Geschoren paard de wei op??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elke_fyfel

Berichten: 725
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Maaseik

Geschoren paard de wei op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:06

Ik vroeg me af , als je je paard volledig geschoren is,en je legt die een dikke winterdeken op met daarover een waterdichte deken,kan die dan overdag buiten blijven staan?Of vatten ze dan koud?

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:12

ik zou hem zelf niet de hele dag zo buiten zetten, de benen worden koud en dat trekt dan door. Vooral als ze te lang stilstaan. Maar ik ben niet deskundig in totaal geschoren paarden, misschien hebben andere mensen beter advies.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:15

De mijne is geschoren en staat heel de dag op de wei.Mijn paardje heeft daar geen problemen mee...

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:17

is per paard verschillend, maar over het algemeen moet dat wel kunnen als ze een goede dikke deken op hebben. eventueel kun je een halsstuk aan je deken vastmaken als het echt koud wordt

elke_fyfel

Berichten: 725
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:18

Maar als het regent of waait,zouden ze dan geen kou in hun hals krijgen..? En benen?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:20

ze kunnen wel tegen een stootje hoor Knipoog ik heb mijn paarden die geschoren waren altijd buiten gehad...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:20

Als je een goede halsdeken hebt niet nee...

Benen en buik kunnen idd koud worden...maar tegen de tijd dat het echt gaat vriezen zijn die haren wel weer bijgegroeid hoor!
Belangrijkste is toch echt dat het lichaam warm blijft. En vooral droog blijft.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:27

Mijn paard heeft goede waterdichte dekens op en een wollenhals met een waterdichter eroverheen.

Ik probeer hem wel binnen te houden als het echt vies weer is zoals regen, harde gure wind.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:29

nog even ter toevoeging:
maandag wordt mijn paard geschoren, ze komt dan onder 600 gram dekens te staan (heeft nu 350 gram op) en die is goed waterdicht. als het kouder wordt komt er nog 200 gram bij en ik heb ook nog een gevoerde hals liggen die ik eraan kan maken als het kouder wordt.
een hals vind ik persoonlijk nu nog niet echt nodig. dat doe ik pas als het overdag onder de 6 a 7 graden komt

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:43

Nou ik zou liever wel een hals doen en wat minder zware dekens.... Een hals doet namelijk heeeel veel merk ik aan mijn paard.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:29

De mijne is helemaal geschoren en staat overdag gewoon buiten.
Ik denk dat als het paard niet volledig op de wind staat, hij makkelijk buiten kan staan, met een warme deken natuurlijk.
Ook ben ik van mening dat de (onder)benen niet echt koud kunnen worden, aagezien daar alleen pezen in lopen....

isaiah
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:16

Hallo ik vroeg me af hoeveel gram dekens jullie opleggen voor geschore paarden die wel op de weide blijven staan dag en nacht? Of gaat dit absoluut niet dag en nacht paard op de wei die geschoren is ?
Ik twijfel een beetje om de mijne te scheren vandaar mijn vraag. Ik zou zowizo de benen niet doen denk ik.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:39

Als je paard 24/7 op de wei staat zou ik maar heel beperkt scheren, bijvoorbeeld alleen de onderkant van de hals en tussen de voorbenen (niet de buik). Als je je paard helemaal wil scheren lijkt het me, ook ingepakt onder bv een 300 grams (of dikker indien nodig) deken met hals, koud 24/7 buiten. Je zou nog een jachtmodel kunnen doen, maar ook daarbij zou ik hem sowieso 's nachts binnen doen, en overdag een deken, evt. met hals, dikte zo rond de 200 of 300 gram en dikker als je ziet dat het niet afdoende is, afhankelijk van hoe gevoelig je paard is. En de benen en het hoofd zou ik er in ieder geval in laten zitten, welk model je ook neemt.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Geschoren paard de wei op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:42

ligt een beetje aan het paard maar mijn keuze zou het niet zijn. Ik heb met mijn paard dat alleen overdag buiten staat ervoor gekozen de benen en de hals/hoofd niet te scheren. alleen onder de deken dus. dit bevalt top. Waarom wil je een paard scheren dat 24/7 buiten blijft?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Geschoren paard de wei op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:46

Waar ik in Amerika werkte gingen de dekens af in de ochtend en stonden ze zonder deken buiten soms zelfs bij -15, heb daar nog nooit een ziek paard gezien en de paarden leken het niet koud te hebben. Moet ik ook wel zeggen dat de bijna altijd scheen en er nooit veel wind stond. Paarden kunnen dan veel vrijer bewegen. Als het echt rotweer was dan bleven ze een dag op stal, maar dat kwam bijna nooit voor.

Het enige nadeel was dat we ze allemaal een keer extra moesten scheren.

Mensen zijn soms echt te voorzichtig met hun paarden, onder 600 gram dekens gooien en inpakken dat ze zichzelf amper kunnen bewegen..

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:46

Die van mij staat 24/7 buiten met schuilstal en is helemaal geschoren,en staat nooit binnen dus koud zal hij het niet hebben.
Hij heeft wel genoeg en goede dekens dus dat zou ik wel aanraden.
Hij heeft nu een 200 gram op maar mijn ervaring is dat het heel erg scheelt per pony.
Zn maatje stond vorig jaar ongeschoren onder dezelfde grams dekens als hij.
Dus ik denk gewoon dat dat altijd geld als je met dekens werkt maar blijven voelen of ze het niet te warm of te koud hebben.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:51

Liselot schreef:
nog even ter toevoeging:
maandag wordt mijn paard geschoren, ze komt dan onder 600 gram dekens te staan (heeft nu 350 gram op) en die is goed waterdicht. als het kouder wordt komt er nog 200 gram bij en ik heb ook nog een gevoerde hals liggen die ik eraan kan maken als het kouder wordt.
een hals vind ik persoonlijk nu nog niet echt nodig. dat doe ik pas als het overdag onder de 6 a 7 graden komt



Sorry, maar als nu al 600 gram oplegt (wat in mijn ogen echt al extreem veel is) en als het onder de 6 a 7 graden is nog eens 200grams erbij doet...Dan loopt je paard dus met 800gram op terwijl het nog niet eens vriest!
Wat ga je doen als het vriest???
Arm beest...Je weet dat meer dan 300 grams overbodig is en zelfs vervelend kan zijn voor je paard??
Misschien een ziek en oud zwak paard dat meer nodig heeft, maar nu 800gram op je paard gooien is echt niet gezond en nee zelfs niet bij een geschoren paard!

Edit; er is trouwens een centraal topic voor dekens zowel als voor geschoren paarden...

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Geschoren paard de wei op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:53

600 gram is idd wel heel erg veel. mijn merrie is een week of 4 geleden geschoren en staat onder 200 gram nu. En het is zeker geen dier dat het snel warm heeft. Goede kans dat je je paard kunt scheren en dezelfde 350 gram deken weer op kunt doen. Je moet gewoon proberen en voelen..

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:54

Liselot schreef:
ze kunnen wel tegen een stootje hoor ;) ik heb mijn paarden die geschoren waren altijd buiten gehad...


Als ze tegen een stootje kunnen hoef jij je paard toch niet onder een 800 grams deken te doen :(
Zo maak je er watjes van, ze moeten nog iets van weerstand op kunnen bouwen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:55

Ik had mijn tinker geschoreb buiten wel met inloopstal. Met dit weer had hij 100 grams op maximaal. Bij 0 graden ging de 150 erop en daaronder een 300 grams kan prima mits met inloopstal

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Geschoren paard de wei op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:55

Tussen een koudbloed en een warmbloed zit wel veel verschil in. vergis je daar niet in..

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:56

En ff jeetje wat leggen jullie mega veel deken op je dier. Overdrijven is ook een vak. Zo koud is het nog niet ik zou beginnen met 150 en dan kijken hoe het gaat. Meer echt nog niet. Maar idd wel onder voorbehoud inloopstal

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Geschoren paard de wei op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:57

Kwpner die erbij stond had hetzelfde deken schema dus valt wel mee

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:57

@ cerastes, als ik het goed begrijp is die opmerking van 2004. Denk niet dat de 'liselot' nog wat aan tips heeft.

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:59

CharmingS schreef:
Liselot schreef:
ze kunnen wel tegen een stootje hoor ;) ik heb mijn paarden die geschoren waren altijd buiten gehad...


Als ze tegen een stootje kunnen hoef jij je paard toch niet onder een 800 grams deken te doen :(
Zo maak je er watjes van, ze moeten nog iets van weerstand op kunnen bouwen.

Je weet dat dit topic al ontzettend oud is, en dat degene die dit geplaatst heeft dat waarschijnlijk al geleerd heeft? :))

isaiah schreef:
Hallo ik vroeg me af hoeveel gram dekens jullie opleggen voor geschore paarden die wel op de weide blijven staan dag en nacht? Of gaat dit absoluut niet dag en nacht paard op de wei die geschoren is ?
Ik twijfel een beetje om de mijne te scheren vandaar mijn vraag. Ik zou zowizo de benen niet doen denk ik.

Wellicht handig om even in het centrale topic deze vraag te stellen :)

[SV] [Centraal] Alle vragen over scheren