Paard hooi voeren waar pony niet bij kan, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Paard hooi voeren waar pony niet bij kan, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 08:11

Lieve bokkers, zouden jullie even met mij willen denken? Mijn paard loopt sinds kort op een kleinschalige pp waar we het ontzettend naar ons zin hebben. Nu lopen daar ook een aantal kleine ponys ( 1.10m-1.25m ). We willen mijn paard de gelegenheid geven om meer hooi te eten, maar de kleine ponys eigenlijk niet. Ze is de hoogste in rang, dus dat scheelt wel, maar 1 van de ponys is ze erg gek mee en die laat ze mee-eten, terwijl die het nou net niet nodig heeft. Onze gedachten is om een hooibak in een hoek te zetten en dan een houten schot ervoor, waar mijn paard (1.70m) overheen kan buigen, maar de kleintjes niet. Wie heeft er tips voor ons of een ander idee? Ik hoor het heel graag!

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 08:22

Staat je paard in de nacht op stal of loopt hij dan ook buiten? Anders zou je hem op stal meer hooi kunnen voeren.

Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Re: Paard hooi voeren waar pony niet bij kan, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 08:29

Ze staan allemaal dag en nacht buiten, dus dat gaat helaas niet.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard hooi voeren waar pony niet bij kan, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 08:47

Een bak waar de kleine niet bij kan is prima hoor. Deed een vriendin van mij ook zo met haar trekpaard en shet.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard hooi voeren waar pony niet bij kan, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:57

Dat is een groot nadeel van zo'n PP: individuele voeding is niet meer mogelijk. Waar het soms ook echt nodig kan zijn.

Je kunt het hooi wel hoog ophangen (bijv ruif op 1.50m.) maar echt gezond voor paarden is dat niet en bovendien daarvan zal altijd de helft op de grond vallen en dan vreten die kleintjes nog mee.

Een schot waar die grote wel overheen kan eten en die kleintjes niet... Ach, dat duurt maar even dan dan klimmen die kleintjes daar wel op hoor. En hoe zie je dat aan de andere kant, net zo diep als gelijkvloers met de voorkant? Ik weet niet, denk niet dat het gaat bevallen en voorzie ongelukken.

Ik haalde het spul toch echt uitelkaar. Al ben ik dan ook niet zo'n fan van PP.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard hooi voeren waar pony niet bij kan, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:02

Een hoge kist waar de grote wel in kan en de kleintjes niet.
Kleintjes kunnen dan mooi het geknoeide eten,en wat jij ze ergens anders nog voer.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard hooi voeren waar pony niet bij kan, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:09

Wij hebben een shet van ±1.05 en die kan alleen uit de hooibakken mee-eten als ze net gevuld zijn. Ze kan er namelijk net wel overheen met haar kop, maar ze kan dan maar tot halverwege de bak. Ze eet dus meestal de restjes die naast de hooibak liggen (en dat zijn er zat i.v.m. geen net). Ik zou dus inderdaad een hoog schot of hoge kist doen. In het verleden op een andere stalling gebruikte we een winkelwagen met een mand erin om compleetvoer (idee seniores priores) te voeren aan mijn paard waar hij rustig een uur over deed. Daar kon de shet dan ook niet bij. Hij moet voor jouw kleintjes wel iets hoger zijn, maar op zich werkt een voerbak ook dus prima mits hij wat dieper is (zodat het paard niet met zijn hoofd te hoog hoeft te eten). Je kan dan compact gras voeren.

Ik heb ze persoonlijk bij voorkeur 's nachts op stal en overdag op de PP, dat bevalt mij het beste. Maar ook 24/7 op de PP valt er prima bij te sturen.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:41

Ik zag laatst een mooie bak daarvoor.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:57

Mizora schreef:
Wij hebben een shet van ±1.05 en die kan alleen uit de hooibakken mee-eten als ze net gevuld zijn. Ze kan er namelijk net wel overheen met haar kop, maar ze kan dan maar tot halverwege de bak. Ze eet dus meestal de restjes die naast de hooibak liggen (en dat zijn er zat i.v.m. geen net). Ik zou dus inderdaad een hoog schot of hoge kist doen.


Dit zou ik ook doen. Ik heb twee paarden en een mini, de mini kan alleen hooi eten als de bak echt goed gevuld is, anders kan ze er niet bij. Ze eet dan wel de restjes die de paarden knoeien, maar dat is natuurlijk niet zo veel. Ik denk dat je het op deze wijze het makkelijkst op kunt lossen. Een andere optie is je paard 's nachts op stal, maar dat moet maar net je voorkeur hebben.