Vastzetten met touwhalser

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fleukje

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-10-17

Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 12:28

Ik hoor van verschillende mensen dat het slecht en gevaarlijk is om een paard/pony aan een touwhalster vast te zetten. Hoe denken jullie hierover en is het verantwoordelijk? :=

:)


Telpeva

Berichten: 14676
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:29

Voor mij is googlen naar voorbeeldplaatjes van de gevolgen voldoende dat ik dat nooit ga doen

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:30

Een touwhalster is een stuk scherper dan een normaal halster. Als het paard gaat hangen, zijn de effecten daarom heftiger. Daarom zet ik paarden nooit vast aan een touwhalster.


“Horses were never wrong. They always did what they did for a reason, and it was up to you to figure it out.”
― Jeannette Walls, Half Broke Horses

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:34

Kort maar krachtig: NIET DOEN! Touwhalster is voor grondwerk of rijden. NIET om vast te zetten.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:36

Touw van een touwhalster kan niet kapot. Onder welke druk dan ook. Gevolg is dus dat je paard zichzelf er aan op hangt met evt snijwonden.

Laerkens Beauty

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:37

Een touwhalster breekt niet en is scherper, dat zijn de redenen waarom gezegd wordt dat je dat beter niet kunt doen.
Of het verantwoord is? Niets staat in steen gebeiteld, zoals bij alles moet je zelf blijven nadenken. Een touwhalster is geen paardenetende tijger, dus gevaarlijk is het per definitie niet. Het wordt alleen gevaarlijk wanneer mensen stoppen met nadenken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:28

Ik zet mijn beesten altijd vast met een veiligheidsknoop en ze hebben in die 20jr dat ik ze heb nog nooit gehangen dus ja hoor, als ik zo'n ding zou hebben zou ik ze rustig vastzetten. Maar ik klik ze ook rustig met bit vast als ik nog even wat moet pakken.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:54

Ik zou het absoluut nooit doen. Ongeluk zit in een klein hoekje, paard kan altijd schrikken, en hoe veel werk is t om even een normaal halster om te doen :=

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Kabayo

Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:56

Zilfstar schreef:
Kort maar krachtig: NIET DOEN! Touwhalster is voor grondwerk of rijden. NIET om vast te zetten.

Ook niet voor rijden. Dat ding is zo ontzettend scherp. Ik zou hem gewoon altijd links laten liggen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:59

Ik doe het alleen in geval van nood of als ik bij het paard in de buurt blijf en inderdaad met paardenknoop erin zodat ik het meteen weer los kan trekken. Bij mij was nood toen ik met Alex aan het fietsen was met touwhalster en er een pony van kennissen los over de weg liep. Toen heb ik Alex vastgebonden aan de omheining zodat ik de pony kon vangen en weer in de wei kon zetten. Dat duurde echter even, want ze was het niet met me eens. Alex stond ondertussen rustig te snuffelen met de rest van hun pony's en gras te eten. Ik gebruik het touwhalster voor wandelen en fietsen en voor mijn handpaard als ik met de ander men, want een halster daar breken die van mij doorheen als ze het willen.

Alex en Jorie <3

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:03

Ik gebruik dat hele ding niet, pensionklanten doen het maar zelf met rijden enzovoort maar ik doe ze met een normale halster er in en uit. Meestal ook geen probleem die enkeling die ze gebruikt.

The end

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:16

Ik heb het weleens gedaan omdat ik niet nadacht. Gelukkig maar een paar keer, want mijn pony is dus wel een beestje wat wanneer die schrikt, hij ervandoor is. Dus al diverse halster of touwen kapot. Met touwhalster dus gelukkig nooit wat gebeurd, maar was geen slimme actie.. (net als aan een open hek vastzetten wat met veel kabaal over de grond gaat bij beweging. Ook niet zo slim..)

Zie het op stal wel, en heb weleens gezegd dat het link kan zijn. Maar 'paard doet nooit wat'. Tja, juist daarmee kunnen de ergste ongelukken gebeuren, òmdat je er niet meer op bedacht bent..

xdaniejelle

Berichten: 222
Geregistreerd: 26-07-12

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:29

Nooit een paard eraan vastzetten!

Lanoes Marloes Dancer (RIP) DJ Milo (Dressuur L2+12) Pippie Kita
Instagram: @Lanoeska & @thedogpicasso

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:39

Nope, echt, never nooit.
Touwhalster gebruik ik enkel en alleen tijdens grondwerk of wandelen. Ik laat haar ook geen seconde alleen met touwhalster om, dan laat ik haar liever helemaal los staan.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:41

Ik ga waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen.. Maar ik zet altijd m'n paarden vast met touwhalster. Eerder met een touwhalster dan stalhalster zelfs.
In de westernlanden vinden ze het zelfs raar om een paard vast te zetten met een stalhalster want; wanneer paard trekt -> halster breekt (dat gebeurt trouwens ook niet zomaar) -> paard valt naar achter (dit kan trouwens ook voor ernstige gevolgen zorgen maar goed) -> paard is los en leert dat hij daar de release krijgt. Volgende keer gaat hij het dus gezellig weer doen.
Als jij een paard goed traint en hem aanleert weg te gaan voor druk ipv er tegenin, dan zal hij ook niet trekken. Want hij voelt druk op het halster.. Als jij een paard hebt dat trekt en er elke keer mee weg komt doordat het halster breekt, zit je in een veel groter probleem. Denk je echt dat je paard geen verwondingen op kan lopen als hij trekt met een stalhalster? beter is om paard gewoon met goede training aan te leren dat hij niet tegen druk in moet gaan. Want ja, het is echt maar een klein gedeelte van de nederlandse paarden (ik heb ze nog niet zelf ontmoet zelfs) die echt goed wijkt voor druk.
Échte paniek is anders, maar daarom is het dus zo belangrijk om een quick release knot te hebben ;) Je hebt ook speciale clips voor trekkende of jonge paarden. Dat is nog het beste vind ik, druk blijft er op maar niet in eens een harde klap.
Als je paard trekt, zorg dat hij de release krijgt door naar voren te gaan. Niet door naar achter te hangen...

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:43

Ik zet mijn paard ook rustig vast met touwhalster... hij staat braaf te slapen. Ook rij ik er gewoon mee, een bokker boven mij zei het niet te doen omdat het zo enorm scherp zou zijn, maar het is zo scherp als je hand net zoals een bit ed. Ga verder met de post boven mij mee
Laatst bijgewerkt door Mossel op 15-11-17 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:43

Eileen_ schreef:
Ik ga waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen.. Maar ik zet altijd m'n paarden vast met touwhalster. Eerder met een touwhalster dan stalhalster zelfs.
In de westernlanden vinden ze het zelfs raar om een paard vast te zetten met een stalhalster want; wanneer paard trekt -> halster breekt (dat gebeurt trouwens ook niet zomaar) -> paard valt naar achter (dit kan trouwens ook voor ernstige gevolgen zorgen maar goed) -> paard is los en leert dat hij daar de release krijgt. Volgende keer gaat hij het dus gezellig weer doen.
Als jij een paard goed traint en hem aanleert weg te gaan voor druk ipv er tegenin, dan zal hij ook niet trekken. Want hij voelt druk op het halster.. Als jij een paard hebt dat trekt en er elke keer mee weg komt doordat het halster breekt, zit je in een veel groter probleem. Denk je echt dat je paard geen verwondingen op kan lopen als hij trekt met een stalhalster? beter is om paard gewoon met goede training aan te leren dat hij niet tegen druk in moet gaan. Want ja, het is echt maar een klein gedeelte van de nederlandse paarden (ik heb ze nog niet zelf ontmoet zelfs) die echt goed wijkt voor druk.
Échte paniek is anders, maar daarom is het dus zo belangrijk om een quick release knot te hebben ;) Je hebt ook speciale clips voor trekkende of jonge paarden. Dat is nog het beste vind ik, druk blijft er op maar niet in eens een harde klap.
Als je paard trekt, zorg dat hij de release krijgt door naar voren te gaan. Niet door naar achter te hangen...


Amen

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Kabayo

Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:30

Sorry maar zelfs met die uitleg zou ik het nog niet doen. Stel je voor er gebeurt iets , harde knal , ineens vuurwerk whatever. Je paard schrikt -> op dat moment heeft ie "schijt" aan je werken op druk. Dan gaat hij echt wel hoor. En als je er niet bij kan komen door wapperende hoeven heb ik liever een veel breder stalhalster dan een superdun touwhalstertje

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:41

Ik gebruik voor een van mijn twee verzorgpaarden uitsluitend touwhalsters, voor alles. Zet hem er ook gerust mee vast. Het touw knapt misschien niet maar de sluiting van het halstertouw zeker wel. Voor mij is het dus best onhandig en 'onnodig' om een gewoon halster te pakken.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:50

Vooral niet doen zou ik zeggen. Toevallig was er vandaag een paard op stal die opeens schrok, zich losrukte en ervandoor ging. Halster is kapot gesprongen, wil niet weten wat het gevolg was als het een touwhalster was geweest..

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:56

ik zou ook zeker niet vastzetten met een touwhalster, het gaat goed totdat het echt fout gaat en dan sla je jezelf voor je kop dat je het gedaan hebt. :o

[o]

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:58

Ik heb uberhaupt geen touwhalsters, vind het ondingen :') vind ze soms wel mooi staan voor shoots maar zou er niet mee rijden oid

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:01

Er bestaan paniekhaakjes om je touwhalster te sluiten (ipv met een knoop) zodat je ze veilig kan vastzetten.

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:04

Citaat:
In de westernlanden vinden ze het zelfs raar om een paard vast te zetten met een stalhalster want; wanneer paard trekt -> halster breekt (dat gebeurt trouwens ook niet zomaar) -> paard valt naar achter (dit kan trouwens ook voor ernstige gevolgen zorgen maar goed) -> paard is los en leert dat hij daar de release krijgt. Volgende keer gaat hij het dus gezellig weer doen.

...rare jongens, die westerners.
Achterover slaan is niet gezellig.

Verwondingen en ellende voorkom je door de musqueton aan de zijkant van het halster vast te maken.
Citaat:
Échte paniek is anders, maar daarom is het dus zo belangrijk om een quick release knot te hebben

Die heb ik, maar het losmaken duurt toch een paar seconden want omdat Knollie zo graag weg wil, staat er druk op het touw.
Citaat:
Als je paard trekt, zorg dat hij de release krijgt door naar voren te gaan. Niet door naar achter te hangen...

Verstandig om bij herhaling te oefenen - maar het blijven vluchtdieren.
Dwz: als wij een harde knal horen, gaan reflexmatig onze schouders omhoog. Een paard doet dat anders: die gaat weg.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vastzetten met touwhalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:26

Zie een touwhalster alsof het een hoofdstel is. Normaliter zet je daar ook geen paard mee vast, of in de trailer, of in de wei etc.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers