Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 18:55

Omdat ik hier toch eens benieuwd naar ben en na wat zoeken echt geen topic kan vinden.. Open ik er zelf maar één. :)

Het gaat vooral om de herfst-winterperiode als alle weilanden natter zijn en sneller vertrapt worden. Er zijn bijvoorbeeld pensionstallen die 's winters alle grote paarden in de paddocks houden, maar waar de Shetlanders vrij mogen rondlopen in alle weilanden.

Wat ik me afvraag:
Grote paarden vertrappen een (nat) weiland meer dan dat Shetlanders dat doen, dat is logisch. Maar wat is jullie ervaring hiermee? Zijn pony's in de winter wel te houden op weilanden die door paarden juist vertrapt worden?

En is er dan nog verschil tussen Shetlanders en Welshjes bijvoorbeeld? Hangt het vooral af van het gewicht van onze viervoeters of is het vooral temperament? Dus loopt een fanatieke Shetlander het land alsnog veel meer kapot dan dat een heel rustig paard dat doet? Of zal het paard door zijn gewicht het toch meer vertrappen?

Zijn er hier mensen met weilanden waarop je 's winters echt geen paarden kan houden, maar wel prima kleinere pony's?

Ik ben erg nieuwsgierig, bedankt voor je reactie alvast :)


Evelyne79

Berichten: 3992
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:01

grote hoeven hebben ook meer drukverdeling.
kleine hoeven maken diepere gaten.

bij ons moest de rijbak aangereden worden, er werd mij gevraagd of ik met de tinkers in de bak wilde gaan rijden ,eigenaar heeft er uiteindelijk de schapen een nacht in laten lopen,perfect aangelopen met die kleine pootjes

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:04

Ik denk dat er ook verschil zit, in met, of zonder hoefijzers

"Great minds discuss ideas;
average minds discuss events;
small minds discuss people."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:06

Hier vertrappen pony’s (zonder ijzers) ook het hele weiland. We zitten wel op kleigrond. Reed vandaag nog rond in een gebied met zandgrond en mén, wat was alles daar droog! :wow: Hier is het een dikke drekbende.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:09

Wel/niet ijzers maakt wel degelijk verschil. Evenals het aantal paarden. Hoe meer paarden, hoe meer er gespeeld en gesjeesd wordt. Vooral ruinen. Daarnaast speelt natuurlijk de leeftijd mee. En ook het temperament. En ook, geloof het of niet, wel/niet gangenpaarden. Op meerdere plekken gestaan waar de gangenpaarden apart stonden van de driegangers. De driegangerweides waren dan de meer omgeploegde. Ook mijn hardcore vierganger (met draf als voorkeursgang) zie ik in tölt door de bochten gaan wanneer het modderig is. En daarna draaft of galoppeert hij weer vrolijk aan.

Vandaag zag ik een quarterkruising (zonder ijzers) in de wei een sliding maken van een meter of 2 (hij is érg geïnteresseerd in mijn merrie maar moest remmen voor het hek). Nou was dat een incident, maar misschien toch iets om ook in je achterhoofd te houden. Overigens is mijn merrie een shet, en inderdaad kom ik maar heel sporadisch een hoefafdrukje van haar tegen. Terwijl ze gewoon meedoet als er in het rond gerend wordt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-11-17 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:20

Dan zit jij zeker niet op kleigrond. Sporadisch een hoefafdrukje? Kraters waar ze tot de knieen in weg zakken lijkt het hier meer op. :+

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:28

Zandgrond inderdaad :D Ik wou er maar mee zeggen dat de fjord met ijzers flinke putten slaat en mijn pony niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:28

Mijn Shire maakt minder stuk dan mijn kwpner en het scheelt heel wat maatjes hoef.

Verschil zit voornamelijk in de activiteit. Shire vindt beweging vermoeiend en doet dit liever niet. Kwpner en haflinger racen het liefst heel de dag achter elkaar aan.

Als je je weiland wilt sparen zou ik zeggen: schaf een kudde Shires aan :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:30

Ik zit op kleibodem en mijn shets liepen op eigen land in de winter ook op grote stukken. Ik heb mijn Groninger daar ook gehad maar die stond na een uur al tot z'n knieën in de drek.

Op mijn huidige stal mogen de shets ook in de winter op de wei waar de grote paarden al weken niet meer lopen

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:31

Hier op de kleigrond en erg laag gelegen gebied is het echt al snel te nat voor op de wei, met of zonder ijzers, kleine pf grote pony's/paarden maakt niks uit.
10 jaar gelden stond ik op de zandgrond met mijn paard en daar konden ze het hele jaar op de wei. Bij extreme regenval zag je wel iets van loop sporen maar nooit veel.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:57

Dat van die shires ga ik niet helemaal mee akkoord hahahaha.
Wel het zo-weinig-mogelijk-moe-maken, maar een hele kudde maakt wel degelijk de wei kapot :7
Hier hebben ze zich erbij neegelegd... Elke winter gaat er 1 wei naar de vaantjes. Maar dat zijn dan wel 10-13 trekpaarden (en 1 Clydesdale :+ ) en 24/7 buiten.
Met wat geluk geraak je zo de winter door met 1 kapotte wei, als je pech hebt en het is écht blubber dan kun je er zelfs met de bulldozer niet meer in om te voeren.. Dan komen ze naar binnen :=

Van wat ik thuis heb gezien, dat is misschien iets kleinschaligers.
Ik had 1 wei voor 2 shetten en 1 grotere wei voor 2 jaarling trekpaarden en 1 volwassen trekpaard. Beide weides gingen even snel 'kapot' dus daar weinig verschil. Die kleintjes liepen gewoon ontzettend vaak op en af en die grote compenseren dat omdat ze zwaarder zijn.
De wei van de grote paarden was gewoon sneller kaal, maar verder merkte ik weinig verschil.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:01

Hier is het juist andersom. Mijn belg met hoefmaat pizzabord loopt nauwelijks iets stuk. Hier lopen ze elke dag op een stukje wei van 1500 tot 2000m2, een tinker en een belg, en zelfs in de winter blijven de weides hier hartstikke netjes.
Scheelt inderdaad heel veel dat het zo'n rustige paarden zijn. Ze lopen het gras plat, maar niet stuk.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 14:04

Bedankt voor jullie reacties! :D Erg leuk om de verschillende meningen te lezen.
Verschillende ervaringen dus en ook nog afhankelijk van grondsoort natuurlijk.

Zijn er nog meer ervaringen?

wyoming

Berichten: 2499
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:16

Samenstelling van de groep. Bij ons op stal hebben we 2 groepen. Alleen merries in de ene wei en ruinen in de andere wei (waar nog wel een paar merries bij lopen). De ruinen wei is altijd veel meer vertrapt dan de merrie wei. Nou ligt de merrie wei ook wel wat hoger maar die zijn gewoon rustiger, ruinen zijn toch altijd wel aan het spelen.

Jaren geleden moesten we als de ruinen het land heel erg vertrapt hadden nog wel eens wisselen in het merrieland, dan gingen de ruinen bijv de even dagen en de merries de oneven dagen en dan zag je het merrieland ook heel hard achteruit gaan.

Zijn trouwens voor beide groepen winter landen, in het voorjaar krijgen ze weer veel meer land tot hun beschikking.

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:24

Op mijn weiland (1 hectare, veen met zandkop in het midden)
heb ik jaren 3 e-pony’s gehad.
Dan ging het behoorlijk stuk! Een jaar moest ik tot begin juli bijvoeren, vreselijk!
Afgelopen 3 winters haalde ik ze er 5-6 maanden weg en dan konden ze 1 april of zelfs 1 maart wel weer grazen.
Komende winter heb ik de grote pony weggehaald en blijven er 2 shetten staan. Wat ik tot nu toe zie is dat het weiland nauwelijks aangetast is, ze hebben elke dag 2 plakjes hooi bij op een plein onder een afdak.
Dus ik ga het deze winter zien!

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:32

Nu bij ons de grote fries weg is merk ik wel degelijk verschil. Veel minder vertrapt en veel minder blubber en minder slijk op de stenen. Maar hier hangt het er vanaf hoe lang het blijft regenen. Wij zitten op klei grond en bij hele lange regenperiodes hebben we slijk en als het regelmatig droog weer is valt het goed mee en kunnen ze soms tot december op de wei.en wij hebbeç de weide ingangen verhoogd. Scheelt ook veel

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:36

Mijn pony's staan altijd buiten op het weiland met inloop stal. Wat bij ons ook een groot verschil maakt is het temperament van de pony's. We hebben pony's die er lol in hebben om door het weiland te crossen en wedstrijdjes te doen. Dan kunnen zelfs kleine pony's een weiland veel schade aanbrengen

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 11:27

Leuk om ook jullie ervaringen te lezen! Dus ook een groot deel temperament en ruinen spelen natuurlijk ook meer dan merries.

Amalarab: Ik ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen deze winter! Het is al heel wat dat het nu nog wel netjes is! Mijn weiland (met 2 Haflingers erop) is alweer prut nu.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:51

Mijn weides gaan nu nog goed. Shire, KWPNer, Haflinger en Shet. Maar ik heb nog zo'n halve ha open. De drinkplaats is wel prut maar daar komen ze natuurlijk vaak en is een klein oppervlak.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:09

Hier de Veenkolonieen in Drenthe, met twee bonte paarden die 24/7 year round buiten staan.
De merrie van 8 jaar gaat wel, die springt er af en toe lekker gek op los, maar de ruin (Tinker x Fries) die weliswaar een stuk minder beweeglijk is, maakt toch het meeste stuk, omdat die gaat lopen ijsberen, die heeft de neiging eerder gewoon heen en weer te lopen op dezelfde plekken, daar gaat het land pas écht van stuk.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:28

Ik had een merrie van 1.81m. die eigenlijk niets vertrapte. Dier was gewoon braaf en rustig in de wei. Ze vertrappen het juist wanneer er wordt gerend en gedonderjaagd.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:34

Hier zware klei en tinkers en pony's.
Nu staan ze al 2 weken niet meer in de weides of alles wordt een grote blubberpap.
Gek doen ze niet,maar de grond is hier zo zwaar dat ze het sowieso naar de vaantjes lopen van zodra het wat nat wordt.


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:51

Hier op zeeklei wat de shet en BWPer net zo erg stuk trappen. Ook als ze rustig wandelen lopen ze alles tot blubber. In de winter kunnen ze hier ook niet op het land en staan ze in de paddock.

JudithO

Berichten: 7054
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Vertrappen weiland: Verschil paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:10

Jaren geleden hadden wij een winterwei van een kwart hectare. Daar liepen altijd 3 Shetlanders op, en dat bleef kurkdroog (rivierklei). Twee winters hebben we een Fjord erbij gehad, en toen zakte je er tot over je enkels weg, in het hele weiland.
Dus ja, er zit wel degelijk verschil tussen het formaat paard/pony wat je op je weiland zet. Alle pony's liepen overigens zonder ijzers.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:21

Er zijn zoveel dingen die meespelen. De 2 shetten hier vertrappen niet zo heel veel in de winter en ze hebben ook niet zo'n grote wei.
Maar waar mijn paard staat zijn ze met z'n 6. 3 ruinen en 3 merries. 2 met ijzers en een jong,speels ding. En nu is het best nat en het sopt wel maar echt wegzakken valt mee over de gehele wei. Er zijn wel stukken bij waarbij de hele schoen in de blub verdwijnt maar dat is vooral als ze van de verharding afkomen. De verharding loopt wat af waardoor het water daar blijft staan.
Het is wel wat vertrapt maar eigenlijk trekt dat altijd wel bij in het voorjaar.
Bij ons hebben ze in de winter eigenlijk altijd meer ruimte/grond dan in de zomer. Ze hebben gisteren een stuk wei bijgekregen die iets hoger ligt en dus ook wat droger is. Ze staan daar altijd graag.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 bezoekers