Paddock is een zwembad... Oplossingen tot het voorjaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna_Urona
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-12-14

Paddock is een zwembad... Oplossingen tot het voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 11:25

hoi! De paddock waar mijn paarden staan is echt een zwembad. Er ligt drainage maar ik denk dat die of verkeert is aangelegd of helemaal dicht zit. Met de vele regen van de afgelopen tijd (en de regen die komen gaat) ben ik bang dat de boel een zwembad blijft tot het voorjaar... Ik weet dat er al meerdere topics zijn over dit onderwerp maar ik heb het antwoord voor deze situatie nog niet gevonden dus vandaar mijn bericht. Heeft iemand tips of tricks? Helpt het om er nu betonplaten of iets neer te leggen zodat ze tenminste een beetje droog kunnen staan? De paddock wordt wel leeggezogen als het water te hoog komt te staan (paddock ligt dus lager dan de omringende wegen e.d.) maar dat heeft niet veel zin omdat het nat blijft. Ik hoop dat iemand de gouden oplossing heeft zodat we een beetje droog de winter doorkomen!

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paddock is een zwembad... Oplossingen tot het voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:35

Dreinage schoon laten spuiten wil vaak nog wel werken.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paddock is een zwembad... Oplossingen tot het voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:39

Denk dat het feit dat hij lager ligt een groot probleem is. Dat heb ik hier ook namelijk. Vroeger lag hij op dezelfde hoogte als het omringende land, town was hij veel minder nat. Ik heb gelukkig wel een bestraat deel met inloopstal.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:01

Ik had precies hetzelfde probleem. Ik heb er zand op laten gooien zodat het hoger ligt. Nu heb ik er geen last meer van en ligt er bijna geen water. :)

Anna_Urona
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 13:35

MarjanB schreef:
Dreinage schoon laten spuiten wil vaak nog wel werken.

Ik weet alleen niet of onze drainage verstopt zit of de gemeentebuizen waar hij op aansluit. Gemeente is al gebeld maar die zeggen dat het een klusje voor de provincie is en de provincie zegt hetzelfde over de gemeente...

Anna_Urona
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 13:37

amiraanouk schreef:
Ik had precies hetzelfde probleem. Ik heb er zand op laten gooien zodat het hoger ligt. Nu heb ik er geen last meer van en ligt er bijna geen water. :)
heeft dat nu ook zin om er zand op te gooien aangezien er een laag water ligt?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paddock is een zwembad... Oplossingen tot het voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:03

Als het genoeg zand is, kan het zeker zin hebben.
Maar dan praat je niet over 10cm in het midden. Dan heb je het dus wel over een paar vrachtwagentjes vol.

Ik zit hier ook met een natte paddock en een natte bak. Dus lees even mee. Maar vrees dat er hier ook weinig anders opzit dan een hele bult zand te laten storten. Probleem is alleen - het is nu gewoon te nat om een kraan die bult zand over de paddock te laten verdelen, dus vandaag is nog even het geen oplossing.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paddock is een zwembad... Oplossingen tot het voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:18

De buizen zelf kunnen ook verstopt raken is dat al bekeken? En als waterstand van omliggende stukken hoger is dan jouw buizen kan t water ook niet weg.

Verder idd ophogen

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Paddock is een zwembad... Oplossingen tot het voorjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:31

Hier ook hetzelfde probleem, het ging goed tot afgelopen week. Het water wil gewoon niet meer weg lopen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:34

Kun je het ook ergens naar toe laten lopen (dus een slootje graven zodat het verder wat droger wordt)?

Raar verhaal van die buizen. Je kunt zelf iets proberen met je drains, bij Agradi hebben ze een spuitkop die je op een lange slang kunt prutsen: https://www.agradi.nl/con-p-leiding-rei ... leaner.htm

Als je zand wilt doen, moet je veel zand, heel veel zand laten komen. Anders wordt het alleen maar erger. Wel kijken wat voor zand je koopt, je wilt nu een probleem oplossen maar ook dat het begaanbaar blijft als het heel droog is.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:39

Hier ook nat. en ondanks drainage loopt het in de bak nu niet zo snel weg als voorheen. Ik wil ophogen en schuin af laten lopen. En lostrekken met cultivator. Maar daar moet hij droog voor zijn. Het is steeds met twee of drie dagen droog weer en dan regent het weer. Dat schiet dus niet op.

Ik heb dan nog het probleem dat de vrachtwagens zand of zwarte trekker met zand over onze bestrating moeten... 100 meter... Dat kan met dit weer niet echt zonder rijplaten. Dus die kosten komen er nog bovenop Als we het nu laten doen.

1 troost. Het is overal had.

Kan een vrachtwagen er makkelijk bij? Bestel dan een vracht M3C of M3D zand en laat het er in storten. Dan verspreiden. Dat droge zand neemt al vocht op.

Eventueel daarna in een droge periode betonplaten of tegels of klinkers leggen vanaf het hek zodat ze daar altijd droog kunnen staan en eten. Denk aan opsluitbandjes.

Als je zand echt vervuild is werkt het niet en moet je eerst het vieze zand er af laten schrapen en dan pas het nieuwe er op.