Lage verlichting buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 19:19

Dag allemaal,

Na veel (internet- en topic-)gespeur heb ik nog niet kunnen vinden wat ik zoek. Daarom probeer ik het even in een nieuw topic.

Volgende maand verhuizen m'n paarden naar een nieuwe plek in eigen beheer. Er is een buitenbak aanwezig met een vrij goede bodem en een houten omheining. Er is nog geen verlichting. Wel stroom aanwezig.

Het is niet toegestaan om lantaarnpalen te plaatsen bij de bak. Daarnaast staan er verschillende woonhuizen om het land heen die hun woonkamer/keuken aan de wei hebben grenzen. Deze mensen kijken uit op mijn rijbak en weiland. In de buurt zijn geen straatlantaarns en nauwelijks tot geen lichtvervuiling. De omringende buren zijn conservatief en ik weet dat men niet blij gaat zijn met wat serieuze lampen die een paar avonden in de week een uur aan staan :') . 'Tuinverlichting' schijnt wel acceptabel te zijn.

Ik ben dus opzoek naar bakverlichting, anders dan lantaarnpalen, bouwlampen, hefbomen, statieven, etc.

Wie o wie heeft een gouden (tevens betaalbare) tip?

Mijn eigen ideeën gaan uit naar helemaal rondom lichtslangen op de onderste plank monteren, diffuse lampen op knie-hoogte, ledstrips, TL-buizen onder bakrand, lage tuinverlichting, etc. Wie heeft hier ervaring mee en zou mij kunnen vertellen wat werkt?

Voor mij is verlichting van de rijbodem voldoende voor dressuurmatige training. Ik, of de bovenkant van het paard, hoeven wat mij betreft niet verlicht te worden. Zolang het paard maar niet verblindt wordt en wij een idee hebben waar we rijden.

:) <|-


Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:23

Ik volg! Zoek ook een oplossing :)

Zat zelf te denken aan lampen die je in bomen of aan de schuur kan ophangen, omdat dat wel toegestaan is. Maar als iemand met een betere oplossing komt is dat natuurlijk chill.

Myou
Berichten: 920
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:24

Kerstverlichting :D
Van die ledstrips voor buiten :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:24

Ik heb wel eens gelezen van mensen die rijden met van die lange lichtslangen en dan op 30 cm hoogte en dat dat best goed gaat :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 19:25

Jennanne schreef:
Ik volg! Zoek ook een oplossing :)

Zat zelf te denken aan lampen die je in bomen of aan de schuur kan ophangen, omdat dat wel toegestaan is. Maar als iemand met een betere oplossing komt is dat natuurlijk chill.


Precies! Wij hebben 2 bomen langs de bak staan. Maar ik irriteer liever de buren niet ;) dus hoop ook op een betere oplossing!

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 19:26

bruintje123 schreef:
Ik heb wel eens gelezen van mensen die rijden met van die lange lichtslangen en dan op 30 cm hoogte en dat dat best goed gaat :)


Ja klopt! Ik zou graag een keer een foto zien en willen weten welke lichtslangen, enzo. Hopelijk is er iemand die ons meer kan vertellen :D

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:33

Lichtslangen vréten energie, dat zou ik niet doen. En bovendien stralen ze niet ver genoeg.
Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik ben er redelijk van overtuigd dat als je 3 bouwlampen aan iedere lange zijde plaatst op een meter hoogte, en je schermt de bovenkant af, dat je 'flood lights' creëert waar je niet in kijkt en die voldoende ver stralen. Je hebt tegenwoordig bouwlampen die met leds werken, zodat het ook qua stroomverbruik nog leuk blijft.
Enige moeilijkheid zal zijn om je lamp plus afscherming dusdanig te plaatsen dat je er niet tegenaan rijdt. Als je je lamp achter je bakomheining zet krijg je weer teveel schaduw vermoedelijk, dus je zal wat moeten experimenteren met een methode dat je lamp net iets achter het hek tussen de planken komt.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 21:17

De meeste lichtslangen zijn tegenwoordig ook met LED! Dus dat scheelt. Maar ik twijfel idd ook over of ze ver zat stralen. Of dat je echt alleen een hoefslag verlicht heb.

Flood lights klinkt ook tof! De Gamma heeft voor 7,- van die breedte stralers (bouwlampjes). Daar kan je binnen in iig de onderste reflexie afplakken zodat er niet meer naar boven gekaatst wordt. En idd, miss een schermpje erboven B-) wordt nog een interessant project! Ik heb 1 zo'n lamp liggen. Zal er eens mee experimenteren.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:25

Bij ons op stal was de verlichting vorig jaar een aantal weken stuk, ik reed toen gewoon in het donker, ging best vlot (Maar we zitten wel aan de rand van een grootstad, dus hier wel veel lichtvervuiling, mogelijks dat het bij jou dus toch te donker is)

Er bestaan ook van die tuinverlichting paddestoeltjes met een zonnepanneeltje, misschien kunnen deze helpen om bepaalde punten te verlichten?

Ireika!
Royal Grande!

trysteffy

Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:43

Wij hebben dit soort verlichting het is led verlichting bij ons. Schijnt niet heel erg dat andere er ook last van hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:45

Hoeveel van die lampen heb je ophangen?

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 00:03

@trysteffy ik denk dat deze lampen niet voldoen voor de buren. Rij vaak langs de weg ernaast als ze aan staan en ze zijn vrij hinderlijk vanaf de jumbo kant gezien. Denk dat buren bij ts dit niet fijn vinden.

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 06:49

Ik denk dat je beter eerst met de buren kan gaan praten. Als je jouw probleem uitlegt, hebben ze misschien helemaal geen probleem met twee bouwlampen als het maar 1 uur per avond is.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 07:07

Als je de lampen met de achterkant naar de buren toe ophangt hebben ze er geen last van lijkt me? Bovendien heeft het gros in NL de gordijnen dicht als het donker is....

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Stelvio
Berichten: 818
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 07:10

Wij hebben aan de binnenkant van de omheining led-slang hangen, werkt prima om te longeren en te rijden.

Dana 968 km klasse III
Tip-Top 526 klasse II
Klava 477,5 km klasse II
Jaimy 135 km klasse II

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 07:40

MyChoice schreef:
Als je de lampen met de achterkant naar de buren toe ophangt hebben ze er geen last van lijkt me? Bovendien heeft het gros in NL de gordijnen dicht als het donker is....


Nee hoor, deze mensen hebben de gordijnen altijd open. 'Want alles moet goed in de gaten worden gehouden'. Als er een onbekende auto ergens even stil staat in de straat wordt er al alarm geslagen :p

Als de lampen met de achterkant naar de buren toe gericht zijn dan hebben 'verre' buren en automobilsten er 'last' van.

@Janouk Als er echt niks anders werkt dan breng ik er een banket staaf heen met de vraag of het alsjeblieft mag. Maar op elke slak wordt hier zout gelegd, en deze wordt ook meteen met de hele gemeenschap gedeeld (oudjes die niks anders te doen hebben dan roddelen en zeuren). (': Dan weet iedereen dat dat nieuwe meisje savonds die grote lampen aan heeft... 'wat denkt ze wel niet!?!?' (; Ik hou ze toch liever nog even te vriend haha.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 07:44

Stelvio schreef:
Wij hebben aan de binnenkant van de omheining led-slang hangen, werkt prima om te longeren en te rijden.


Hoe veel meter verlicht zo'n slang ongeveer? Zou het midden van een 20x40 bak nog enigsinds zichtbaar zijn? En welk type slang heb je? :D (hoeveel leds/meter, type nummer)
Heb je hem helemaal rondom hangen? Op welke hoogte ongeveer?

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 07:56

Nou ja, op zich zijn ze dan wel goede waakhonden voor je paarden haha

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 07:58


Rintah

Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:00

MyChoice schreef:
Nou ja, op zich zijn ze dan wel goede waakhonden voor je paarden haha


En in gesprek gaan met daarbij de opmerking: en omdat jullie altijd zo goed op de hoogte zijn van wat er gebeurt, vind ik het wel een fijne gedachte dat het niet lang duurt dat er iemand is, mocht er een keer wat gebeuren. Maar dan moeten jullie me wel kunnen zien natuurlijk.

Beetje inspelen op hun gevoelens dus.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 08:07

Rintah schreef:
MyChoice schreef:
Nou ja, op zich zijn ze dan wel goede waakhonden voor je paarden haha


En in gesprek gaan met daarbij de opmerking: en omdat jullie altijd zo goed op de hoogte zijn van wat er gebeurt, vind ik het wel een fijne gedachte dat het niet lang duurt dat er iemand is, mocht er een keer wat gebeuren. Maar dan moeten jullie me wel kunnen zien natuurlijk.

Beetje inspelen op hun gevoelens dus.


Haha ja dat is zeker waar, en daarom houd ik ze graag te vriend. Ga sowieso bij de buren die recht zicht erop hebben even langs om me voor te stellen en mn telnr te geven. 'Voor het geval dat'.
Misschien moet ik dan ook laten vallen dat ik s avonds wat verlichting nodig heb, en of dat een probleem is. En dat als ze er last van hebben ze mij direct even kunnen bellen. (Als ze het gevoel hebben dat ze er zelf direct wat aan kunnen doen dan schijnen dingen meestal ook geen probleem meer te zijn toch? Haha)

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:11

Misschien helpt het om met je buren afspraken te maken over de tijd. Bijv. tussen 7 en 9 uur buitenverlichting eventueel aan. Later niet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Lage verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:45

Als die buren er zo mee bezig zijn dan zou je (en de verhuurder) zomaar meer problemen kunnen krijgen door het plaatsen van lichtbronnen. Hoe legaal is die rijbak en de omheining?
Weet de verhuurder dat je de bak wil verlichten en is hij/zij daarmee akkoord?

koeien op de weg...

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 09:07

GDG schreef:
Als die buren er zo mee bezig zijn dan zou je (en de verhuurder) zomaar meer problemen kunnen krijgen door het plaatsen van lichtbronnen. Hoe legaal is die rijbak en de omheining?
Weet de verhuurder dat je de bak wil verlichten en is hij/zij daarmee akkoord?


Rijbak ligt er ong. 20 jaar zonder vergunning, en omheining een jaar of 7 zonder vergunning. Verhuurder waarschuwde mij voor de buren die snel klagen over overlast. Vandaar mijn zoektocht naar subtielere oplossingen dan bouwlampen inderdaad.

Stelvio
Berichten: 818
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:53

Ziezo_X schreef:
Stelvio schreef:
Wij hebben aan de binnenkant van de omheining led-slang hangen, werkt prima om te longeren en te rijden.


Hoe veel meter verlicht zo'n slang ongeveer? Zou het midden van een 20x40 bak nog enigsinds zichtbaar zijn? En welk type slang heb je? :D (hoeveel leds/meter, type nummer)
Heb je hem helemaal rondom hangen? Op welke hoogte ongeveer?


Oei, wat een vragen, ik probeer er een paar te beantwoorden ;-)
De slang hangt over een lange en een korte zijde (60m). Hiermee creeer je een schemer waarin je prima kunt werken zonder dat het licht van ver te zien is. Het midden van de bak is zeker te zien. De slang is op de bovenste plank van de omheining bevestigd, ik schat dat dit op 1,50m is. De technische details moet ik je schuldig blijven, mijn vriend is bij ons thuis de klusser, ik dien alleen de verzoekjes in :o
Ik weet dat hij de spullen bij van Cranenbroeck heeft gehaald. O ja, de verlichting werkt op lichtsensor, dat is ook erg fijn.

Dana 968 km klasse III
Tip-Top 526 klasse II
Klava 477,5 km klasse II
Jaimy 135 km klasse II


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers