Paardengeur in kleding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:56

Herkenbaar.. en naar mijn mening ligt het echt aan binnenstallen met stro. Ik was helemaal verbaasd toen mijn paard op vlas kwam, ik rook die vieze lucht niet meer.

Wat ook wel helpt is een ontzettend dik stro bed en alle luiken open.


anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:02

Wat bedoelen jullie met paardengeur,de geur van het paard zelf of de ammoniaklucht uit een vieze stal?Want dat laatste in natuurlijk wel vies en zelfs schadelijk voor de gezondheid van mens en dier.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:25

Maar waarom doe je je nette jas aan naar de paarden en niet je staljas? Lijkt mij logisch dat de geur daar dan in trekt. Verder voor je haar spuit ik er vaak anti klit spray in en daarna een geurtje. Trekt daardoor wel weg :);

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:33

Ik snap precies wat je bedoelt. 10 minuten voor ik naar het werk ga voer ik ook even snel de paarden en wissel ik de deken van staldeken naar outdoor. Ik heb dan mijn paardenjas met capuchon aan en over mijn nette broek een joggingsbroek en mijn paarden laarzen.
Ik heb vorige week een pak hooi gehad die ik best wel vond stinken, ik voer dan met plastic handschoentjes aan, naar mijn idee blijft die geur namelijk nog dagen aan mijn handen zitten.

Voor de rest kun je denk ik weinig doen. Heb altijd wel een fles parfum in mijn tas :D

Ellen_ov

Berichten: 1311
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:40

Het verschil in paardengeur op zaagsel of stro is mij nog nooit opgevallen. Ik merk inderdaad wel de gewone paardenlucht die overal in gaat zitten, vandaar dat ik alles strak gescheiden heb qua normaal en paardenkleding. Alleen mijn haar ruikt dan nog wel naar paard...tja...regelmatig wassen. Ik ben bang dat er weinig meer aan te doen is dan maskeren met deooo

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:46

Ik heb dat met mn haar en handen. Ik was mn haar maar 1x in de week (kan niet vaker ivm eczeem) en soms krijg ik de geur ook met wassen niet goed uit mn handen.
Haar doe ik vaak vast, dat werkt het beste en handschoenen voor de handen.


Overigens staat mijn paard 24/7 buiten. Ik bedoel dus echt de geur van paard. En mensen thuis met paardenallergie.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:00

Ik was mijn haar ook maar twee keer per week. Daarom eigenlijk altijd een pet, muts of capuchon op als ik in de stallen ben.
Naast de echte paardengeur ruik ik soms ook echt de geur van de stal in mijn kleding, niet lekker als je op je werk zit :+

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:01

Toen ik 14 was begon ik op een manege en dan waste ik mijn haar van te voren en trok schone kleren aan van te voren om geen stadse luchtjes bij me te hebben en helemaal schoon te zijn voor het opnemen van de heerlijke paardengeur.En die paardenliefde is gebleven want ik ben nu 64 en nog steeds helemaal paardengek en dol op hun geur,waar geen parfum tegenop kan.

Anoniem

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:18

Wij hadden vroeger een oppas met een paard. En ik week niet van haar zijde en wilde altijd de hele avond die geur van haar kleding opsnuiven.
Later ging ik na de manegeles zonder douchen en omkleden naar de verjaardag van mijn oma. Want ik reed als 10jarige maar eens per week en ik wilde die geur zo lang mogelijk vasthouden.
Ik was echt een enorme weirdo realiseer ik me nu.... :')

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:15

Met de paarden buiten herken ik dit probleem echt helemaal niet. Dus ik vermoed dat het inderdaad van je stal/strooisel af komt.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:41

[quote="safina"]Wij hadden vroeger een oppas met een paard. En ik week niet van haar zijde en wilde altijd de hele avond die geur van haar kleding opsnuiven.
Later ging ik na de manegeles zonder douchen en omkleden naar de verjaardag van mijn oma. Want ik reed als 10jarige maar eens per week en ik wilde die geur zo lang mogelijk vasthouden.
Ik was echt een enorme weirdo realiseer ik me nu.... :')[/quoteWaarom een weirdo????Ik ben ook zo,en dat vind ik goed zo.Niet iedereen houdt van paardenlucht,maar smaken verschillen nu eenmaal en iedereen heeft recht op zijn eigen smaak,jij en ik dus ook!

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 01:36

anjali schreef:
Wat bedoelen jullie met paardengeur,de geur van het paard zelf of de ammoniaklucht uit een vieze stal?Want dat laatste in natuurlijk wel vies en zelfs schadelijk voor de gezondheid van mens en dier.


Die amoniaklucht ja! Paarden zelf vind ik absoluut niet stinken.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 05:40

Hier is het een enorm verschil of ik bij mijn merrie passeer of bij de ruin.

Bij mijn ruin kan ik een gigantische knuffelsessie doen zonder iets te ruiken. Bij mijn merrie moet ik maar een worteltje voeren en ik stink naar pis-merrie...

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:02

pol013 schreef:
Met de paarden buiten herken ik dit probleem echt helemaal niet. Dus ik vermoed dat het inderdaad van je stal/strooisel af komt.


:j inderdaad

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:37

Ik voer ook savonds en dan ga ik in normale kleding. Oude schoenen en jas aan.

Ik schep de stal dan leeg en nieuw hooi bij het net in.
Mijn pony’s staan achter ons huis dus ik ben er binnen een minuut. Daarom neem ik niet altijd de moeite om me om te kleden.

Als ik verder niet teveel met de pony’s knuffel kom ik er redelijk normaal weer uit. Handen goed wassen en dan haar weer uit staart.

Dus verder weinig last van die stontgeur (om het maar zo te noemen).
Ik denk wel dat het scheelt dat mijn stal de deur naar buiten heeft. Dus het lucht er gewoon door.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

ChristaMoor

Berichten: 2639
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:39

Tulandro schreef:
Herkenbaar.. en naar mijn mening ligt het echt aan binnenstallen met stro. Ik was helemaal verbaasd toen mijn paard op vlas kwam, ik rook die vieze lucht niet meer.

Wat ook wel helpt is een ontzettend dik stro bed en alle luiken open.


Dit dus....Wanneer mijn paard op stro staat, stink ik echt als ik thuis kom (ruik het zelf ook :D ) Met vlas eigenlijk gewoon geen last van. Hoor ook nooit iemand hierover en vraag regelmatig na of ik naar paard "stink".

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)
Nog steeds verliefd op de Groninger....

LadyFiesta
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:44

Ik zet soms de föhn op mijn haren, hard en heet en dan vervliegt de geur, helpt echt!

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:48

Ik heb het idee dat het vaak ook met het ruwvoer te maken heeft. Kom je op een stal met kuil, dan ruik je gegarandeerd naar die bekende paardenlucht (dus niet zo zeer naar kuil, maar de lucht die ts bedoelt).

Een stal waar wat droger hooi wordt gevoerd, heb ik het idee dat je dan minder ruikt.

Dus wellicht is dat het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:51

Ik houd mijn normale kleding ook strikt gescheiden van de paardenkleding. Paardenjas hangt dan ook in de schuur en niet op de normale kapstok. Als ik bij de paarden ben vind ik de geur net erg, maar als ik weer bij de paarden weg ben vind ik het niet fijn dat kleding en vooral ook handen naar paard ruiken. Ik trek dus andere kleding aan en mijn handen was ik nadat ik bij de paarden ben geweest altijd met een lush zeepje. Dat helpt goed in tegenstelling tot gewone zeep. :j

Mijn haar heb ik bij de paarden meestal helemaal omhooggezet met een knip. Misschien klinkt het raar maar ik heb het idee dat er dan veel minder geur in gaat zitten dan wanneer ik mijn haar los heb. Ik heb mijn haar dan ook alleen los hangen bij de paarden als ik toch al van plan was om het na die tijd te gaan wassen. :+

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:35

Ventilatie is het sleutelwoord.

Bij stallen waar veel frisse lucht binnen komt of buitenstallen, blijft er nauwelijks tot geen geur aan je kleren en haar hangen.

Ik heb 9 jaar paarden op een wei met schuilstal gehad.
Elke dag voor het werk voeren.
Na het voeren handen wassen en schoenen wisselen, niks aan de hand.
Alleen als ik uitgebreid had geknuffeld of met slecht weer, dan blijft er wat meer plakken.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Paardengeur in kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:59

Moet zeggen dat mijn oude stal idd alleen vlas stallen had daar stonk ik nooit en mijn nieuwe stal heeft ook stro stallen en daar stink ik altijd.. die stallen worden wel elke dag grondig gemest.

You only live once. Make the most of it. Ride as far as you can

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 22:48

Het rare is, ik ging vandaag even op stal kijken bij iemand anders. Oude lage donkere stallen, aantal hengsten op stal, spinnenwebben en mijns inziens geen super schone stallen (echt vies was het ook niet), maar toen ik daar weg ging rook mijn dikke wintertrui nog heerlijk en ook mijn haren roken gewoon nog naar shampoo. En thuis altijd alles netjes en schoon, hoge stallen, ventilatie en daar stinken mijn kleren wel meteen naar amoniak. Zowel de stal waar ik was als thuis is op stro. En thuis voeren wij droog hooi. Vind de geur van kuil altijd wel heerlijk, maar denk niet dat je daarmee de amoniak verdrijft..

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:02

Tja dat hangt denk ik helemaal af van de manier waarop je je paarden houdt. Mijn paarden staan dan wel op stro maar worden 2 keer per week volledig uitgemest en elke stront die ze laten vallen haal ik eruit. Ze staan in buitenstallen dus geuren blijven zelden hangen. Verder zorg ik dat mijn tuig, dekens, paarden zelf en kleding zo schoon mogelijk worden gehouden. Hoe vaker je kleding draagt om 'gauw' wat op stal te doen en hem dan niet meteen te wassen of te luchten, hoe sneller het gaat stinken. Ik kan perfect voor school paarden op de paddock laten, hooi klaar leggen, beetje uitmesten, paarden weer binnen zetten, schoenen/jas wisselen en de trein op springen om naar school te gaan. En dan stink ik niet. (als ik mijn studievrienden mag geloven tenminste :') )

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:20

Ik heb dit probleem niet maar dat is waarschijnlijk omdat mijn paard 24/7 buiten staat. Verder scheelt het nogal per stal hoe sterk de lucht 'kleeft'. Sommige stallen kom ik kraakfris vandaan terwijl ik bij andere stallen al na 5 minuten 'stink'. En dus niet naar paarden maar naar ammoniak en/of kuilvoer, vooral dat laatste vind ik ongelooflijk stinken.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:27

Ik had dat ook altijd toen de paarden op stro stonden. Nu staat alles op vlas/krullen en kan ik in mijn goede kleren snel de stal mesten en zo door naar een verjaardag bij wijze van. Je ruikt echt niks.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Furbie11, greendragon, joyce83 en 40 bezoekers