Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel wil jij betalen voor een natuurlijke pensionstal?

Poll eindigt op

natuurlijk concept is geen toevoeging
10 (8%)
160-200
38 (30%)
200-250
51 (41%)
250-300
17 (13%)
Meer
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123


HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 12:42

Ayasha schreef:
Maartje1990 schreef:
ik vind het toch altijd bijzonder dat wanneer paarden 24/7 buitenlopen paddocks opeens (te) klein zijn... maar vele uren per dag je paarden in een kleine stal proppen is geen probleem :+

TS, heb je misschien al wat op de FB van PN geplaatst? Dit zal namelijk meer je doelgroep zijn dan bokt en juist van die doelgroep zal je willen weten wat ze hiervoor willen uitgeven.

Dat is ook te klein. Veelal uit gemakzucht of omdat het meer geld op levert (meer paarden op kleinere oppervlakte = meer inkomsten op diezelfde kleine oppervlakte.)
Maar 7 paarden op die afmeting met een mantaliteit van "kijk mij eens goed rekening houden met de natuurlijke behoefte van mijn paard" en dan ook nog die opmerkingen over het rijden, dat is ook nog eens hypocriet.


Laten we voorop stellen dat dit niet mijn hoofdbron qua inkomsten zal zijn...dus zoveel mogelijk paarden houden om zoveel mogelijk inkomen binnen te harken gaat niet op.
Verder ik ben geen "natural" Ja ik vind het belangrijk dat mijn paarden buiten/binnen kunnen zijn wanneer ze willen, 24/7 ruwvoer tot hun beschikking hebben. Ben ik dan meteen een " natural"? ( leuk die labels)
Hypocriet vind ik wanneer je paarden houdt voor je eigen plezier/ontspanning, maar je paard vervolgens niet tegemoet komt in zijn natuurlijke behoeftes en in de wintermaanden 18/24 in stal staat.

Nogmaals dit is nu een opzet en ik vraag advies en meningen omdat ik weet dat er altijd punten gemist kunnen worden. Het is niet dat DIT het wordt! Het is bevat indd een track naar de paddock.

Overigens een goed punt over het oneven aantal!

En welke opmerking over het rijden? Is het raar dat ik op mijn eigen terein niet geconfronteerd hoef te worden met een respectloze wijze van omgang met het paard. Waar staat dat ik het erg vind als er hulpmiddelen worden gebruikt tijdens longeren en/of rijden?

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:46

Weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar ik zou altijd een paar boxen op het terrein zetten ivm kreupelheid of ziekte! Ik mis dit vaak op nh stallingen. Zou het een fijn idee vinden dat altijd een paar apart kan staan als er iets is

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:50

Maartje1990 schreef:
Sclimpre: nu doe je alsof die paarden alleen in dje paddock staan, dat is niet zo. Ze hebben paddock, track, inloopstal, verharde uitloop. Dus veel meer dan jij omschrijft.

Gelukkig is het iets meer, maar het blijft wel klein. En in alles wat jij opnoemt zie ik niet 1 m2 wat onder de noemer 'natuurlijk' valt. Dus alvast in de winter blijft er van het 'natuurlijk' niets over.
Citaat:
En er zijn heel veel opties waarbij je op meerdere plekken kunt voeren zonder dat je dit op de grond kwakt en dit een zooitje wordt.

Al die opties zijn meestal een variante op een slowfeeder. Waar de paarden dus stilstaand eten en enkel bewegen om te gaan drinken, wanneer ze weggestuurd worden door een ander paard of wanneer ze zelf denken dat het andere hooi misschien lekkerder is. In geen geval te vergelijken met een paard dat op een wei zelf zijn kostje bijeenscharrelt en daar ettelijke uren per dag mee bezig is.
Citaat:
En waarom perse in een grote weide in de winter? Op welke stal in Nederland wordt dat s winters ooit gedaan?

Een grote weide lijkt me logisch als je het hebt over paarden op een natuurlijke manier houden. In Belgie ken ik 1 stal waar ze echt de paarden op de eerste plaats zetten en dat is de Poedertoren in Herselt. Ze hebben een grote groep paarden 24/7 buiten, op een winterweide en een zomerweide, beide met gevarieerd terrein. De winterweide is wat kleiner dan de zomerweide maar ze spreken nog altijd in hectares en niet in m2. Paarden in de winter van de weide weghouden heeft alles te maken met het rendement van de weide, niet met paardenwelzijn.

Wat hier aangeboden wordt kan wel een aantal mensen aanspreken, maar ik zou het omschrijven als 24/7 buiten en niet als een natuurlijke manier van paarden te houden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:53

Jij bent degene die het label "natuurlijk pensionstalling" er op plakt. Niet ik. :) Met z'n zevene in zo'n kleine paddock zou ik amper natuurlijk noemen. :)
Hier staan twee van de drie trouwens 24/7 buiten, op 1.5 hectaar en de 3e staat nu 's nachts binnen en bij mijn trainster omdat ze sinds het overlijden van haar vriendje het heft in eigen handen nam en ging zoeken.... := Dat denk ik tenminste gezien ze er na zijn overlijden mee begonnen is. :(:) Maar ze heeft een grote boks en ze gaat dus ook zo lang mogelijk naar buiten. Dat is niet mijn eerste keuze maar we moeten haar nu even tegen zichzelf beschermen. Gedurende de uren buiten heeft ze sociaal contact (ander paard waar ze zich aan gaan vast klampen is. :(:) ) en kan ze ruimschoots haar benen strekken. Ondanks dat ze de nachten op stal door brengt zou ik nog steeds deze stalling verkiezen boven de jouwe omdat deze stalling als ik alles bij elkaar op tel, haar meer tegemoet komt in haar behoeften dan jouw stalling en dat op een veilige manier.

Het punt is dat jij ze ook niet tegemoet komt. 24/7 met zo'n grote groep op zo'n kleine oppervlakte is simpelweg niet beter dan wat jij hier noemt als zijnde "verkeerd". Je zet ze in een groep en de ene zal veel plek krijgen en de andere zal verdrukt worden. En spreek me niet van hoe stabiel je groepen zullen zijn want als je daar overtuigd van was dat dat 100% zeker kon, dan zou je ook geen ijzers moeten verbieden. En als er hommeles ontstaat of ze gaan rangen bepalen (wat hoe dan ook gaat gebeuren in zo'n kudde, want zo mag je het wel noemen.) , dan kan de "verliezer" ook nog niet genoeg ruimte tussen zichzelf en de dominante partij creëren. :)
Wat je wil doen is vragen om problemen en verwondingen. :) Hoe je het ook draait of keert. Het gaat hier niet om een groep die al jaren en jaren bij elkaar staat. Het gaat om een groep die nieuw bij elkaar komt.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:13

Hier een stal die twee opties heeft: aparte stal met een (verhoogde) paddock eraan van 4x5 meter, daarnaast een groep van circa 6 paarden op 30 x 40 meter (gedraineerde) paddock, beiden van 6u tot 20u op de weide (winter en zomer weide), verhoogd en gedraineerd.

Hier is de keuze gemaakt voor merrie en ruinen groepen op de weides, andere opties geprobeerd maar zorgden allen voor onrust. Paddockstal kost 250€ bij zelf mesten, Uitloopstal kost €230 incl mesten. Alle paarden worden gevoerd in voerronden door de eigenaren van de stal (4x per dag ronde met hooi, ofwel onbeperkt), bij de paddockstallen word ook eventueel brok oid gevoerd (eigenaar van het paard zet dit klaar in bakjes) ook dit om onrust te voorkomen. De uitloopstal moet zelf gevoerd worden, met 6 paarden is dit niet te doen.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:28

Corien_ schreef:
Je kan ook een groep met ijzers en een groep zonder maken, kan iedereen die ijzers wil zelf het risico dragen en diegene die dat dus niet willen niet.


Voor mijn paard zou geen ijzers ook geen optie zijn en denk met mij veel anderen.
Ik snap het overigens wel. Mijn paard heeft ook losse achtervoeten, om die reden zet ik hem ook niet zomaar bij elk ander paard omdat ik dat risico zelf niet wil hebben.

Alleen wordt de stabiliteit van een groep niet bepaald door wel of geen ijzers hebben dus is dat een onmogelijke maatstaf om de groepen op te baseren.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:36

Sclimpre schreef:
Maartje1990 schreef:
Sclimpre: nu doe je alsof die paarden alleen in dje paddock staan, dat is niet zo. Ze hebben paddock, track, inloopstal, verharde uitloop. Dus veel meer dan jij omschrijft.

Gelukkig is het iets meer, maar het blijft wel klein. En in alles wat jij opnoemt zie ik niet 1 m2 wat onder de noemer 'natuurlijk' valt. Dus alvast in de winter blijft er van het 'natuurlijk' niets over.
Citaat:
En er zijn heel veel opties waarbij je op meerdere plekken kunt voeren zonder dat je dit op de grond kwakt en dit een zooitje wordt.

Al die opties zijn meestal een variante op een slowfeeder. Waar de paarden dus stilstaand eten en enkel bewegen om te gaan drinken, wanneer ze weggestuurd worden door een ander paard of wanneer ze zelf denken dat het andere hooi misschien lekkerder is. In geen geval te vergelijken met een paard dat op een wei zelf zijn kostje bijeenscharrelt en daar ettelijke uren per dag mee bezig is.
Citaat:
En waarom perse in een grote weide in de winter? Op welke stal in Nederland wordt dat s winters ooit gedaan?

Een grote weide lijkt me logisch als je het hebt over paarden op een natuurlijke manier houden. In Belgie ken ik 1 stal waar ze echt de paarden op de eerste plaats zetten en dat is de Poedertoren in Herselt. Ze hebben een grote groep paarden 24/7 buiten, op een winterweide en een zomerweide, beide met gevarieerd terrein. De winterweide is wat kleiner dan de zomerweide maar ze spreken nog altijd in hectares en niet in m2. Paarden in de winter van de weide weghouden heeft alles te maken met het rendement van de weide, niet met paardenwelzijn.

Wat hier aangeboden wordt kan wel een aantal mensen aanspreken, maar ik zou het omschrijven als 24/7 buiten en niet als een natuurlijke manier van paarden te houden.


Schijnbaar lopen paarden die dmv slowfeerders/meerdere plekken hooi krijgen, meer dan paarden die in een weiland staan. Dus die argumentatie van je gaat al niet op.

Op het einde van de dag moet men roeien met de riemen die men heeft. Mijn persoonlijke visie (wellicht niet van TS) is om met die riemen zo dicht mogelijk bij de natuur van het paard te blijven. En dat kunnen we natuurlijk nooit helemaal goed nabootsen in Nederland en soms heb je daar de mogelijkheden niet voor. Ik heb ook 2 weides... maar ik voer hooi op 1 plek in de inloopstal. Meer mogelijkheden heb ik op dit moment niet. Maar probeer dan wel zoveel mogelijk de natuurlijke behoeftes van het dier in acht te nemen.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:55

TS, ik sta op een paddock paradise, maar zet liever niet hier openbaar op internet wat ik krijg en wat het kost. Als je dat graag wilt weten, kan je me een PB sturen.

Los van de kosten ed en over je wensenlijstje. Ik denk dat het reasonable is dat je zonder ijzers wilt hebben. Ik denk wel dat je best je stal ook voor ijzer paarden kan openstellen. Het is namelijk de keuze van de eigenaar om zijn / haar paard bij beijzerde paarden in de wei te laten. Op veel stallen staat ijzers / ijzerloos ook door elkaar en ik geloof niet dat de stalhouder aansprakelijk gehouden kan worden indien er blessures zijn. Jij betaalt neem ik aan ook niet een nieuwe deken als 1 van de paarden de deken van een ander heeft kapot gemaakt?

Wel zou ik je vraag mbt paardvriendelijk omgang veel voorzichtiger formuleren of eventueel weg laten. Als iemand echt zijn paard mishandelt, kan je vrij makkelijk van je pensionklant af (eventueel opnemen in contract dat jij het recht tot opzegging met opzegtermijn ook hebt). Zelfs binnen puur natural horsemanship zijn er zo ontzettend veel stromingen die zichzelf allemaal paardvriendelijk noemen, maar soms kijkt een ander daar toch anders tegenaan. Ik heb laatst les gehad in Parelli en ik vond dat geschud met dat touw aan haar hoofd echt niet leuk voor mijn paard (en ook niet nodig). Peil dan liever in het kennismakingsgesprek hoe iemand zijn / haar paard behandeld of doe een proefperiode van 3 maanden. Ik zou niet komen naar je stal als je zo expliciet zegt dat er paardvriendelijk (met de voorbeelden die jij noemde) moet worden gehandeld. Niet omdat ik ben van het sporen prikken, kapot slaan en trekken aan dat bit, maar omdat ik bang zou zijn dat je me ontzettend gaat zitten bekijken, beoordelen en veroordelen. Of dat je me telkens ongevraagd advies gaat zitten geven. Plaats het dan eerder zo dat je indien er vragen zijn, je altijd mensen wilt helpen. Dat hebben mijn huidige stalhouders ook gedaan. Ik had mijn paard nog maar 3 maanden, vond het allemaal nog erg spannend en was bang dat ik bepaalde dingen niet zou weten (koliek herkennen, wat is nou goed voer etc). Ze hebben gewoon gezegd dat ze het altijd leuk vinden om advies te geven INDIEN ik daarom vraag. Bij ons op stal heerst volgens mij absoluut de sfeer die jij zoekt, al is dat bij de een meer en bij de ander minder. Wij (de pensionklanten) hebben ook allerlei verschillende doelen en totaal verschillende types paarden. Of je nou scheert of niet, ent of niet, ijzers of niet, insulineresistent of niet, bij ons ben je welkom en word je door de stalhouders in je waarde gelaten. Ze zullen misschien niet hetzelfde doen, maar respecteren je keuze. Al hebben wij geen extreme gevallen gehad hoor. Ik denk sowieso dat je met zo'n PN concept niet zo snel de echte paardenmishandelaars op je stal zult krijgen. En als je die wel krijgt, herken je ze vast snel genoeg en kan je ze altijd vriendelijk verzoeken om binnen een X aantal maanden een ander plekje te vinden.

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 15:41

Nogmaals bedankt voor jullie input. Uit vrijwel alle berichten kan ik wat meenemen en ook een aantal punten die jij benoemt ayasha.

Met betrekking tot ijzers heb ik in mijn hoofd dat dit indd meer blessure leed kan veroorzaken, maar wat indd ook wordt gezegd, het is een keuze voor ieder opzich. Wel heb ik in mijn hoofd dat het mij meer risico lijkt wanneer je in een vorst periode zit. Denk aan de bestrating wat bv glad kan zijn. Hier ga ik dus ook verder over nadenken.

Het is ook een mogelijkheid zoals hierboven in een bericht staat aangegeven, verschillende mogelijkheden aan te bieden; groep of paddock/stal.

+:)+

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 16:31


marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:56

Is ook mooi!
Maar er zitten wel wat haken en ogen aan het voersysteem. Als je werkelijk zoiets wil, ga er eens een kijkje nemen en vraag aan de eigenaren waar ze tegenaan zijn gelopen in de loop der tijd.
Je zegt dat dit niet je hoofdinkomen wordt, maar bedenk wel dat een stuk of 20 paarden erg veel werk is! Ik weet niet of je het alleen wil gaan doen, maar uitmesten gebeurt altijd in de buitenlucht, en is veel werk bij onbeperkt ruwvoer. Het introduceren van nieuwe paarden in de kudde kost je ook tijd en energie. 20 paarden betekent ook 20 eigenaren over de vloer met hun vragen en eisen.
Vraag dus niet wat klanten er voor over hebben, bedenk wat jij over wilt houden na aftrek van je kosten. Willen klanten dat niet betalen, dan is jouw plek niet geschikt voor ze.

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 18:43

marionblo schreef:
Is ook mooi!
Maar er zitten wel wat haken en ogen aan het voersysteem. Als je werkelijk zoiets wil, ga er eens een kijkje nemen en vraag aan de eigenaren waar ze tegenaan zijn gelopen in de loop der tijd.
Je zegt dat dit niet je hoofdinkomen wordt, maar bedenk wel dat een stuk of 20 paarden erg veel werk is! Ik weet niet of je het alleen wil gaan doen, maar uitmesten gebeurt altijd in de buitenlucht, en is veel werk bij onbeperkt ruwvoer. Het introduceren van nieuwe paarden in de kudde kost je ook tijd en energie. 20 paarden betekent ook 20 eigenaren over de vloer met hun vragen en eisen.
Vraag dus niet wat klanten er voor over hebben, bedenk wat jij over wilt houden na aftrek van je kosten. Willen klanten dat niet betalen, dan is jouw plek niet geschikt voor ze.


Helemaal mee eens. Het voersysteem zou ik niet willen, dat is aan de eigenaren dan om hun paarden van krachtvoer te voorzien

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:58

Maartje1990 schreef:
En waarom perse in een grote weide in de winter? Op welke stal in Nederland wordt dat s winters ooit gedaan?


De mijne. Bij ons staan de paarden 365 dagen per jaar overdag op een grote weide. En dan groot als in: 7 paarden op 40x300, 3 paarden op 20x300 groot. Sneeuw, regen, zonneschijn: de paarden staan buiten. Je ziet ook dat ze het eerste stuk vlak bij het hek kapot lopen, maar dat de rest keurig heel blijft

Dat ze dan 's nachts binnen staan vind ik helemaal niet erg: t brengt rust in de groep, ze hebben allemaal een plek om droog en veilig te slapen (de mijne ligt languit te pitten in zijn stal), hoeveelheden ruwvoer en krachtvoer zijn goed te controleren en iedereen kan voeren wat hij/zij wil.




Ontopic: ik zou er vooral op tegen zijn dat de pensioneigenaar bepaald wat ik met mijn paard doe. Als hij dwars door m'n been heen dendert wil ik hem ook nog weleens met volle kracht om trekken, als hij me bijt kan hij een skup onder z'n kont krijgen en als hij slechte voeten zou hebben zou hij ijzertjes krijgen. Dat ik meestal met een losse teugel rijd, geen ijzers gebruik en hij meestal los naast me meeloopt en staat te kroelen is ook een deel van ons verhaal, maar ik heb geen my little pony: ik heb een eigenwijze draak die hele duidelijke grenzen en leiderschap nodig heeft, anders loopt hij door je heen.

Edit: komt ook nog bij dat ik geen perfecte ruiter ben, noch een perfect mens. Mijn paard en ik begrijpen elkaar weleens verkeerd, en ja het kan dan ook voorkomen dat hij uit frustratie een schop krijgt. Of dat ik tegen hem schreeuw. Dat is hét moment om een staleigenaar te hebben die het laat gaan en de andere kant op kijkt...

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 19:15

Vjestagirl..waar zie jij staan dat ik, in dit geval, zou bepalen wat jij met je paard doet?? Het wordt wel weer enorm uit zijn verband gerukt. Dat jij je paard op zijn donder geeft wanneer die bijt o.i. is een ander verhaal dan dat jij stelselmatig je paard een schop verkoopt of met de zweep loopt te meppen, het paard met sporen loopt te schoppen (i.p.v. gewoon als hulpmiddel te gebruiken), loopt te zagen waar je U tegen zegt om het paard met zijn kin op de borst moet lopen. Ik denk dat ik nu toch wel duidelijk heb waar ik over val bij ruiters toch? En ben je wel zo een ruiter...prima ik kan de wereld niet redden, maar mijn stal wordt het niet en daar zou ik alles behalve rouwig om zijn. In dat geval heb ik niet eens ontspannen paarden op stal wat wel mijn doel is.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:18

HorseH schreef:
Mensen die hun paard schoppen of slaan. Met streng op toe zien bedoel ik dat er wel bepaalde gedragsregels worden opgesteld. Het zou mooi zijn als er een dusdanige mentaliteit op stal heerst waarbij iedereen elkaar ook kan helpen ( zonder bemoeizucht) en dat mensen er ook voor open staan feedback te ontvangen. Uiteindelijk moet het wel een hobby zijn waar zowel paard als mens van kunnen genieten


cobiie schreef:
Ook als je het zo brengt klinkt het op het randje eerlijk gezegd, er zullen altijd mensen zijn die het net niet doen zoals jij wilt.
De zware mishandelingen door ruiters, hebben echt niet de overhand mijnsinziens, als jij je daar al zo op indekt krijg ik al snel het idee dat er toch veel bemoeizucht zal zijn.

Wanneer het echt niet klikt met iemand kan je die altijd vragen weer te vertrekken, op voorhand op deze manier "dreigen" vind ik altijd apart.

Ik ben dan ook een boerendochter en met een nuchtere mentaliteit opgegroeid.
Wanneer je zoveel mensen op je erf wilt zult je toch wat afstand moeten behouden voordat je idd op iedere slak zout gaat leggen.


xAnthea schreef:
De gedragsregels vind ik echter helemaal niks. Ik lees dat regelmatig bij mensen die alles op de natuurlijke manier willen doen. Als mijn pony's iets doen wat niet mag, geef ik hen een mep. Klaar. Als mijn pony ook iets te druk is bij de leider van de groep, dan krijgt ie ook een trap of een knap en dan is het ook klaar. Ik vraag me af waarom paarden elkaar wel mogen straffen, maar mensen het moeten oplossen met een aai oid... :n
Goed, ik snap dat je geen mensen op stal wilt die zodanig hard trekken in de mond dat de paarden bijna zouden bloeden, of dat er zo hard geprikt wordt met een spoor dat er een wond ontstaat, en natuurlijk mag je daar iets van zeggen en hoef je zoiets niet te tolereren... Maar soms gaat het met die regeltjes wel érg ver, en daar zou ik echt op afknappen. Het zijn nog steeds mijn pony's...


Vjestagirl schreef:
Ontopic: ik zou er vooral op tegen zijn dat de pensioneigenaar bepaald wat ik met mijn paard doe. Als hij dwars door m'n been heen dendert wil ik hem ook nog weleens met volle kracht om trekken, als hij me bijt kan hij een skup onder z'n kont krijgen en als hij slechte voeten zou hebben zou hij ijzertjes krijgen. Dat ik meestal met een losse teugel rijd, geen ijzers gebruik en hij meestal los naast me meeloopt en staat te kroelen is ook een deel van ons verhaal, maar ik heb geen my little pony: ik heb een eigenwijze draak die hele duidelijke grenzen en leiderschap nodig heeft, anders loopt hij door je heen.

Edit: komt ook nog bij dat ik geen perfecte ruiter ben, noch een perfect mens. Mijn paard en ik begrijpen elkaar weleens verkeerd, en ja het kan dan ook voorkomen dat hij uit frustratie een schop krijgt. Of dat ik tegen hem schreeuw. Dat is hét moment om een staleigenaar te hebben die het laat gaan en de andere kant op kijkt...



Ik word ook kriegelig van de stalregels, mijn paard mijn zaak.

Ik vind het altijd jammer dat het dan altijd weer richting geitenwollensokken lijkt te gaan die Paddock Paradises.
Ik wil dat mijn dieren ook lekker paard mogen zijn, maar dat wil niet betekenen dat ik van een softe aanpak ben. Ze moeten wel blijven luisteren en als daar een schreeuw of een schop bij aan te pas moet komen ben ik niet meteen een mishandelaar.
Ik sta trouwens ook niet (altijd) open voor feedback, ik doe gewoon mijn ding en heb geen zin om mijzelf te moeten verantwoorden waarom ik iets doe op mijn manier.

Verder vind ik een normale prijs 100-200 euro hiervoor prima.

Ik woon niet in je doelgebied, maar vind het jammer dat je dan kwa uitrijmogelijkheden dan weer aan een auto met trailer vast zit. Niet iedereen beschikt daarover.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:54

TS wil volgens mij gewoon voorkomen dat ze tegen ruiters aan moet kijken die onredelijk naar hun paard zijn.
TS heeft nu al meerdere malen aangegeven dat ze er prima mee kan leven als een paard eens stevig gecorrigeerd wordt, wanneer het over iemand heen dendert of op een andere manier respectloos is.

Een keer een miscommunicatie zal ze ook niet over vallen gok ik zo.

Ik sta op het soort stal wat TS naar mijn idee voor ogen heeft.

Paarden moeten gewoon luisteren en er krijgt er heus wel eens een tik of grote mond.
Maar ik kan bij ons niemand bedenken waarvan het rijden niet om aan te zien is en waar je ter plekke medelijden met het paard krijgt.

De groepen zijn rustig en stabiel, m'n pony heeft het prima naar z'n zin en ik ook.
Alles wordt gedaan, m'n pony super wordt in de gaten gehouden en verzorgd.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:08

Gypsycobs, hoeveel ruiters ken jij die van zichzelf vinden dat zij hun paarden mishandelen?
Hoeveel van die mense zullen bij zo'n stal wegblijven omdat het in de stalregels staat?
Hoeveel andere mensen zullen wegblijven omdat deze regel over bemoeizuchtig kan lijken, mensen waar anders waarschijnlijk totaal geen moeite mee zou zijn geweest op stal?

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 20:13

LBLGypsyCobs schreef:
TS wil volgens mij gewoon voorkomen dat ze tegen ruiters aan moet kijken die onredelijk naar hun paard zijn.
TS heeft nu al meerdere malen aangegeven dat ze er prima mee kan leven als een paard eens stevig gecorrigeerd wordt, wanneer het over iemand heen dendert of op een andere manier respectloos is.

Een keer een miscommunicatie zal ze ook niet over vallen gok ik zo.

Ik sta op het soort stal wat TS naar mijn idee voor ogen heeft.

Paarden moeten gewoon luisteren en er krijgt er heus wel eens een tik of grote mond.
Maar ik kan bij ons niemand bedenken waarvan het rijden niet om aan te zien is en waar je ter plekke medelijden met het paard krijgt.

De groepen zijn rustig en stabiel, m'n pony heeft het prima naar z'n zin en ik ook.
Alles wordt gedaan, m'n pony super wordt in de gaten gehouden en verzorgd.


_/-\o_ dank!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:13

cobiie schreef:
Gypsycobs, hoeveel ruiters ken jij die van zichzelf vinden dat zij hun paarden mishandelen?
Hoeveel van die mense zullen bij zo'n stal wegblijven omdat het in de stalregels staat?
Hoeveel andere mensen zullen wegblijven omdat deze regel over bemoeizuchtig kan lijken, mensen waar anders waarschijnlijk totaal geen moeite mee zou zijn geweest op stal?

Ja en dat maakt het zo lastig.

Ik weet wel wat stallen die diervriendelijkheid hoog in het vaandel en in de stalregels hebben staan.
Toch zie je soms dingen die om te janken zijn, het rijden van de staleigenaar niet uitgezonderd.

Als je er dus nog wat meer nadruk op legt in je regels, ga je wel een deel buiten houden, maar de kans bestaat inderdaad dat er in dat deel mensen zijn die vriendelijk zat met hun dieren om gaan, maar gewoon niet op zulke regels zitten te wachten.

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 20:18

cobiie schreef:
Gypsycobs, hoeveel ruiters ken jij die van zichzelf vinden dat zij hun paarden mishandelen?
Hoeveel van die mense zullen bij zo'n stal wegblijven omdat het in de stalregels staat?
Hoeveel andere mensen zullen wegblijven omdat deze regel over bemoeizuchtig kan lijken, mensen waar anders waarschijnlijk totaal geen moeite mee zou zijn geweest op stal?


Klopt er zullen zelden mensen zijn die erkennen zo bezig te zijn, maar als staleigenaar duidelijk te zijn in wat je niet wenst te zien, is het volgens mij duidelijk voor de klant en anders jammer dan mag je je hobby elders beoefenen. Ik ga niet voor evt. Klanten mijn principes aan de kant zetten.

Nu dit volgens mij duidelijk is, graag weer terug gaan naar mijn openingspost.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:25

Ik vind het absolute minimum aan oppervlakte in een groepsstalling 100m2 per paard. Het wordt me niet duidelijk of hieraan voldaan wordt. Daarnaast zie ik niet staan of de schuilstal voor minimaal de helft opgestrooid wordt (of dit vlas, zaagsel, gehakseld stro, strokorrel, houtkorrel of lang stro is maakt me niet uit. Maar alleen rubber tegels of zelfs beton vind ik onvoldoende, als er ook rubber tegels zijn is een kwart van de schuilstal opgestrooid, verdeeld over minimaal 2 plaatsen, voldoende).

Indien hier aan voldaan wordt zou ik zo'n 300€ per maand willen betalen. Indien er minimaal 200m2 per paard is en het zandpad+paddock bij elkaar minimaal 50m lang is (dus ze een sprintje kunnen trekken van 50m zonder te hoeven draaien of op harde ondergrond moeten lopen) zou ik wel rond de 350€/maand willen betalen.

Daarbij zou ik je aanraden om voorijzers toe te staan. De schade wordt over het algemeen aangericht door de achterijzers. Voor mijzelf maakt het toestaan van ijzers echter niet uit, ik gebruik hoefschoenen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:37

Er is toch een stal in nederland waar hulpteugels zoals een slof verboden is.

Ik zou geen enkele moeite hebben om op zo'n stal te staan en ik begrijp ook heel goed welke ruiters TS echt niet op haar stal wilt hebben. Echter zal niemand van zichzelf zeggen dat hij met regelmaat zijn paard in elkaar mept of lek prikt met de sporen.
Ik heb 2x meegemaakt dat de staleigenaar de ruiter heeft verzocht een andere plek te zoeken om deze reden en ik gaf ze groot gelijk.

Maar door de hele opzet van de stal zul je al een bepaald soort publiek trekken en dat zijn meestal toch niet de die hard wedstrijd ruiters met Z en hoger ambities.
Ijzer 'probleem' zou je kunnen 'oplossen' door bv alleen voor ijzers te accepteren. Maar eerlijk gezegd denk ik als je sociale paarden hebt met genoeg ruimte dat niet echt een probleem hoeft te zijn.

Ik zou zelf wel bij TS op stal willen staan alleen denk ik wat zij wilt niet binnen mijn budget van 100-200 past. Zeker in NH zul je uitkomen op 200-300. Dat is in iedergeval de prijs in mijn omgeving waarvan sommige al tussen de 300-400 zitten.
Daarnaast heb ik persoonlijk geen behoefte aan een binnenbak. Die heb ik nu wel maar die werd gebouwd toen ik er al stond.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:54

Ts: ik wens je suc6! Ik heb ook een pension en heb geleerd mijn mond te houden! Bij stelselmatige mishandeling gaan ze er hier zonder pardon uit! Ga dat maar lekker ergens anders doen..geen zin op mijn terrein! Echter doen veel mensen zich beter voor bij aanvang en leert de tijd hoe mensen echt met hun paard omgaan! En soms is t ook andersom: krijg je compleet onopgevoede paarden waar jij als stalhouder me moet zien te dealen.. ook niet makkelijk!!

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:15

Ik moet er persoonlijk ook niet aan denken om een pensionstal te hebben.
Wij hebben wel eens "zomer weide gasten" (voor een paar maanden vol 24/7 in een weide groep) en dan weet ik weer waarom ik geen pensionstal wil. :')

We hebben wel eens een jonge hengst gehad in de zomer, toen die naar zijn "winteradres" ging werd die binnen 3 dagen geruind, hij was toch niet zo gemakkelijk als ze dachten. :+

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard natuurlijke pensionstal nh. Wat betaal jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:05

Pension hebben vergt een hele dikke huid! Je leert t uiteindelijk wel maar met vallen en opstaan!