Hooi voeren in stal aan smeerkees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje_M

Berichten: 9357
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 12:29

Mijn merrie is echt een enorme smeerkees in stal. Ze heeft water in een cementkuip wat dagelijks echt een waterballet oplevert en ze trapt al haar hooi door de stal en mest erop.
We gaan in februari verhuizen en dan komen de paarden mee. Aangezien we de stallen nog moeten bouwen, dacht ik: misschien heeft iemand een goede tip waar we rekening mee kunnen houden.
Het idee is dat ze straks 24/7 buiten komen met inloop en dan wil ik voeren in een slowfeeder (probleem opgelost). Maar ik verwacht dit pas van de zomer te kunnen. Ook gaan we voor automatische drinkbakken maar ik verwacht dat dat door de weersomstandigheden even op zich laat wachten (de leiding moet nog gelegd worden)
Het idee is lage stalwanden met matten in de stal zodat ze niet vol met stro moeten. Ik wil liever geen net voor hooi ophangen. Wie heeft er een briljant idee?


HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:30

Een hooiruif?

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:33

Als je de mogelijkheid heb zou ik voor een voorwand met voer opening gaan (beetje het idee van voerhek bij koeien) hooi ligt dan op de gang en ze steken hun hoofd door de opening om te eten.
Ze lopen het nooit meer door elkaar en kunnen er niet op mesten. Paarden moeten een paar dagen wennen aan hun hoofd door de opening maar daarna is het ideaal

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:36

Een ruif of een verzwaarde cementkuip (met een zware voerring of stenen of iets dergelijks erin)

tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:36

en iets hay-bar achtigs?

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:39


Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:42

Hoe groot zijn de stallen? Anders palletbox met rooster of net.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:45

Uhm, mag ik vragen waarom je een grote cement bak in de stal hebt staan? Dat is vragen om een water speel paleis.. Weet niet hoe ze overdag staat? Maar mijn paard stond overdag buiten en had daar een hele grote bak met water, op stal in de avond had hij een 20 liter emmer die we in een speciale emmer houder hadden bevestigd.

Daarnaast had ik bij mijn paard omdat hij ook een grote viezerik is het water gehalveerd, dus 10 liter ipv 20 liter voor snachts, en dat gaf goed resultaat, stal bleef een stuk schoner. Scheelde weer een kruiwagen per dag. Heb trouwens wel in de gaten gehouden hoeveel hij overdag dronk dmv streepjes op de waterbak buiten. Om wel te zorgen dat hij genoeg drinkt op een dag.

Op mijn oude werk hadden we stallen met hooiruif en dat werkte best wel goed, voorkomt echt hooiverspilling. Ik zou alleen niet beginnen aan hooinetten, en beter investeren in een veilige hooi ruif. Heb het namelijk al vaak fout zien gaan met netten.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Maartje_M

Berichten: 9357
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 12:48

Hm een hay bar is misschien wel wat. Al ben ik bang dat ze daar gewoon alles uit trekt. Met een ruif ook trouwens. Die 3 in 1 bak is dan wat te veel, heb echt alleen voor hooi nodig
Cementkuip is niet groot genoeg, er moet nog heel veel voer in

Een voerwand met voeropening durf ik met mijn andere pony niet aan, die raakt zo snel in paniek

Paarden staan nu op een plek waar geen automatische bakken zijn. En ze staan nu niet aan huis dus ik kan niet overal een beslissing over nemen ;) ze krijgt al maar een halve kuip

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:49

Ik weet niet hoeveel je wilt investeren maar er zijn best wel wat mogelijkheden om hooi proper te voeren in de stal zonder een net. Je kan bv hier eens kijken. Maar dat zijn allemaal opties die wel wat ruimte innemen.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:49

Als je een budget variant wil, je kan ook een plaat/latten in 1 hoek vast timmeren zodat je een soort driehoekige bak creëert (dus vanaf de grond tot een hoogte dat ze er niet een been in gooien). Daar het hooi in, kunnen ze er goed bij in een natuurlijke hoofdhouding maar wordt het niet vertrapt met de rest van de bodembedekking. Als je nog wilt slowfeeden kan je zelfs onderin een ring maken en daar het net aan vast knopen en op de grond in de bak leggen.

Hele minimalistische versie van wat ik bedoel (foto van google)
https://www.tapatalk.com/groups/fhotd64 ... 010019.jpg


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:51


EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:54

ik heb het ook in een net gedaan. heb er ook 1 die alles door de hele stal gooit. De stukken hooi die hij niet lekker vindt smeert ie nog steeds door de stal heen, maar het is wel een stuk minder

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:56

Selka schreef:
Dan zou ik gewoon voor een groot net gaan. Daar kan ruim 20 kg hooi in als je m voldoet.

Deze heb ik: https://www.horsetopshop.com/Busse-hooi ... ONAL-groot

20kg?
Een redelijk groot net krijg ik amper 7kg in gepropt en dan stop ik er echt plakken in.

Ik zou inderdaad ook een hay bar systeem of een palletbox per 2 stallen doen of zoiets.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:59

Azmay, dit net is meer dan 1 m. lang he.

Ik weeg mijn hooi en 15 kg. zit ie nog niet vol mee. Dus 20 kg moet echt wel lukken :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:01

Selka schreef:
Azmay, dit net is meer dan 1 m. lang he.

Ik weeg mijn hooi en 15 kg. zit ie nog niet vol mee. Dus 20 kg moet echt wel lukken :)

Hoe hang je dat op? :oo

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:03

Spierballen :D :D Maar ik hang ze aan de tralies zodat het net bijna op de grond hangt. Ik wil namelijk dat mijn paarden zo'n natuurlijk mogelijke eet-houding hebben. Dus ik hoef maar 1.4m? van de grond te tillen :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:06

In een groot net van ej past ook een kleine volledige baal. zijn ook 15 tot 20 kg

cdetje

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:11

Die 3 in 1 bak lijkt me wel wat, maar er zitten bij het hooigedeelte geen gaatjes aan de onderkant. Wordt dat dan niet vies of stoffig?

Maartje_M

Berichten: 9357
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 13:12

Ze is best wel all over the place zeg maar, dus met een ruif etc ben ik bang dat ze zich bezeert. Net is dus ook spannend in mijn ogen. Ik vind de hay bar wel een mooie oplossing, of een budget versie daarvan.
Gelukkig is mijn ruin wel netjes haha, dan heb ik er maar 1 nodig

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:13

Ik vind een rechthoekig hooinet van minimaal een meter lang met zeer fijne mazen toch het allerfijnste werken hoor, als je echt een oplossing zoekt voor het versmeren van het hooi :j

Een echte smeerkees trekt immers vaak alsnog hele plukken hooi de stal in, als je het buiten de stal neerlegt. Voer je uit een een echt slowfeeder hooinet met hele kleine mazen dan moeten ze als het ware uit het net grazen en zullen ze over het algemeen een stuk minder laconiek omgaan met het hooi dat ze er uit halen :)

Zo'n net laat je gewoon aan de muur hangen, kruiwagen met hooi ernaast, je doet de hele bovenkant van het net open en volstampen maar!

Hoe langer het net, hoe minder vaak je het hoeft te vullen. I-de-aal +:)+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:17

Net in de hoek en zich bezeren wordt lastig. 3,5 cm gaten krijgt een gemiddeld paard geen voet in.

tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:19

je moet natuurlijk ook geen spoken zien.
een paard bezeert zich niet aan een slowfeeder en gaat zichzelf ook niet doodpanikeren omdat hij zijn hoofd door een gat naar buiten moet steken om te eten....

zo'n dingen vinden ze in het begin natuurlijk wat akelig,maar na 2 dagen zijn ze dat gewoon en is er geen vuiltje meer aan de lucht.

Maartje_M

Berichten: 9357
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 13:34

Tengeltje mijn pony ziet slecht en dat in combinatie met paniekaanvallen vind ik niet de beste combinatie voor zulke nieuwe dingen :)

Hm zo'n net al pmarena beschrijft lijkt me ook wel wat.
Uiteindelijk is het als het goed is een tijdelijke oplossing

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hooi voeren in stal aan smeerkees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:29

Hier eten ze vaak zelfs liever uit de netten dan schoon hooi van de grond...het lijkt ook een soort uitdagende hobby ofzo :P

Hoe kleiner de mazen, hoe minder ze morsen. Wij zijn van 60 mm mazen steeds wat kleiner gegaan en zitten nu op 20 mm en daar kunnen ze nog steeds prima uit eten :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Paardengek81 en 111 bezoekers