Ingezaaide weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
123test
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-11-17

Ingezaaide weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 21:06

Hi!

Een kleine 2 weken geleden liet ik mn weide van 1ha inzaaien door een loonwerker. Nu is er tot nu toe geen beweging te zien. Ik keek ik net eens in de grond maar ik zie nergens graszaad, begin nu te denken dat de loonwerker zijn zaaimachine niet gewerkt heeft? Iemand ervaring of je graszaad makkelijk ziet als je de grond wat omwoelt?

Alvast bedankt voor de info

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:17

Ik zou het nog een paar dagen aankijken en dan de loonwerker bellen. Hier de voortuin een paar weken terug ingezaaid en dat groeit super hard. Het is nu ook hartstikke groeizaam weer: iedere dag temperaturen boven de 10 graden, zon en regen.
En graszaad zie je normaal wel liggen inderdaad.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ingezaaide weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:29

Hoe nat is de wei, wat voor ondergrond?

Persoonlijk zou ik het wat laat voor inzaaien vinden.

Maar je kan de loonwerker nog even bellen, dat de machine niet gewerkt heeft lijkt mij wat stug. Maar je zou normaal de zaden wel moeten zien liggen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ingezaaide weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:41

Wat wel eens wil helpen om het eerste groen te zien, is vlak over de grond te kijken. Echt plat op je buik gaan liggen dus.
Maar het is wel echt laat voor zaaien, kan best 3 weken of langer duren voor er wat kiemt. En als het daarna lang/hard gaat vriezen heb je kans dat je het in april over kunt doen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:38

Ik heb even terug gezocht en ik heb 19 okt ingezaaid. Bij mij is het echt al flink aan het groeien. Hij geeft de hele week nog hoge temperaturen op, dus je gras zou gewoon moeten gaan groeien.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Ingezaaide weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:34

Twee weken geleden was wel aan de late kant hoor. Het kan maar zo zijn dat je in het voorjaar pas echt gras krijgt. Dat hebben we vorig jaar ook gehad bij een klant die laat liet zaaien.

Zelf zeg ik altijd als je het graszaad ziet liggen ligt er (te) veel op. Je moet echt goed zoeken als je 40-50kg/ha zaait. Als het ook nog ín de grond is gezaaid is het helemaal niet meer terug te vinden.

Als de zaaimachine niet had gewerkt had de loonwerker dat zelf wel gemerkt, dan zat de tank namelijk nog vol :)

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Ingezaaide weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:58

Als het goed is is het graszaad in de grond gezaaid en niet er bovenop, dus dan klopt het wel. Wij hebben in het voorjaar gezaaid en het duurde best wel even.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ingezaaide weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:36

het is vrij koud, zo snel groeit het nu niet