Stalling voorbereiden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Stalling voorbereiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 14:10

Hoi allemaal.

Mijn vader heeft in de randstad een groot stuk land en wilt een stal laten bouwen om mensen hun paarden bij ons te laten stallen. Ze krijgen een box. 500 vierkante meter weide, onbeperkt hooi en er is een bak beschikbaar van 20 bij 30. Het duurt wel nog even voor het helemaal geregeld zal zijn en er zullen een paar voorwaardes zijn maar wat zou een rendabele prijs zijn om voor een paard te vragen? ;)

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:17

Is die 500 m2 per paard? Dus paarden staan allemaal apart ook?
Is de bak het hele jaar door te berijden? Is die verlicht?
Wat wordt er allemaal gedaan en welke voorzieningen zijn er verder?
20x30 is wel krap hoor..helemaal als je met meerdere gaat rijden. 20x40 zou ik minimaal vinden.

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 14:19

Zamora schreef:
Is die 500 m2 per paard? Dus paarden staan allemaal apart ook?
Is de bak het hele jaar door te berijden? Is die verlicht?
Wat wordt er allemaal gedaan en welke voorzieningen zijn er verder?


Ja en de paarden kunnen apart geplaatst worden maar dat is de keuze van de eigenaar. Ja hij is het hele jaar door bereikbaar en belicht. Wat bedoel zie je als voorzieningen

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Stalling voorbereide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:30

Randstad = zachte grond en dus binnen in de winter. Dat binnen in de winter is er al zat, maar er zoeken steeds meer mensen naar alternatieven. Wil je je stal vol hebben, dan moeten ze ook 's winters zeker 6-8 uur naar buiten kunnen zonder in de drek te staan. Dat betekend deel verhard en deel opgehoogd + drainage wat een forse investering is. Dat het land nu onbelast mooi droog lijkt zegt niks over hoe het zich gaat houden met paarden (zo 8-12x zo zwaar als een mens) en zeker na een paar jaar aanlopen. Hoeveel mogelijkheid is er om te investeren, want je moet kiezen tussen of budget of meteen goed doen en richting soort van hit/paddock paradise systeem om jaarrond (deels) buiten mogelijk te maken. Op zijn minst een aantal paddocks en uitloop aan de box qua paardvriendelijk, maar dat zal je meteen zo moeten bouwen, want anders inrichten qua verharding en gebouwen later is en lastig (regelgeving) en kostbaar. Wat wil je vader dus precies (plattegrond maken), wat wordt de prijs en wat is het budget dat er bedacht is en hoeveel ruimte zit daar in (incl. wat de bank wil). En nog 2 heel belangrijke dingen : waar is vraag naar in die omgeving en wat zijn de uitrijmogelijkheden. Beide zijn nogal van invloed op je mogelijke klanten aanbod en zonder dat geen inkomen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:35

500 m2 wei daar zal niet veel van over blijven in nattere periodes. Hoeveel grond heb je in totaal? Denk dat je beter 1 grote wei kan hebben dan allemaal van die kapot gelopen postzegels. Zeker in de winter vraag ik me af of dat gaat werken. Vrees van niet. Nu is het ook erg nat wat is dan de bedoeling paarden in de blub zetten of op stal laten?
En gaat het om vol pension, half of doe het zelf ?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Stalling voorbereide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:49

Waar zijn de zandpaddocks?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:53

500m2 per paard is erg weinig jaar rond. Als zandpaddock gaat het wel maar als je ook nog gras wilt in de zomer...

En een bak van 20-30 die je met een (groot) aantal paarden moet delen is ook wat krap. Normaal is 20 bij 40 meter. (800m2)


Het nieuw bouwen van een stal, p addocks, bak etc is in geen 20 jaar terug te verdienen met een normale stalhuur en half-pension/doe het zelf.

Eerst maar eens verdiepen in wat paarden nodig hebben en wat eigenaren wensen. Dan kijken wat dat gaat kosten in aanleg en vaste lasten plus afschrijving. Plus de kosten per paard er bij en dan heb je een idee wat jouw stal minimaal moet gaan opbrengen per box. je uurloon er nog bij...

Een business plan dus.

En dan vergelijk je dat met de stalprijzen in jullie omgeving en zie je of jullie duur of goedkoop zijn in vergelijking met de concurrenten.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:54

ook de piste is behoorlijk klein.
mensen die wat willen trainen,hebben toch liever een grotere piste.
500m² per paard is enorm,enorm klein,dan hebben ze eigenlijk nooit gras,want alles wordt kapot gelopen,zelfs in de zomer 24/7 bijvoeren....

hoe groot is het perceel in totaal?idd,wat in de natte winters?want op 500m² kan je echt in de winter geen paarden gaan zetten,die zakken dan tot kniediep weg en hebben ze niets aan....

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 15:03

Okee voor de duidelijkheid. Voor onze eigen paarden hebben wij een stal laten bouwen met boxen die je open kan doen waardoor ze op een Droog verhard stuk kunnen lopen. Ze gaan in de winter als het heel nat is niet het Weiland in want wij vinden het sneu als ze in de blubber moeren staan. Doordat ze nu veel op het verharde stuk staan is er ook weinig tot geen blubber in het land. Wij willen zelf niet dat er een stuk op 20 paarden bij ons komen te staan maar gewoon een beperkt aantal. De bak is 20 bij 30 en word niet groter . Wij kunnen (als er vraag naar is) de paarden binnen zetten en de stallen uit mesten. Om re rijden zijn er 2 bossen in 5 minuten rij afstand en een strandje op 15 minuten afstand. Ik vroeg eigenlijk om een rendabele prijs die wij kunnen vragen aan de eigenaren tegen over wat wij aanbieden en geen waarschuwingen over hoe duur het is want daar zijn wij ons ook van bewust en bedenken dit niet zomaar op een random moment. Hier is lang over na gedacht en over de kosten. Don't worry

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:14

maar hoe groot is het stuk in totaal?en waarom 'maar' 500m² per paard,dat is zooooo klein....
want eerlijk,ik denk niet dat veel mensen staan te springen om hun paard in zijn uppie op 500m² te gaan stallen....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:27

Als je er apart stallen voor moet bijbouwen moet je ongeveer €1750 tot €2500,- per box/stalplek rekenen. En dan de rest nog...

Als je de stallen al leeg hebt staan scheelt dat enorm in de kosten.

Boxhuur verschilt enorm van gebied tot gebied. Je kunt dus het beste in je eigen gebied rondkijken wat de verschillende stallen vragen per maand en wat er bij in zit. en kijken of ze voor die prijs en voorzieningen vol zitten of niet!

In de randstad heb je die het zelf vanaf 125,- per maand tot vol pension met alleen buitenbak voor 300,- per maand... maar net hoe mooi de ligging is, hoe veel vraag er is in de omgeving t.o.v het aanbod en wat je te bieden hebt...

Marktonderzoek dus.

Een gemiddelde prijs voor stalling met zelf uitmesten, paddock en weidegang en alleen buitenbak zal rond de 200 euro per maand zitten. Maar dus met ruime marge naar boven en beneden...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Stalling voorbereide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:33

500m2 is geen weide. Dat is een mini uitloopje.
Daar zul je ook geen gras op kunnen laten groeien. Wil je dat droog houden is het goed draineren en ophogen met goed zand.

De bak is niet aan de maat, mensen die een proefje willen oefenen zullen dat niet fijn vinden.

Zelf zou ik er nog niet gaan staan al kreeg ik erg geld bij.
Maar in de randstad zullen er wel gekken zijn die betalen voor een stuk waar het paard zijn benen niet eens kan strekken.

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:33

500m2 per paard is iets meer dan de helft van een normale rijbak.
Dat is zo weg (qua gras), en dan heb je gewoon een paddock.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:44

Brainless schreef:
500m2 per paard is iets meer dan de helft van een normale rijbak.
Dat is zo weg (qua gras), en dan heb je gewoon een paddock.


Alleen leuk voor een paar shetten dus.

Vergeet niet tijden zijn aan het veranderen. Mensen willen het paard niet meer 24/7 op stal hebben staan.
Paarden zijn dieren die veel beweging nodig hebben en daar bedoel ik niet mee beweging onder het zadel.

Kostprijs zul je moeten berekenen. je kan niet met een natte vinger in de lucht en zeggen dat de stal 200 euro kost terwijl na 3 maanden blijkt dat het eigenlijk 250 euro moet zijn.

Kosten gebouwen
stro
hooi
electriciteit
water
onderhoud
uitmestwerk
verzekeringen

etc etc.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:46

silverapple schreef:
Okee voor de duidelijkheid. Voor onze eigen paarden hebben wij een stal laten bouwen met boxen die je open kan doen waardoor ze op een Droog verhard stuk kunnen lopen. Ze gaan in de winter als het heel nat is niet het Weiland in want wij vinden het sneu als ze in de blubber moeren staan. Doordat ze nu veel op het verharde stuk staan is er ook weinig tot geen blubber in het land. Wij willen zelf niet dat er een stuk op 20 paarden bij ons komen te staan maar gewoon een beperkt aantal. De bak is 20 bij 30 en word niet groter . Wij kunnen (als er vraag naar is) de paarden binnen zetten en de stallen uit mesten. Om re rijden zijn er 2 bossen in 5 minuten rij afstand en een strandje op 15 minuten afstand. Ik vroeg eigenlijk om een rendabele prijs die wij kunnen vragen aan de eigenaren tegen over wat wij aanbieden en geen waarschuwingen over hoe duur het is want daar zijn wij ons ook van bewust en bedenken dit niet zomaar op een random moment. Hier is lang over na gedacht en over de kosten. Don't worry

Hoe groot is het verharde stuk per paard? Hoeveel paarden/boxen komen er totaal (incl die van jezelf)? Hoe groot worden de boxen? Wat zit er verder in de prijs (hooi/stro etc)?

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Re: Stalling voorbereide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 16:13

MENSEN ik vraag alleen naar een rendabele prijs voor de eigenaren geen kritiek op hoe wij alles in gaan richten want mensen die bij ons willen staan zijn er al maar we willen alleeen een normale prijs vragen want ik kan zelf ook genoeg dingen verzinnen doe beter kunnen....

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:20

silverapple schreef:
MENSEN ik vraag alleen naar een rendabele prijs voor de eigenaren geen kritiek op hoe wij alles in gaan richten want mensen die bij ons willen staan zijn er al maar we willen alleeen een normale prijs vragen want ik kan zelf ook genoeg dingen verzinnen doe beter kunnen....


Het is zeker geen kritiek maar iets wat je mee moet nemen in je achterhoofd. Het is gewoon klein, leuk voor jezelf maar je moet er geen bedrijf van maken.

Misschien als je een duidelijke plattegrond hebt van hoe het eruit ziet kunnen wij duidelijk inschatten wat wel en niet. Er zijn veel vragen die je niet beantwoord hoe moeten wij dan een prijsvaststellen.
Voor nu zeg ik €0 hou het lekker voor jezelf.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Stalling voorbereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:26

Wat is de totale oppervlakte van het stuk grond?

Anoniem

Re: Stalling voorbereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:30

Een rendabele prijs wil je... 85€ voor een shetlander. Denk dat dat namelijk de enige paarden zijn die je erop kwijt kan.

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 16:32

Deni11 schreef:
Wat is de totale oppervlakte van het stuk grond?
2500 vierkantemeter

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:34

silverapple schreef:
MENSEN ik vraag alleen naar een rendabele prijs voor de eigenaren geen kritiek op hoe wij alles in gaan richten want mensen die bij ons willen staan zijn er al maar we willen alleeen een normale prijs vragen want ik kan zelf ook genoeg dingen verzinnen doe beter kunnen....

Dan zul je toch wat informatie moeten gaan geven over de zaken die die prijs beïnvloeden.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:36

silverapple schreef:
Deni11 schreef:
Wat is de totale oppervlakte van het stuk grond?
2500 vierkantemeter


Dat is wel heel klein! Zeker incl stallen en bak, nee dit is niet rendabel als pensionstal. Leuk voor een paar shetten of je eigen paarden. Maar hier moet je niet meer dan 2 grote paarden op willen.

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 16:40

[quote="Lau"
Dat is wel heel klein! Zeker incl stallen en bak, nee dit is niet rendabel als pensionstal. Leuk voor een paar shetten of je eigen paarden. Maar hier moet je niet meer dan 2 grote paarden op willen.[/quote] 2500 vierkante meter is het stuk weiland wat beschikbaar is als weiland voor de andere paarden. De stal hoor hier niet bij en het Weiland en stal van mijn paarden ook niet

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:46

silverapple schreef:
[quote="Lau"
Dat is wel heel klein! Zeker incl stallen en bak, nee dit is niet rendabel als pensionstal. Leuk voor een paar shetten of je eigen paarden. Maar hier moet je niet meer dan 2 grote paarden op willen.
2500 vierkante meter is het stuk weiland wat beschikbaar is als weiland voor de andere paarden. De stal hoor hier niet bij en het Weiland en stal van mijn paarden ook niet[/quote]

Als nog veel te klein om meerdere paarden op te houden. 2 paarden maximaal, en zelfs dan is het krap. Ja mensen in de randstad denken er anders over maar het is totaal niet geschikt. Zoals ik al zei, leuk voor jezelf en je eigen paarden maar meer niet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:58

GDG schreef:
Hoe groot is het verharde stuk per paard? Hoeveel paarden/boxen komen er totaal (incl die van jezelf)? Hoe groot worden de boxen? Wat zit er verder in de prijs (hooi/stro etc)?


Vast overheen gelezen, hier nog een keer mijn vragen.