shet aan huis, afmeting paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:26

opisop_shop schreef:
Ik pas niet op de c-pony :Y)
De pony is goed vertrouwd in omgang hoor, maar om nu een 5 jarige op een grote c-pony te laten rijden was niet mijn bedoeling.


Ik bedoelde qua afmeting om te kúnnen rijden ;)
Ik las een stuk hierboven ook dat iemand een binnenbak van 11*25 gebruikt voor het trainen van een paard. Moet kunnen dan.


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:40

Op zich kan het wel, al zal hij daar niet echt eens even goed de beentjes kunnen strekken.

Let wel- een shet hoeft lang niet de ideale beginners pony te zijn. Ze zijn eigenwijs en beresterk, dus kijk ook echt goed naar een échte kinderpony. Daar is 900 euro geen cent teveel aan betaald ;)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 23:00

Klopt, die zijn qua aanbod dus ook dun bezaaid.
Zou ook niet weten hoe ik een onbeleerde shet helemaal zou moeten beleren. Daar wil ik mijn kinderen niet voor gebruiken in elk geval en dus hangt er inderdaad een goed prijskaartje aan.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:15

Persoonlijk zou ik wachten tot je kids en je c-pony wat ouder zijn. 2 shets op zo'n stukje zonder dat ze kunnen rennen zou ik niet willen. Bovendien is rustplek dan ook altijd werkplek.
Heb dan gewoon nog even geduld voor een paar jaar en laat ze 1 keer per andermans shet verzorgen en "rijden".

Black is the colour of my true love's hair

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 03:11

Onze zoon was 3 toen de shet kwam en dat was in het begin voor het rijden niks. Pony kon ook niks hoor, maar 3 is gewoon echt wel klein. We kochten een klein western zadeltje, maar hij paste nog niet in de beugeltjes bijv. Dat is ook niet belangrijk. Qua omgang was de shet ideaal, dus sowieso hadden we er veel plezier van.

Rond zijn 5e ging het rijden pas echt wat op rijden lijken. Hij moest de shet ook dingen aanleren, dus dat was lastig, maar we waren voor braaf in omgang gegaan en hadden ons niet eens echt op rijden gericht.
De shet is 95cm. Onze zoon was niet bijzonder groot, maar rond zijn 10e werd hij echt wel te lang. Qua gewicht kon hij er nog jaren op, maar zijn benen kwamen soms tegen de benen van de shet. Eigenlijk reden ze toen hartstikke leuk. Juist omdat onze shet het leuk deed, hebben we meerdere biedingen gehad die best hoog lagen. Dus die prijzen snap ik wel. Mensen leggen het ook neer, dus je kan het vragen. Maar met geduld en begeleiding kom je zelf ook erg ver dus.

Tot onze zoon 12 was, hebben we heel sporadisch nog wel een rondje samen gereden en sprong hij er soms zo even op. Hij woog echt niks. Daarna is hij beleerd voor de sulky en was de shet weer helemaal happy met een werkje. Dat was echt aan alles te zien.

In al die jaren nam ik hem wel altijd naast me mee naar buiten en dat doen we nog. Hij staat bij ons met een new forest en 2 quarters 24/7 samen.

Afhankelijk van de lengte en het gewicht kunnen de kids er lang op, maar ze kunnen er zoveel mee. Ik kan me echt goed voorstellen dat ze de shetlanders bij huis altijd aandacht geven naast het rijden van de andere pony met poetsen, losspringen, mennen, etc etc.

Je wil gewoon geen problemen, dus je zal er toch 2 nemen. IK zou daarom echt overwegen naar een 2 span te kijken. Ik ben zelf absoluut geen menner, maar het is best leuk en als gezin ook gezellig. Zeker later als de meiden naast je meerijden op hun pony of in welke samenstelling dan ook.

Onze shet liep direct voor de sulky, omdat hij erg goed aan de hulpen stond, dubbele lijnen al gewend was, stemhulpen ( omdat ik hem hielp va de grond ) en van alles had meegemaakt. Ik denk dat je andersom ook best profijt kan hebben om menpony's te gaan rijden.
Het is een investering, maar wel voor een langere periode dan een paar jaar poetsen en rijden, als je er zoveel meer mee kan. En misschien voorkom je wel gedoe als ze er allebei eentje hebben. Ook later als ze daarna een pony moeten delen. Misschien stopt er wel eentje met rijden.

Buiten alles om, zou ik voor een niet zo luxe gaan. Wij kwamen naar een luxe kijken, maar daar om meerdere redenen geen klik mee. Deze was robuust en wat ouderwets/simpel, maar super braaf. Nu nog, een kindervriend voor kleine kids van anderen.
Bij luxe betaal je voor uiterlijk, maar die robuuste kunnen soms wat grover en groter zijn en gaan langer mee. Toen onze zoon 3 was, leek deze groot, maar achteraf was 1.05m net even meer pony geweest. Bij een gelijke brave was die paar cm hoger geen probleem geweest verder.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 19:53

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

De pony zal in eerste instantie voor de oudste zijn qua rijden. Zij is ook de echte paarden gek. Dat moeten we met de jongste dochter eerst nog even afwachten maar zij kan er dan alvast mooi in meegroeien.

Mennen trekt mij zelf niet zo en kost ook weer het nodige aan financiën en ook ruimte voor de kar bijvoorbeeld.

Ik wil graag een mooie ouderwetse shet, zo'n echte rustige knuffelkont :)

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:02

niet en optie om een bijrijdshetlander te zoeken? dan kun je ook even aankijken of ze het echt leuk vinden.
want 3 en 5 jaar is nog erg klein. het is geen speelgoed wat je na 2 weken weer weg doet

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 20:05

De oudste is regelmatig meegeweest naar mijn paard. Vind het echt heel erg leuk.
Hoeft van ons ook zeker niet perse een eigen te zijn inderdaad maar ja waar vind je een pony voor bruikleen?
Kan allicht eens kijken hoor.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:14

Ik heb ook niks met mennen, maar onze zoon werd te groot en we wilden de shet niet kwijt. Is ook het maatje van de New Forest.
We hebben een simpele sulky en mn man en of zoon gingen zo mee bos in. Mijn man rijdt ook, maar kan wel gezellig zijn zo samen.

Het probleem is van de shet alleen zetten, is dat hij best lastig kan worden wat zich uit in gedrag en het moeilijker maakt voor de kinderen. Een shet houdt echt van een werkje en is verder net als elk ander paard. Moet ook naar hoefsmid, tandarts etc etc.

Het is inderdaad geen probeer pony. Hoe normaler en netter je ermee omgaat, hoe fijner de pony. De meeste shets worden lastig door spelen en getrek, geschreeuw etc etc.

Onze zoon was 3 toen de shet kwam. De shet heeft de eerste jaren samen met de New Forest in 1 stal gestaan en die zijn dus erg gek op elkaar. ( nu staan ze met zn 4en 24/7 samen )

Je weet het niet van tevoren hoe het gaat, dus een goede situatie zodat de shet zich niet verveelt en kan bewegen, spelen etc is belangrijk.


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 18:38

De oudste is echt héél erg dol op dieren. Die gaat er zeker niet na een tijdje ineens niet meer naar omkijken, daar ben ik echt niet bang voor.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 bezoekers