel!

Zo te horen komt het wel goed met jullie plekje! Veel plezier er van en foto's zijn altijd leuk!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:37

Eens met tamary en joyce. Van de schuur een inloopstal maken, stuk bestrating eraan vast (hoe ruimer hoe fijner), dan een stuk paddock (liefst ook lekker ruim natuurlijk) en dan verbinding naar de wei.

Als je het nu niet redt om nog een goede paddock aan te leggen, scoor dan deze week nog zoveel mogelijk vloerbedekking (met stevige rug, jute) en leg dat op het stuk wei wat je als paddock gaat afzetten. Daar voorkom je modder mee.

Slowfeeders zijn ook heel fijn.

koeien op de weg...

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:39

Eens met de voorgangers. maak je verharding zo groot als mogelijk. Dat scheelt een hoop werk betreft uitmesten en dan kan je bij extreem nat weer bv ze enkel op stal en verharding houden en dagelijks even in de paddock. Als je de paddock zo maakt dat je er ook wat basiswerk kan indoen heb je idd een hele mooie en fijne basis.
Kwa weide werk ik met strookbegrazing (1.5 hectare voor drie trekpaarden). Dat is in 4 stukken verdeeld en doen we die stukken in strookbegrazing.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 11:37

Bedankt voor al jullie tips! Ik heb er zeker wat aan. Wat betreft de stallen: de schuren zitten niet aan het land vast. Het zullen dus gewone binnenstallen worden.

Ik zal zometeen even wat foto’s plaatsen zodat jullie een iets beter idee kunnen krijgen.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 11:42

khirshanta schreef:
Enige dat ik me kan bedenken is 'heb je al nagedacht over de mest afvoer?'

Daar heb ik inderdaad nog niet goed over nagedacht. Wat raad je aan op dat gebied?

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:43


Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:53

Tribunals schreef:
khirshanta schreef:
Enige dat ik me kan bedenken is 'heb je al nagedacht over de mest afvoer?'

Daar heb ik inderdaad nog niet goed over nagedacht. Wat raad je aan op dat gebied?



Makkelijkste is meteen op een aanhanger en een adres zoeken eaar het wekelijks naartoe kan zodra de aanhanger vol is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:56

Tribunals schreef:
khirshanta schreef:
Enige dat ik me kan bedenken is 'heb je al nagedacht over de mest afvoer?'

Daar heb ik inderdaad nog niet goed over nagedacht. Wat raad je aan op dat gebied?


Dan moet je eerst al bedenken wat voor bedekking je wilt. Stro geraak je makkelijker kwijt, maar neemt veel meer ruimte in beslag. Daar je toch de ruimte hebt, zou ik rubber in de stallen leggen en daarbovenop zaagsel, vlas of iets in die aard. Werk met 2/3 mesthopen en alles zal altijd mooi wegteren :)

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 13:06

Azmay schreef:
Spannend hoor, ik heb ze ook aan huis. Een droom, maar wel hard werken.
Kende je dit topic al?
[VSW] Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Wat leuk! Ik zal me er vandaag eens melden.


De aanhanger is een goede tip! Ga ik zeker onthouden. Er zijn meer mensen in de buurt met paarden aan huis dus ik ga in ieder geval daar even langs om te vragen waar zij hun mest laten.

Als bodembedekker wil ik het liefst vlas gebruiken. Vind ik zelf prettig werken en mijn paard houdt dat ook relatief netjes. Van stro maakt hij een bende.

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:19

Spannend! Knappe Jackson aan huis. Heerlijk lijkt het me om de paarden aan huis te hebben, maar inderdaad hard werken. Ik volg mee, interessant om mee te lezen :)

Edit: typo

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 15:29

Ja heerlijk! Het is mij al het harde werk waard.

Geen super duidelijke foto’s want ik heb ze even van instagram geplukt, maar hier kan je een deel van het land zien:
Afbeelding
Afbeelding

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:24

Tribunals schreef:
Azmay schreef:
Spannend hoor, ik heb ze ook aan huis. Een droom, maar wel hard werken.
Kende je dit topic al?
[VSW] Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Wat leuk! Ik zal me er vandaag eens melden.


De aanhanger is een goede tip! Ga ik zeker onthouden. Er zijn meer mensen in de buurt met paarden aan huis dus ik ga in ieder geval daar even langs om te vragen waar zij hun mest laten.

Als bodembedekker wil ik het liefst vlas gebruiken. Vind ik zelf prettig werken en mijn paard houdt dat ook relatief netjes. Van stro maakt hij een bende.

Vlas composteerd snel en bemesting zal je ook nodig hebben. Plekje ergens achterin onder de bomen en composteren maar. Ander deel maak je bedden van voor een moestuin en dan ben je zo door je 1e jaar mestoverschot heen. Als je composthoop eenmaal goed werkt, blijft de hoeveelheid binnen de perken en kan je elk jaar genoeg uitrijden om binnen de regels te blijven.

Bescherm die bomen op je 2e foto goed, want anders slopen de paarden ze (die eten nl niet alleen gras als ze de kans krijgen).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Balou_k

Berichten: 14048
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:29

Het eerste wat ik denk is 'waarom haal je ze nu pas naar huis?'.

Mestafvoer is wel een belangrijk iets, de regels daaromtrent worden steeds scherper. Een korte termijn oplossing is op een kar en regelmatig legen.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:31

je kan ook een grote mestcontainer laten zetten en die laten ledigen als ze vol zijn.
Andere optie is inderdaad zelf een mesthoop aanleggen (maar dit is wel praktischer dicht bij stal), of op een (kip) kar en naar een boer in de buurt brengen.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:35

Ik heb elke week een klein overdekt aanhangertje mest van mijn 2 PREs die ik naar de boer waar ik hooi van heb rijd. Aanhangertje kantelt en is op zich prima te doen, maar als ik de ruimte zou hebben zou ik aan mesthoop aanleggen :j

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:03

Tribunals schreef:
Bedankt voor al jullie tips! Ik heb er zeker wat aan. Wat betreft de stallen: de schuren zitten niet aan het land vast. Het zullen dus gewone binnenstallen worden.

Ik zal zometeen even wat foto’s plaatsen zodat jullie een iets beter idee kunnen krijgen.


Je kunt er alsnog stal met uitloop met uitloop van maken; je hebt dan wel geen paddock eraan vast maar kunt een stuk verharding aan de stal verbinden en binnen een ruime stal voor ze creëeren. Heerlijk voor je paarden om zelf te kunnen kiezen (binnen of buiten) en om wat meer bewegingsruimte te hebben in de uren dat ze niet op paddock/wei staan +:)+ .

koeien op de weg...

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 17:25

Bedankt voor het meedenken! Ik heb er zeker wat aan. We gaan de mest eerst op een aanhanger gooien, dan kunnen we het in ieder geval kwijt en hebben we iets langer de tijd om na te denken hoe we het uiteindelijk willen gaan doen.

Wat betreft de stallen: ons erf is als volgt ingedeeld: huis > schuur 1 > schuur 2 > overkapping 1 > overkapping 2 > overkapping 3 > parkeerplaats > weiland. De bedoeling was om de stallen te gaan maken in overkapping een. Dit stuk was 7 x 7 met een bodem van beton. Twee voorwanden er in, tussenwand (evt. zijwanden) en klaar is kees.

Maaar.. dat gaan we dus niet doen :D de parkeerplaats is op dit moment een beetje een rommel maar wel een grotere ruimte. Het stuk is plus minus 15 x 20. We gaan daar een zeecontainer van 3,5 meter diep en ongeveer 10 meter breed neerzetten op de korte zijde. Op de lange zijde houden we dan dus nog een ruimte over van 16,5 meter in de lengte.

Ik wil dus aan ons stallengebouw een kleine paddock/uitloop maken van 10 x 10 of 10 x 15 met wit zand zodat wanneer ons weiland echt heel nat is of het smerig weer is ze wel gewoon de benen kunnen strekken. Gelukkig zijn het niet twee grote paarden: een Connemara (mijn rijpaard) en een kleine Shetlander. De container gaan we hout omheen timmeren zodat er niks meer van te zien is en het gewoon op een mooi stallenblok lijkt. Dit idee qua stal/paddock: Afbeelding

En dit idee voor het aanbeeld/afwerking maar ook met het zand:
Afbeelding

Hier een foto van de parkeerplaats waar we het op gaan bouwen:

Afbeelding

Afbeelding


Hopelijk is het een beetje duidelijk zo!

Overigens heb ik nog een vraag: wat is een handige maat voor de staldeur? Lengte en breedte?


Overigens komen ze nu pas naar huis omdat tja, het was altijd heel goed voor elkaar :P 7 minuten fietsen was het.

xPearl

Berichten: 3276
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Paarden met een week aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:11

Oeh Maxime. Wat leuk dat je ze aan huis krijgt! Dat is wel lekker :).
Ik ben erg benieuwd hoe t gaat worden!

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 21:10

Ja leuk he! :D

Ik heb ondertussen deze tekening gemaakt:
Afbeelding

Daar waar keet staat staat inderdaad een keet ( :') ) maar daar begint het land ook.

xPearl

Berichten: 3276
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:25

Tribunals schreef:
Ja leuk he! :D

Ik heb ondertussen deze tekening gemaakt:
[ [url=m/36L2OH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar waar keet staat staat inderdaad een keet ( :') ) maar daar begint het land ook.


Kun je het dan niet andersom doen? Stal dus bij de kippen en dan de paddock? Dat de paddock aan de wei zit & je het hek naar de wei open kunt zetten, zodat, wanneer ze willen, zelf de paddock in kunnen en hun stal in?

Of heb je r express zo gezet? :)

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 22:40

Het is met opzet zo neergezet! Die keet staat er dus in een keer een doorgang is helaas geen optie. Ook komt de regen vaak van die kant, dus dit leek mij handiger. Ons houthok staat in dezelfde richting en dat is met regen eigenlijk altijd droog. Er komt natuurlijk wel een uitstekend dak overheen, maar toch :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenB, GrapeshotBot, joyce83 en 114 bezoekers