toefteer, hoefolie, hoefvet????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 11:39

Heb ik ze allemaal nodig? Waarvoor dienen ze? Om de hoeveel tijd moet je wat gebruiken?
Kan iemand me even de basis uitleggen want ik snap er niets van :(


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:40

Normaal gesproken geen van allen nodig, sluiten de hoef alleen maar af van vocht ;)

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:45

Toefteer?

Eerlijk gezegd, gebruik ik niets

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:46

Ik gebruik het allemaal eigenlijk zelden.

Deed teren soms als de hoefsmid was geweest en zijn straal te zacht was, daar heb ik nu andere spray voor op aanraden van de hoefsmid.

Olie/invetten doe ik alleen als zijn hoeven gaan brokkelen of om te laten glimmen. Eerst goed nat maken/laten weken en daarna pas invetten anders houdt het idd alleen het water buiten en drogen ze juist meer uit. Denk dat ik dit in de afgelopen 2 jaar maar 1 a 2 keer gedaan heb.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 11:46

Dankjewel allemaal!
Nu zie ik op agradi ook hoefzalf? het houdt niet op :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:47

ElsieC schreef:
Dankjewel allemaal!
Nu zie ik op agradi ook hoefzalf? het houdt niet op :D

Bedrijven zien veel winst in paardenmensen :P

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:56

Ik gebruik het ook nog maar zelden. Enkel als ik naar een keuring moet met de merries gebruik ik nog wel eens olie of hoefvet. Vroeger ook nog als ik op wedstrijd moest. Verder gebruik ik het nog maar heel zelden.

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:03

Wat betreft niet nodig... Mijn paarden staan hier (in Portugal) op zandgrond en dat trekt in de zomer wel degelijk vocht uit de hoeven. Vetten is dan nodig om het vocht dat in de hoef zit, daar te houden en te voorkomen dat het zand vocht eruit trekt. Knetterharde hoeven is leuk en aardig, maar dan gaat ook de rek eruit en wordt de hoefwerking, nodig voor goede doorbloeding en een gezonde hoef belemmerd. Dat is ook precies het bezwaar dat mensen opperen tegen hoefijzers....

Teren doe je voornamelijk bij rotstraal en ter voorkoming daarvan als je paard veel op stal staat of in de bagger en juist weer om uit te drogen als een en ander te week is.
Het dood bacteriën en schimmels en droogt uit.

Hoefzalf/balsem/vet hebben allemaal dezelfde werking en dat is het zachthouden of zachter maken van de hoef als dit nodig is (bij uitdroging dus door zand bv). Soms is het zelfs nodig om het paard met de hoeven vooraf in een emmer water te laten staan.

Olie was bedacht ter stimulering van de groei door het vet houden van de kroonrand, maar hier is men op teruggekomen. De kroonrand kan juist geirriteerd raken en het positieve effect is niet bewezen. Men oliet vooral nog hoeven om ze mooi glimmend te hebben op wedstrijd of foto´s....

Gezonde hoeven hebben niks nodig, maar je kunt dergelijke producten dus wel gebruiken om enige invloed uit te oefenen op de hoef als die wel hulp nodig heeft. Zie het als handcrème. Sommige mensen krijgen kloven en kunnen er niet buiten, en anderen hoeven het nooit te gebruiken. Het ligt aan een rij omstandigheden of je iets moet gebruiken of niet.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-11-17 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:06

Ik gebruik geen van allen.
Woon ook op droge zandgrond en het beste wat dan helpt is de waterbak over laten stromen zodat ze zo meerdere malen per dag in even in het water staan.
Al die smeersels, ik vind het geld kloperij als een paard niets mankeert.
Is het wel nodig geeft je smid dat wel aan.

Teer is sowieso een middel van vroeger wat niemand nu nog aanbeveelt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:12

bruintje123 schreef:
Teer is sowieso een middel van vroeger wat niemand nu nog aanbeveelt.

Dat komt vooal omdat er andere bacterie- en schimmel doders zijn voor hoeven in handige spuitbussen en werken met teer omslachtig en vies werk is. Het wordt in de winter, wanneer je het meestal nodig hebt, ook nog eens heel taai.
Niet omdat teer geen goede werking heeft.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:22

Nee teer sluit teveel af en dat is zelden goed.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Janneke2

Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:31

Spray kun je beter niet gebruiken.

Ik maak mijn bacteriën doder zelf: een half flesje (40 ml) vette plantenolie (sesam, olijf etc) en dan 4 druppels essentiële olie van Jeneverbes er door.
Pal na het hoevenkrabben met een pipetje 1 druppel in de middelste straalgroeve.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:45

bruintje123 schreef:
Nee teer sluit teveel af en dat is zelden goed.

Bruine teer is een plantaardig product, gemaakt van hout, dat zelfs in de menselijke medische wereld wordt gebruikt bij behandeling van eczeem bv. Men maakte zich zorgen over een eventueel kankerverwekkende werking, maar uit onderzoek is niet gekomen dat het waar is.
Er zijn gewoon omstandigheden waarbij de werking wél gewenst is. Het moet gezien worden als medicijn en niet als onderhoudsproduct.

Nogmaals, het gaat er gewoon om dat er bepaalde omstandigheden zijn waarbij je bepaalde middelen kúnt gebruiken. Hoefteer is een van die middelen. Je kunt ook kiezen voor een vervangend middel (ik gebruik bv honing voor rotstraal) of beter nog, proberen een en ander te voorkomen.

Waar het uiteindelijk om gaat, TS, is dat je niks in de kast hoeft te hebben, je kunt het aanschaffen als het nodig blijkt, eventueel op advies van dierenarts of hoefsmid.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

irisdepony
Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-10

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:14

Het is volgens mij net als bij mensen: sommige mensen hebben nagels en haar dat altijd broos, vet of iets dergelijks is. Zo heb je ook paarden die altijd wat aan hun hoeven hebben: schuren, te droog, ect.
En dan is eht wel fijn als je iets hebt om ze gezond te houden

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:15

Mijn hoefsmid heeft me aangeraden om uierzalf te gebruiken en niet die kant en klare smeersels.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:39

Ik smeer niks :+
In onze contreien heeft een gezonde paardenhoef geen lapmiddeltjes van buitenaf nodig.
Blijkt er toch een probleem, dan eerst de '' binnenkant '' en de omstandigheden op orde krijgen. In de meeste gevallen volgen de hoeven vanzelf.

pien_2010

Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:51

bruintje123 schreef:
Ik gebruik geen van allen.
Woon ook op droge zandgrond en het beste wat dan helpt is de waterbak over laten stromen zodat ze zo meerdere malen per dag in even in het water staan.
Al die smeersels, ik vind het geld kloperij als een paard niets mankeert.
Is het wel nodig geeft je smid dat wel aan.

Teer is sowieso een middel van vroeger wat niemand nu nog aanbeveelt.


Hier kan ik me alleen maar volledig bij aansluiten. Als hier in de zomer de mussen van het dak vallen houden we de paarden overdag aan huis zodat ze kunnen schuilen in de stallen. Zowel de stallen (binnen en buiten) als een meter voor de ingang van de open stalletjes spuiten we zodat de horzels weg blijven. Voor de stal spuiten we zoveel dat de paardjes met het in en uitlopen van de stal door de modder gaan. Dat is gewoon het allerbeste zo is onze ervaring voor de hoeven en geloof me wij hebben echt alles gebruikt daar een van onze paarden slechte hoeven HAD. Zelf biotine korrels gaven we , waar ons paard doodziek van is geworden. Pas na een tip hier op Bokt van de modder, zijn we dat gaan doen en "verdulleme van Zanten" het werkte en werkt fantastisch. Ons paardje heeft eindelijk na 20 jaar normale hoeven die ook nog eens goed groeien. Wat we ook veranderd hebben is dat we altijd een mineralen/ vitamine emmer hebben staan waar de paarden zelf uit likken. Verder hebben ze alleen arm hooi (onbeperkt) en klein handje muesli om het aantrekkelijk voor ze te maken naar huis te komen (ze zijn er gek op en komen gelijk als ze me op de wei zien aankomen. Erg handig met een grote wei).

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:10

Precies. Houd je geld voor al die niet werkende middeltjes maar mooi in je pocket of koop er een paar hoevenkrabbers en een goede vijl voor. ;)

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:27

upendo schreef:
Mijn hoefsmid heeft me aangeraden om uierzalf te gebruiken en niet die kant en klare smeersels.

Uierzalf is anders ook gewoon een kant en klaar smeersel...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 02:19

Wow superduidelijk antwoord Lutisana! Bedankt allemaal, het is dus duidelijk dat ik mijn geld beter bijhoud. Moest er uiteindelijk toch iets nodig zijn vermoed ik dat de hoefsmid me daar wel attent op maakt :)

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: toefteer, hoefolie, hoefvet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 02:32

Hoefvet vind ik mooi. Dat maakt het plaatje af als paard er piekfijn uit moet zien. Net als een oliedoekje over de neus en ogen. Staat gewoon mooi.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 02:36

Net zoals de huid is de hoornwand een afscheidend orgaan, neemt niks op.
Er zijn verscheidene onderzoeken gedaan waarbij stukken hoefwand voor dagen in water werden gelegd en de opname was werkelijk 0,0.
Daarentegen neemt de hoefzool wel water op en deze transporteert het via binnenuit naar de hoefwand.
Het smeren van de hoeven heeft dus enkel een cosmetisch effect.
Gezondheid komt dus, net als bij de huid van binnen uit.
Voeding, beweging, etc.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:54

ElsieC schreef:
Wow superduidelijk antwoord Lutisana! Bedankt allemaal, het is dus duidelijk dat ik mijn geld beter bijhoud. Moest er uiteindelijk toch iets nodig zijn vermoed ik dat de hoefsmid me daar wel attent op maakt :)

Maar het antwoord is en blijft achterhaald :)
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... ij-paarden

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:10

bruintje, ik weet dat het je erg dwars zit en dat je iets probeert te bewijzen, maar zelfs in dat artikel staat niet dat het altijd slecht is, alleen dat het op superschone hoeven moet worden gebruikt. Het kán gebruikt. Er zijn omstandigheden waarin hoefteer een van de producten is die gebruikt zou kunnen worden, plus er bestaan alternatieven. Dat heb ik ook genoemd.

Ik heb nergens beweerd dat hoefteer goed of beter is dan wat dan ook, of zelfs gebruikt moet worden. De vraag was waarvoor het dient en ik heb het over eigenschappen ervan gehad en waarvoor het gebruikt wordt.
Dus dat er iets achterhaald is in mijn antwoord slaat nergens op.
Dat de mening over teer iets is bijgesteld is iets heel anders en heeft niets met mijn antwoorden te maken.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:22

Lusitana schreef:
bruintje, ik weet dat het je erg dwars zit en dat je iets probeert te bewijzen, maar zelfs in dat artikel staat niet dat het altijd slecht is, alleen dat het op superschone hoeven moet worden gebruikt. Het kán gebruikt. Er zijn omstandigheden waarin hoefteer een van de producten is die gebruikt zou kunnen worden, plus er bestaan alternatieven. Dat heb ik ook genoemd.

Ik heb nergens beweerd dat hoefteer goed of beter is dan wat dan ook, of zelfs gebruikt moet worden. De vraag was waarvoor het dient en ik heb het over eigenschappen ervan gehad en waarvoor het gebruikt wordt.
Dus dat er iets achterhaald is in mijn antwoord slaat nergens op.
Dat de mening over teer iets is bijgesteld is iets heel anders en heeft niets met mijn antwoorden te maken.

_/-\o_


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, Suzysuze en 132 bezoekers