Scheren of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 08:36

Afbeelding

Sinds kort ben ik weer meer intensiever aan het rijden met mijn 16jarige kwpn merrie. Ondanks het feit dat ze al 2 dekens op heeft (staldeken 100gr en regendeken met fleece) heeft ze enorm veel haar. Het duurt meestal geen kwartier voor alleer ze zweet en wanneer ik echt door rijd of ze wat heviger is, is ze kletsnat. Ik leg natuurlijk een zweet deken op, maar zelfs na een uur is ze soms niet droog..

Ik heb haar 2 jaar geleden al laten scheren en mij toen voorgenomen dit nooit meer te doen. (Het is een paard met verleden) en ze heeft enorm veel bang van een scheermachine. Ik heb haar toen 2 x moeten laten verdoven en nog reageerde ze er heel heftig op...

Wat denken jullie? Ze staat niet aan mijn huis maar op een prive stal. Het voor mij wel een eindje rijden als ik dekens moet omwisselen. Maar zou ik haar volledig scheren, is er een manier om het scheren voor haar minder beangstigend te maken?

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:23

Een goede rustige scheerder doet wonderen voor angstige paarden is mijn ervaring. Eventueel met verdovingspasta.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:29

Oefenen?

In de buurt een paar minuten scheerapparaat aanzetten zodat ze went aan het geluid terwijl je haar lekker borstelt of knuffelt.
Daarna kan je altijd met een klein scheermachine die beetje trilt en leren tegen haar huid aan te leggen zodat ze leert dat de trilling oké is en het niet zeer doet.
Zo kleine stapjes verder kan misschien helpen. Zo leer ik het nu ook al aan mijn jonge paarden voor als ze later geschoren moeten worden.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:51

Wat soms ook wordt gebruikt, is je mobiel laten afgaan op trilstand, zodat ze zowel aan het geluid als het trillende gevoel van een scheermachine kunnen wennen. Dit is natuurlijk veel minder heftig dan echt scheren, maar zou een beginnetje kunnen zijn?

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:58

Misschien eerst met een simpel klein draadloos machientje de luchtpijp en borst eruit scheren? Dat is misschien net genoeg en minder traumatisch?

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:01

Ik zou ook gaan voor de borst en hals scheren. Dat scheelt al behoorlijk om de warmte kwijt te kunnen.