De tip tegen verspilling ruwvoer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

De tip tegen verspilling ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 18:38

Wellicht heeft 1 van jullie bokkers dé tip of oplossing die mij kan helpen :j Ik heb een aantal hele lieve minipaardjes welke 24/7 buiten staan in de paddock met schuilstal en overdag staat het weiland open. Ik ben een voorstander van het 24uur per dag aanbieden van ruwvoer, dus daar hebben ze beschikking over in de schuilstal. In de zomer is dat hooi en in de winter heel arm bijna droog kuilgras.

Nu loop ik een beetje te klungelen met het voeren. Ik heb drie grote aanhangnetten (zelfgemaakt slowfeeders dus met een maas van 3x4cm) dubbel hangen en een soort stoffen flowfeeder (het net helemaal rechts/op de tweede foto heeft trouwens als enigste een wat grotere maas).

Afbeelding Afbeelding

Het kuilgras dat we nu hebben is erg lang en grof (zie foto hieronder). Voor de pony's perfect, maar ze maken er 1 grote bende van. Ze trekken het te makkelijk er uit waardoor veel op de grond verloren gaat en ze dit niet meer opeten. Zonde en niet handig om af te voeren :n

Afbeelding

We hebben er over gedacht een soort houten hooiruif er onder te timmeren zodat er minder op de grond valt, maar de vraag is of dit wel echt helpt? Slowfeeder met een maas van 3x3 overwegen we ook, maar zou dit echt veel verschil maken? Of twee netten over elkaar zou misschien nog te proberen zijn? We willen dus ook eens andere opties overwegen! :j
Ik zag bij iemand een simpele wasmand van de action voorbij komen met gaten, alleen is dat misschien voor het aantal pony's niet ideaal, dan moet ik er teveel ophangen. Van die witte bakken op de grond met daarop een rekje of hooinet er in lijkt me niet echt fijn. Er staan namelijk ook jonge veulentjes en komische pony's die graag overal in of op gaan staan, voelt niet zo fijn met die kleine hoefjes. Ben te bang dat ze vast komen te zitten.. Plus dan krijgen ze waarschijnlijk te weinig bewegingsruimte in de schuilstal.

Dus wellicht heeft iemand zelf iets verzonnen of gezien dat voor mij ook zou werken? :)


Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:54

Wij heben grote fruitkisten met hooi erin met een net van de action erover, dan verspillen ze haast niet. Ik zou ook liever kiezen voor ruwvoer laag aanbieden ipv hoog, dat is een meer natuurlijkere houding en valt niet alles naar beneden. Ik kan je via pb wel een foto sturen als je wilt :)
Die bakken zijn hoog genoeg zodat ze met voetjes er niet in kunnen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:56

Schaf een paar kuubkisten aan en maak daar je netten in.
Durf te zeggen dat je hooiverlies dan tot een minimum beperkt word.

Ook is idd de houding van je paarden een stuk gezonder als ze uit een bak eten.

*edit* neem die houten want daar kun je de helft van af zaen zodat je mini's er makkelijker bij kunnen.
Vraag eens aan Dennis hier op bokt zij heeft shetten en voert ook uit bakken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Equardor
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-01-11
Woonplaats: ergens waar het rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:59

Wij voeren het ruwvoer in oude grijze containers waar we onderin een gat hebben gemaakt met gaas ervoor. deksel erop en het voer wordt ook niet nat. wat bij ons wel handig is omdat ze buiten staan. heel weinig verspilling. We hebben de containers natuurlijk wel even vast gemaakt aan een paal.

Niet de wonderen der natuur zouden ons moeten verbazen, maar hoe weinig wij van die wonderen afweten.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:00

Ja, kleinere maas maakt veel verschil. Wat nog meer verschil maakt is het niet fixeren van je netten. Je hebt grote netten, en vanwege het gewicht heb je ze op meerdere punten vastgemaakt. Daardoor blijft het net goed hangen, maar kunnen je paardjes er ook veel makkelijker met "geweld" ruwvoer uit trekken. Als je kleinere netten knutselt, en die op 1 punt vastmaakt (zoals een ouderwetsch hooinet waar je bovenaan 1 touwtje hebt waaraan je 'm ophangt) beweegt het net zodra ze er te ruw mee doen (het boksbal idee) en rausen ze het voer er minder hard uit. Ze moeten dan wel voorzichtiger eten. En dan heb je niet meer die grote plukken op de grond.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 19:21

Bedankt voor jullie reacties! :j

Ik zou het eens kunnen proberen met die fruitkisten, maar zijn jullie niet bang dat ze in het net vast blijven zitten? Vooral de veulens hebben echt inimini hoefjes.. Maar het is een poging waard wellicht! Waar halen jullie die dingen en hoe groot zijn ze? Want ik zou er dan meerdere moeten hebben en qua ruimte ben ik bang dat het dan te klein word voor allemaal ;)


Corientjuh94 schreef:
Ik kan je via pb wel een foto sturen als je wilt :)
Die bakken zijn hoog genoeg zodat ze met voetjes er niet in kunnen.
Graag :j

Ook bedankt over de tip van het fixeren. De netten hangen alleen aan de twee zijkanten bovenaf vast en zijn dus al aardig beweegbaar. Maar ik kan altijd kijken wat daarin mogelijk is.

Ook de container is een leuke optie en handig dat het droog is. Dat zou ik eventueel wel in de wei kunnen doen! Dan krijgen ze zo meerdere plekken om te eten overdag :) Heb je daar eventueel een foto van?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:25

Corientjuh94 schreef:
Wij heben grote fruitkisten met hooi erin met een net van de action erover, dan verspillen ze haast niet. Ik zou ook liever kiezen voor ruwvoer laag aanbieden ipv hoog, dat is een meer natuurlijkere houding en valt niet alles naar beneden. Ik kan je via pb wel een foto sturen als je wilt :)
Die bakken zijn hoog genoeg zodat ze met voetjes er niet in kunnen.


Sorry dat ik het topic zo onderbreek! Maar zou je mij ook een foto kunnen sturen? :)


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:26

Als er heel kleine hoefjes bijzitten (veulens) dan zou ik het ook eng vinden om uit een bak te voeren.

Twee netten over elkaar heen kan heel erg veel verschil maken, maar dan moet je wel netten nemen met verschillende maasgrootte.

koeien op de weg...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ruai en 33 bezoekers