Paardengeur in kleding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:29

Bij sommige stallen kom je binnen een paar minuten al stinkend eruit. Moet zeggen dat ik dat bij vlas en stro allebei wel heb meegemaakt.

Toen we ze aan huis hadden (3 binnenstallen) stonk ik eigenlijk nooit echt. Heb je een put in je stal, of ergens waar water/pis weg kan? Wij spoten regelmatig de stal schoon met de tuinslang en dan flink bezemen. Verder altijd de schuurdeuren open. Hooi of kuil maakt ook veel verschil, kuil geur blijft echt in je kleding hangen. We hadden gewoon stro als bodembedekking. Op pensionsstal waar ik nu sta hetzelfde, maar dan meer stallen natuurlijk.

Denk dat het een combi is van (te weinig) ventilatie, soort ruwvoer, en of de pis (ammoniak) weg kan of de tegels in trekt.

When was the last time you did something for the first time?


SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 00:47

Hm er komen nuttige dingen voorbij, maar blijf me afvragen wat dan de oorzaak is bij ons. Zoals ik al zei hebben zowel merries als ruinen (geen verschil), geen kuil, alle stallen hebben bovenluiken open en overdags deuren open. Stallen zijn groot en hebben allemaal een put of speciale rubberen stalplaten op de vloer. Vlas zou misschien eens te proberen zijn, maar ik denk dat dat voor ons niet handig is aangezien we zelf stro leveren/verkopen. Verder zoals ik al zei houden we de stallen echt elke dag netjes bij. Nogmaals het is ook echt geen ramp hoor. Ik douche sowieso altijd als ik bij de dieren ben geweest, maar was wel benieuwd waar het aan lag en of het te verminderen was :)

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:16

Die rubber tegels zouden misschien de oorzaak kunnen zijn? Die heb ik ook even gehad en toen stonk het bij ons in de stal ook. Daar blijft te veel urine in hangen oid.

pluisje88

Berichten: 8052
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:41

Laagje vlas onder het sto voor de vochtopname een optie?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:47

Mijn paadden staan 24/7 buiten en nog stink ik als de neten als ik van ze vandaan kom.. Ik weet niet hoe t kan.. :p

<3 Sneakers <3

AylaB

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-11-15

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:56

als ik ben geweest ruik ik ook naar paard en zweet haha ik merk het zelf niet echt eigenlijk maar wel mijn ouders dus die zeggen het altijd en dan moet ik of even wat deo opdoen (als je bijvoorbeeld ergens moet en geen tijd heb om te douchen) of tja,...gwn even douchen..kan er helaas niks beters op verzinnen

❤️✨Sintra✨❤️

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:11

De vorige stal waar ik stond had ook een put onder de stallen en daar stonk het ook zo enorm. Een half jaar geleden was is er even kijken en weer die vieze lucht die inderdaad overal in trok. Kan denk ik best aan de putten liggen.
Kun je niet nog meer open maken(muur gedeeltelijk eruit) dat er toch meer stroming in de lucht zit?
Wat ben ik blij met 24/7 buiten: ik stink nooit meer, ruik hooguit alleen een keer lekker naar paard.

pluisje88

Berichten: 8052
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 02:22

Wij hebben een pur eronder maar stinkt niet hoor! Vroeger toen ze op stro stonden wel maar nu met vlas niet

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:13

Ik ruik het ook wel eens bij mijn collega. Hele nette, schone vrouw, maar wel paarden aan huis. Ik denk niet dat de andere collega's het opvalt, maar ik herken de lucht natuurlijk gelijk. Dacht altijd dat het misschien haar schoenzolen zijn...
Het lijkt me een lastig 'probleem'inderdaad...

Kun je evt een luchtdichte badmuts opzetten? :D

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:16

Ik mest idd uit met een badmuts en dat helpt goed indien je je haren niet steeds wilt wassen :j.

Wat betreft kleding zou ik echt een staljas bij stal hangen en die aantrekken, ook al ga je alleen even voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:27

Tussen rubberen platen en de ondergrond kan veel stinkends blijven hangen. Sommige poreuze bodems trekt de amoniak ook in.

Stinkende kleding is nog het minste. Denk eens aan de luchtwegen van de paarden en jezelf...

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:29

Ja rubber matten kunnen idd heel vies worden. Mijn paarden staan 24/7 buiten, rubberen paddock en stinken doen ze :') De een stinkt wel erger dan de ander, maar als ik heb uitgemest is het sowieso rampzalig. Ik douche maar gewoon heel vaak :+

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:15

Oh ja die rubberen matten kunnen de boosdoener zijn! Bij een vriendin stonk het daardoor ook ontzettend erg

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:18

het enige wat geur een klein beetje tegen houdt zijn waterdichte spullen... dus als je even snel de stal in moet een regenpak aan met de capuchon op.
Je hebt ook van die jumpsuit modellen die je makkelijk overal over heen aan trekt <<)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:08

In een onesie naar stal }:)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 11:50

Stallen met rubberen matten zijn afgezonderd van stallen met stenen vloer + putten, maar niet heel veel verschil. Toch denk ik wel dat het bij de stallen op rubberen matten zeker in de matten zit. Deze stallen hebben een jaar leeg gestaan en jaar lang de geur geroken. De stallen met stenen vloeren roken amper toen ze leeg stonden, maar met paarden erin kwam de geur wel vrij snel terug.
Ik heb alleen al 3 stal jassen: eentje voor als ik echt ga uitmesten, eentje voor als ik alleen hoef te voeren of iets kleins, en eentje voor het rijden. De eerste stinkt enorm naar stal, de tweede lichtelijk, en de derde amper (en nog teveel om hem als 'goede jas' aan te doen)
Bij mij zit elke dag douchen + haren wassen ook in het systeem :p

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:02

Nynkster schreef:
In een onesie naar stal }:)


Dat noemen wij dan weer een overall. Een werkonesie.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:04


Ties 3/6/2015 <3

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:18

Wij gebruiken idd ook oude jassen met het voeren en klussen bij de paardjes. We hebben 3 plastic bakken van de action in de auto staan, daarin zitten oude schoenen en laarzen die we wisselen bij de paarden, als ze in de klier modus zijn dan hebben we robijntje in de auto om de ergste geur te verdoezelen.
Mijn lange haren gaan standaard in een knot want met losse haren kan ik direct onder de douche als ik bij de paarden weg kom haha.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:21

Hier eigenlijk helemaal geen last van gelukkig. Ik voer vaak in m'n 'goede' kleren en ruik er nooit wat aan. Wij hebben zowel stro als vlas en geen afvoerputjes, wel rubberen matten. Wel is het bij ons mogelijk om de boel even flink door te laten waaien als de paarden buiten staan, door zowel de staldeuren als de hoofddeur open te zetten. Misschien heeft het ook te maken met de materialen waaruit de stal is opgebouwd? Dat in bijv. een houten stal de geur meer blijft hangen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:27

Ik stink vooral als ik de natte plekken in de stal open heb liggen door uitmesten of omklauwen. En als ze veel geplast hebben op de bijna kale vloer van de inloopstal. Het is vooral de pies-lucht. Met stro is dat erger dan met dikke laag gehakseld strooisel

En ik stink ook erger als het regent. Op 1 of andere manier ruikt alles dan nog sterker. De paarden zelf en hun dekens gaan dan ook meer stinken . Net als mijn kleren en mijn haar.

Het gaat inderdaad ook in je schoenzolen zitten die geur. Ik probeer zo consequent mogelijk mijn paardenschoenen of laarzen en staljas aan te trekken naar de paarden. al wil ik wel eens met nette schoenen en nette jas voeren of buiten zetten als ik haast heb. Haren vast in staart of knot, muts op en handschoenen aan helpt ook...

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:37

Mijn paard staat op pension maar ik ga ook echt niet tussen mijn werkzaamheden door mesten ofzo. Want dan krijg ik dat echt niet meer uit mijn (goede) kleren.
Daar kan ik niet bij de klant mee aankomen.
Hoe de eigenaresse van de stal het doet, is zijn heeft gewoon een 'stal kloffie' met paarse rubbere laarsjes, een spijkerbroek en een staljas. Dan zet ze een grijze muts op om haar haar te beschermen tegen de lucht en ze heeft vaak nog een stofkapje op tegen de stof in haar neus voor het opschudden van stro.

Ik heb ook zoon staloutfit. Trek gewoon mijn rijbroek aan, oud vest eroverheen en een hele vieze winterjas (onder gekwijlt, modder, alles). Rubbere laarzen aan en gaan met die banaan.
Gewoon zorgen voor een aparte outfit.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:10

Niet zo erg dat ik door de stal loop en al ruik.

Maar ik heb mijn paarden spullen elders op een haak hangen en de nette jassen op de kapstok een paarden iets en je kan alles wassen.

Ik probeer altijd eerst te douchen voor ik weg ga. En anders parfum

The end

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:11

Niet zo erg dat ik door de stal loop en al ruik.

Maar ik heb mijn paarden spullen elders op een haak hangen en de nette jassen op de kapstok een paarden iets en je kan alles wassen.

Ik probeer altijd eerst te douchen voor ik weg ga. En anders parfum

The end

Quarter1994

Berichten: 147
Geregistreerd: 11-06-16
Woonplaats: someren

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:40

Ik vind zo jammer dat ik geur zelf niet meer ruik vond altijd zo lekker ruiken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 120 bezoekers