Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 19:33

Mijn nieuwe paard eet veel van zijn stro (lees bijna alles).
Hij staat op matten, daarom ik heb geprobeerd minder stro te gebruiken. Maar hij krijgt heel snel wondjes van het liggen.

Ik ben dus op zoek naar een alternatief voor het stro.
Echter moet het wel iets zijn wat na het seizoen over eigen land verspreid kan worden en dus niet afgevoerd moet worden.

Wie heeft een tip?

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver


Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:34

Koolzaadstro :D

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 19:37

gossa4ever schreef:
Koolzaadstro :D


Daar heb ik inderdaad al een beetje naar gekeken, maar ik lees dat er ook veel paarden zijn die dat eten.

Mijn paard is echt een veelvraat :o

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:38

Strokorrels? Die van mij eet heel veel maar daar bleven ze altijd keurig af.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:40

Nou ja, als hij het eet en er geen last van heeft, gewoon lekker laten opeten, heeft ie wat te doen en je hoeft het niet op te ruimen, heeft hij al voor je gedaan. Krijgt hij er last van is het natuurlijk ander verhaal, maar pas dan op met je alternatieve bodembedekking, veel andere zaken geven bij opeten veel meer problemen.
Vorige paard van mij kon ook hele Bergen stro wegwerken, kreeg er nooit problemen van dus lekker laten peuzelen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 19:45

Sjolvir, dat is nou het probleem. Hij heeft er nog niet echt last van, maar ik merk we dat hij een erg dikke buik krijgt. Terwijl hij bovenop, bij de ribben zeg maar, totaal niet dik is. Daar mag het juist weer wat meer.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 19:46

Froukje schreef:
Strokorrels? Die van mij eet heel veel maar daar bleven ze altijd keurig af.


Kan je die samen met gewoon stro over het land uitrijden?

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:48

Stal_Fiore schreef:
Sjolvir, dat is nou het probleem. Hij heeft er nog niet echt last van, maar ik merk we dat hij een erg dikke buik krijgt. Terwijl hij bovenop, bij de ribben zeg maar, totaal niet dik is. Daar mag het juist weer wat meer.


En als je meer goede kwaliteit ruwvoer erbij aanbiedt? Zodat hij daar meer van gaat eten?

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:50

Stal_Fiore schreef:
Froukje schreef:
Strokorrels? Die van mij eet heel veel maar daar bleven ze altijd keurig af.


Kan je die samen met gewoon stro over het land uitrijden?

:j

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 19:52

Sjolvir schreef:
En als je meer goede kwaliteit ruwvoer erbij aanbiedt? Zodat hij daar meer van gaat eten?


Hij krijgt goede kwaliteit voordroog.
Maar verkiest het stro vaak boven het ruwvoer.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:55

Stal_Fiore schreef:
Sjolvir, dat is nou het probleem. Hij heeft er nog niet echt last van, maar ik merk we dat hij een erg dikke buik krijgt. Terwijl hij bovenop, bij de ribben zeg maar, totaal niet dik is. Daar mag het juist weer wat meer.

Stro is een goede bezigheidstherapie en ze blijven er lekker warm van in de winter, maar genoeg energie zit er niet in. Simpelste oplossing is om dat te gaan bijvoeren in de vorm van eiwit + essentiele aminozuren, iets als een voerschep grasbrok + bv vitalbix doet dat. Genoeg goed hooi idem, maar daar moet hij dan wel genoeg van willen eten/gevoerd krijgen.

Als hij liever stro eet, dan zal er voor hem iets missen in het voordroog of hij kan er niet goed tegen. Zolang hij er genoeg bij drinkt en er dus geen last van heeft, zou ik mij geen zorgen maken om het stro eten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 19:56

Froukje, heb jij ervaring met strokorrels?
Hoe werkt dat?

Lijkt me dat dat ook niet heel zacht ligt. Ben bang dat hij dan weer wondjes krijgt.

Het is echt zo’n maffe dat hij zelfs op de stenen gaat liggen.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:57

als ze veel stro eten, komen ze vaak ruwvoer te kort. of gaan uit verveling eten.
Stro is vaak ook maar buikvulling(zit bijna niets in)
Dus ik zou er zeker niet voor kiezen om iets anders op de grond te doen. maar zoek uit waarom tie stro eet.
Geen symptoombestrijding maar de oorzaak zoeken.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:00

Strokorrels moet je even nat sproeien zodat ze uit elkaar vallen. Daarna heb je net zo'n zacht bed als bij vlas of zaagsel. Als je ze niet nat maakt zijn ze inderdaad vrij hard.

Vond het echt ideaal spul, makkelijk met uitmesten ook. Na een paar weken schep je de stal zo leeg, totaal niet zwaar ook.

Helaas vrij kostbaar dus weer overgegaan op stro omdat we dat veel goedkoper kunnen krijgen.

Loopt ook al een topic over trouwens: [VSW] Stro-korrels?
Laatst bijgewerkt door Froukje op 10-11-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 20:01

tamary schreef:
Stro is een goede bezigheidstherapie en ze blijven er lekker warm van in de winter, maar genoeg energie zit er niet in. Simpelste oplossing is om dat te gaan bijvoeren in de vorm van eiwit + essentiele aminozuren, iets als een voerschep grasbrok + bv vitalbix doet dat. Genoeg goed hooi idem, maar daar moet hij dan wel genoeg van willen eten/gevoerd krijgen.

Als hij liever stro eet, dan zal er voor hem iets missen in het voordroog of hij kan er niet goed tegen. Zolang hij er genoeg bij drinkt en er dus geen last van heeft, zou ik mij geen zorgen maken om het stro eten.



Lastig is dat. Hij lijkt er geen last van te hebben. Drinkt ook goed.
Echter krijgt hij wel echt zo’n onwijs dikke hangbuik zeg maar.

Ik voer vitalbix :) samen met de luzerne daarvan.
Hij krijgt best veel voordroog in een slowfeeder.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:05

En om het even in een ander perspectief te zetten, een paard eet gemiddeld 18 uur per dag en legt talloze km''s af op een dag. Hapje, stapje, hapje, stap etc.
Het verteringsstelsel is zo gemaakt dat het paard altijd eten moet hebben, en niet langer dan 4 uur zonder voedsel moet zitten.

Jij hebt uhm nog niet zo lang begrijp ik uit, waar komt tie vandaan? hoe werd tie daar en hoe word nu gehuisvest, veel buiten, veel beweging, contact met soortgenoten ja of nee dat soort vragen kom je verder mee

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 20:06

riegje schreef:
als ze veel stro eten, komen ze vaak ruwvoer te kort. of gaan uit verveling eten.
Stro is vaak ook maar buikvulling(zit bijna niets in)
Dus ik zou er zeker niet voor kiezen om iets anders op de grond te doen. maar zoek uit waarom tie stro eet.
Geen symptoombestrijding maar de oorzaak zoeken.


Ja daar ben ik ook wel voor, maar vind dat ook wel lastig.
Op mijn stal krijgen ze ‘s ochtends en ‘s avonds ruwvoer. Dit geven we in slowfeeder zakken.
Veel meer kan ik daar niet aan veranderen.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 20:08

riegje schreef:
En om het even in een ander perspectief te zetten, een paard eet gemiddeld 18 uur per dag en legt talloze km''s af op een dag. Hapje, stapje, hapje, stap etc.
Het verteringsstelsel is zo gemaakt dat het paard altijd eten moet hebben, en niet langer dan 4 uur zonder voedsel moet zitten.

Jij hebt uhm nog niet zo lang begrijp ik uit, waar komt tie vandaan? hoe werd tie daar en hoe word nu gehuisvest, veel buiten, veel beweging, contact met soortgenoten ja of nee dat soort vragen kom je verder mee


Ik heb hem nu 2 maanden.
Hiervoor stond hij een paar uurtjes buiten, de rest op stal. Samen met 1 ander paard.
Bij mij staat hij in een uitloopstal, waarvan de deuren s ochtends om 07.00 uur open gaan en rond 17.00 uur wordt hij op stal gezet. Hij staat samen met een maatje.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:08

Ook voordroog kan(te) zuur voor een paard zijn, alles waar plastic om heen zit, kan geen lucht meer en kan er dus een vorm van fermetatie optreden.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:09

Stal_Fiore schreef:
riegje schreef:
En om het even in een ander perspectief te zetten, een paard eet gemiddeld 18 uur per dag en legt talloze km''s af op een dag. Hapje, stapje, hapje, stap etc.
Het verteringsstelsel is zo gemaakt dat het paard altijd eten moet hebben, en niet langer dan 4 uur zonder voedsel moet zitten.

Jij hebt uhm nog niet zo lang begrijp ik uit, waar komt tie vandaan? hoe werd tie daar en hoe word nu gehuisvest, veel buiten, veel beweging, contact met soortgenoten ja of nee dat soort vragen kom je verder mee


Ik heb hem nu 2 maanden.
Hiervoor stond hij een paar uurtjes buiten, de rest op stal. Samen met 1 ander paard.
Bij mij staat hij in een uitloopstal, waarvan de deuren s ochtends om 07.00 uur open gaan en rond 17.00 uur wordt hij op stal gezet. Hij staat samen met een maatje.



klinkt een stuk beter!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:10

Laat ie hooi ook staan? Misschien hooi gewoon op de grond voeren? Los dus? Het kan zijn dat hij het teveel werk vindt om uit een net te eten, en daarom het losliggende stro verkiest. :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:13

Vlas.
Neemt 300x mer vocht op dan stro, geen urinegeur meer, heel snel en makkelijk uitmesten, beperkte opslagruimte nodig, blijft praktisch niet in de hoeven zitten en is snel gecomposteerd dus ook als je het over eigen land gebruikt snel weg. Rond de €5 per pak en verbruik 1 pak er week per paard en schone paarden nog minder.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:22

Wij gebruiken ook vlas en gooien het over het land.Is zomaar weg.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:41

Ja hoor,gewoon vlas.
doen wij ook, komt prima mest van voor over het land :j

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:53

Let dan met vlas wel op dat hij het niet eet, want dat is echt gevaarlijk!
Strokorrel zou een prima alternatief zijn.
Strokorrel is zelfs een goede weidegrond-verbeteraar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 80 bezoekers