Paard op schapenweide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Paard op schapenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 18:13

Wij hebben een nieuwe weide bijgekocht. Er hebben altijd schapen opgestaan. Mag ik mijn paard er zomaar opzetten?


Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard op schapenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:29

Er is geloof ik alleen een verhoogd risico op leverbot voor de paarden als er schapen staan, ik weet niet of dat ook zo is als er schappen hebben gestaan en nu niet meer.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:31

Ja. Ik neem aan dat er nu geen schapen oplopen.

Ik wissel mijn weides af tussen de paarden en de schapen. Als de paarden er af zijn, gaan de schapen erop. Zij maken de wei mooi gelijk door alle sprieten op te eten die de paarden laten staan. Paardenwormen gedijen niet goed in de schapenmagen. Het helpt met het laag houden van de wormenbesmetting.

Ik zet ze alleen niet samen, want een van de paarden wil nog wel eens jagen en ik wil niet dat de dames schaap zo hard moeten rennen.

Leverbot heeft een poelslakje nodig als tussengastheer. Die poelslakjes leven in poeltjes op het land. Die hebben wij niet. Wij hebben geen last van leverbot bij de paarden en de schapen.
http://www.schapendokter.nl/pagina/scha ... erbot.html leesvoer over leverbot bij schapen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: Paard op schapenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 18:44

De schapen zijn er inderdaad af. Water op de weide is er niet. Deze weide is gelukkig een stukje hoger dan de weide die we al hadden, dus paard gaat lekker droog staan. :-)

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard op schapenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:58

Wij hebben onze paarden en schapen soms samen lopen, nog nooit problemen gehad! Dus dat kan hewoon

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard op schapenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:01

Hier wisselen de schapen en paarden elkaar ook af, de schapen eten indd het meeste wat de paarden niet eten, en met die kleine hoefjes trappen ze de wei ook weer mooi aan. Ze lopen hier ook soms samen

irisdepony
Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:15

Celine_Famke schreef:
Er is geloof ik alleen een verhoogd risico op leverbot voor de paarden als er schapen staan, ik weet niet of dat ook zo is als er schappen hebben gestaan en nu niet meer.


Inderdaad kan echt gevaarlijk zijn !

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Paard op schapenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:23

Mijn pony is heel ziek geweest van leverbot... al was dat aan de buitenkant niet te zien, maar zn leverwaardes :\ .

Je zegt er zijn geen poeltjes? Ook geen sloten?

[o]

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:25

Celine_Famke schreef:
Er is geloof ik alleen een verhoogd risico op leverbot voor de paarden als er schapen staan, ik weet niet of dat ook zo is als er schappen hebben gestaan en nu niet meer.


Is het risico op leverbot ook groter als je hooi van een land hebt waar schapen op hebben gestaan?

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: Paard op schapenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 11:46

@djeradalover De weide ligt een stukje hoger hoger dan de rest en is heel droog. Rond de weide (dus achter de omheining) is er nog een 2-tal meter en dan een sloot, maar hierin staat eigenlijk zelden water.


elisadeh
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:35

Mijn vader zei altijd dat de grond hard moest zijn en dat het geen zachte grond moet zijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers