1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:18

Goedeavond!
Onze paarden staan in eigen beheer op een stuk grond van 1.5h, die nu helaas toch minder groeit. We hebben nog een halve hectare wei over waar ze vanaf november aan mogen beginnen, daarna is het denk ik een beetje over met de pret. We voeren al sinds oktober hooi bij, maar gezien het gras steeds minder wordt, krijgen ze steeds meer hooi. Ik denk dat we november nog gras zullen hebben en hooi bijvoeren, maar vanaf december we volledig over gaan op de paddocks hooi en ze een winter wei krijgen waar ze voor de ruimte op mogen. Wij gaan maar 1x per dag naar de wei, om te kijken of alles leeft, het water bijvullen en hooi te voeren. Straks moeten we natuurlijk best wat hooi gaan geven want we willen dat ze onbeperkt kunnen eten. Ik ben benieuwd naar ervaringen met voeren voor een periode van 24 uur. We hebben 4 grote hooibakken, 4 kleine (speciekuipen), een badkuip en 1 hooinet momenteel. We hebben 2 verschillende inloopstallen waar we best wat kwijt kunnen, maar goed, als de baasjes daar staan zal er niet zomaar een ander paard zich wagen. Ik ben van plan wat extra hooinetten te bestellen zodat in iedere grote bak een hooinet vast zit. Ik ben wel bang voor regenachtige dagen dat alles nat wordt. Het gaat om verschillende sobere rassen zoals IJslanders, fjord, lusitano, shet, jong en oud! Totaal: 7 pony's.

Ik ben dus eigenlijk benieuwd naar ervaringen van mensen die ook hooi voeren voor 24 uur en hoe jullie dit makkelijker maken.


HippoNatura

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:22

Hoi hoi,

Leuk dat je je paarden onbeperkt hooi wil geven. Op zich vind ik het een zeer goed idee om extra hooinetten bij te bestellen. Je kan ook eens op pinterest 'slowfeeders horses' intikken. Zo krijg je een idee van wat er allemaal mogelijk is, ook om het ervoor te zorgen dat het hooi niet nat wordt... Ik ga deze week aan het knutselen voor mijn paarden die op een PP staan en zal als het af is, de foto's met je delen ;).

A horse is the projection of peoples' dreams about themselves -
strong, powerful, beautiful -
and it has the capability of giving us escape from our mundane existence.

-Pam Brown-

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:24

Hipponatura schreef:
Hoi hoi,

Leuk dat je je paarden onbeperkt hooi wil geven. Op zich vind ik het een zeer goed idee om extra hooinetten bij te bestellen. Je kan ook eens op pinterest 'slowfeeders horses' intikken. Zo krijg je een idee van wat er allemaal mogelijk is, ook om het ervoor te zorgen dat het hooi niet nat wordt... Ik ga deze week aan het knutselen voor mijn paarden die op een PP staan en zal als het af is, de foto's met je delen ;).


thanks voor de tip! Ben heel benieuwd als jouw idee af is :)

tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:27

Geen idee wat voor hooi je geeft,maar er bestaan grote slowgpfeedernetten om over grote balen hooi te doen.
Daar ben je dan enkele dagen zoet mee,maar is dan natuurlijk maar 1 baal op 1 plek.
Geen idee of ze allemaal goed overeenkomen om dit te hanteren....

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:28

IK zou in jou geval zo een grote ronde voerbak met voerhekken neerzetten. Eentje waar een groot kuilpak ingezet kan worden. Dat is veel minder werk dan al die netten staan te vullen. je hebt ze ook met een dak.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

joliene

Berichten: 1729
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:32

Wij hebben onze twee paarden ook in eigen beheer staan. Wij voeren onze paarden onbeperkt hooi in een groot hooinet van 1 bij 2 die hangt aan een frame. Ook heb we een ibc vat met een hooinet erin. We hebben nog een andere slowfeeder, maar die is wat ingewikkelder om te omschrijven. We komen gewoon elke dag 1 keer en vullen ze dan bij. Dit gaat hardstikke goed. Ik zou in ieder geval geen hooivorken in de schuilstallen als ze ruzie maken om het hooi.

Als je het leuk vindt, kan ik ook wel wat foto's maken.
Laatst bijgewerkt door joliene op 30-10-17 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:33

Hier ga ik elke ochtend. Ik vul dan de grote ruif in het hokje en daar moeten ze het dan een dag mee doen. Gaat prima.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:37

Wij voeren droge baaltjes en dat willen we eigenlijk zo houden! Die grote balen waren anders zeker wel handig geweest inderdaad!

Iets viel me laatst wel op: ik gooide een pak hooi naar beneden vanuit de hooizolder de schuilstal in, en 1 begon aan de baal te eten. Doordat de touwtjes er nog omheen zaten, moesten ze ook plukjes eruit trekken en ging het minder snel. Is dit een optie?

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:37

Ik voerde 4 netten per dag aan mijn 2 paarden, enorm gedoe.
Nu heb ik een kuubkist met een aanhangernet erover. Past precies 24 uur hooi in.

Voor meerdere paarden lijkt me dit niet ideaal, dan zou ik lievere voor een stolp gaat eventueel met net erbij.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 19:46

Helaas omdat we allemaal sobere paarden hebben is onze voorkeur sterk om kleine baaltjes te blijven voeren, al is dit wel wat lastiger inderdaad. Ik denk dat het in de winter wel kan oplopen tot 3 a 4 hooibalen per dag voeren, gezien er 7 lopen en er ook jonkies bij zitten (6 maanden tot 3 jaar) die nog flink mogen groeien. Ik wil het liefst dat ze nooit zonder staan...of het haalbaar wordt moet nog even blijken.

Dayanara

Berichten: 2374
Geregistreerd: 22-08-16

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:49

Hier gaan we ook 1 keer per dag. Normaliter laten we een groot pak hooi brengen en daar doen ze ongeveer 10 dagen mee. Nu had onze leverancier afgelopen week geen tijd om te brengen dus hadden we noodgedwongen kleine balen. Ze aten met 2, 1,5 baal per dag.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:53

Wij voeren ook één keer per dag, in hooinetten die vastliggen in palletboxen. We voeren voor 1500 kg paard (zijn er 4) ongeveer 50 kg per 24 uur. Dan is het net op of hebben ze nog net wat over als we weer komen.
Afbeelding

Oy with the poodles, already

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:55

Hilary schreef:
Wij voeren ook één keer per dag, in hooinetten die vastliggen in palletboxen. We voeren voor 1500 kg paard (zijn er 4) ongeveer 50 kg per 24 uur. Dan is het net op of hebben ze nog net wat over als we weer komen.
[ [url=m/33oeZK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoeveel gaat er in een net dan?
Ik krijg net 20kg in een palletbox gepropt en die zit dan tot de rand vol met dichte plakken.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:56

Waarom perce kleine baaltjes willen voeren? Je hebt ook gewoon grote balen hooi, die zijn net 2 volwassenen te verrollen.

Ik denk dat met zo veel paarden een stolp met net een goede optie is. Hooi blijft droog op die manier.

Ik voer netten vast op de bodem van kuubskisten, maar wel 2x op een dag. Ivm nat regenen en controle vind ik dat toch veel prettiger.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:04

Dit was een klein flauw netje, maar normaal doen we zo'n 12 kg per hooinet. Er kan meer in (we hebben netten waar een klein baaltje in z'n geheel in past), maar wij maken ons hooi nat ivm luchtwegproblemen bij mijn merrie. Zwaarder dan 12 kg (ik alleen) of 15 kg (met stalgenoot) is niet leuk meer te tillen, vandaar niet zwaarder.

Edit: natgeworden hooi is niet zo'n issue hoor. Onze paarden krijgen dus nat hooi. De restjes schudden we uit de netten en gaan of los in één bak of in een makkelijk net in een bak. Is het de volgende dag nog niet op, dan gaat het de mesthoop op.

Oy with the poodles, already

tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:10

idd,de omvang van de balen telt toch niet,maar het soort hooi.
vaak maken ze van 1 stuk hooiland,meerdere soorten balen.

dus waarom geen grote balen?zou alles een stuk makkelijker maken.

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:21

Moos99 schreef:
Wij voeren droge baaltjes en dat willen we eigenlijk zo houden! Die grote balen waren anders zeker wel handig geweest inderdaad!

Iets viel me laatst wel op: ik gooide een pak hooi naar beneden vanuit de hooizolder de schuilstal in, en 1 begon aan de baal te eten. Doordat de touwtjes er nog omheen zaten, moesten ze ook plukjes eruit trekken en ging het minder snel. Is dit een optie?


Als ze op een of andere manier vast komen te zitten in dat touw dan heb je de poppen aan het dansen

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 20:24

Het gaat inderdaad niet om de omvang maar om het feit dat ik droog hooi wil, echt droog hooi is weinig te vinden in grote balen. Daar komt bij dat we opslaan op een hooi zolder, zulke balen lijken me moeilijk daar te krijgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:25

Afbeelding

Met 1 of twee van zulke kom je best lang toe. Is een kuubskist met een frame van verwarmingsbuizen erin. :)

Zelf deed ik er dan een mix van kuil, hooi en stro in.

Ze eten dan vaak eerst het kuil op (dat deed ik bovenop) als dat op is komen ze bij het hooi aan, maar dat is niet zo lekker als kuil dus pauzeren ze vaak even tot ze echt weer honger krijgen. Als het hooi op is en ze bij het stro aankomen nogmaals hetzelfde verhaal. :P

Wij zijn momenteel wel aan het kijken voor een zelfbouw hooivoerautomaat. We voeren enkel kuil omdat de pony dampig is en geen hooi of stro mag, maar dat is een dure hobby zeg.....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:27

Moos99 schreef:
Helaas omdat we allemaal sobere paarden hebben is onze voorkeur sterk om kleine baaltjes te blijven voeren, al is dit wel wat lastiger inderdaad. Ik denk dat het in de winter wel kan oplopen tot 3 a 4 hooibalen per dag voeren, gezien er 7 lopen en er ook jonkies bij zitten (6 maanden tot 3 jaar) die nog flink mogen groeien. Ik wil het liefst dat ze nooit zonder staan...of het haalbaar wordt moet nog even blijken.

Tuurlijk is dat haalbaar :) . Het is toch simpelweg een kwestie van genoeg balen geven? En als het niet meer gegeten wordt als het nat is dan kun je zo'n grote ruif met dak aanschaffen. Dan leg je daar de meeste hooinetten in. Je kunt dan ook nog kiezen voor een heel groot net waar je in één keer meerdere balen in kunt doen.

Ik doe trouwens hetzelfde als Hilary met de restjes hooi: uitschudden in een andere bak zodat ze dat alsnog lekker oppeuzelen.

koeien op de weg...

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:39

Afbeelding

Ik heb een grote vierkante ruif staan, grote baal erin en ze eten er 10 dagen van

tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:46

@TS,je kan gewoon je eigen hooibalen in plastic laten wikkelen,zodat ze buiten kunnen blijven.

de inhoud blijft dezelfde,alleen een stuk makkelijker qua voeren voor zo'n groep paarden natuurlijk.

hier bv natuurhooi van naast onze deur.
100% droog,grote pakken,maar wel in plastic,omdat we het ook niet 100% droog kunnen opslaan.
ook sobere rassen(tinker,pony's en shetjes),dus ook hier is het juiste hooi heel belangrijk.

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:56

Wij hebben van die Grote plastic rolcontainers, schuine plaat er in, aan de voorkant gaten er in gemaakt waar begin van de neus in kan en een zeil met gewicht er aan er bovenop.

In 1 container proppen wij minstens 5 kleine balen. Door het zeil er bovenop regent het niet nat. Wij hebben er 2 staan, voor een D pony en 2 shetten.


Normaal zit er trouwens een klep op, maar die hadden wij niet meer. Als je dus een complete koopt, dan heb je het zeil niet nodig en kun je er evt een slot op doen zodat de paarden hem niet aan de bovenkant open kunnen maken.

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:23

Goede hooinetten/ruiven en zoveel mogelijk voerplekken, alles op 1 plek is handig met vullen, maar ze eten veel meer en verbranden minder. Zeker met sobere pony's en pony's die nog niet werken heb je ze dan makkelijk te dik en stijf omdat ze ondanks het 24/7 buiten lopen weinig bewegen. En altijd wat te eten hoeft geen onbeperkt hooi te zijn, hier is er naast hooi ook takken, bladeren en voerbal vit + grasbrok bv. Ik voer liever 5x3kg/8x2kg dan 1x15/16kg, dus meer ruiven en daarmee meer beweging. Meer te doen voorkomt ook een hoop gesloop door verveling. En meer moeite doen voor het eten geeft ook minder versmeren, als ik hier te makkelijk en teveel voer, dan kan ik veel meer weggooien dan wanneer ze er wat voor moeten doen. Onbeperkt gaat voor mij enkel samen met genoeg "werken" om het hooi uit de ruif te peuteren en hooi dat niet zo lekker is dat er geen rem op het eten zit. Lastige is dat goed hooi (zonder vervelende onkruiden als zuring) ook erg smakelijk is, weliswaar gaat dan alles op (scheelt mij schoonmaken), maar het gaat sneller dan ik wil dat ze eten (zijn al rond zat).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:30

Hier doe ik het ook met hooinetten. Bijvoeren zou ik in de winter sowieso doen zelfs al zou je nog genoeg gras hebben trouwens. :) Zo veel halen ze niet meer uit gras. :) Da's meer bezigheid dan dat het voedingswaarde heeft.
Met een hooinet met kleine maas kom je al een heel eind. :) Hier hebben ze als ik aan kom altijd nog hooi over. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jane808 en 38 bezoekers