Van koeien/raai-land naar paardenwei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Van koeien/raai-land naar paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 11:37

Een droom komt uit: we hebben bouwgrond gevonden waar we een huis + stallen gaan bouwen. Daarbij huren we 1.5 ha weiland voor de paarden.

Op dit weiland heeft voorheen mais gestaan, op dit moment staat er raaigras. Het moet dus nog geschikt worden gemaakt voor de paarden.

Natuurlijk zullen we ons goed laten informeren (we hebben de paarden altijd op een pensionstal gehad dus het is allemaal nieuw voor ons), maar ik wilde ook hier alvast om tips vragen.

Hoe het land geschikt te maken voor de paarden? Wanneer inzaaien en met welk graszaad (wat zijn jullie ervaringen)?

We verhuizen zelf in de loop vd lente; de paarden komen eerst een tijd op pension te staan (totdat de stallen en weides klaar zijn voor gebruik). Het heeft dus geen grote haast, maar we willen natuurlijk op tijd met alles beginnen.

Ik ben benieuwd naar jullie tips & ervaringen!

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:44

Natuurlijk kan land geschikt gemaakt worden voor paarden.

Wat bedoel je met raaigras? Is het eenjarig gras dat gezaaid is als groenbemester?
Als het gewoon als weide voor koeien is ingezaaid hoeft het niet per se ongeschikt te zijn. Je zou bijvoorbeeld kunnen doorzaaien met wat extra soorten(rassen) als je die graag zou zien. Dat scheelt enorm in de kosten.

In het eerste geval zal je een (of meer) grondbewerking moeten uitvoeren en nieuw gras zaaien.
Wij hebben bij klanten vrij goede ervaringen met verschillende 'paardenmengsels', waaronder horsemaster van Barenbrug en horse star van Ten Have.
Echter kunnen wij tussen de mengsels geen hele grote verschillen zien.

Welke grondbewerking je voor en tijdens het zaaien wilt uitvoeren is afhankelijk van de grondsoort.

In beide gevallen zal je moeten wachten tot het voorjaar met zaaien. Het is nu echt te laat om gras te zaaien. Als de dagen en ook de nachten warmer worden kun je gaan inzaaien.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Van koeien/raai-land naar paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 22:27

Dank voor je reactie en voor de info.

Er hebben geen koeien op gestaan; het gras wordt nu gebruikt als hooi. Maar er is ons gezegd dat het raaigras is en dus ongeschikt voor paarden. Het gaat overigens om zandgrond (Utrechtse Heuvelrug).

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 21:23

Ik haal dit topic even omhoog met een vervolgvraag:

Ons weiland is inmiddels doorgezaaid met Horsemix graszaad. Is dat voldoende, of moet het raaigras (nu zo'n 15 cm) bv. eerst nog een keer gemaaid worden voordat de paarden erop kunnen?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:26

Raaigras is niet perse slecht maar ze worden er sneller dik van. Het is rijk gras. Geschikt voor koeien omdat die melk moeten leveren. Daarmee dus niet ongeschikt voor paarden maar het moet je paard maar net passen

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:28

Ik zou na het zaaien altijd nog een keer maaien...wordt de mat vaak veel sterker van...

En heb je dit voorjaar doorgezaaid? Want dan zou ik zeker de paarden er nog niet oplaten...dan komt er van je nieuwe graszaad weinig op vrees ik..

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 21:31

Het is vorige week doorgezaaid en het plan is om ze over een week of 6 erop te zetten. Is dat te snel? Het is ruim 1 ha en het zijn twee paarden, dus ze zullen eerst maar een klein deel als weide krijgen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Van koeien/raai-land naar paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:39

De nachten zijn nog vrij koud dus graszaad ontkiemd nog niet zo makkelijk...komende weken zien er wel vrij goed uit..Probleem is dat je dus over 6 weken erg jong gras hebt staan, wat makkelijk vertrapt wordt..maar voordeel is dat je heel veel ruimte hebt dus geen overbelasting. En is natuurlijk doorzaai en geen inzaai, dat scheelt enorm.
Dus denk dat het wel kan.

Voor het mooie is het altijd beter om bij zaai eerst een keer gras in bloei te laten komen en dan te maaien..heb je daarna mooie stevige mat.

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:41

Ik zou eerst een keer maaien en daarna pas je paarden erop zetten. Maar verwacht niet dat het nu gelijk de grond uit schiet want het is of niet super warm. Misschien nog even bemesten.
Heb je gelijk voedsel voor de winter

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Re: Van koeien/raai-land naar paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:47

Wij hebben gisteren ons land ook laten dooizaaien met paardengraszaad en de loonwerker zei tegen ons dat er 8 weken geen paarden op mochten en daarna eerst maaien..

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:48

Bemesten zou ik dan weer niet meer doen nu...de temperatuur gaat omhoog nu dus gras krijgt straks al groeispurt..dan wordt het echt super energierijk hooi/gras...of je moet paarden hebben die daar geen problemen mee hebben?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 21:51

Dank voor jullie antwoorden!

@yuml01: dat zou betekenen dat onze paarden er over 7 weken op mogen, dat komt op zich prima uit.

Als we het laten maaien komt er natuurlijk vooral raaigras af. Is dat voor onze paarden als hooi te gebruiken? (Een van de twee paarden is moeilijk op gewicht te krijgen, misschien dan het beste voor dat paard gebruiken..?)

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:52

Schapen erop, dan stoelt het gras beter uit. Als je gaat maaien moet je ook hooien, anders verstikt het jonge gras onder het afgemaaide gras.
Afhankelijk van de groei zou ik wel bemesten. Vraag de loonwerker om advies. Hou ook de onkruidgroei in de gaten. Anders krijgt onkruid straks de overhand.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:54

Het is nu nog veel te vroeg om te hooien. Vanaf eind april/mei kun je inkuilen. Voor hooi moet het minimaal een week een graad of 23 zijn met genoeg wind en droge bodem.

Geaszaadhooi heeft weinig voedingswaarde.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Van koeien/raai-land naar paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 21:55

Hooien zou dus na die 7 weken zijn (eind mei) :j
Er werd overigens bij onze buren vandaag al voor het eerst gehooid (gras voor koeien).