Grote ronde hooibaal, verspilling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:45

In Nederland worden ze door bijvoorbeeld Nedlandic ook niet in die kale golfplatenvorm verkocht voor paarden; voor paarden zijn er speciale dakjes van zeil of van golfplaten met extra rubberen randbescherming. Kale golfplaten zijn eigenlijk alleen voor koeien, die komen namelijk niet zo hoog met hun hoofd.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:30

Ze hebben er weinig last van, het deukt gewoon als ze er tegenaan stoten. Weet ook dat je er extra stukken buis voor kunt kopen maar hebben wij niet gedaan.
Op de hoeken heb ik de punten wel afgerond met een slijpmachine en de bouten hier en daar ook een beetje maar dat is meer voor m'n eigen idee :+

Als ze zich niet open halen aan de ruif dan is het wel de aanhanger, kloofmachine of wat er nog meer in de wei staat.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:34

palousa_boy schreef:
Als ze zich niet open halen aan de ruif dan is het wel de aanhanger, kloofmachine of wat er nog meer in de wei staat.


Oei, misschien tijd om de wei dan toch een ietsje veiliger plek te maken? Ik snap wel dat paarden zich kunnen bezeren aan de gekste dingen en dat je niet alles kunt voorkomen, maar je kunt het risico wel beperken door niet te veel zooi in de wei te zetten.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:43

Ze hebben 3ha om veilig te kunnen lopen :+ als ze graag tussen mijn gereedschap willen lopen is het hun eigen schuld :+

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:34

Alja schreef:
Ik voerde ook jaren ronde balen aan mijn paarden met idd een metalen rek erom heen. Ik vond het ideaal.

Heb dat rekje ook zeker twee jaar te koop gehad en vorige maand verkocht.
Waar baseer je het op dat het veel ruimte in beslag neemt?

Op de maten die bij de produktomschrijving van die ruiven staan ;)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:35

Sodeletuut schreef:
[ [url=m/YvegKG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kan je geen balen krijgen met plastic dan?

Dat wil ik niet, dat is geen hooi, dat is Heulage/silage.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:41

Granoek schreef:
Mag ik even vragen hoe je die grote ronde baal op zijn plek gaat krijgen? Kun je die rollen?
Ik ben hier ook over aan het denken maar bij mij is de afstand tussen de wei en de hooiopslag nogal groot, zie me nog niet met zo een zware baal rollen

In tegenstelling tot wat charyaS schreef, zijn onze balen wél heel groot en zwaar. Zolang ze geen plattere kant hebben (van het klem staan tussen de andere balen) zijn ze door 1 persoon te rollen, met 2 een beetje makkelijker. Wel heel zwaar en voor mij niet te doen met de bochten enzo. Maar de man van mijn vriendin is altijd zo lief om de balen te rollen :) De paddock heeft ook een in/uitgang aan de buitenzijde waardoor de baal "alleen maar" langs 1 zijde van de boerderij gerold hoeft te worden.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:43

Granoek schreef:
Ja maar ik bestel er dan meerdere en kan die niet allemaal in de wei laten plaatsen. En tussen de hooischuur en de wei loopt nog een weg. Moeilijk uit te leggen maar terwijl ik het typ bedenk ik me dat, als ik plastic gewikkelde balen bestel, die wel gewoon in de wei kunnen staan als ze dicht zijn. Moeten ze maar omheen lopen dan :+

Dan hoop ik dat de paarden ze met rust laten. Hier had ik ze vroeger ook, en de paarden maakten er mooie gaten in om te kunnen eten. Alles waar regenwater in kwam kon ik weggooien.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:49

pien_2010 schreef:
[ Afbeelding ]

Ratelier (ik ken de NL naam niet). Is wel een dure oplossing maar het hooi blijft droog, ze morsen amper of niet (en anders leg je het er gewoon weer in) en je drie paarden zullen hier lang mee doen en dat is OK want doordat het droog ligt en niet op de grond, piesen ze er niet over, wordt het niet nat en kun je er bij wijze van spreke maanden mee doen. Wij zijn er erg tevreden over.

Te dure oplossing. En zonder trekker krijg ik de baal er niet op. En een afdak staat er al, dat hoeft dus ook niet. Maar het idee zelf, de open delen om het hoofd door te steken, is een goeie. Maar die zijn hier alleen in "veel te groot" te koop.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 21:54

Maartje1990 schreef:
Eeen slowfeeder net met grote maas slowt nog wel, maar gewoon een stuk minder. Er is desondanks toch nog wel een stuk minder verspilling. Maar aan de andere kant geef je aan dat je geen slowfeeder (fijne maas?) wilt omdat je paard moet aankomen, maar als je paarden 24/7 beschikking heeft tot hooi zal hij (ook met een slowfeeder met fijnere maas) toch al een boel meer hooi binnen krijgen en dus aankomen. Ik zou me dus niet té veel vastleggen op het niet gebruiken van een slowfeeder of alleen een hele grote maas.

Voor goede netten kijk eens op de site van equiculinair. Hele fijne degelijke netten, ook op maat te bestellen via e-mail.

Je maakt er een gecompliceerde situatie van die niet bestaat. Ze hebben niet 24/7 hooi, maar meerdere voerbeurten op een dag. Die uren dat ze dan in de paddock toegang tot hooi heeft, wil ik dat ze gewoon vlot kan eten. Geen slowfeeder idee in de paddock dus.

Nogmaals, ik hoef geen voeradvies. Ik weet wat er moet gebeuren, ik zoek gewoon een praktische tip tegen verspilling van hooi.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:57

Afbeelding
Als je 3 delen (als je tegen een achterwand kan/wilt bevestigen) van zo'n voerhek tweedehands kan vinden, kan je zelf een mooie afzetting maken voor rond je baal.
1 kant een scharnier zodat je het kan openen wanneer je een nieuwe baal erin wilt rollen.
De delen er even afhalen waarmee dit hek rond de hals van een koe sluit en je hebt een handig systeem.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 22:00

Dat is een goed idee, hetzelfde als die ruif die je zo kunt kopen en te duur en te groot is :D
Hiermee kan ik zelf de afmeting bepalen. Geen idee of zulke voerhekken hier te krijgen zijn, gaat op de lijst om te zoeken! Dank je!

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:06

Marktplaats of bij een loonwerkersbedrijf of agrarisch bouwbedrijf informeren.
Genoeg boeren die stoppen of hun schuur verbouwen dat ze tweedehands wel te vinden zijn.

In het midden van het land weet ik wel een adresje van iemand die er meerdere te koop heeft.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 22:09

Ik zoek liever wat in de buurt aangezien ze best groot en zwaar zijn. Maar dat adres is ook welkom als je het zou willen sturen :)

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:55

Ik heb een voerhek in mijn schuilstal gemaakt, eenvoudig maar het werkt uitstekend! Ik heb de ruimte waar het voer ligt maar 90 cm breed gemaakt omdat ze het voer anders zover van zich afgooien dat ze er niet meer bij kunnen.
Afbeelding

Alja

Berichten: 25594
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:58

Ik zou eens op kuiperkoekange kijken.
Mijn ruif was ook demontabel en nam naar mijn idee niet veel ruimte in beslag.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:01

Zoiets als deze voergang zou ik ook maken; je kunt in de gang nog ringen maken om hooinetten over het hooi te spannen. Ik zou wel voor een andere oplossing gaan dan de buizenconstructie die hier is afgebeeld; ik ken een paard wat het voor elkaar kreeg om via het ene gat z'n hoofd in de voergang te steken en via het volgende gat weer terug. Brandweer heeft 'm eruit moeten slijpen en paard had schade aan spieren en zenuwen.
Een plank om en om tussen de buizen lost dat op (dus buis 1 en buis 2 = gat om door te eten, tussen buis 2 en 3 een plank, tussen buis 3 en 4 weer een gat, en zo verder).

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:14

Hier wordt gevoerd in aardappelkisten. Maar als je geen trekker of heftruck hebt om die balen erin te gooien is dat geen optie.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:40

GamblersCup schreef:
Maartje1990 schreef:
Eeen slowfeeder net met grote maas slowt nog wel, maar gewoon een stuk minder. Er is desondanks toch nog wel een stuk minder verspilling. Maar aan de andere kant geef je aan dat je geen slowfeeder (fijne maas?) wilt omdat je paard moet aankomen, maar als je paarden 24/7 beschikking heeft tot hooi zal hij (ook met een slowfeeder met fijnere maas) toch al een boel meer hooi binnen krijgen en dus aankomen. Ik zou me dus niet té veel vastleggen op het niet gebruiken van een slowfeeder of alleen een hele grote maas.

Voor goede netten kijk eens op de site van equiculinair. Hele fijne degelijke netten, ook op maat te bestellen via e-mail.

Je maakt er een gecompliceerde situatie van die niet bestaat. Ze hebben niet 24/7 hooi, maar meerdere voerbeurten op een dag. Die uren dat ze dan in de paddock toegang tot hooi heeft, wil ik dat ze gewoon vlot kan eten. Geen slowfeeder idee in de paddock dus.

Nogmaals, ik hoef geen voeradvies. Ik weet wat er moet gebeuren, ik zoek gewoon een praktische tip tegen verspilling van hooi.


Knorrepot..... ik geef geen voeradvies maar omdat je in je OP zet een grote ronde baal plaatsen begreep ik daaruit dat die 24/7 er zou staan en ter beschikking zou zijn. Dit begreep ik dus verkeerd. Ga niet eens meer de moeite nemen dan om tips te geven als je zo reageerd. Succes ermee verder :evaw:

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:56

GamblersCup schreef:
Granoek schreef:
Ja maar ik bestel er dan meerdere en kan die niet allemaal in de wei laten plaatsen. En tussen de hooischuur en de wei loopt nog een weg. Moeilijk uit te leggen maar terwijl ik het typ bedenk ik me dat, als ik plastic gewikkelde balen bestel, die wel gewoon in de wei kunnen staan als ze dicht zijn. Moeten ze maar omheen lopen dan :+

Dan hoop ik dat de paarden ze met rust laten. Hier had ik ze vroeger ook, en de paarden maakten er mooie gaten in om te kunnen eten. Alles waar regenwater in kwam kon ik weggooien.


Ah damn

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:34

Ik heb op een bedrijf gewerkt waar ze zeer sterke zakken om de balen heen deden (paste precies, zat er strak omheen), deze hadden touw aan de bovenkant die je 1 keer strak knoopte en daardoor netjes bleef zitten tot ie leeg was. Waar je ze kan kopen, weet ik niet. Ik zou eens kunnen informeren.
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48108
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 09:18

Ik vind dat eigenlijk toch wel een waardeloze eethouding hoor bij een nieuwe baal,als ik eerlijk ben...veels te hoog.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:11

Ik zou voor de ruif gaan met afdak en van de grond. Wij hebben namelijk een slowfeeder net voor een grote vierkante baal. Ik wil namelijk dat 24/7 ongelimeteerd hooi kunnen eten. Op de verpakking stond al geen halsters en ijzers. Halster kunnen af maar ijzers in dit geval niet. Daar blijft het net dus in haken en of paard zit vast of net scheurt. Ook krijgen ze op de een of andere manier knopen doorgebeten en maken dus een gat in het net en gaan daar eten. Voor mijn 3 paarden dus niet de beste oplossing. Ml is nu dus zelf een ruif aan het lassen.
Hier staan ze overgins wel 24/7 buiten omdat ik niet over stallen met een dak beschik.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:04

Monique1963 schreef:
Ik heb de antwoorden niet gelezen. Ik heb zelf een dik elastiek gekocht. Dunner dan een halstertouw, maar wel die richting dan weet je wat ik bedoel, het is een cm dik. Rond onze balen loop ik er een paar keer omheen, elastiek heel heel heel strak aantrekken en vastknopen. Dat houdt het een dag of drie uit, dan moet je het opnieuw aantrekken. Je kunt het per meter kopen bij de gamma of zo, maar je kunt ook bij een zeilshop het kopen, dan betaal je circa 50 euro voor 100m. Je hebt wel flink wat nodig, zeker 25m.
Succes.


Brrrr, dat zou ik echt nooit aandurven. Eén keer een verkeerde beweging en paard draait zijn been vast in het elastiek.

En TS, je toon is erg vervelend als iemand niet precies in je straatje reageert. Mensen denken met je mee, dan mag best een beetje je best doen om netjes te reageren.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:18

De meest makkelijke oplossing is naar mijn inzicht 2 groepen maken
Als je paard zo onderdanig is dat hij het pad niet eens af durft te komen is het naar mijn idee niet een goede groep voor dit paard.
Als je paard met de 2 andere waar het wel goed mee gaan samen doet overdag kan je paard gewoon eten wat hij nodig heeft zonder stress. Want steeds weg rennen voor een ranghogere geeft wel stress