Grote ronde hooibaal, verspilling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:16

Vrienden van mij hebben in de weide pallets staan met opzetranden (pallet 80cmx120cm en rand ong 20cm) en al dan niet met een rooster erover die vast zit aan de bodem om verspilling tegen te gaan . Deze oplossing is goedkoop en makkelijk zelf te maken. Afhankelijk van hoeveel randen je zet, vergroot je de hoeveelheid voer, te hoog kan uiteraard ook niet.
Hier staan ze met 3 randen (ong 60cm hoog) zijn veelal pony's. Dus met grotere paarden red je makkelijk 3-4 randen. Als je er dan 2 naast mekaar zet heb je ruim genoeg voor 3 paarden en je hoeft het hooi er ook maar'in te flikkeren ' dus het is best snel gepiept *\o/*

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them


GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 11:27

Ja, die grote mazen klinkt goed, daar ga ik achteraan! Ook heb ik inmiddels van die bakken gevonden, evt. met rooster erop (kun je dan zelf bepalen), die betaalbaar zijn en niet al te ver weg!
Hartstikke bedankt voor de tips!! Hier moet het zeker mee lukken (al is het misschien maar een jaar :D )



Er wordt al op meerdere plekken gevoerd, er liggen stapels genoeg. Alleen is dat binnen in de hal, daarbuiten hebben we maar een klein stukje droog betegeld (waar zij meestal stond om te eten) en dan begint het pad naar de wei, dat nu zeiknat is en waar dus niet gevoerd wordt. Ze blijft vaak op dat pad al staan.

We hebben droog hooi, dat maakt niet uit hoe lang het staat. Het staat daar droog, niks aan de hand. En nu is het maar een uurtje op een dag (ze krijgen s morgens in hun box de eerste stapel hooi), maar gaat het kouder worden dan wordt er wel tot 5 of 6 keer op een dag gevoerd. Ze komen hier pas laat binnen, ook in de winter. Vandaar dat ik het prettig vindt als er een grote voorraad staat, zodat vriendin niet steeds met hooi daarheen hoeft te slepen.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 11:31

Nikass, ik voer nu extra hooi bij s nachts, waarvan ik wil dat ze het gewoon weer verdeeld over de dag binnenkrijgt, ipv alleen in de nachturen. Veel beter.

Ik kan, als het geen bakken worden maar de hele baal, ook alleen de "bovenste mazen" vergroten. Alleen moet ik dan kijken of dat nog werkt als de baal kleiner wordt. De bakken past geen hele baal in, maar wel zó veel hooi dat ik zelf steeds voor 2 dagen kan vullen bv.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

frutsel05

Berichten: 118
Geregistreerd: 06-07-14

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:38

Ik heb een kunstof kubs kist. Daar overheen zelf een rooster gemaakt met gaten van van 10x10 cm. Ze kunnen dus gewoon eten maar echt bijna geen verspilling van hooi. En als je die goed vol stopt kunnen ze daar wel 24 uur van eten.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:41

Googel eens op palletboxen die kun je heel fijn als voerbak gebruiken kan heel veel kuil/hooi in en omdat ze wat hoger zijn smeert het wat minder dan die lage (slowfeedee) bakken

Mss is dat een optie?

Mijn blonde toppertjes!
Endurance klasse 3 + 3
1120 wedstrijd kilometers op de teller <3

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:55

Eeen slowfeeder net met grote maas slowt nog wel, maar gewoon een stuk minder. Er is desondanks toch nog wel een stuk minder verspilling. Maar aan de andere kant geef je aan dat je geen slowfeeder (fijne maas?) wilt omdat je paard moet aankomen, maar als je paarden 24/7 beschikking heeft tot hooi zal hij (ook met een slowfeeder met fijnere maas) toch al een boel meer hooi binnen krijgen en dus aankomen. Ik zou me dus niet té veel vastleggen op het niet gebruiken van een slowfeeder of alleen een hele grote maas.

Voor goede netten kijk eens op de site van equiculinair. Hele fijne degelijke netten, ook op maat te bestellen via e-mail.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:24

Als wat meer werk geen probleem is en je echt minimaal wilt laten versmeren, dan is de optie met een palletbak met daarin hooi in een net of onder een rooster, wel echt de beste optie denk ik :j

Daarmee is de kans wat groter dat ze een plukje er uit trekken en dat boven de kist opeten waardoor het weer terug valt op de grote hoop zeg maar en ze het sneller nog een keer oppakken dan wanneer ze het uit de zijkant van een rol trekken en het op de grond valt. Op 1 of andere manier is het voor veel paarden te veel moeite of niet interessant genoeg ofzo, om dan even die pluk van de grond af te pakken ipv een nieuwe knaag uit de baal te nemen...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:35

Palletbak met rooster idd, had ik ook voor in stal, ook echt om verspilling te voorkomen zodat ik om de dag kon komen en dus ook om de dag hooi voeren (brok deed de stalbaas wel, maar ik wou onbeperkt hooi, en stalbaas wou geen hooi netten vullen en ook niet meer geven ivm verspilling (begrijp ik allemaal wel hoor). Ik had er ook relatief grote maas rooster op.

Nu op deze stal hebben alle (pony) stallen voerwanden, ideaal, dan heb je echt 0,0 verspilling meer! Er ligt namelijk gewoon echt nooit hooi in de stal, en ik schuif alles elke keer terug naar de wand toe, dus ze eten echt alles op.

pien_2010

Berichten: 43134
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:39

Afbeelding

Ratelier (ik ken de NL naam niet). Is wel een dure oplossing maar het hooi blijft droog, ze morsen amper of niet (en anders leg je het er gewoon weer in) en je drie paarden zullen hier lang mee doen en dat is OK want doordat het droog ligt en niet op de grond, piesen ze er niet over, wordt het niet nat en kun je er bij wijze van spreke maanden mee doen. Wij zijn er erg tevreden over.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:49

pien_2010 schreef:
[ Afbeelding ]

Ratelier (ik ken de NL naam niet). Is wel een dure oplossing maar het hooi blijft droog, ze morsen amper of niet (en anders leg je het er gewoon weer in) en je drie paarden zullen hier lang mee doen en dat is OK want doordat het droog ligt en niet op de grond, piesen ze er niet over, wordt het niet nat en kun je er bij wijze van spreke maanden mee doen. Wij zijn er erg tevreden over.


En zoiets is makkelijk zelf te maken van bv oude weefrekken, mits je een beetje handig bent.. ;)

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:14

Als je folie om je balen hebt ik haal boven uit de baal een klein stuk plastic weg zo groot als een emmer zeg maar zo morsen ze minder en eten ze gewoon door doe dit al jaren in mijn patura ruiven

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:33

Ik heb de antwoorden niet gelezen. Ik heb zelf een dik elastiek gekocht. Dunner dan een halstertouw, maar wel die richting dan weet je wat ik bedoel, het is een cm dik. Rond onze balen loop ik er een paar keer omheen, elastiek heel heel heel strak aantrekken en vastknopen. Dat houdt het een dag of drie uit, dan moet je het opnieuw aantrekken. Je kunt het per meter kopen bij de gamma of zo, maar je kunt ook bij een zeilshop het kopen, dan betaal je circa 50 euro voor 100m. Je hebt wel flink wat nodig, zeker 25m.
Succes.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-17 01:57

Moet nog even bijlezen hoor, zit in de nachtdiensten nu. Heb wel de laatste net gelezen: super simpele, effectieve manier!!

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 07:59

Ik voerde ook jaren ronde balen aan mijn paarden met idd een metalen rek erom heen. Ik vond het ideaal.

Heb dat rekje ook zeker twee jaar te koop gehad en vorige maand verkocht.
Waar baseer je het op dat het veel ruimte in beslag neemt?

ONDERSCHRIFTLOOS

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:25

GamblersCup schreef:
Moet nog even bijlezen hoor, zit in de nachtdiensten nu. Heb wel de laatste net gelezen: super simpele, effectieve manier!!


ja meest simpele en goedkoopste dat je kunt bedenken.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:48

Afbeelding
Kan je geen balen krijgen met plastic dan?

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:48

Mag ik even vragen hoe je die grote ronde baal op zijn plek gaat krijgen? Kun je die rollen?
Ik ben hier ook over aan het denken maar bij mij is de afstand tussen de wei en de hooiopslag nogal groot, zie me nog niet met zo een zware baal rollen

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:52

Die balen kun je idd rollen. Ik kan hem alleen rollen. Maar weer rechtop zetten doen we met twee kontjes ;-)

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:53

Ik heb gewoon een baal hooi in de schuilstal staan. Indd met plastic eromheen zijkant opensnijden zodat niet alles eruit valt en bijsnijden als ze meer hooi nodig hebben. Bij mij verspillen ze bijna niks. Ze staan 24/7 buiten met een inloopstal en hebben zo ook altijd beschikking tot hooi. Ze doen er ongeveer 3 weken mee. ( Een jaarling en een shetlanderjaarling ;) )

@Granoek ;
Die baaltjes zijn niet zo heel groot. Kan ze makkelijk omtrekken en rollen naar een andere plek.

Romeo♥

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:54

Monique1963 schreef:
Die balen kun je idd rollen. Ik kan hem alleen rollen. Maar weer rechtop zetten doen we met twee kontjes ;-)

Haha oké, een extra kontje moet nog wel te regelen zijn :+

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:57

charysaS schreef:
Die baaltjes zijn niet zo heel groot. Kan ze makkelijk omtrekken en rollen naar een andere plek.


Omtrekken lukt nog wel, rollen gaat prima, maar weer omhoog lukt mij niet alleen. Dus nog een kontje nodig. Maar er zijn verschillende maten. 250 kilo, 300 en 350 kilo. Dat maakt wel uit.

Maar meestal wordt zo'n baal door een tractor gebracht, die kun je dan toch wel even vragen om het op zijn plek te zetten?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:17

Ja maar ik bestel er dan meerdere en kan die niet allemaal in de wei laten plaatsen. En tussen de hooischuur en de wei loopt nog een weg. Moeilijk uit te leggen maar terwijl ik het typ bedenk ik me dat, als ik plastic gewikkelde balen bestel, die wel gewoon in de wei kunnen staan als ze dicht zijn. Moeten ze maar omheen lopen dan :+

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:17

Wij krijgen onze 300 kilo balen inderdaad ook niet zelf weer rechtop. Met z'n tweeën lukt het makkelijk Rollen gaat verder prima. Ik rol ze ook altijd alleen op de juiste plek op de hooizolder.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:18

pien_2010 schreef:
[ Afbeelding ]

Ratelier (ik ken de NL naam niet). Is wel een dure oplossing maar het hooi blijft droog, ze morsen amper of niet (en anders leg je het er gewoon weer in) en je drie paarden zullen hier lang mee doen en dat is OK want doordat het droog ligt en niet op de grond, piesen ze er niet over, wordt het niet nat en kun je er bij wijze van spreke maanden mee doen. Wij zijn er erg tevreden over.


Dat heet een ruif pien :+

Wij hebben er ook een staan, ik vind het ideaal. Hier gaat er wel wat naast maar zolang het droog is eten ze het gewoon op en zoals nu scheelt het ook weer modder om de ruif heen. Stukjes schimmel of slechte plekken gooi ik ook gewoon om de ruif heen.

Hier dus ook grote ronde balen hooi die verschillen een beetje kwa gewicht maar gemiddeld 300 kilo. Ik heb zelf een grote trekker dus dat is makkelijk :+
Afbeelding
Met de hand zijn ze idd wel te rollen maar daar houd het ook wel op.
We hebben ook kleinere gehad, die kon ik wel met veel moeite met de hand in de ruif krijgen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Grote ronde hooibaal, verspilling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:43

Die rateliers met golfplaten dak vind ik eng met die golfplaten punten.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_KL, bella24, ComscoreBot, hwn, Larissa123 en 116 bezoekers