shet aan huis, afmeting paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 21:04

Hoi!

Wij willen in het voorjaar een shetje uitzoeken voor onze kids van 3,5 en 5,5.
Het is de bedoeling dat deze aan huis komt te staan. Zo kunnen ze spelenderwijs met paarden leren omgaan en de beginselen van het rijden leren. Mijn eigen paard staat in pension op dhz-basis 1,5km verderop, dat vinden we voor de kinderen nu nog te ver. Dan wordt het toch meer weekend werk en dat vinden we jammer.
Wel kunnen we daar gewoon mest heenbrengen en hooi en stro meenemen.

We hebben naast het huis een stuk van 11 x 24 waarvan we een soort rij - paddock willen maken. Het midden laten we gras en langs de randen een laag geel zand. Aansluitend aan de korte kant is nog een stukje van ongeveer 8x4 meter. Hierop willen we een schuilstal zetten met verharde uitloop en een doorgang naar de rijpaddock.

Elders hebben we nog een stuk gras bij onze zithoek. Dit is ongeveer 10x10 meter en niet bedoeld voor de pony, maar wel afgesloten en dus voor af en toe een uurtje grazen wel prima.

We vragen ons af waar we met dit weer goed aan doen qua voorbereiding van alles, het is aan de weg dus moet niet echt vertrapt worden. Er komt een nette omheining omheen. We willen de eerste paar meter sowieso met zand doen zodat we de rest evt met een draadje kunnen afzetten als het echt te nat wordt. De tuin ligt wel echt een stuk hoger dan de straat dus dat zou moeten schelen. Is de rijpaddock geschikt qua formaat om een beetje in te leren sturen en vertrouwd te raken met zelfstandig rijden? We kunnen hier ook leuk naar buiten dus dat zal ook regelmatig gebeuren.
Zijn er verder nog dingen waar we rekening mee moeten houden?

We zijn ons ervan bewust dat we het hele jaar waarschijnlijk zullen moeten bijvoeren. Het gras dat er nog staat is puur voor het knabbelen/scharrelen en niet voor de voeding.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:13

Eh denk dat je veel bokkers over je heen gaat krijgen als je echt bedoeld dat je een pony alleen gaat zetten....nog buiten dat het niet een heel groot stukje is ( maar daar zou ik persoonlijk minder problemen mee hebben als ze daar met zn twee zouden staan...)

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:14

Een maatje? Lijkt mij dat je shetje ook een vriendje wil

“If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got”

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 21:17

Ik moet nog even overleggen met de overburen van mijn ouders even verderop. Die hebben een shet waar ze niks meer mee doen. Of een jong shetje. Moeten we nog even kijken.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:18

Wij hebben aan huis een (binnen)bak van 11x25 (buitenbak is groter) en daar worden paarden gewoon serieus in getraind. Het voldoet dus prima om de beginselen van het rijden te leren. Ik zou het echter direct gewoon bezanden want het wordt echt stuk gelopen.

En 1 paard is geen paard, al veel te veel shetjes staan te verpieteren omdat ze er zijn gekocht voor de kinderen. Zelfs als de kinderen er elke dag wat mee doen tast je hun welzijn sterk aan. Ik zou dus altijd voor 2 shetjes gaan. Ga voor 2 maten shetten zou ik zeggen. Een shet van 1.05 is voor die leeftijd eigenlijk echt nog te groot, terwijl ze uit een shet van 80-85cm best snel uitgegroeid zijn. Zo kunnen ze best lang blijven rijden terwijl ze geen afscheid nog hoeven te nemen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:19

Het formaat van de rijpaddock lijkt me met een shetlander wel te doen :j Ik denk alleen dat je combinatie gras-zand niet gaat werken. Het lijkt mij een rotzooitje worden en zandkoliek in de hand werken? Ik zou dan voor een goed gedraineerde paddock kiezen en dan dus hooi voeren.

Telpeva

Berichten: 14692
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:26

Misschien een idee om het diertje bij je paard op stal neer te zetten, en hem dan af en toe voor de kinderen een middagje naar huis te halen ipv thuis willen stallen? Dat is voor de pony waarschijnlijk leuker aangezien die dan de overige 23 uur van de tijd in een dag dat er geen kinderen mee bezig zijn met soortgenoten kan staan, het zijn toch kuddedieren die zich veiliger en fijner voelen met soortgenoten om zich heen :) Misschien kan die wel samen staan met het shetje van de buren? Is misschien sowieso leuk om dat uit te vinden of de buren daarvoor open staan, misschien mogen je kinderen er wel op rijden (als je dan zelf ook een shet hebt, kunnen ze samen tegelijkertijd gezellig tutten en rijden!)

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 21:28

Hooi wouden we dan op het verharde voeren zodat het niet in het zand getrapt wordt.
Alles zand kan natuurlijk ook maar zal niet zo netjes staan wellicht?

Mizora, ook de grote paarden?
We hebben ook nog een c-welsh die nu elders in bruikleen staat maar die wilden we op onze pensionstalling zetten zodra de kids er groot genoeg voor zijn. Daar leek ons de rijpaddock nl te klein voor?

De shet van de overburen van mijn ouders is niet altijd even lief, althans tien mijn pony daar vroeger stond niet zo haha. Is niet bereden en hun kinderen zijn nu tieners.

Ook gelijk het lastige met kiezen wat erbij moet aangezien er dus al een grotere pony is voor na de shet.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:32

Grapje hoop ik? Van een beestje dat zijn leven in eenzaamheid moet slijten en nooit fatsoenlijk zijn benen kan strekken kun je naar mijn mening niet verwachten dat hij lief is bij kinderen en ook nog eens braaf zijn rondjes loopt. Dan lijkt de optie die Telpeva noemt me een beter idee.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 21:33

Niet in eenzaamheid.

Is het ook voor zo'n kleintje te klein naar jouw idee?

Op stal willen we pas met de welsh omdat de kinderen dan meer ervaring hebben en ook de afstand minder een issue zal zijn. Mijn man is ook nog geen held met paarden dus uit de wei halen bij de rest zal ook niet meteen handig zijn vermoed ik.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:41

Gelukkig dus niet alleen, dat heb ik dan verkeerd begrepen, mijn excuses. Neemt niet weg dat ik het inderdaad te klein vind. Even lekker rondracen is er op zo'n stukje niet bij.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:00

opisop_shop schreef:
Hooi wouden we dan op het verharde voeren zodat het niet in het zand getrapt wordt.
Alles zand kan natuurlijk ook maar zal niet zo netjes staan wellicht?

Mizora, ook de grote paarden?
We hebben ook nog een c-welsh die nu elders in bruikleen staat maar die wilden we op onze pensionstalling zetten zodra de kids er groot genoeg voor zijn. Daar leek ons de rijpaddock nl te klein voor?

De shet van de overburen van mijn ouders is niet altijd even lief, althans tien mijn pony daar vroeger stond niet zo haha. Is niet bereden en hun kinderen zijn nu tieners.

Ook gelijk het lastige met kiezen wat erbij moet aangezien er dus al een grotere pony is voor na de shet.


Ja, quarters/paints. En er worden rijpaarden in ingereden. Het is niet ideaal, maar op zich goed te doen. Met mijn Groninger van 1.80 wordt de galop wel wat moeizaam, maar zelfs dat is te doen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 22:45

Jeetje zeg, dat verbaasd me echt dat dat lukt haha.
Fijn als uitwijkmogelijkheid.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:59

Ik zou er volledig paddock van maken. Gras ga je niet netjes houden. Mooie heg erom heen, dan kijkt het toch nog groen en netjes voor de buurt.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 09:17

Dan moeten we maar even uitzoeken hoe we dat het beste kunnen doen. Sloot ligt er ver vandaan dus drainage gaat niet lukken. Het stuk loopt vrij schuin dus we willen met een kraantje alles egaliseren. Maar even kijken hoe diep geel zand hier ligt een anders wordt het zand kruien.....

Haag en leilindes komen aan de straat kant.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 02:36

opisop_shop schreef:
Niet in eenzaamheid.

Is het ook voor zo'n kleintje te klein naar jouw idee?

Op stal willen we pas met de welsh omdat de kinderen dan meer ervaring hebben en ook de afstand minder een issue zal zijn. Mijn man is ook nog geen held met paarden dus uit de wei halen bij de rest zal ook niet meteen handig zijn vermoed ik.


Welke afstand? Je hebt het over 1,5 km, dat is niks.

Ik zou zoals eerder aangehaald, shet op de pensionstal zetten en naar huis halen voor de kids.

Black is the colour of my true love's hair

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 03:13

Ook een shetlander is gewoon een paard, dus moet echt nooit alleen staan. Je ontkomt er dus niet aan om er 2 te kopen. Tegen de tijd dat ze op die C-pony kunnen, rijden ze al op die stal en kunnen de shetjes misschien thuis blijven? Kinderen vinden de shetjes aan huis vaak nog heel lang leuk om te tutten etc. Evt een 2 span van maken, kun je ook lekker met karretje naar buiten. Zoveel mogelijkheden........

Qua afmetingen is het te doen als je bijvoert en er regelmatig wat mee doet, dus bijv even een stuk naast de fiets of zoals ik zij in 2 span rijden.

Onze shet is 95cm en kwam toen onze zoon 3 was. Die is super braaf en hebben we nu 17jr. Maar die heeft wel altijd een paardje mogen zijn en hebben we niet mee lopen klooien. Zoonlief heeft hem als rijpaardje behandeld, dus niet spelen, geen gesjor en getrek en niet erop en eraf. Netjes leren rijden erop en daarna voor de sulky gegaan.
Iedereen zegt altijd dat hij zo braaf is en we hebben hem al 100x kunnen verkopen, maar het heeft echt wel bloed, zweet en tranen gekost. Er netjes mee omgaan en zeker de eerste jaren toch altijd begeleiden. Gelukkig is onze zoon heel rustig, wat ook echt een hele goede invloed heeft gehad.

Maar als zo een beestje alleen staat en kinderen er van alles mee mogen en hij kan geen paard zijn, zn energie niet kwijt etc etc etc, dan krijg je vanzelf een nare pony en dan zijn het altijd oliebol, wat absoluut niet nodig is.

Deel je ruimte leuk in als een kleine pp. Dus misschien een klein heuveltje of een tractor band opvulen met zand. Een boomstammetje om aan te kauwen. Wat takken, meerdere voerplekjes. Dan doe je wat tegels op de grond, paal in de grond en net met hooi eraan.
Een speelbal of skippy beest.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 20:57

De 1,5 km naar stal is in ons geval net wat ver dus daar wachten we nog een tijdje mee om dat te laten "moeten".

@superpony hoelang kunnen ze op eentje van dat formaat rijden?

Tweede shet heb ik in de OP niet vermeld omdat we daar dus nog over aan het nadenken zijn hoe of wat, zal geen rij-shet worden in elk geval en daarom niet vermeld in de OP (verderop wel).
Vind de goeie (superbrave) rij-shets nogal prijzig namelijk (weinig aanbod? Zie ze zo rond de €900 ) en ze kunnen best samen op één pony.

PP aanleggen is natuurlijk erg leuk, maar dan valt er al helemaal niet meer te rijden natuurlijk.

Of ze daarna nog thuis blijven moeten we dan maar even bekijken.
Twee aan huis en twee in pension wordt wel wat te duur denk ik.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:01

opisop_shop schreef:
De 1,5 km naar stal is in ons geval net wat ver dus daar wachten we nog een tijdje mee om dat te laten "moeten".

@superpony hoelang kunnen ze op eentje van dat formaat rijden?

Tweede shet heb ik in de OP niet vermeld omdat we daar dus nog over aan het nadenken zijn hoe of wat, zal geen rij-shet worden in elk geval en daarom niet vermeld in de OP (verderop wel).
Vind de goeie (superbrave) rij-shets nogal prijzig namelijk (weinig aanbod? Zie ze zo rond de €900 ) en ze kunnen best samen op één pony.

PP aanleggen is natuurlijk erg leuk, maar dan valt er al helemaal niet meer te rijden natuurlijk.

Of ze daarna nog thuis blijven moeten we dan maar even bekijken.
Twee aan huis en twee in pension wordt wel wat te duur denk ik.


€900,- is een reële prijs voor een bomproof shetlander. :j


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: shet aan huis, afmeting paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 21:03

Ik vind het ook wel een prima prijs hoor.
Maar dan komen er geen twee rij-shets ;)

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:06

Als je van de 11*24 een goede paddock maakt, kun je overwegen de shet en c-pony er ook samen op te houden.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 21:10

Ook over nagedacht inderdaad. Lastige is dat de kids nu nog veel te klein zijn voor de Welsh en die nu op een goeie plek staat waar hij mooi veel beweging krijgt. En het leek me als rij-paddock voor een c-pony wat klein? Hij kan niet voor de kar, ik kan hem wel aan de longe trainen natuurlijk en evt een bijrijder zoeken, maar ik weet niet of we dat zouden willen aan huis. Ik denk dat de oudste daar pas of een jaar of 3 op kan, als ze een jaar of 8 a 9 is. Hij is wel heel braaf.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:15

Als je een draadje maakt waar de shet onderdoor kan en de c-pony niet, hoeven de kinderen niet persé al bij de grote rond te lopen. Als je de pony longeren kan, kun je ook rijden toch? Ideaal is misschien anders, maar heb je wel je beide pony's aan huis.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 21:19

Ik pas niet op de c-pony :Y)
De pony is goed vertrouwd in omgang hoor, maar om nu een 5 jarige op een grote c-pony te laten rijden was niet mijn bedoeling.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:21

Wij hebben ook ongeveer die afmeting en je kunt er in rijden met een shet. Zeker met hele jonge kinderen is dat prima.
Gras erin is alleen echt geen optie dat heeft ie in een dag op. Met daarna als gevolg dat ie zanderige grasstompjes staat te wroeten. Goede slowfeeder met hooi en een ponymaatje dan kan het prima.
Wij hebben buiten de echt natte maanden wel een stuk weiland, waar ze het wel heel prettig vinden om ook lekker de benen in te strekken. 11x25 is in die zin wel net aan qua grootte om echt even lekker in te rennen. Een c pony zou ik persoonlijk al te groot vinden om daar voor langere tijd te huisvesten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wendyh en 120 bezoekers