Vastzetten met touwhalser

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 08:53

Ik zet mijn paard wel ''vast'' aan een touwhalster, maar NOOIT met een (paarden)knoop. Ik gebruik een veiligheidsring waar de leadrope/halstertouw doorheen zit: bij hard trekken zal dat touw door de ring glijden dus er kan nooit een grote druk op het touwhalster komen.

koeien op de weg...


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:07

MoppieFilou schreef:
Vooral niet doen zou ik zeggen. Toevallig was er vandaag een paard op stal die opeens schrok, zich losrukte en ervandoor ging. Halster is kapot gesprongen, wil niet weten wat het gevolg was als het een touwhalster was geweest..


Dit valt eigenlijk niet te zeggen. Misschien was het paard juist door de scherpere druk van een touwhalster eerder terug bij zinnen gekomen, zodat die niet in de paniekmodus bleef hangen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:11

Maar dan nog wil ik niet weten welke schade het halster had aangebracht voor ze weer rustig werd..

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:17

Nooit zomaar vastzetten aan een touwhalster! Maar Eileen heeft ook een punt, een paard dat zich heeft geleerd los te trekken van een stalhalster is ook niks.
Paard van mijn vriend had zich dat een aantal maanden geleden opeens aangeleerd en was dus niet meer veilig vast te zetten. We hebben voor hem nu zo'n speciale vastzetring waar het touw door kan schuiven en het was eigenlijk meteen opgelost. Hij leert daarmee eigenlijk zichzelf weer het goede wijken voor druk aan.

Ik gebruik voor mijn eigen pony heel vaak een touw halster en zet het daarmee dan ook ergens aan, maar nooit helemaal vast. Dus of met diezelfde vastzet ring of sla het touw een paar keer om een paal of spijlen van de stal zodat het touw kan schuiven. Wel een extra lang touw gebruiken dan anders staat hij alsnog los.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 30 bezoekers