staart wassen en verzorgen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

staart wassen en verzorgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 21:55

Hoi, ik ga minimaal 3 x en maximaal 5 x per week naar mijn pony (shetlander) ze heeft een hele zware en volle staart en tilt hem niet goed op tijdens het mesten, haar hele staart en achterbenen zitten onder de natte mest... Ook zitten er mestklonten vast in haar staart. Hoe kan ik dit wassen? En hoe zorg ik ervoor dat ze haar staart beter optilt en dat haar staart schoon blijft? Mischien wat plukken en tussen uit knippen zodat haar staart lichter wordt? Ik heb echt geen idee maar het ziet er niet uit...

ellepel

Berichten: 47330
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:01

Ja toch is het mijn ervaring dat bij goede normale mest er echt niks in een staart blijft zitten.
Heb een tinkermerrie met dikke staart en die heeft dat alleen bij wat dunnere ontlasting.
Kijk dus goed naar de voeding en of je ontworming goed is


Erg dikke klonten knip ik er gewoon uit,staartharen genoeg dus dat kan prima.
Verder de staart uitspoelen met water om zo de mest er uit te krijgen.
Je kunt de staart eventueel in een emmer met water hangen en zo de dikste mest wat oplossen
en ik gebruik antiklit en borstel de staart dan zo goed mogelijk uit.
Ik gebruik een haarborstel voor mensen ,dat bevalt me beter.

xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:05

ellepel schreef:
Ja toch is het mijn ervaring dat bij goede normale mest er echt niks in een staart blijft zitten.
Heb een tinkermerrie met dikke staart en die heeft dat alleen bij wat dunnere ontlasting.
Kijk dus goed naar de voeding en of je ontworming goed is


Erg dikke klonten knip ik er gewoon uit,staartharen genoeg dus dat kan prima.
Verder de staart uitspoelen met water om zo de mest er uit te krijgen.
Je kunt de staart eventueel in een emmer met water hangen en zo de dikste mest wat oplossen
en ik gebruik antiklit en borstel de staart dan zo goed mogelijk uit.
Ik gebruik een haarborstel voor mensen ,dat bevalt me beter.


Haar mest is opmerkelijk dun. Ze krijgt gewoon ponybrok en ik heb geen idee of ze ontwormt wordt (ze is mijn verzorgpony) Wat kan ik nu het beste doen?

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:07

Je kan de staart eens goed wassen met shampoo en er daarna anti-klit in doen. Als je de staart daarna goed uitkamt en er een losse vlecht in maakt blijft hij al een stuk schoner :)!

Ik lees dat het om je verzorgpony gaat; overleg even met de eigenaar, nooit zomaar gaan knippen in een pony die niet van jou is ;)!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:08

Stukken eruit knippen zou ik niet doen....
Gewoon echt grondig wassen tot alles eruit is (is een vies werkje, ik weet het)

Daarna goed uitkammen en antiklit Erin. En misschien dan iets korter knippen en in een vlecht?

Ik vlecht hier de staart ook als ze even dunnere ontlasting heeft. Scheelt veel viezigheid.

Als ze haar staart dan optilt blijven er geen plukken hangen die dan smerig worden.

Afbeelding

xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:18

x__danii schreef:
Je kan de staart eens goed wassen met shampoo en er daarna anti-klit in doen. Als je de staart daarna goed uitkamt en er een losse vlecht in maakt blijft hij al een stuk schoner :)!

Ik lees dat het om je verzorgpony gaat; overleg even met de eigenaar, nooit zomaar gaan knippen in een pony die niet van jou is ;)!


Nee uiteraad niet! Maar ze vinden het waarschijnlijk goed , ik verzorg haar altijd op dat gebied :)

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:21

xbambix schreef:
x__danii schreef:
Je kan de staart eens goed wassen met shampoo en er daarna anti-klit in doen. Als je de staart daarna goed uitkamt en er een losse vlecht in maakt blijft hij al een stuk schoner :)!

Ik lees dat het om je verzorgpony gaat; overleg even met de eigenaar, nooit zomaar gaan knippen in een pony die niet van jou is ;)!


Nee uiteraad niet! Maar ze vinden het waarschijnlijk goed , ik verzorg haar altijd op dat gebied :)


Super!

Mocht je pony trouwens veel buiten staan en je wilt een vlecht maken; vlecht het bovenste deel van de staart dan niet in zoals op de foto hierboven, maar laat dat los. Dan kan de staart het gebied eronder nog goed warmhouden ;).

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:24

Jaa die van mij staat onder de dekens, dus soms vlecht ik het erbij in. Maar net hoeveel tijd en zin ik daar in heb. Maar bovenste stuk los heeft hetzelfde effect

Koper

Berichten: 30239
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 02:11

Staart invlechten helpt bij mijn pony (ook een shet) totaal niet om de staart schoon te houden.

Zoals al gezegd: normale mest is het handigste voor een schone staart. Dus fatsoenlijk voer en even ontwormen. Dat is basiszorg voor de pony. Al de rest, zoals wassen en plukken er uit knippen, is symptoombestrijding. Een pony met natte mest is niet gezond. De staart is dan het laatste waar ik me druk om zou maken.

xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 21:14

Koper schreef:
Staart invlechten helpt bij mijn pony (ook een shet) totaal niet om de staart schoon te houden.

Zoals al gezegd: normale mest is het handigste voor een schone staart. Dus fatsoenlijk voer en even ontwormen. Dat is basiszorg voor de pony. Al de rest, zoals wassen en plukken er uit knippen, is symptoombestrijding. Een pony met natte mest is niet gezond. De staart is dan het laatste waar ik me druk om zou maken.


Hoi, bedankt voor je reactie! Wat betekend symptoombestrijding ?

Koper

Berichten: 30239
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:37

Dat je alleen kijkt naar het probleem (symptoom) en niet naar de oorzaak ervan.