Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:31

In mijn omgeving hoor ik veel dat paarden maar 3 a 4 uren per dag naar buiten mogen in deze periode. Meer weidegang zou namelijk niet goed zijn voor de dieren. Redenen die ik voornamelijk hoor zijn:

- koliek
- verveling
- stressen
- regen en natte grond

Dit vooral ivm kale weides waar geen tot weinig gras meer groeit. Ik weet dat bokt voor 24/7 buiten of minimaal 8 uur weidegang is en alles wat daar onder is de pan in hakt.

Zelf ben ik ook voor paard lekker naar buiten. Maar toch knaagt het soms doordat mijn omgeving hier blijkbaar anders in is. Natuurlijk mag dat! Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar ik ben ook kritisch naar mijzelf. Is het daadwerkelijk wel fijn voor een paard om in deze periode de hele dag op een redelijk kale weide te staan, zonder schuilmogelijkheden? Wel toegang tot hooinetten die mee genomen mogen worden ivm kale weide.

Kijk ik niet te veel naar "het boekje" of "het plaatje?" en ga ik daarbij de gezondheid/behoefte van mijn paard voorbij? Hoe gaat dat bij anderen? :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:35

Het hangt in mijn ogen vooral af in WAT je kan bieden.

Mijn oude merrie haat natte voeten. Als voor haar de keuze is tussen een ruime droge box met onbeperkt hooi, of een drekkerige paddock met een netje hooi maar waar ze constant in de modder staat, dan doe ik haar daar écht geen plezier mee.
Mijn andere twee staan soms voor hun plezier in kootdiepe modder ondanks voldoende plaatsen om droog te staan, dus die zouden het een stuk minder erg vinden.

Ik ben voor 24/7 buiten, maar wel met minstens de voorwaarden dat ze voldoende voerplaatsen hebben waar ze ook met droge voeten kunnen staan.

Als het de ganse dag regent, doe ik er 2 van de drie een plezier mee om ze een dekentje op te gooien, de 3 de net weer niet, aanpassen aan je paard dus.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:36

Kijk, nu stel je het alsof het kiezen is tussen twee kwaden: binnen staan of buiten staan zonder schuilmogelijkheid. Maar ik zou met de kennis die ik nu heb nooit mijn paard ergens stallen waar er geen mogelijkheid is tot het buiten zetten zonder schuilmogelijkheid. Daarom hebben we zelf een stuk weide gekocht en daar een mooie schuilstal op gezet. Ik zou dus niet anders meer willen of acceptabel vinden voor mijn paarden. Mocht echt 24/7 buiten toch niet lukken, vind ik overdag buiten met hooi ook beter dan maar 4 uur buiten.

Uiteindelijk komt het er voor mij op neer dat je of je paard een goede plek moet kunnen bieden, of zelf geen paard moet kopen. Maar dat is natuurlijk heel erg zwart-wit.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:38

Ik vind dat een paard zoveel mogelijk moet kunnen bewegen, omdat alle systemen in het lichaam daar baat bij hebben. De spijsvertering, bloedsomloop, lymfesysteem... Dus ja, ik vind wel dat een paard zoveel mogelijk buiten moet staan. Wat mij betreft wel onder zo goed mogelijke omstandigheden, dus genoeg ruimte, schuilmogelijkheid, ruwvoer en met andere paarden en altijd wel ergens droog kunnen staan. Maar minder dan 4 uur buiten vind ik niet acceptabel, en liever niet minder dan 8 uur.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:43

Er zit zo veel tussen binnen en buiten in de drek of in te veel gras.

Mijn pony's lopen 24/7 buiten met schuilstal. Buiten is bestraat en zand, dus ze hoeven niet in de blubber te staan. Gras maar heel beperkt (en alleen zomers).
En zelfs dit vind ik niet ideaal. Liever zou ik ze nog meer ruimte geven, maar dat is nog een project voor later.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:46

Lang op stal staan geeft juist een verhoogd risico op koliek, dus dat vind ik geen logisch argument.

Ik ben zelf voor in ieder geval 6 uur op stal (minimaal 10kg strooisel/m2, minimaal (2xschofthoogte)² aan oppervlakte, onbeperkt ruwvoer excl. stro) en minimaal 6 uur buiten (minimaal 100m2 per paard en minimaal 2 paarden, liever uiteraard 1000+m2 p.p.).

Stress en verveling lijken me op de wei niet groter dan op stal, verveling in vrijwel alle gevallen zelfs kleiner, stress is lastiger omdat dit afhangt van met hoeveel paarden het paard buiten staat. Verlatingsangst zie je buiten vaak heftiger dan binnen. Als ze buiten evenveel hooi krijgen als binnen, gaat dat het verschil ook niet zijn.

Regen en natte grond krijgen de meeste paarden voor een paar uur niets van, mits de dekens erop afgestemd zijn en ze niet tot hun knieën in de modder staan. 24/7 buiten op de natte grond zie je veel vermoeidheidsklachten bij, zeker zonder 1.5x minimale boxmaat per stal aan dik opgestrooide schuilstal, of bij onrust in de kudde door een bullebak.

Je hoort toch veel te vaak het argument om geen strooisel in de schuilstal te gebruiken omdat het meer werk is om te mesten en ze het als toilet gebruiken. Dan is het 24/7 buiten staan blijkbaar niet vanwege paardenwelzijn, maar ruitergemak en goedkoper huisvesten.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:48

Ik wil even inhaken op één punt. Waarom is 'verveling' een negatief effect van buiten t.o.v. binnen? Lijkt mij dat een paard op stal zich vele malen meer verveeld dan buiten. In een wei hebben ze vaak toch nog van alles te doen en te knabbelen. Mits je wel een afwisselende omgeving biedt. Dus niet enkel een wei, maar ook bomen en verschillende ondergronden en verschillen voerpunten. En mocht je alsnog het idee dat ze zich vervelen, kun je buiten veel meer dan binnen met allerlei objecten om verveling tegen te gaan.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:49

Mizora schreef:
Lang op stal staan geeft juist een verhoogd risico op koliek, dus dat vind ik geen logisch argument.

Ik ben zelf voor in ieder geval 6 uur op stal (minimaal 10kg strooisel/m2, minimaal (2xschofthoogte)² aan oppervlakte, onbeperkt ruwvoer excl. stro) en minimaal 6 uur buiten (minimaal 100m2 per paard en minimaal 2 paarden, liever uiteraard 1000+m2 p.p.).

Stress en verveling lijken me op de wei niet groter dan op stal, verveling in vrijwel alle gevallen zelfs kleiner, stress is lastiger omdat dit afhangt van met hoeveel paarden het paard buiten staat. Verlatingsangst zie je buiten vaak heftiger dan binnen. Als ze buiten evenveel hooi krijgen als binnen, gaat dat het verschil ook niet zijn.

Regen en natte grond krijgen de meeste paarden voor een paar uur niets van, mits de dekens erop afgestemd zijn en ze niet tot hun knieën in de modder staan. 24/7 buiten op de natte grond zie je veel vermoeidheidsklachten bij, zeker zonder 1.5x minimale boxmaat per stal aan dik opgestrooide schuilstal, of bij onrust in de kudde door een bullebak.

Je hoort toch veel te vaak het argument om geen strooisel in de schuilstal te gebruiken omdat het meer werk is om te mesten en ze het als toilet gebruiken. Dan is het 24/7 buiten staan blijkbaar niet vanwege paardenwelzijn, maar ruitergemak en goedkoper huisvesten.

Even een tip voor het niet hoeven opstrooien in de schuilstal: paardenmatrassen. Kost 1 keer vrij veel geld maar daarna nooit meer. Je hebt dan maar een dun laagje strooisel/stro nodig of zelfs niks als je paard er niet op plast. Het isoleert echt top en het is heel zacht :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:50

Als paarden echt zo dol waren op kleine hokjes dan hoefde geen stal een deur te hebben. Immers dan bleven ze geheel vrijwillig binnen staan.. Gek genoeg hebben alle stallen wel deuren die dicht moeten. Maw bullshit dat paarden een hekel hebben aan vrijheid!

Wel kan ik me goed voorstellen dat ze een hekel hebben aan nattigheid en kou. Dat kan je oplossen met een fijne schuilstal, een droge bodem en een warme deken..
Laatst bijgewerkt door troi op 17-12-20 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:50

Mijn paarden lopen 24/7 buiten,en met een mooie grote schuilstal( waar ze echt liggen als het heel erg nat is), en verharde droge plekken waar hun hooi staat. Voor de rest hebben ze echt schijt aan regen, ze staan dus echt hoofdzakelijk buiten te eten, daar hangen nl ook slowfeeders net als binnen. maar ze gaan tussen door ook binnen eten. De schuilstal wordt het meeste gebruikt als er veel stekende insecten zijn in de zomer...Buiten de hele dag in een kille kale natte paddock zonder schuilmogelijkheid vind ik niet paardvriendelijk. Paarden zoeken in de natuur ook bescherming tegen regen en wind...en hitte...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:53

Kijk naar je paard. Zolang hij rondscharrelt op de wei zal hij er wel plezier in hebben. Staat hij maar wat voor zich uit te staren dan heeft hij er ook niet veel aan en is hij misschien blijer wanneer hij op stal wat in het stro kan wroeten.
Ik vind het heel belangrijk dat een paard alle dagen op de wei kan, ook in de winter. Als je niet heel veel weiland hebt, zal je moeten zorgen dat het een beetje gespaard wordt. Dan kies ik er liever voor om de paarden nu korter op de wei te laten, maar nog iets gras te hebben tot het eind van de winter, dan ze er nu lang op te aten en over een paar weken een volkomen kale weide te hebben.
Om dezelfde reden geven wij geen hooi op de wei. Of ze nu hooi eten op de wei, op stal of in de paddock, dat maakt hen niet uit. Dus dan maak ik de keuze die mij het best uitkomt. En dat is in de paddock. Want hooi geven op de wei, dan gaat de wei sneller stuk. Hooi geven op stal is meer werk voor mij. Blijft over : hooi geven in de paddock.
Het is altijd een zoektoch naar het beste compromis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:56

Duke schreef:
Ik wil even inhaken op één punt. Waarom is 'verveling' een negatief effect van buiten t.o.v. binnen? Lijkt mij dat een paard op stal zich vele malen meer verveeld dan buiten. In een wei hebben ze vaak toch nog van alles te doen en te knabbelen. Mits je wel een afwisselende omgeving biedt. Dus niet enkel een wei, maar ook bomen en verschillende ondergronden en verschillen voerpunten. En mocht je alsnog het idee dat ze zich vervelen, kun je buiten veel meer dan binnen met allerlei objecten om verveling tegen te gaan.


Dit is dus wat ik mij ook afvraag. Waarom zeggen veel mensen dat een paard zich snel verveelt buiten?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:58

Ik vind paardenmatrassen absoluut niet vergelijkbaar met een goed pak strooisel, het is een mooie onderlaag om strooisel op te doen als ze een keer gaan graven, maar nee, het dempende wat een goede strooisellaag heeft geeft het zeker niet. Het is wel een verbetering als je maar een paar kg strooisel per vierkante meter zou gebruiken (1.5 pak vlas of stro in een kale 3x3 stal zie je met enige regelmaat gebeuren, terwijl er 4.5-5 pakken in moeten).


troi schreef:
Als paarden echt zo dol waren op kleine hokjes dan hoefde geen stal een deur te hebben. Immers dan bleven ze geheel vrijwillig binnen staan.. Gek genoeg hebben alle stallen wel deuren die dicht moeten. Maw bullshit dat paarden een hekel hebben aan vrijheid!

Wel kan ik me goed voorstellen dat ze een hekel hebben aan nattigheid en kou. Dat kan je oplossen met een fijne schuilstal, een droge bodem en een warme deken..


Als paarden zo dol zouden zijn op de wei, zou er geen omheining om moeten om ze van de weg te houden, of de deur in de zadelkamer om ze uit de zadelkamer te houden. Bij ons komen ze zich allemaal melden om naar binnen te gaan, ondanks de opstrooide schuilstallen en 1 van de 2 groepen binnen nooit krachtvoer krijgt op dat tijdstip. Die laatste groep zijn shetten, en daar hebben we het voermoment naar de middag moeten verplaatsen omdat ze hun voer lieten liggen dat ze vlak voor het naar binnen gaan kregen, omdat ze alvast bij het draadje wilden wachten om naar binnen te gaan.

Gelukkig niet meer aan de orde, maar we hebben een tijd een jong paard op pension gehad dat van de eigenaar 24-7 buiten moest blijven, uiteindelijk overtuigd dat we het paard in ieder geval 's avonds even binnen bij mochten voeren, daar stond hij dan 1-2 uur. 9 van de 10 keer lag hij diep te slapen en die moesten we eigenlijk met 2 man buiten zetten, omdat hij vol in de ankers ging als hij weer terug naar buiten moest, ondanks dat hij zijn rijkere hooi en zijn krachtvoer al op had. We waren zijn staldeur eens vergeten op slot te doen, en het principe van de staldeur openduwen had hij op een eerdere locatie goed onder de knie gekregen (incl. sloten open maken, daar stond hij 23-7 binnen), maar hij was niet ontsnapt. Wel nee, hij lag plat op zijn zij bij te tanken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:59

Over de schuilstal, ik zie op landjes waar de paarden 24/7 buiten staan mooie schuilstallen. Maar op stallen waar de paarden over dag in de wei worden gezet zie ik echter geen schuilstallen hoor. Vaak gewoon een weiland of grote paddock.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:00

Koliek, verveling, stress.. dat zijn toch juist typische stal klachten?
Beweging icm voldoende hooi voorkomt juist koliek, verveling en stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:04

Mizora schreef:
Ik vind paardenmatrassen absoluut niet vergelijkbaar met een goed pak strooisel, het is een mooie onderlaag om strooisel op te doen als ze een keer gaan graven, maar nee, het dempende wat een goede strooisellaag heeft geeft het zeker niet. Het is wel een verbetering als je maar een paar kg strooisel per vierkante meter zou gebruiken (1.5 pak vlas of stro in een kale 3x3 stal zie je met enige regelmaat gebeuren, terwijl er 4.5-5 pakken in moeten).


troi schreef:
Als paarden echt zo dol waren op kleine hokjes dan hoefde geen stal een deur te hebben. Immers dan bleven ze geheel vrijwillig binnen staan.. Gek genoeg hebben alle stallen wel deuren die dicht moeten. Maw bullshit dat paarden een hekel hebben aan vrijheid!

Wel kan ik me goed voorstellen dat ze een hekel hebben aan nattigheid en kou. Dat kan je oplossen met een fijne schuilstal, een droge bodem en een warme deken..


Als paarden zo dol zouden zijn op de wei, zou er geen omheining om moeten om ze van de weg te houden, of de deur in de zadelkamer om ze uit de zadelkamer te houden. Bij ons komen ze zich allemaal melden om naar binnen te gaan, ondanks de opstrooide schuilstallen en 1 van de 2 groepen binnen nooit krachtvoer krijgt op dat tijdstip. Die laatste groep zijn shetten, en daar hebben we het voermoment naar de middag moeten verplaatsen omdat ze hun voer lieten liggen dat ze vlak voor het naar binnen gaan kregen, omdat ze alvast bij het draadje wilden wachten om naar binnen te gaan.

Gelukkig niet meer aan de orde, maar we hebben een tijd een jong paard op pension gehad dat van de eigenaar 24-7 buiten moest blijven, uiteindelijk overtuigd dat we het paard in ieder geval 's avonds even binnen bij mochten voeren, daar stond hij dan 1-2 uur. 9 van de 10 keer lag hij diep te slapen en die moesten we eigenlijk met 2 man buiten zetten, omdat hij vol in de ankers ging als hij weer terug naar buiten moest, ondanks dat hij zijn rijkere hooi en zijn krachtvoer al op had. We waren zijn staldeur eens vergeten op slot te doen, en het principe van de staldeur openduwen had hij op een eerdere locatie goed onder de knie gekregen (incl. sloten open maken, daar stond hij 23-7 binnen), maar hij was niet ontsnapt. Wel nee, hij lag plat op zijn zij bij te tanken.



Dit is dus precies wat ik bedoel! Arm paard, moet van z'n baasje perse 24/7 buiten staan omdat het volgens het boekje hoort. Dat het paard volkomen ongelukkig lijkt te zijn wordt aan voorbij gegaan omdat je anders kritiek krijgt van de moraalridders om het maar even hard te zeggen.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:07

Ja of je kan het verder zoeken en er zit dan iets niet goed in de dynamiek van de kudde.
Dan is zijn stal de enige veilige plaats en benut hij deze.


Bij ons staan ze alleen in of rond de schuilstal in de zomer. Zelfs tijdens baggerweer staan ze gewoon buiten in weer en wind.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:10

Dat ligt uiteraard aan meer dingen dan geschetst worden door mensen in je omgeving. Belangrijker nog: aan het paard. Mijn ruin maak ik écht niet perse blij met 24/7 buiten. Op mooie dagen geniet hij zeker maar op minder mooie dagen (en dat begint al bij één spatje regen) schiet hij naar binnen en staat hij te bibberen. En dat terwijl hij dus al zeker 6 jaar 24/7 buiten staat. Ik denk dat ik hem oprecht heel blij zou maken met een stalletje waar hij in de nachten kan staan.

Mijn merrie daarentegen geniet van altijd buiten staan. Altijd. En ik zou haar diep ongelukkig maken. Niets is zaligmakend voor elk paard, maar ik vind wel dat jij als eigenaar verantwoordelijk bent voor het zo ideaal mogelijk maken voor je paard binnen je eigen idealen. Is jouw ideaal veel binnen staan? Prima, maar zorg dan voor een fijne stal, frisse lucht en dingen die je paard kan doen in zijn stal. Datzelfde geld voor buiten staan: zorg dan als eigenaar voor een schuilstal, een ligplek en een kudde.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:12

Het staan in de schuilstal met regen is iets dat veel paarden moeten leren overigens. Het getik van regen op het dak vinden ze vaak eng waardoor ze buiten gaan staan. Bij ons krijgen ze binnen en buiten hooi. Maar we hebben daar een periode aan gestuurd door ze alleen de in de schuilstal ruim hooi te geven, buiten maar een klein beetje. Je zag dus dat ze zichzelf overwonnen om toch te gaan eten, eerst alleen met het hoofd naar binnen (de bak staat in het midden, dus ze kunnen er al ruim bij als de schouder in de schuilstal is) tijdens de regen, later helemaal.
Ze krijgen ondertussen al weer meer dan een jaar zowel buiten als binnen ruim hooi (uit vergelijkbare netten) en zodra het begint te regenen kiezen ze nu snel voor de schuilstal. Terwijl ze eerder dan juist uit de schuilstal gingen.
De oorzaak van met slecht weer buiten staan is dan dus niet dat het hen niets uitmaakt, maar dat ze het geluid op het dak eng vinden.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:20

Mizora schreef:
De oorzaak van met slecht weer buiten staan is dan dus niet dat het hen niets uitmaakt, maar dat ze het geluid op het dak eng vinden.



Dat betwijfel ik ten zeerste in mijn groep. :+
Ook op droge winderige dagen maken ze er geen gebruik van, alleen als het warm is.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:30

Het verschilt per huisvesting, maar ook per paard. Zo kan mijn paard momenteel overal komen en heeft hij 2 hectare tot zijn beschikking, gras in overvloed, paddocks met hooi, een groot afdak/schuilstal met hooi, een containerstal met hooi en zijn gewone box. Toen ik thuis kwam, zag ik dat hij weer in zijn box stond. Alleen. Geen idee wat er de laatste weken aan de hand is, maar hij is niet blij buiten. Hij is verder niet kouwelijk en kan goed tegen slecht weer. Hij staat hier zijn hele leven en heeft daarvan een groot deel 24/7 buiten gestaan. Dus schiet mij maar lek.

De trainingspaarden kwamen hier altijd buiten, elke dag. Aangepast (korter) met code oranje/rood. 24/7 buiten als de eigenaar dat wilde en pony/paard er tegen kon. Vaak vinden ze dat heerlijk, een enkeling vindt het vreselijk. Af en toe zit er een prinses bij die bijna zelf de dierenbescherming belt als hij/zij in een regenbui buiten staat. Of als het waait. Of als er beestjes zijn. De schuilstal is voor sommige paarden fantastisch, anderen vertikken het om erin te gaan staan.

We hebben de luxe om ons aan te passen als er voldoende paarden staan, zodat je groepjes kunt vormen met (vrijwel) dezelfde behoeftes. Op dit moment lopen er slechts 2 en zodoende hebben we van narigheid alle doorgangen open gelaten. Anders heb ik er één ongelukkig omdat hij niet naar zijn stal kan of één is ongelukkig omdat ze binnen moet blijven.

*edit: we hebben inderdaad ook paarden gehad die echt de rust nodig hadden van individuele stalling. Ze hadden dan bijvoorbeeld de behoefte om liggend te slapen, maar deden dat nooit buiten of met andere paarden erbij. Hoe meer ruimte en gezelschap, hoe beter, denk je dan... Maar het gaat niet altijd op.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 17-12-20 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:31

Mijn pony heeft in een uitloopstal gestaan met onbeperkt ruwvoer, met grote paddock en zomer toegang tot de wei.
Met 3 paarden erbij.
Hij werd niet te hachelen, en toen hebben we hem weer zijn stalletje gegeven.
Hij heeft drie dagen staan slapen en bleek dood en doodmoe te zijn.
Nu heeft hij een vriendje en komt er meermaals per dag uit, maar dat 24/7 in dat groepje maakte hem in die rang heel erg moe.
Nu heeft hij cushing en aangepast voer, maar het werkte echt niet voor mijn kereltje.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:36

Die van mij gaat alleen bij écht harde regen binnen staan, en zelfs dan vaak niet. Wel met hagel, zo heb ik em al eens in volle galop de stal in zien vliegen. En bij warmte, dan gaat ie binnen de schaduw opzoeken.
Ik heb vaak twee hooinetten ophangen; een in de schuilstal en een buiten, en 9 van de 10 keer staat hij buiten te eten als er de keuze is.
Hun instinct zegt hun dat ze waakzaam moeten zijn en de omgeving in de gaten moeten kunnen houden. Tussen vier muren is dat lastiger..

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:42

De privestal waar ik vrijwel dagelijks ben daar zijn de jonge, pensioen en fokmerries altijd buiten, geen dekens op. Natuurlijke schuil mogelijkheden en hooi bijvoeren in winterperiode. Beslist geen drek, op de voederplaats grasklinkers met daarop hooivoer overkapping..
De sportpaarden ongeveer 4 uren buiten ongeacht het weer, wel regendeken op die binnen afgaat. Deze paarden weten niet anders en staan zodra schemer wordt bij het hek te wachtten. Teveel buiten = weinig energie.
Als er dure sportpaarden zouden staan, nooit weidegang, wel paddock met peesbeschermers om kans op blessures te verkleinen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:43

Ieder paard zou de kans moeten krijgen om dagelijks buiten te komen.
23/7 op stal vind ik nog altijd verwaarlozing van de primaire behoeften aan beweging, maar ook aan hun sociale behoeften (op minder sociale uitzonderingen na).
Wel is het onmogelijk om elk paard dagelijks 8 uur buiten te zetten. Dan vind ik 3-4 uur per dag nog best acceptabel (voor pensions bvb).
Ik kom dan ook uit een regio waar je op loeizware kleigrond zit waar je geen pensions vindt met paddock mogelijkheden en een paard een hele dag in 40cm blub zien staan vind ik ook helemaal niet paardwaardig.
Nu heb ik de paarden thuis en mogen ze dagelijks buiten, maar bij echt guur, nat en winderig weer durf ik ze wel eens binnen laten staan. Ze lijken op die dagen ook wat minder opdringerig met het buitenzetten dus denk niet dat ze zo af en toe een dagje binnen zo een ramp vinden, maar dat is dan ook uitzondering.