Grote ronde hooibaal, verspilling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 22:45

Mijn dieren staan in de kleine kudde bij een vriendin thuis en zij voert ze meerdere keren per dag hooi. Omdat mijn Fries zeer onderdanig is en hierdoor te weinig hooi binnenkrijgt, hebben we naast de inloophal (waar ze op verschillende plekken stapels hooi neerlegt) een extra paddock gebouwd met afdak. Als er dan hooi gevoerd wordt, doet ze de stroomdraadjes naar de paddock open voor mijn drie dieren, die dan in alle rust onder het afdak hun hooi kunnen eten. Deze 3 gaan prima samen. Na ongeveer een uur is het hooi binnen zo langzaam op, dus na een uur gaat de paddock ook weer open en kunnen mijn 3 weer samen met de rest.

Nou wil ik haar zo min mogelijk extra werk bezorgen, maar tegelijk wil ik graag dat er altijd "teveel" hooi onder het afdak is, zodat ze niet eerder klaar zijn met eten dan de rest. Ik wil geen risico op "ik ben klaar, heb hier niets meer te doen, ik wil terug naar de rest" en de paddock zit nog dicht. Dus kwam ik met het "briljante" :+ idee een grote ronde baal neer te zetten (die hebben we al op stal) zodat ze echt alleen maar de dieren er in en er uit hoeft te laten.

Maar: van die grote baal gaan ze natuurlijk een bende maken, en alles wat op de grond voor de baal komt te liggen, wordt vertrapt, overheen gepiest en gemest en wordt niet meer gegeten. Verspilling zitten we natuurlijk niet op te wachten. In de boxen hebben we hooinetten met kleine mazen, wat echt enorm veel verspilling voorkomt en ze hebben 's avonds lekker lang wat te doen de nacht in. Maar hoewel ik 's avonds al flink hooi bijvoer in de boxen, wil ik ook graag dat mijn Fries dat uur in de paddock zoveel mogelijk hooi binnenkrijgt, ze mag echt wat ronder worden. Dus dan is een slowfeeder eigenlijk geen optie.

Zijn er misschien andere ideeen om verspilling een beetje te voorkomen, terwijl ze wel gewoon flink kunnen dooreten?

Ik zat te denken aan een "hekje" eromheen, zoiets als de "voerringen" van metaal die ik op internet gevonden heb (en veel te duur zijn en teveel ruimte innemen). Waardoor de resten tussen de baal en het hekje vallen voor het grootste deel. Maar waarvan, en hoe? En is dat wel een goed (veilig) idee? Elk idee van jullie stel ik op prijs!

Kleine aanvulling: Het afdak is aan de muur van de stal gebouwd, onder het afdak tegen de muur is een reep betegeld. De baal zou dus tegen de muur komen te staan.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie


hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:53

Er bestaan ook slowfeeder hooinetten voor ronde balen, google maar es, zijn helaas ook wel prijzig (iets van 160 euro). Maar met aanhanger netten kan je dit eventueel ook zelf namaken?

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 22:56

Ik denk dat jij mijn tekst niet helemaal goed gelezen hebt? Ik wil juist het tegenovergestelde van een slowfeeder... ben ik te onduidelijk? Het is ook zo'n verhaal :+

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:01

Een (slow) feedernet ( aanhangernet) maar met zeer grote mazen? Zodat voeropname erg makkelijk wordt maar ze niet teveel tegelijk los trekken?

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 23:02

Die heb ik nog nergens gezien, allemaal met kleine mazen. Bestaan die met grote mazen?

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:07

Je heb hooi hutten die kan je over de baal heen zetten. Zijn wel duur

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:09

Ronde baal heeft net en plastic, enkel bovenkant plastic er af halen helpt met verspillen, achter voerhek voeren en goed uitschudden ook, want veel van het verspillen komt ook doordat er grote plukken gepakt worden die vervolgens grotendeels op de grond vallen. Slowfeeder maar met grotere maas helpt ook en veel van deze technieken zijn er ook om verspilling te voorkomen/verminderen zodat je hooi ook werkelijk gegeten wordt en je niet 10-20% extra hoeft in te kopen voor alles wat ze vertrappen (en het extra werk wat het schoonmaken geeft) of wat bv wegwaait. Daarnaast is het eet snelheid vertragen om langer bezig te zijn met het rantsoen bij bv te dikke dieren een functie van slowfeeders.

Je kan dus zeker dezelfde principes gebruiken en toch paard net zo snel laten eten als gewenst, maar als paard op eigenlijk onbeperkt hooi te mager is, dan zou ik eerder kijken naar bijvoer, kennelijk mist er iets in het hooi voor dit paard om er van op gewicht te blijven en de echte winter moet nog komen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:14

GamblersCup schreef:
Die heb ik nog nergens gezien, allemaal met kleine mazen. Bestaan die met grote mazen?


Ja hoor aanhangernetten zijn er ook in bv maasbreedte 10 cm..maar wordt wel even zoeken dan naar deugdelijke kwaliteit.

Alhoewel de meeste paarden ook bij een maasbreedte van 5/6 cm al flink kunnen eten hoor

Ben wel met bovenstaande eens dat paard met vrijwel onbeperkt ruwvoer en dan toch aan de magere kant makkelijker op gewicht te houden is met een andere voeding...kan je in dat uur niet zorgen voor een flinke extra emmer luzerne bv?

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 23:20

tamary schreef:
Ronde baal heeft net en plastic, enkel bovenkant plastic er af halen helpt met verspillen, achter voerhek voeren en goed uitschudden ook,

Deze hebben een net, zitten niet in plastic. Goed uitschudden zit er niet in als je een hele baal neerzet. Ik ben wel benieuwd naar dat voerhek, heb je daar een voorbeeld van?

tamary schreef:
Slowfeeder maar met grotere maas helpt ook en veel van deze technieken zijn er ook om verspilling te voorkomen/verminderen zodat je hooi ook werkelijk gegeten wordt en je niet 10-20% extra hoeft in te kopen voor alles wat ze vertrappen (en het extra werk wat het schoonmaken geeft) of wat bv wegwaait. Daarnaast is het eet snelheid vertragen om langer bezig te zijn met het rantsoen bij bv te dikke dieren een functie van slowfeeders.

Deze begrijp ik niet helemaal... een slowfeeder met grote maas is geen slowfeeder meer (en dus wat ik zou kunnen gebruiken) maar dan is er alsnog flinke verspilling (als je het over een net hebt dat opgehangen wordt). En waarom leg je uit waar een slowfeeder voor bedoeld is? Dat weten we hier allemaal. Is niet wat ik nodig heb dus.

tamary schreef:
Je kan dus zeker dezelfde principes gebruiken en toch paard net zo snel laten eten als gewenst, maar als paard op eigenlijk onbeperkt hooi te mager is, dan zou ik eerder kijken naar bijvoer, kennelijk mist er iets in het hooi voor dit paard om er van op gewicht te blijven en de echte winter moet nog komen.

Het paard is niet te mager op onbeperkt hooi, waar haal je dat vandaan? Het hooi is prima.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:21

Ik begrijp het niet goed, verbeter me even waar ik het fout heb. Ze staan 's nachts individueel op stal en dan gaat het hooi voor elk paard in een slowfeeder, ook voor je fries. Maar jij wil juist die paar keer per dag dat er overdag gevoerd wordt dat je fries ongehinderd een uurtje kan eten? Waarom niet juist in de stal van je fries zorgen voor een net met grotere mazen (dat dus wel het hooi op zijn plek houdt maar niet slowt) zodat je fries de hele nacht ongehinderd kan eten?

koeien op de weg...

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 23:27

Vleddertje1 schreef:
GamblersCup schreef:
Die heb ik nog nergens gezien, allemaal met kleine mazen. Bestaan die met grote mazen?


Ja hoor aanhangernetten zijn er ook in bv maasbreedte 10 cm..maar wordt wel even zoeken dan naar deugdelijke kwaliteit.

Alhoewel de meeste paarden ook bij een maasbreedte van 5/6 cm al flink kunnen eten hoor

Ben wel met bovenstaande eens dat paard met vrijwel onbeperkt ruwvoer en dan toch aan de magere kant makkelijker op gewicht te houden is met een andere voeding...kan je in dat uur niet zorgen voor een flinke extra emmer luzerne bv?


Ze is niet te dun "ondanks" veel ruwvoer... ze krijgt te weinig binnen omdat ze , onderdanig als ze is, buiten blijft staan en er niet langs durft om naar een stapel hooi te lopen. En als ze wel eens bij een hooistapel staat (het is niet zo dat ze nooit bij het eten komt), vliegt ze bij de minste geringste beweging van een dominant paard alweer weg. Vandaar dat ze nu in de paddock, samen met de twee waarmee ze goed kan, rustig mag gaan eten. Daar gaat ze gewoon weer genoeg hooi binnenkrijgen.

Het aanhangernet van Action bijvoorbeeld, daarvan vindt ik de mazen te klein. Daaruit kunnen ze niet gewoon grote plukken trekken. Ik ben inmiddels al even aan het zoeken online, maar kan hier (Duitsland) geen grotere mazen vinden... als iemand weet waar ik iets in Nederland zou kunnen vinden?

Of gewone voernetten met grote maas, maar dan héle grote netten?

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 23:29

GDG schreef:
Ik begrijp het niet goed, verbeter me even waar ik het fout heb. Ze staan 's nachts individueel op stal en dan gaat het hooi voor elk paard in een slowfeeder, ook voor je fries. Maar jij wil juist die paar keer per dag dat er overdag gevoerd wordt dat je fries ongehinderd een uurtje kan eten? Waarom niet juist in de stal van je fries zorgen voor een net met grotere mazen (dat dus wel het hooi op zijn plek houdt maar niet slowt) zodat je fries de hele nacht ongehinderd kan eten?

Nee hoor, dat heb je goed begrepen. Maar ik wil graag dat ze overdag ook genoeg binnenkrijgt, alleen 's nachts eten is niet genoeg. Voor geen enkel paard.

Fries krijgt 's nachts een groot slowfeedernet met hooi om de uren door te komen, én een stapel hooi op de grond als extra, omdat ze overdag te kort komt. Ik wil van het bijvoeren 's nachts af, dat heeft ze ook helemaal niet nodig, als ze overdag ook gewoon genoeg binnenkrijgt.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

xTammyy

Berichten: 4396
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:01

Op basis van wat vind jij dat jouw paard overdag te weinig eten krijgt?
Mijn paard liet zich eerst ook continu wegjagen. Gelukkig hebben wij twee voerplekken waardoor hij meestal nog wel ergens anders kon eten. Echter krijgt hij nu een stuk meer brok en andere voedingssupplementen per dag en hij is positief veranderd. Zowel om mee te werken veel actiever, maar ook tegenover zijn kudde genoten durft hij nu wel eens nee te zeggen.
Wie weet mist jouw paard dus ook gewoon wat en zou een verandering qua krachtvoer kunnen helpen haar wat zekerder te maken.
Klinkt raar, maar bij mijn paard lijkt dit het verschil te maken.

Opzoek naar een leuke baan in de elektrotechniek met doorgroeimogelijkheden?
Stuur me dan een berichtje :)

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 01:32

xTammyy schreef:
Op basis van wat vind jij dat jouw paard overdag te weinig eten krijgt?

Ik "vindt" dat niet, het is een feit. En op basis waarvan staat in de tekst.

xTammyy schreef:
Mijn paard liet zich eerst ook continu wegjagen. Gelukkig hebben wij twee voerplekken waardoor hij meestal nog wel ergens anders kon eten. Echter krijgt hij nu een stuk meer brok en andere voedingssupplementen per dag en hij is positief veranderd. Zowel om mee te werken veel actiever, maar ook tegenover zijn kudde genoten durft hij nu wel eens nee te zeggen.
Wie weet mist jouw paard dus ook gewoon wat en zou een verandering qua krachtvoer kunnen helpen haar wat zekerder te maken.
Klinkt raar, maar bij mijn paard lijkt dit het verschil te maken.

Ik ga haar niet meer krachtvoer geven dan dat ze al krijgt, want we doen niet zo veel op het moment. Ze is heel onderdanig, altijd al geweest en heeft mega respect voor de dominante paarden. Daar gaat ze voor opzij. Dat gaat echt niet veranderen door een supplement. En ik ga zeker het hooi niet vervangen met krachtvoer!

Ik zoek echt een paar ideeen om het verspillen van het hooi tegen te gaan, geen achterliggende gedachtes, of complete dieetveranderingen. Ik weet waar het aan ligt, gaat ook makkelijk opgelost worden, alleen dus nog dat praktische puntje :)

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 07:54

Je wilt een grote ronde baal neerzetten waar dagelijks 3 paarden een uur van kunnen eten. Daarna gaan jouw paarden de paddock weer uit en gaat de paddock weer dicht. Wat is het verschil met gewoon voldoende hooi neerleggen voor jouw drie paarden zoals het nu gebeurt?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:04

Dat laatste snap ik wel. Zo'n ronde baal gaat wel even mee. Is dus minder werk.
Aanhangernet kopen en tussen iedere maas een touwtje doorknippen? Dan maak je zelf de mazen groter... Wel een monnikenwerk ;-)
Ik heb een hooistolp, dat werkt ook maar iets verspilling heb ik daarbij nog steeds.

~Turbohoof Solutions ~

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:06

Kan er niet op meer plekken een voerplek gemaakt worden dat alle paarden rustig kunnen eten en af en toe de plek af wisselen. Maar dan kan jou paard altijd ergens eten.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:09

ClauH schreef:
Dat laatste snap ik wel. Zo'n ronde baal gaat wel even mee.


Gaat veel te lang mee dus, als je 3 paarden er dagelijks maar een uurtje van laat eten. Zo'n baal moet toch wel in een dag of 10 op, normaalgesproken. Dat lukt niet met dagelijks een uur.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:10


Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:11

Ibbel schreef:
ClauH schreef:
Dat laatste snap ik wel. Zo'n ronde baal gaat wel even mee.


Gaat veel te lang mee dus, als je 3 paarden er dagelijks maar een uurtje van laat eten. Zo'n baal moet toch wel in een dag of 10 op, normaalgesproken. Dat lukt niet met dagelijks een uur.


Het is droog hooi en niet uit plastic, als het droog en van de vloer staat dan maakt het niet uit hoe lang ze er over doen.

Nikass

Berichten: 16554
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:12

Ik zou uitkijken met grote mazen, daar blijven gemakkelijk voetjes in steken en de ellende is niet te overzien.
Kun je niet van die pvc bakken neerzetten, zonder rooster (dus dan geen slowfeeder functie) daar blijft het meeste wel in en kan je ook behoorlijk wat in kwijt. (Met rooster kunnen ze trouwens ook nog goed eten, mocht je dat toch schoner vinden)
Ik heb ook zo'n paard die netjes gaat staan wachten tot ze aan de beurt is en zich gemakkelijk laat wegjagen. Belangrijkste is dat er genoeg voer en genoeg ruimte is, dan vindt zij ook wel een plaatsje.
Snachts op stal, zoals jij hebt, is dan een voordeel omdat je het voer dan kunt aanpassen. Waarom vindt je het erg om voor de nacht extra ruwvoer te voeren?

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:32

Misschien denk ik te simpel, maar kan je niet gewoon op meerdere plekken hooi neerleggen zodat jouw paard gewoon kan eten zonder weggejaagd te worden?

Eifelopfok

Berichten: 225
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Neuerburg, Duitsland

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:37

Wat je kunt doen is een houten bak van planken in elkaar timmeren, waar precies een rondbaal in past. Is even een werkje, maar werkt heel goed.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:56

Uitgaand van mijn eigen referentiekader zou ik toch gaan voor een net met wat grotere mazen.

Met het idee dat je prioriteit is om het versmeren van een baal te voorkomen :)

Ik heb de ervaring met verschillende kleine groepjes paarden dat hoe makkelijker ze hooi kunnen pakken, hoe meer ze versmeren. En dat je wel leuk het hooi achter een muurtje ofzo kan leggen....maar dan slepen ze gewoon hele plukken hun eigen ruimte in en eten die daar deels op...en vertrappelen de rest.

Ik ben begonnen met hooinetten met 6 cm maaswijdte en dat werkte super tegen verspilling....in het begin. Een jaar of wat later was het alweer zover dat er hele vrachten hooi onder en voor dat net vertrapt werden omdat ze er grotere plukken uit trokken dan in hun mond verdwenen en die stukken die er al kauwend vanaf dwarrelden daarvoor namen ze niet meer de moeite om die op te pakken.

Dan naar een kleinere maas: weer perfect....in het begin. Uiteindelijk bij 30 mm uitgekomen en toen dachten we dat ze daar wel sprietjes van zouden blijven grazen maar helaas, ook daar trokken ze na een jaar al weer hele plukken uit omdat ze weer handig geworden waren en was er best nog wat verspilling, maar gelukkig lang niet zoveel als bij de grotere maaswijdtes natuurlijk :)

Nu zitten we op 20mm en hebben ze echt geen enkel probleem om flink te vreten daar doorheen, ze eten hierdoor eigenlijk nog wat te veel op een dag maar hebben ook de hele dag toegang tot het hooi dus tja.

Moraal van het verhaal: als je een wat grotere slowfeeder-maaswijdte zou nemen zoals die 45 of 60 mm dan hou je zo'n baal toch redelijk bij elkaar, er wordt minder versmeerd dan zonder net er omheen, maar een beetje paard kan er nog steeds flink doorheen bunkeren want ze trekken er nog steeds hele plukken uit :)

xTammyy

Berichten: 4396
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:41

Ik deel je enkel en alleen mijn ervaring en wat in mijn situatie heeft geholpen, TS.
Gezien er al meerdere malen geopperd is een net met wat grotere mazen aan te schaffen ga ik daar niet op door.
Maar allicht is het een idee meerdere voerplekken te creëeren zodat jouw paarden het niet van dat ene uurtje moeten hebben, maar ook de rest van de dag zich veilig genoeg voelen om te eten?

Opzoek naar een leuke baan in de elektrotechniek met doorgroeimogelijkheden?
Stuur me dan een berichtje :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, IndianSu, LDRD en 35 bezoekers