het vreselijke winterseizoen is weer begonnen

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:09

lnvdh schreef:
nou mijn halve blijdschap was voor korte duur. de paddock waar hij in stond is nu gereserveerd voor 2 nieuwe pony s en de mijne mag in een andere... die half onder water staat.. en ze mogen nog maar een halve dag.want die moet gedeeld worden met nog twee paarden.. ik ben dus boos en ga vandaag met de stalhouder in gesprek... hij wilt natuurlijk de nieuwe mensen laten geloven dat ze altijd in een mooie droge paddock staan en de hele dag.. maar dat de mijne van 5 jaar dan een halve dag in de prut mag staan interesseert hem geen reet....

Jaaaa, dat ken ik.
Wij (= de pensionklanten die er al langer stonden) noemden dat bij ons op stal al gekscherend 'het syndroom voor de nieuweling'!
Telkens als er een nieuwe klant kwam, was alles mogelijk, en niets was te gek.
Totdat er weer een nieuwe klant kwam, dan werden de vorige 'nieuwelingen' zo'n beetje aan de kant geschoven. En dan stonden hun paarden korter buiten of ook in de prut. En de nieuwe paarden op een superplekje. Of zij mochten plots wel in de binnenbak longeren, wat voor ieder ander verboden was, zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.
Elke afspraak was dan zogenaamd 'vergeten'....of was ineens onhandig en deden ze niet meer.
Gelukkig zijn er wel fijne pensionstallen, maar die moet je ff zoeken.
Succes met het gesprek!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:19

zucht..... ik wil zomer!!! Ik heb de paarden wel bij huis staan, maar ons hele weiland is zo kledder nat. Normaal gaan ze bijna hele dagen naar buiten en in de zomer ook 's nachts, het is nu echt drama. Paarden zelf vinden het niet erg, die banjeren wel door de wei en vinden het niet erg buiten. Ben alleen zelf zo bang voor mok en dat volgend zomer ons weiland een zooitje is... -O-

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:46

HorseTopShop schreef:
Je kan het 100% goed doen als je privé staat. Althans... Dan nog niet altijd....

Hier kunnen ze kiezen of ze de inloopstallen in gaan, op de betegelde uitloop, of op een deel van de wei wat nu volledig tot blubber is gelopen. Ze komen niet meer vrijwillig in de blubber. Alleen als ik er hooi ophang gaan ze erheen. Ze staan eigenlijk uit zichzelf op de tegels en lopen af en toe eens naar binnen om te poepen en plassen.
Dus vanmorgen ook de wei dicht gegooid. Nou staan ze nog per 2 op een stuk van 6x4 meter.
Daarom vind ik optie 2 helemaal niet gek. Zeker niet voor een pension. De meeste stallen staan ze nu gewoon 24/7 in een stal van 3x3.

Wij hebben de pony's overdag op een groot weiland staan (in Utrecht, de wei ligt hoog en is heel groot, dus droog! Het kan zelfs in Utrecht **\O/** ). 's Nachts staan de pony's op een grote paddock, met een ruime inloopstal en een stuk verharding. De paddock is vooraan onwijs blubber, achterste deel is droog. We hadden verwacht dat de pony's gewoon bij de stal en op de verharding zouden blijven 's nachts, maar nee hoor. Die banjeren vrijwillig de hele paddock door! Geen enkel probleem met de blubber. Heel fijn om met je kruiwagentje door die blubber te moeten maar ach :Y)
Ik kan wel heel erg balen van de blubber, en het blijft ook maar regenen.. We willen volgend jaar de paddock ophogen met wit zand. Maar ondanks de blubber nog genoeg droge plekken, en de hele dag op een prima wei, dus we klagen niet!

Annet_Dottie

Re: het vreselijke winterseizoen is weer begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:59

En de winter is officieel nog niet eens begonnen :x nee maar i get it, ik haat de winter ook en ook toen ik nog een paard had. De eerste stalling stond ze zomer 24/7 op de wei zolang als het weer het toeliet.. En dan hadden we 2 paddocks, een redelijk kleine en een best grote. Maar de paarden van de "grote namen" (beter gezegd de mensen met de grootste mond _O- ) stonden altijd uren buiten waardoor mijne soms dagen binnen stond.. Dus ja ik zou blij zijn als ze uberhaupt naar buiten kan..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:19

Daantjuh88 schreef:
zucht..... ik wil zomer!!! Ik heb de paarden wel bij huis staan, maar ons hele weiland is zo kledder nat. Normaal gaan ze bijna hele dagen naar buiten en in de zomer ook 's nachts, het is nu echt drama. Paarden zelf vinden het niet erg, die banjeren wel door de wei en vinden het niet erg buiten. Ben alleen zelf zo bang voor mok en dat volgend zomer ons weiland een zooitje is... -O-

Maar heb je dan geen bestrating en paddock? Zodat je je paarden in de natste periodes van de wei af kunt houden? Als het weer gaat vriezen is de wei dan mooi hard en vlak (wat met modder dus een benenbrekende ondergrond zou worden).

koeien op de weg...

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:21

Nog 4 maanden....

Ja, hier ook de paarden aan huis. Afgelopen weekend mochten ze in de wei, wat konden ze heerlijk racen! (en ik mijn ogen dicht voor alle glijsporen :Y) )

Onze paddock is 600m2, maar blubber (drainage wordt dichtgetrapt, afgelopen jaar geulen van 1m diep gegraven om de ondergrond weer los te krijgen en gevuld met wit zand, maar als de blubber er eenmaal is |( Gelukkig wel inloopstallen en het pad ervoor verhard, daar ligt 24/7 kuil.

Ik las laatst in een enquete de afmeting van de paddock: 2/3 * (stokmaat paarden *2)in het kwadraat

De 80m2 zou dan voldoende zijn volgens die 'welzijns-berekening' (voor 2 paarden van 1.70m), maar lekker racen word lastig.

Geen tijd voor de Zuidlaardermarkt? Leuke gezelschapspony (merrie van 1.18)
https://www.bokt.nl/markt/ad/479421/gezelschapspony

FB pagina: Buitenrijden Drenthe voor buitenritten in Drenthe!
Dacht je dat een kleinigheid geen verschil maakt? Ga maar eens met een mug op de kamer slapen!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:31

Bij ons komen ze ook 3,5 uur buiten in de winter, wel op een redelijk ruim stukje land dat we zelf pachten van de gemeente met een aantal stalgenootjes en waar we voor een deel zand op hebben laten storten zodat ze droog kunnen staan. Ook krijgen ze hooi buiten. Dit is de beste stal die we konden vinden in de omgeving, meeste stallen hier (randstad) komen ze alleen buiten als de eigenaar zelf op stal is. Het is inderdaad even behelpen, maar ik zorg altijd dat ik nadat hij buiten is geweest nog even ga rijden of longeren zodat hij nog wat langer zijn stal uit is. In de zomer staat hij 24/7 op een grote wei, maar dat is gewoon onmogelijk hier in de omgeving in de winter.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:33

GDG schreef:
Daantjuh88 schreef:

Maar heb je dan geen bestrating en paddock? Zodat je je paarden in de natste periodes van de wei af kunt houden? Als het weer gaat vriezen is de wei dan mooi hard en vlak (wat met modder dus een benenbrekende ondergrond zou worden).

Uhhh, nee! Wij hebben gewoon een rijbak, die inmiddels ook drekkerig is. En de rest is weide, sloten erlangs en tussen, maar die staan ook vol. We hebben oude boerderij, dus we hebben 5 stallen op deel. 1 wei gebruiken we nu niet, die is idd voor als de vorst komt. Dan kunnen ze daar lopen. Ze lopen nu op het hoge gedeelte, maar moeten via het lage gedeelte erheen worden gebracht. Dat is dus inmiddels ook blubber! Als we genoeg centjes gespaard hebben kunnen we kijken voor drainage, maar tot op heden is het ouderwets geultjes graven.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:40

-O- -O- -O-

Afbeelding

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 15:11

wat erg he.. ik troost me Dat ik niet de enige ben maar ik vind het een vreselijk gezicht.. nog geen 100 m2 nattigheid om 4 uurtjes in te mogen spelen.. dan zijn ze 5-6 jaar.. en de rest op stal.. ja als ik er ben komt hij eruit.. maar dat is ook max 2-3 uurtjes...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:18

Wees blij dat er wat te kiezen valt.

Als ik voor deze keuze gesteld zou worden dan zou het ook keuze twee worden (maar ik heb dan ook 2 paardjes die al jaren samen staan, en waarvan er eentje NIET gelukkig wordt van de meeste andere paarden). Inderdaad omdat het droog is en ze te eten hebben.

De afmetingen, gebrek aan schuilstal en kwaliteit van het ruwvoer die je beschrijft maakt mij heel dankbaar dat mijn paarden van mij zijn en dat ik er over beslis. Ik sta privé, bij ontzettend lieve mensen aan huis en ook nog eens op kruipafstand van eindeloze bossen. Daar prijs ik mijzelf gelukkig mee.

Succes TS. Ik duim voor je dat je de overname voor elkaar krijgt en dat je zo meer keuzes kan creëren qua stalling.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:43

Optie twee is super!
bij ons hebben we (voor de regio) grote paddocks van... 50m2! voor 1 paard. (staan ze allemaal naast elkaar in hun eigen paddock overdag, dus ze kunnen gelukkig wel een beetje neuzen).
Dus 2x zo groot, voor 2 paarden is mooi! Niet optimaal, maar zoals velen zeggen inderdaad een grote verbetering boven een hele dag in de stal staan.

Jammer dat je pensionhouder jullie opeens heeft "gedegradeerd" naar een nattere paddock waar je maar een halve dag in mag. Maar ik snap niet hoe het kan dat je moet delen... heeft hij nu dan 2 paarden teveel in pension staan of wilden teveel mensen die "kleinere droge paddock"?

Bij ons is het gelukkig beter geregeld, de nieuwelingen krijgen meestal de achterste paddocks (is het verste lopen en als je ze 's avonds moet schoonmaken is het er donker - de lantaarnpaal staat aan het begin en het licht reikt niet zo ver - maar dat zijn de enige nadelen ervan). En de staleigenaar vraagt altijd toestemming aan jou als hij jouw stal/paddock aan een ander wil geven, als jij nee zegt, dan doet hij het niet.

Ik heb ook op eens op een stal gestaan waar de eigenaar zo met nieuwelingen en oudgedienden omging als bij jou.. ben daar uiteindelijk ook weggegaan vanwege die reden. Maar die deed het dan zelfs nog achter je rug om. Stond je paard opeens zonder waarschuwing in een kleinere box/gehalveerde paddock als je de volgende dag weer kwam. En dat was dan ook nog zogenaamd tijdelijk als je verhaal ging halen... maar niet heus.

flappie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:46

Balen zeg dat die paddock aan nieuwe mensen wordt "gegeven". Maar ik neem aan dat je betaald voor het aantal uur dat je paard in de paddock komt? Dan kan hij dat niet maken lijkt me...

Bij ons zijn ze juist zuinig op de klanten die er al een tijd staan en wordt de winterpaddock van mijn paard echt niet aan een ander gegeven. Nieuwe mensen hebben bij ons eigenlijk niet eens kans om een winterpaddock te bemachtigen := , de mensen die hun paard daar hebben staan, huren deze en blijven er ook op staan.
Paddock met schuilstal en drinken en voer de hele dag en s nachts op stal, dat vind je in omgeving Utrecht niet veel.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:16

HorseTopShop schreef:
Je kan het 100% goed doen als je privé staat. Althans... Dan nog niet altijd....

Hier kunnen ze kiezen of ze de inloopstallen in gaan, op de betegelde uitloop, of op een deel van de wei wat nu volledig tot blubber is gelopen. Ze komen niet meer vrijwillig in de blubber. Alleen als ik er hooi ophang gaan ze erheen. Ze staan eigenlijk uit zichzelf op de tegels en lopen af en toe eens naar binnen om te poepen en plassen.
Dus vanmorgen ook de wei dicht gegooid. Nou staan ze nog per 2 op een stuk van 6x4 meter.
Daarom vind ik optie 2 helemaal niet gek. Zeker niet voor een pension. De meeste stallen staan ze nu gewoon 24/7 in een stal van 3x3.

En zelfs dan niet ;)

Ik heb de paarden aan huis, maar huren het hele gebeuren. Ze kunnen 24/7 naar buiten en hebben beschikking tot een wei, maar de paddock die aan de stal zit is 1 grote blubberzooi en mijn paard in de stromende regen op wei is nu even geen optie. Huurbaas vertikt het om iets aan de paddock te doen en buiten zand erop gooien, kunnen we zelf ook weinig. Ideaal? Nee, absoluut niet. Maar ze hebben nog altijd liever dit, dan het meerendeel opgesloten staan.

Ts, optie 2 vind ik dan ook prima meevallen voor de winter! Lekker buiten met een vriendje en kunnen eten, daar kunnen veel paarden alleen maar van dromen. En het is maar voor een paar maanden...voor je het weet zijn ze weer voorbij

What's Meant To Be, Will Always Find A Way...

Ieder einde is een nieuw begin :-)

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 01:03

bij ons zijn er 10 paddock s en een grotere paddock voor een kudd. echter deze is zo vol met modder dat het gros hun paard er niet in wilt hebben. gevolg.. teveel paarden op een kleine paddock dus werden het dagdelen. Sommige vonden dit niet erg aangezien ze bijv elke morgen rijden... dus voor ons kwam een paddock vrij.. redelijk Droog en hele dag buiten. ik koos hier dus voor. Echter nu kwam er een nieuweling met twee paarden en die wilde alleen komen als haar paarden naar buiten kwamen.. dus de staleigenaar heeft gezegd dat dat kon zonder ws na te denken over het gevolg.. nu staan deze twee paarden de hele dag op onze paddock en is mijn paard verhuisd naar een andere die dus nat is en dus moet delen met de andere die erin stond... zij gaans morgens wij gaan middags... Ik heb gezegd dat ik niet blij ermee ben maar krijg dan idd allemaal smoesjes... van ja sorry ik wist niet dat jullie een hele dag wilde maar ja nu kan het niet meer en balblabla. Ik heb nu gezegd dat hij maar met een schema moet komen zodat ook onze paarden een hele dag op een droge paddock komen te staan ( en meerderen die dit ook willen) dan wordt het maar rouleren.. maar dat vond hij allemaal maar lastig.. Ik baal zo van deze situatie maar kan dus weinig.. het is niet mijn paard ( zo voelt het wel... maar goed ik moet me idd dan maar neerleggen en denken.. oke hij komt wig nog van 12.30 tot 16 uur buiten en mag er eten.. ik ga morgens wel met hem werken.. maar van mij mag het april/mei zijn

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 02:06

Ik vind 80 m2 wel klein hoor met zijn 2en, dat is 8 bij 10? Dat is amper een kleine volte. Als ze dan een keer mot hebben slaan ze elkaar door de omheining eruit..

Practice makes perfect, I'm still tryna learn it by heart
Harrewar -> Z1+5 & B springen
Jillatre -> Zadelmak

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 02:21

En met de eigenaar van het paard om de tafel gaan gaat niet? Ik zou hem/haar melden hoe de situatie is en dat dat niet kan, voor het welzijn en de gezondheid van het paard niet.

Zodra je het paard hebt overgenomen, gauw verhuizen naar een stal waar ze wél investeren om het goed te doen. Natte paddocks, weilanden dicht... het is allemaal niet nodig. Paddocks kun je heel goed droog houden en echt waar, gras groeit gewoon weer in het voorjaar. Ook als het kapotgelopen is. Eén keer in de zoveel jaar even helpen dmv zaaien en mesten/kalken etc, niks aan de hand. Er moet alleen in geinvesteerd worden, en dat doen de meeste niet. En "wij"... wij accepteren het maar... zo kunnen ze lekker doorgaan. Nou ja, heb jij nu niks aan ts. Ik zou op stal met de vuist op tafel slaan (of de eigenaar dat laten doen), want zo'n lakse stalhouder die nog niet eens een schema op wil stellen, heb je geen flikker aan.

SuperGirl, je wordt niet vergeten! Y;(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:36

Optie 2

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*