baard en sokken knippen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:04

Hoi, mijn pony staat overdag weleens in de modder en ik wil graag haar lange sokken (het is een shetje namelijk) wegknippen omdat ik mok wil voorkomen en het zo sneller opdroogt en ik zo beter kan controleren op wondjes, ook vind ik dit veel mooier! Ik vind het ook netjes als haar lange baard weg is maar ze heeft best een dikke vacht. NU dus mijn vraag : "hoe knip je sokken en hoe knip je een baard'?

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:05

Met een schaar is denk ik het makkelijkst...

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:05

Scheren.
Dik haar knippen ziet er niet uit.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:05

Als ik me niet vergis beschermen de sokken juist tegen mok, doordat de lange haren het vocht van de huid weghouden. Niet knippen dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:07

soesita schreef:
Als ik me niet vergis beschermen de sokken juist tegen mok, doordat de lange haren het vocht van de huid weghouden. Niet knippen dus!


Werd mij ook altijd gezegd. Tot de mok zodanig erg was dat ik wel moest scheren. Tot op heden hou ik de benen van mijn tinker lekker kaal. Ze heeft bijna nooit meer mok en als ze het heeft ben ik er heel erg snel bij. :)

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:09

soesita schreef:
Als ik me niet vergis beschermen de sokken juist tegen mok, doordat de lange haren het vocht van de huid weghouden. Niet knippen dus!


Door de sokken blijft de huid veel langer nat dus juist wel knippen :)

Heeft je pony nog wel de mogelijkheid om droog te staan?

Scheren zal mooier zijn maar met een schaar kun je ook prima de sokken knippen ;)

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:19

Het gaat om je verzorgpony neem ik aan (net als in je andere topic)? Overleg altijd eerst met de eigenaar, nooit zomaar gaan knippen in een pony die niet van jou is :)!

De sokken beschermen het paard tegen mok. Als je pony toch mok gekregen heeft en je er lastig bij komt kan je scheren of knippen, maar dat zou ik alleen in geval van nood doen en niet voor de mooi (die haren zitten er tenslotte niet voor niks). Qua baard, knippen is denk ik het makkelijkste, maar ook die zit er niet voor niks.

Als je pony veel buiten staat zou ik zowel de sokken als de baard lekker laten zitten ;)!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 07:46

Niet doen :n De sokken zorgen juist voor afwatering zodat regen niet in de kootholtes loopt en de sokken bevatten huidvet wat water afstoot en daardoor blijft de huid schoon en droog. Lekker laten zitten dus :)

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Re: baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 07:52

Inderdaad niet doen. Precies wat 8nnemiek zegt, de sokken zijn de natuurlijke afwatering. Vaak beginnen de problemen pas als je de sokken gaat scheren of wassen. Ook de vetlaag in de haren beschermd de huid.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 07:55

Wel doen
Je ziet vaak tinkers en friezen met echt vreselijke mok en kwpners nooit. Dat zegt mij al genoeg. Eraf met dat haar

Vetlokjes is voor afwatering! Niet die hele beenwarmers :P
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 20-11-17 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:02

Echt grote onzin bovenstaand.

Mijn verzorg fries is 28 jaar geworden en stond 24/7 buiten en heeft nooit mok gehad.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:03

Bij tinkers en friezen komt de ‘mok’ bijna altijd van binnenuit door verkeerd voer en/of mijt. Vaak is dat zelfs geen mok maar CPL.
Ook een tinker of fries moet je nooit scheren, maar gewoon behandelen tegen mijt en sober voeren.

Lees deze link even door:
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:03

Niet eraf halen. Baard hoort bij een shet die knippen wordt lelijk en sokken. Helaas mok komt er niet door en je voorkomt het er ook niet mee. Zorgen dat de pony regelmatig ook droog kan staan is beter.tinkers hebben altijd hun haar gehouden en er nooit mok door opgelopen

En als het niet je eigen pony is. Nooit maar dan ook nooit iets knippen zonder toestemming van de eigenaar. Anders ben je heel waarschijnlijk je verzorgpony kwijt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:26

Je kunt die baard echt wel knippen hoor, als je geen scheerapparaat hebt.
De mijne had best een aardig baardje :=
Afbeelding
Afbeelding

En die heb ik ook gewoon kort geknipt, bij gebrek aan scheerapparaat
Afbeelding
Is nu niet zijn charmantste foto maar je snapt wat ik bedoel.
Alleen is dat hier maar voor hele korte tijd, zijn haren groeien sneller dan het gras in zijn wei.
Overigens heb ik eerst grofweg de lange plukken er af geknipt en ben ik dan tegen de richting van de haren in gaan bijwerken, altijd uitkijken dat je niet te dicht tegen de huid komt natuurlijk, ik heb nog een laagje van een cm ongeveer laten zitten.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:43

Baard kun je zeker gewoon knippen hoor :)
Doe ik bij mijn tinker merrie ook altijd omdat ik een gruwelijke hekel heb aan zo'n baard :')
Sokken zou ik niet afknippen.. deze hebben een functie zoals hierboven beschreven :)

Afbeelding

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:43

Kabayo schreef:
Wel doen
Je ziet vaak tinkers en friezen met echt vreselijke mok en kwpners nooit. Dat zegt mij al genoeg. Eraf met dat haar

Vetlokjes is voor afwatering! Niet die hele beenwarmers :P

Joh dit is echt niet waar! Mijn tinker heeft in het jaar dat ik ze heb nog NOOIT mok gehad.
Mijn oldenburger had elke winter mok. Een BWP op stal heeft er ook vaak last van.

TS: als het niet je eigen pony is, altijd bespreken met de eigenaar.
De baard knip ik wel altijd (of scheren) aangezien ik dat super lelijk vind. En het is ook irritant omdat er vaak haren tussen de neusriem zitten dan :+

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:56

Sokken zou ik eraf scheren, dat ziet er mooier uit dan knippen en is effectiever.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:56

xAnthea schreef:
Kabayo schreef:
Wel doen
Je ziet vaak tinkers en friezen met echt vreselijke mok en kwpners nooit. Dat zegt mij al genoeg. Eraf met dat haar

Vetlokjes is voor afwatering! Niet die hele beenwarmers :P

Joh dit is echt niet waar! Mijn tinker heeft in het jaar dat ik ze heb nog NOOIT mok gehad.
Mijn oldenburger had elke winter mok. Een BWP op stal heeft er ook vaak last van.

TS: als het niet je eigen pony is, altijd bespreken met de eigenaar.
De baard knip ik wel altijd (of scheren) aangezien ik dat super lelijk vind. En het is ook irritant omdat er vaak haren tussen de neusriem zitten dan :+

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:07

Mijn kwpnner is ook mok-gevoelig hoor :j In de zomer meer dan in de winter, maar vooruit.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:54

Kabayo schreef:
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk

Dus het overgrote deel van de tinkers zijn uitzonderingen? :+
Ik ken echt geen enkele tinker die goed is gehuisvest met mok. En allemaal hebben ze hun sokken nog.
Mijn eigen tinker en belg hebben ook allebei flinke sokken, en ook allebei nooit mok gehad.
Lees de link eens die ik plaatste ;)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:06

Mok komt van binnenuit door een niet goed werkende darmflora/ of het niet goed kunnen verwerken van afvalstoffen door bijvoorbeeld een slecht voerbeleid of een slechte immuunsysteem. Dus dat sokken zogenaamd de oorzaak zijn is BS.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:17

Die haren beschermen tegen mok. De kans is kleiner dat je paard het krijgt. Maar heb je pech en krijgen ze toch mok dan werkt hetzelfde beschermingsmechanisme je juist enorm tegen en duurt het met sokken een pak langer voor je het weer kwijt bent.

Dus alleen scheren als je al hardnekkige mok hebt.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: baard en sokken knippen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:21

volgensmij word er een beetje of- topic gepraat! TS vraagt hoe ze de sokken en baard af moet knippen, niet waarom ze dat wel of niet moet doen.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:23

Een paard dat buiten gehouden wordt heeft de natuurlijke beharing nodig om zich te beschermen. De wind- en beenharen zou ik dan ook laten zitten, aangezien dit de natuurlijk manier is om het dier tegen onder andere regen en wind te beschermen. Als de pony in de bagger staat, is het eerder zaak om te kijken naar een prettiger plek om te staan. Mok komt doorgaans door verkeerde voeding of slecht stal-
en/of weidemanagement (urine en stront).

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:24

murphypower schreef:
volgensmij word er een beetje of- topic gepraat! TS vraagt hoe ze de sokken en baard af moet knippen, niet waarom ze dat wel of niet moet doen.

TS geeft een 'waarom ze het wil doen' aan en dat wordt weerlegd in dit topic. ;)